Bevrijdingsdag

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Curatorium »

helma schreef:De kerkenraad is zich 'rot geschrokken' :huhu (niet echt tale Kanaäns....ze zullen het wel anders gezegd hebben)
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1181814 ... nking.html
Nou.. 'Rot geschrokken':
Toch vindt diaken-scriba N. W. Legemaat dat de zaak wordt opgeblazen. Het verplaatsen van de kerkdienst voor de dodenherdenking is volgens hem in zeventig jaar nooit ter sprake geweest en is in zijn ogen 'vormendienst'. Herdenken kan volgens de diaken ook op een andere dag. De luidruchtige wijze waarop de bevrijding op 5 mei wordt gevierd, doet volgens hem meer af aan de herdenking, dan mensen die een kerk verlaten.

Toch wil hij plaatsgenoten niet nodeloos tegen de schenen schoppen. 'Als 4 mei weer op zondag valt, willen we de kerkgangers best vragen een paar minuten langer te wachten tot de kerk uitgaat.'
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
helma schreef:De kerkenraad is zich 'rot geschrokken' :huhu (niet echt tale Kanaäns....ze zullen het wel anders gezegd hebben)
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1181814 ... nking.html
Nou.. 'Rot geschrokken':
Toch vindt diaken-scriba N. W. Legemaat dat de zaak wordt opgeblazen. Het verplaatsen van de kerkdienst voor de dodenherdenking is volgens hem in zeventig jaar nooit ter sprake geweest en is in zijn ogen 'vormendienst'. Herdenken kan volgens de diaken ook op een andere dag. De luidruchtige wijze waarop de bevrijding op 5 mei wordt gevierd, doet volgens hem meer af aan de herdenking, dan mensen die een kerk verlaten.

Toch wil hij plaatsgenoten niet nodeloos tegen de schenen schoppen. 'Als 4 mei weer op zondag valt, willen we de kerkgangers best vragen een paar minuten langer te wachten tot de kerk uitgaat.'
Deze diaken spreekt geen onwaarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door DDD »

Respect voor algemeen gebruikelijke fatsoensnormen is geen vormendienst, ook niet als je kennelijk je dat in de jaren zeventig wel kon veroorloven.

Wat ik trouwens wel tamelijk ergerlijk vind, want juist christenen zouden voorop moeten lopen in burgerlijk fatsoen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Respect voor algemeen gebruikelijke fatsoensnormen is geen vormendienst, ook niet als je kennelijk je dat in de jaren zeventig wel kon veroorloven.

Wat ik trouwens wel tamelijk ergerlijk vind, want juist christenen zouden voorop moeten lopen in burgerlijk fatsoen.
Het teloorgaan van fatsoensnormen kan ook genoemd worden als een teken des tijds

Zie ander topic:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=210
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door -DIA- »

Opdat wij niet vergeten.
Na de bevrijding van Nederland van de Duitse overheersing werd er door de overheid verzocht, om een dankdag of herdenking te houden in de kerken in Nederland. Ook in Rijssen werd door ds. Lamain een 'gedachtenispreek' gehouden.
Ik vond deze vanavond als een 'leesdienst' op internet. Het was, mijn ouders waren toen in de kerk, een zeer indrukwekkende dienst. Vaak hebben mijn ouders ons op deze dienst teruggewezen. Nu is dan nadat het in brochurevorm is verschenen ook te beluisteren door iemand die het hier voorleest.
https://www.youtube.com/watch?v=ZdyPfcsV5Q4

Deze preek is tevens opgenomen in het boekje met preken van ds. Lamain uit Rijssen en Rotterdam, twee delen: DE BANIER DER VOLKEN. De preek staat in Deel 2.
De twee deeltjes zijn uitgegeven door Boekhandel De Roo te Zwijndrecht.

Onder de preek staan enkele gebeurtenissen uit het laatste oorlogsjaar, toen er in de stad verschillende ingrijpende gebeurtenissen plaatsvonden. (uit het voorwoord van de brochure).
Wat een leed en wat een droefheid maakt de Rijssense bevolking in de laatste oorloogsmaanden mee. Een weduwe, een godvrezende vrouw, verliest haar man en twee zonen. Ds. W.C. Lamain probeert waar mogelijk mee te leven. “We hebben de hele middag doorgebracht in dat gezin en met die bedroefde familie meegeweend, daar de smart zo groot was.
Eind maart vinden er binnen een week enkele ingrijpende gebeurtenissen plaats.
Het begint op een donderdag, als er bij een bijzonder bombardement vier werknemers van de jutefabriek van Ter Horst om het leven komen: Egbert Baan, Mannus Smalbrugge, Jannes Strokap en Gerrit Hendrik Averesch (van de ‘Akke’). Laatstgenoemde is nog maar 36 jaar oud en laat een vrouw en vier kinderen achter. Hij moet nog begraven worden als de laatste zondag van de maand aanbreekt. Ds. Lamain: “Het was op zondagavond 25 maart 1945 in Rijssen, dat de Heere me onder het zingen van het laatste vers bekend maakte dat er spoedig iets vreselijks zou gebeuren. Ja, dat er ook slachtoffers zouden vallen in onze eigen gemeente. Voor ik de zegen uitsprak heb ik nog een korte toespraak gehouden tot de gemeente. Ik deelde hun mee, wat er in mijn hart was gekomen. Dat er mensen in de kerk zaten, die er die dag voor het laatst zouden zijn!
We hebben de gemeente nog gewezen op de noodzakelijkheid om voor- en toebereid te worden om voor God te verschijnen.
Ik eindigde de dienst met de woorden: Ontvang de zegen des Heeren, die ik in Zijn Naam op u leg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie