SGP terug in het centrum van de macht

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door huisman »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Bonny schreef:Mijn tip: niet teveel aandacht besteden aan dit janhagel met veel te veel tijd.
Maar wel wakker blijven...
Er is meer in de wereld te doen dan voorheen,
zei Groen van Prinsterer al eens...
Dat was Thorbecke.

Er is zelfs een postzegel van.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door refo »

En dat terwijl er in 1872 nog haast niets te doen was.
Thorbecke in 1872 schreef:De stroom der menschelijke kennis, denk- en werkkracht is, sedert het eind der vorige eeuw, breeder, dieper, en vooral ontzaggelijk veel sneller geworden. Eén jaar wisselt in maatschappij, Staat, volkenomgang en wetenschap zooveel af, als te voren tien of vijftig. Er is meer, dan voorheen, in de wereld te doen; er wordt oneindig grooter menschelijk en natuurvermogen tot één doel ingespannen; hetgeen elk vermag, zij niet boven de vroegere maat, de menigte, welke de gezamenlijke taak helpt volvoeren, groeit grenzenloos aan. Rasse schepping van nieuwe begrippen en goederen beantwoordt aan den drang, om de perken van den toestand, waarin men zich bevindt, te verzetten; geene tevredenheid met hetgeen werd erlangd; gestadig vooruit streven. Een drang, niet bij sommigen bepaald, maar algemeen. Meer dan ooit wordt er gearbeid en gezaaid voor het groot publiek. Bij de weêrgalooze vruchtbaarheid der eeuw verlangt een iegelijk deel aan den oogst. Wat ieder wint of le weeg brengt, schijnt hij niet meer voor zich, maar regtstreeks voor allen te winnen. Hij wint om aanstonds weder uit te geven. Ook nu nog bestrale, gelijk de opgaande zon de toppen, eene nieuwe waarheid eerst de uitstekende hoofden, om vervolgens, klimmende, allen zigtbaar te worden. Maar zij klimt met onbegrijpelijke snelheid, en treft met eene hieraan evenredige, onwederstaanbare sterkte. Even als de vervoer van waren, kreeg de omloop der gewrochten van den geest eene onberekenbare vlugt en uitbreiding. Naauwelijks ontspringt eene gedachte, een stelsel, een eisch, of zij worden door honderden behandeld of verwerkt, en dringen tot duizenden door. Die oogen en ooren heeft, ziet en hoort dagelijks op de verste afstanden, als ware hij er bij. Er komt, tusschen de onderscheidene natien, eene vermaagschapping en vermenging van voortbrengende krachten, welke, zich in gelijkheid van beginselen, aanleg, stijl en toon openbarende, allengs nadert tot de eenheid eener europesche, het nationale beheerschende wereldkracht.

In deze omstandigheden wordt de betrekking van het verhevenste individu, verheven van natuur of door rang en magt, tot het geheel en de massa natuurlijker dan voorheen. Zijn stand is minder hoog, het voorregt, dat hij genoot, om zijn tijd of volk te vertegenwoordigen, eenhoofdig zoowel als oligarchisch gezag, wordt naauwer en naauwer beperkt. Elk heeft, bij eigen aanleg, een algemeen karakter, waardoor hij deelt in den aard van het ligchaam, tot hetwelk hij behoort; het is vooral dit karakter, hetgeen onze leeftijd ontvouwt. Wat te voren door weinigen voor het algemeen werd verrigt, houdt nu het algemeen zelf bezig. Niemand werkt of regeert meer alleen; werking wekt, op elk gebied van menschelijk bedrijf, medewerking; regering mederegering. Er is eenheid, niet door het gebod van éénen persoonlijken wil, niet door dwang van boven of door eene uitwendige oorzaak; maar dewijl velen hetzelfde willen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Bonny »

Naar de maatstaven van nu niet, nee. Maar vergeet niet dat Thorbecke heel wat had meegemaakt: de opkomst van de trein, de massamedia (kranten). Hierdoor werd de wereld een stuk kleiner dan voorheen. Deed men er vroeger drie dagen over om van Groningen naar Amsterdam te reizen in een diligence over modderpaden, nu kon men met de trein in een dagje er zijn.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
Bonny schreef:Mijn tip: niet teveel aandacht besteden aan dit janhagel met veel te veel tijd.
Maar wel wakker blijven...
Er is meer in de wereld te doen dan voorheen,
zei Groen van Prinsterer al eens...
Dat was Thorbecke.

