SGP terug in het centrum van de macht

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door huisman »

Na het vertrek van GroenLinks is de positie van de SGP weer cruciaal. De coalitie van de "willing"(PvdA,VVD,D66,CU,SGP) heeft 38 zetels in de eerste kamer. Een zeer nipte meerderheid van slechts één zetel......die van de SGP.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Na het vertrek van GroenLinks is de positie van de SGP weer cruciaal. De coalitie van de "willing"(PvdA,VVD,D66,CU,SGP) heeft 38 zetels in de eerste kamer. Een zeer nipte meerderheid van slechts één zetel......die van de SGP.
Misschien weer eens tijd voor Mr. Rutte om een bezoekje aan de SGP-jongeren te brengen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door WimA »

-DIA- schreef:
huisman schreef:Na het vertrek van GroenLinks is de positie van de SGP weer cruciaal. De coalitie van de "willing"(PvdA,VVD,D66,CU,SGP) heeft 38 zetels in de eerste kamer. Een zeer nipte meerderheid van slechts één zetel......die van de SGP.
Misschien weer eens tijd voor Mr. Rutte om een bezoekje aan de SGP-jongeren te brengen?
En tijd om de achterbank van de dienstauto te stofzuigen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door eilander »

Gebed voor Vd Staaij en Dijkgraaf (en Bisschop) is wel op z'n plaats, denk ik zo. Concessies kun je eigenlijk niet doen aan dit kabinet, en toch is de verantwoordelijkheid voor een nieuwe politieke crisis ook niet gemakkelijk te nemen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door WimA »

eilander schreef:Gebed voor Vd Staaij en Dijkgraaf (en Bisschop) is wel op z'n plaats, denk ik zo. Concessies kun je eigenlijk niet doen aan dit kabinet, en toch is de verantwoordelijkheid voor een nieuwe politieke crisis ook niet gemakkelijk te nemen.
Gebed voor onze overheid, kabinet, staten-generaal en onze eigen SGP voormannen is inderdaad zeer noodzakelijk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarnaast geen commentaar geleverd mag worden. Ik vind het diep, diep bedroevend dat de SGP nu een paarse coalitie gaat steunen omwille van wat minder korting op de kinderbijslag.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Marco »

eilander schreef:Gebed voor Vd Staaij en Dijkgraaf (en Bisschop) is wel op z'n plaats, denk ik zo. Concessies kun je eigenlijk niet doen aan dit kabinet, en toch is de verantwoordelijkheid voor een nieuwe politieke crisis ook niet gemakkelijk te nemen.
Vergeet dan Gerrit Holdijk, Roel Kuiper, Peter Ester, Arie Slob, Joël Voordewind, Carola Schouten, Gert-Jan Segers en Carla Dik-Faber niet. Zij hebben er net zo goed mee te maken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door huisman »

WimA schreef:
eilander schreef:Gebed voor Vd Staaij en Dijkgraaf (en Bisschop) is wel op z'n plaats, denk ik zo. Concessies kun je eigenlijk niet doen aan dit kabinet, en toch is de verantwoordelijkheid voor een nieuwe politieke crisis ook niet gemakkelijk te nemen.
Gebed voor onze overheid, kabinet, staten-generaal en onze eigen SGP voormannen is inderdaad zeer noodzakelijk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarnaast geen commentaar geleverd mag worden. Ik vind het diep, diep bedroevend dat de SGP nu een paarse coalitie gaat steunen omwille van wat minder korting op de kinderbijslag.
Ze gaan dit kabinet misschien steun geven om de bezuinigingen en het belastingplan door de eerste kamer te krijgen. Dit is geheel in de traditie van de SGP om constructief mee te denken met een coalitie.
Met SGP en CU op dit dossier zal er misschien ook een correctie komen op het wel erg grote verschil tussen een éénverdieners gezin en een tweeverdienersgezin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Luther »

huisman schreef:
WimA schreef:
eilander schreef:Gebed voor Vd Staaij en Dijkgraaf (en Bisschop) is wel op z'n plaats, denk ik zo. Concessies kun je eigenlijk niet doen aan dit kabinet, en toch is de verantwoordelijkheid voor een nieuwe politieke crisis ook niet gemakkelijk te nemen.
Gebed voor onze overheid, kabinet, staten-generaal en onze eigen SGP voormannen is inderdaad zeer noodzakelijk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarnaast geen commentaar geleverd mag worden. Ik vind het diep, diep bedroevend dat de SGP nu een paarse coalitie gaat steunen omwille van wat minder korting op de kinderbijslag.
Ze gaan dit kabinet misschien steun geven om de bezuinigingen en het belastingplan door de eerste kamer te krijgen. Dit is geheel in de traditie van de SGP om constructief mee te denken met een coalitie.
Met SGP en CU op dit dossier zal er misschien ook een correctie komen op het wel erg grote verschil tussen een éénverdieners gezin en een tweeverdienersgezin.
Bovendien is er helemaal nog geen akkoord, dus de uitspraak van WimA is op z'n minst ontijdig.
Maar - en dat geef ik hem direct toe - het zou wel zeer opmerkelijk zijn als dit derde Paarse kabinet (VVD-PvdA) + D66 straks in de lucht gehouden gaat worden door CU en SGP.
Dit is echter weer één van die momenten dat politiek gezien de SGP alleen maar vuile handen kan maken: enerzijds door mee te doen met dit kabinet, blijft een kabinet zitten dat toch één van de meest seculiere kabinetten is sinds WO2; anderzijds weet je gewoon dat nieuwe verkiezingen a) geen oplossing bieden en b) echt onverantwoorde schade aan welzijn en welvaart van ons land aanbrengen. Het is een zeer ingewikkelde keuze.
Pragmatisch gezien: als de CU en de SGP het voor elkaar krijgen dat de lastendruk bij gezinnen echt verminderd, de kindregelingen niet zo drastisch versoberd worden en er een stand-stil komt op medisch-ethisch terrein, dan moet men het toch maar doen. De marges voor christelijke politiek zijn smal.

Van een afstandje kun je er ook weer anders tegenaan kijken. Sinds Balkenende-4 is er geen kabinet of akkoord gekomen zonder steun van (één van de) kleine christelijke partijen.
Balkenende-4: steun CU
Rutte-1: gedoogsteun SGP
Lenteakoord: steun CU
Rutte-2: gedoogsteun CU/SGP ?
Ik vind dat opmerkelijk in een seculier land als Nederland.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door WimA »

Luther schreef:[....anderzijds weet je gewoon dat nieuwe verkiezingen a) geen oplossing bieden en b) echt onverantwoorde schade aan welzijn en welvaart van ons land aanbrengen.
Helderziende geworden?

Op z'n minst zou de SGP enkel onderdelen in de eerste kamer kunnen accorderen, dan maar zonder daarvoor "kinderbijslag" correcties te krijgen. En niet nu al zich committeren aan het gehele beleid middels een "deal". Zoals @Huisman al opmerkte, constructief meedenken per onderdeel is prima en een goede gewoonte bij de SGP. Maar dit gaat verder. Dit is "dealtjes" maken. En dat is m.i. pas bij Rutte 1 voor het eerst gebeurd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door huisman »

WimA schreef:
Luther schreef:[....anderzijds weet je gewoon dat nieuwe verkiezingen a) geen oplossing bieden en b) echt onverantwoorde schade aan welzijn en welvaart van ons land aanbrengen.
Helderziende geworden?

Op z'n minst zou de SGP dan onderdelen in de eerste kamer kunnen accorderen, dan maar zonder daarvoor "kinderbijslag" correctie's te krijgen. En niet nu al zich committeren aan het gehele beleid middels een "deal". Zoals @Huisman al opmerkte, constructief meedenken per onderdeel is prima en een goede gewoonte bij de SGP. Maar dit gaat verder. Dit is "dealtjes" maken.
Ik zie dit niet als "dealtjes" maken maar om op financieel gebied meer van SGP's verkiezingsprogramma binnenhalen.
Onze SGP volksvertegenwoordigers doen dit dus voor hun kiezers. (Al moet ik er bij zeggen dat ik van harte en altijd SGP stem maar niet vanwege hun financiële paragraaf )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Luther »

WimA schreef:
Luther schreef:[....anderzijds weet je gewoon dat nieuwe verkiezingen a) geen oplossing bieden en b) echt onverantwoorde schade aan welzijn en welvaart van ons land aanbrengen.
Helderziende geworden?
Nee, dat is ook niet nodig. Een eenvoudige blik op de peilingen toont aan dat ons land volstrekt onregeerbaar wordt als er nu verkiezingen worden gehouden. PVV (34) + SP (24) nemen 58 zetels in bezit. Samen met de Partij voor de Dieren (4) betekent dat dus 62 zetels voor partijen die niet willen regeren, tenzij al hun extremiteiten worden uitgevoerd. Dat betekent dat een fatsoenlijk kabinet moet gevormd worden uit de overige 88 zetels. Dat wordt dus een kabinet met zo'n 6 partijen: werkt opnieuw niet. Het zal enerzijds leiden tot nog meer onvrede, zowel op materieel als op immaterieel terrein (welzijn), als ook nog verdere achteruitgang van de economie (welvaart).
huisman schreef:
WimA schreef:Op z'n minst zou de SGP dan onderdelen in de eerste kamer kunnen accorderen, dan maar zonder daarvoor "kinderbijslag" correctie's te krijgen. En niet nu al zich committeren aan het gehele beleid middels een "deal". Zoals @Huisman al opmerkte, constructief meedenken per onderdeel is prima en een goede gewoonte bij de SGP. Maar dit gaat verder. Dit is "dealtjes" maken.
Ik zie dit niet als "dealtjes" maken maar om op financieel gebied meer van SGP's verkiezingsprogramma binnenhalen.
Onze SGP volksvertegenwoordigers doen dit dus voor hun kiezers. (Al moet ik er bij zeggen dat ik van harte en altijd SGP stem maar niet vanwege hun financiële paragraaf )
Precies: het gaat er nu juist om dat alle deelparagrafen in één akkoord worden afgekaart.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door sirdanilot »

^ De huidige peilingen zien er inderdaad slecht uit:
VVD 25
PVDA 17
PVV 27
SP 17
CDA 18
D66 20
CU 5
GL 5
SGP 4
PVDD 3
50PLUS 9
Maar je moet dit nu ook weer niet zo absoluut zien. Bij de vorige verkiezingen zagen we al dat als puntje bij paaltje komt, mensen massaal weer op de middenpartijen gaan stemmen. Een boel SP-stemmers zullen dus PVDA gaan stemmen, een boel PVV stemmers dus VVD, enzovoorts. 60 Plus zal ook een stuk minder goed scoren sinds het debâcle van Krol; die halen denk ik geen 9 zetels meer.