Er is zelfs een postzegel van.

Afbeelding
Ik wist ergens dat ik een fout maakte....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door alexv »

http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... nden.dhtml

Dit plaatst het "success" wel in een ander daglicht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door eilander »

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1429807W/

Hoe je er ook over denkt, dit is wel een groot compliment voor de voorman van de SGP!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door MoesTuin »

Eilander, ik las het ook vanmorgen en dit is toch echt goed om te lezen, respect

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door alexv »

eilander schreef:http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1429807W/

Hoe je er ook over denkt, dit is wel een groot compliment voor de voorman van de SGP!
En tussendoor gaat hij nog even voorstemmen op lekker knallen met z'n allen in Libie en Mali. Hij zou daar eens wat meer tijd in moeten steken of dat verantwoord is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door ejvl »

eilander schreef:http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1429807W/

Hoe je er ook over denkt, dit is wel een groot compliment voor de voorman van de SGP!
Of juist niet. Moties voor de afschaffing van abortus, euthanasie, homohuwelijk, prostitutie ed. heb ik niet voorbij zien komen.
Ze zullen het niet halen, maar het is wel het principe van de SGP wat ze mijns inziens volop moeten uitdragen, ook in moties.

Neem de PVV, 389 moties waarvan 17 aangenomen, vindt wat je wil van de PVV maar ze dienen wel moties in met hun eigen principe, dat zie ik de SGP niet, of in ieder geval veel minder doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1429807W/

Hoe je er ook over denkt, dit is wel een groot compliment voor de voorman van de SGP!
Of juist niet. Moties voor de afschaffing van abortus, euthanasie, homohuwelijk, prostitutie ed. heb ik niet voorbij zien komen.
Ze zullen het niet halen, maar het is wel het principe van de SGP wat ze mijns inziens volop moeten uitdragen, ook in moties.
Natuurlijk, deze gedachte ging ook door mij heen. Hoe dan ook: het blijft een compliment voor Van der Staaij. Het is niet leuk om dan meteen negatief te doen.
Blijft altijd een spanningsveld, vind ik:
--> praktische politiek bedrijven en zodoende serieus genomen worden
versus
--> vooral getuigen en menselijkerwijs gesproken minder serieus genomen worden
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Natuurlijk, deze gedachte ging ook door mij heen. Hoe dan ook: het blijft een compliment voor Van der Staaij. Het is niet leuk om dan meteen negatief te doen.
Blijft altijd een spanningsveld, vind ik:
--> praktische politiek bedrijven en zodoende serieus genomen worden
versus
--> vooral getuigen en menselijkerwijs gesproken minder serieus genomen worden
De SGP doet het bijzonder goed op praktische politiek, alle lof voor vd Staaij en Dijkgraaf wat dat betreft, ze zijn bijzonder goed in de kamer, menig kamerlid kan daar een voorbeeld aan nemen.

Ik denk echter dat het ook mogelijk is om het gezamelijk te doen, en om moties in te dienen voor volledige afschaffing van abortus, euthenasie en dergelijke en daarnaast ook praktische politiek bedrijven. Maar je hebt ook gelijk dat ze dan minder serieus genomen worden. Maar wat is het juiste middendeel? Ik denk dat ze heel wat meer mogen getuigen in het indienen van moties.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Zeemeeuw »

Moties moeten bij indiening toch ook voldoende ondersteund worden? Is die ondersteuning er voor de onderwerpen die jullie noemen of is dat een automatisme?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door ejvl »

Moties hoeven alleen voldoende ondersteund te worden als ze worden aangenomen. Iedere partij in de kamer mag moties indienen ook al wordt het door geen enkele andere partij ondersteund.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Moties hoeven alleen voldoende ondersteund te worden als ze worden aangenomen. Iedere partij in de kamer mag moties indienen ook al wordt het door geen enkele andere partij ondersteund.
Dat laatste is onjuist. Uiteraard is een motie aangenomen als de helft+ 1 de motie steunt.

De indiening van de motie moet echter ook door ten minste 5 andere TK-leden worden gesteund. Dat is slechts formeel. Je kunt de indiening ondersteunen en vervolgens tegen de motie stemmen.
Het is een enkele keer voorgekomen dat een kamerlid een minister opriep om de facto de wetten te overtreden. In zo'n geval wordt de indiening van de motie niet ondersteund en maakt die dus geen deel uit van de beraadslaging.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door ejvl »

Ah dat wist ik niet, weer wat geleerd!
Plaats reactie