SGP scoort de laatste tijd ook 4 zetels in de peilingen, maar dat zal in de praktijk denk ik 3 zetels bllijven, omdat er wellicht één naar de CU, CDA of PVV gaat. Maar goed, wie weet !

Wat betreft de huidige situatie zou ik het op prijs stellen als de SGP 'redt wat er te redden valt'. Als de SGP afhaakt, dan valt het kabinet wellicht, en dan kom je echt geen steek verder.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Luther »

sirdanilot schreef:^ De huidige peilingen zien er inderdaad slecht uit:
VVD 25
PVDA 17
PVV 27
SP 17
CDA 18
D66 20
CU 5
GL 5
SGP 4
PVDD 3
50PLUS 9
Maar je moet dit nu ook weer niet zo absoluut zien. Bij de vorige verkiezingen zagen we al dat als puntje bij paaltje komt, mensen massaal weer op de middenpartijen gaan stemmen. Een boel SP-stemmers zullen dus PVDA gaan stemmen, een boel PVV stemmers dus VVD, enzovoorts. 60 Plus zal ook een stuk minder goed scoren sinds het debâcle van Krol; die halen denk ik geen 9 zetels meer.

SGP scoort de laatste tijd ook 4 zetels in de peilingen, maar dat zal in de praktijk denk ik 3 zetels bllijven, omdat er wellicht één naar de CU, CDA of PVV gaat. Maar goed, wie weet !

Wat betreft de huidige situatie zou ik het op prijs stellen als de SGP 'redt wat er te redden valt'. Als de SGP afhaakt, dan valt het kabinet wellicht, en dan kom je echt geen steek verder.
Dat van die peilingen in 2012 klopt. Mensen vallen 1x terug naar de middenpartijen. Grote delen van de bevolking zijn op dit moment echter zo boos op en teleurgesteld in de regering, dat ik daarover nu een stuk pessimistischer ben. De eerste klap zal komen op 19 maart als er gemeenteraadsverkiezingen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door refo »

Maurice de Hondt meldde een paar dagen voor de verkiezingen al: als deze trend zich voortzet kunnen PvdA en VVD wel eens op 40 zetels komen.
In de laatste dag ontstond er opeens een strijd wie van de 2 de grootste zou worden.

Roemer zei bij de formatie een keer tegen Samsom: die zetels heb je geleend. Ze zijn van ons.

En dat de PVV niet wil regeren is een beoordelingsfout die velen maken.
Dat willen ze wel. De andere democratische partijen willen niet me ze samen in één kamer.
In de voorlaatste regering hebben ze alle beledigingen geslikt en hebben ze gedoogsteun gegeven.
Laatst gewijzigd door refo op 09 okt 2013, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:[....anderzijds weet je gewoon dat nieuwe verkiezingen a) geen oplossing bieden en b) echt onverantwoorde schade aan welzijn en welvaart van ons land aanbrengen.
Helderziende geworden?
Nee, dat is ook niet nodig. Een eenvoudige blik op de peilingen toont aan dat ons land volstrekt onregeerbaar wordt als er nu verkiezingen worden gehouden. PVV (34) + SP (24) nemen 58 zetels in bezit. Samen met de Partij voor de Dieren (4) betekent dat dus 62 zetels voor partijen die niet willen regeren, tenzij al hun extremiteiten worden uitgevoerd. Dat betekent dat een fatsoenlijk kabinet moet gevormd worden uit de overige 88 zetels. Dat wordt dus een kabinet met zo'n 6 partijen: werkt opnieuw niet. Het zal enerzijds leiden tot nog meer onvrede, zowel op materieel als op immaterieel terrein (welzijn), als ook nog verdere achteruitgang van de economie (welvaart).
Een christen weet slechts zeker dat er een almachtige God boven staat en Hij lacht om onze rekensommetjes. Waarom zou een christen benauwd pogen "te redden wat er te redden valt" uit angst voor nog verdere verslechtering - en daarmee tegen de Schrift ingaan - als hij toch weet dat niet de analyse maar God de geschiedenis leidt? Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen, zegt de Schrift. Weet de SGP het beter dan de Schrift door deze regering te steunen in ruil voor wat extra poen? Het lijkt me niet de taak van de SGP een godloze regering in het zadel te houden. Hoe aardig Dhr. Rutte verder ook is.
Laatst gewijzigd door WimA op 09 okt 2013, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie