Stemmen

Wat zou je nu stemmen?

VVD
0
Geen stemmen
PvdA
2
2%
PVV
6
5%
SP
1
1%
CDA
4
4%
D66
2
2%
CU
17
15%
GL
1
1%
SGP
75
67%
Anders
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 112

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stemmen

Bericht door parsifal »

Het lijkt erop dat CU de extra zetel niet krijgt. Dat is m.i. jammer. Wel blij dat populistisch rechts en links niet te veel hebben gewonnen. Nu bidden dat de vrijheid van onderwijs behouden blijft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemmen

Bericht door eilander »

Mijn gedachten bij de uitslag van gisteren: het blijft natuurlijk kiezen tussen twee kwaden maar ik ben toch wel blij dat niet de PVV maar de VVD de grootste is geworden. En dat het verschil groot is. In elk geval enige stabiliteit in plaats van chaos, en ik denk dat ons land dat nodig heeft.

Coalitie wordt vast wel gevormd met CDA en D66. Het zou me wel tegenvallen als CU daar ook bij wil zitten, in verband met de combinatie met D66. Maar wie er dan bij moet, weet ik ook niet.

D66 is behoorlijk gestegen, helaas. Pechtold zal als toekomstig vicepremier een flink eisenpakket op tafel leggen en de inhoud daarvan zal waarschijnlijk niet veel goeds zijn. Ik ben benieuwd hoe het CDA hierin gaat staan.

SGP op 3 is wat ik ook had verwacht. Behalve praktisch en financieel maakt de vierde zetel weinig verschil.

PvdA is dramatisch, je zou bijna medelijden krijgen. Helemaal begrijpen doe ik dit ook niet eigenlijk. Asscher deed nog zó zijn best. De grootste verliezer daarna vind ik eigenlijk nog de SP: als de PvdA zo ontzettend veel verliest, waarom heeft de SP daar dan helemaal niets aan? Dat vind ik echt heel slecht. Desalniettemin ben ik blij dat links niet heeft gewonnen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Stemmen

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Mijn gedachten bij de uitslag van gisteren: het blijft natuurlijk kiezen tussen twee kwaden maar ik ben toch wel blij dat niet de PVV maar de VVD de grootste is geworden. En dat het verschil groot is. In elk geval enige stabiliteit in plaats van chaos, en ik denk dat ons land dat nodig heeft.

Coalitie wordt vast wel gevormd met CDA en D66. Het zou me wel tegenvallen als CU daar ook bij wil zitten, in verband met de combinatie met D66. Maar wie er dan bij moet, weet ik ook niet.

D66 is behoorlijk gestegen, helaas. Pechtold zal als toekomstig vicepremier een flink eisenpakket op tafel leggen en de inhoud daarvan zal waarschijnlijk niet veel goeds zijn. Ik ben benieuwd hoe het CDA hierin gaat staan.

SGP op 3 is wat ik ook had verwacht. Behalve praktisch en financieel maakt de vierde zetel weinig verschil.

PvdA is dramatisch, je zou bijna medelijden krijgen. Helemaal begrijpen doe ik dit ook niet eigenlijk. Asscher deed nog zó zijn best. De grootste verliezer daarna vind ik eigenlijk nog de SP: als de PvdA zo ontzettend veel verliest, waarom heeft de SP daar dan helemaal niets aan? Dat vind ik echt heel slecht. Desalniettemin ben ik blij dat links niet heeft gewonnen.
Eens met deze analyse. Ben ook blij dat de PVV wat achterblijft, al gaan we nu natuurlijk telkens horen dat Wilders de tweede partij van Nederland is, door hemzelf.
CDA heeft toch ook wel remmende werking op voorstellen D66? CU heeft uitgesproken mening over voltooid leven, dat is voor VVD en D66 wel erg lastig, dunkt me. Al zou het prachtig zijn als daar een rem op komt.
Ik maak me wel zorgen over de opkomst van Denk, trouwens. Zo'n partij hoort wat mij betreft niet in de Nederlandse regering.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stemmen

Bericht door Orchidee »

Hier plaatselijk zijn we blij dat de "beoogde 4e" gewoon hier blijft
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stemmen

Bericht door parsifal »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Mijn gedachten bij de uitslag van gisteren: het blijft natuurlijk kiezen tussen twee kwaden maar ik ben toch wel blij dat niet de PVV maar de VVD de grootste is geworden. En dat het verschil groot is. In elk geval enige stabiliteit in plaats van chaos, en ik denk dat ons land dat nodig heeft.

Coalitie wordt vast wel gevormd met CDA en D66. Het zou me wel tegenvallen als CU daar ook bij wil zitten, in verband met de combinatie met D66. Maar wie er dan bij moet, weet ik ook niet.

D66 is behoorlijk gestegen, helaas. Pechtold zal als toekomstig vicepremier een flink eisenpakket op tafel leggen en de inhoud daarvan zal waarschijnlijk niet veel goeds zijn. Ik ben benieuwd hoe het CDA hierin gaat staan.

SGP op 3 is wat ik ook had verwacht. Behalve praktisch en financieel maakt de vierde zetel weinig verschil.

PvdA is dramatisch, je zou bijna medelijden krijgen. Helemaal begrijpen doe ik dit ook niet eigenlijk. Asscher deed nog zó zijn best. De grootste verliezer daarna vind ik eigenlijk nog de SP: als de PvdA zo ontzettend veel verliest, waarom heeft de SP daar dan helemaal niets aan? Dat vind ik echt heel slecht. Desalniettemin ben ik blij dat links niet heeft gewonnen.
Eens met deze analyse. Ben ook blij dat de PVV wat achterblijft, al gaan we nu natuurlijk telkens horen dat Wilders de tweede partij van Nederland is, door hemzelf.
CDA heeft toch ook wel remmende werking op voorstellen D66? CU heeft uitgesproken mening over voltooid leven, dat is voor VVD en D66 wel erg lastig, dunkt me. Al zou het prachtig zijn als daar een rem op komt.
Ik maak me wel zorgen over de opkomst van Denk, trouwens. Zo'n partij hoort wat mij betreft niet in de Nederlandse regering.
Denk hoort in geen enkele regering (of parlement, wat je waarschijnlijk bedoelt) lijkt me. Als D66 in de regering komt zie ik liever CU er ook bij. Het idee van een democratie is juist dat je samen tot oplossingen komt en ik denk dat CU wel een rem op wat D66 wensen kan zetten (en CU als de meest economisch linkse partij zal waarschijnlijk wel wisselgeld moeten geven wat betreft sociaal beleid, wat ook hard aan kan komen).
VVD, CDA, D66 en PvdA ligt puur qua standpunten en aantal zetels het meest voor de hand lijkt me. Ik denk alleen niet dat PvdA veel zin heeft om weer in een regering te stappen als meest linkse partij na zo'n extreem verlies.
Een minderheidskabinet van VVD, CDA en D66 lijkt ook wel stabiel. Voor bijna al het gewenste beleid kunnen ze ofwel linksom ofwel rechtsom steun krijgen van andere partijen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen

Bericht door -DIA- »

Ik DENK dat Nederland er best zorgelijk voorstaat.
Ik zag gisteravond even de feest houdende menigte.
Ik kon me niet ontdoen van de gedachte:
Het lijkt wel een feestzaal van Belsazar.
Maar ik vermoed dat de meesten het minder ernstig inzien.
Dat maakt het leven vanzelf wat makkelijker.
En dat ligt ook aan je levensovertuiging, DENK ik dan.
Eten, drinken, vrolijk zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stemmen

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Ik DENK dat Nederland er best zorgelijk voorstaat.
Ik zag gisteravond even de feest houdende menigte.
Ik kon me niet ontdoen van de gedachte:
Het lijkt wel een feestzaal van Belsazar.
Maar ik vermoed dat de meesten het minder ernstig inzien.
Dat maakt het leven vanzelf wat makkelijker.
En dat ligt ook aan je levensovertuiging, DENK ik dan.
Eten, drinken, vrolijk zijn.
Ik denk niet dat er bij DENK veel alcohol wordt geschonken. Verder, hoe partijen vieren dat ze winst hebben behaald, vind ik minder zorgelijk dan dat deze partijen de winst hebben behaald.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stemmen

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Mijn gedachten bij de uitslag van gisteren: het blijft natuurlijk kiezen tussen twee kwaden maar ik ben toch wel blij dat niet de PVV maar de VVD de grootste is geworden. En dat het verschil groot is. In elk geval enige stabiliteit in plaats van chaos, en ik denk dat ons land dat nodig heeft.

Coalitie wordt vast wel gevormd met CDA en D66. Het zou me wel tegenvallen als CU daar ook bij wil zitten, in verband met de combinatie met D66. Maar wie er dan bij moet, weet ik ook niet.
Ik denk dat de CU daar wel bij kan.
D66 is helaas een partij met verschrikkelijke standpunten, maar zoals Pechtold al eerder aangaf, wat hem betreft hoeven zaken als voltooid leven niet in coalitieonderhandelingen plaats te vinden. Hij wil dit aan de kamer laten.
En zo kunnen natuurlijk meer standpunten aan de kamer gelaten worden die in sterk contrast staan met de CU/CDA, in plaats van op te nemen in een regeerakkoord, waardoor er wel een werkbare situatie kan ontstaan.
De tegenpool is dan wel dat dit ook voor verschillende standpunten van de CU zal gelden.

Iemand anders kan er haast niet bij.
PVDA zal het niet doen na de enorme nederlaag.
Groen Links heeft aangegeven hoogstwaarschijnlijk niet met de VVD door 1 deur te kunnen, en zeker niet als de combinatie VVD-CDA-D66 is zie ik dat niet gebeuren.

Andere opties als de CU zijn er eigenlijk niet volgens mij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemmen

Bericht door eilander »

CU zou wel ontzettend naïef zijn om D66 op dit soort punten te vertrouwen. Coalitieafspraak of niet: je bent nu eenmaal coalitiepartner en in een goede verhouding schoffeer je elkaar niet.
Tenzij je vastlegt dat er géén stappen op dit gebied gebeuren, maar dat laat Pechtold niet toe.
Nogmaals, ik zou het bijzonder triest vinden als CU met D66 gaat regeren.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stemmen

Bericht door ejvl »

eilander schreef:CU zou wel ontzettend naïef zijn om D66 op dit soort punten te vertrouwen. Coalitieafspraak of niet: je bent nu eenmaal coalitiepartner en in een goede verhouding schoffeer je elkaar niet.
Tenzij je vastlegt dat er géén stappen op dit gebied gebeuren, maar dat laat Pechtold niet toe.
Nogmaals, ik zou het bijzonder triest vinden als CU met D66 gaat regeren.
Maar ze zouden toch een regeerakkoord kunnen maken op bepaalde punten, en zaken waar ze het niet over eens zijn, zoals voltooid leven, aan de kamer laten?
In de praktijk dient Pechtold dan een initiatiefwetsvoorstel in aangaande voltooid leven, zonder van de steun van de VVD/CDA/CU uit te gaan, maar wordt dit individueel beoordeeld en gestemd door elke partij afzonderlijk. Dus geen zekerheid op meerderheid.
Los van of Pechtold wel of niet in een coalitie zal zitten, hij zal dat toch doen.

Of Zegers dient een initiatiefwetsvoorstel in aangaande bescherming van het leven, of de zondagsrust, of gezin/eenverdiener, zonder van de steun van de VVD/CDA/D66 uit te gaan, maar wordt dit individueel beoordeeld en gestemd door elke partij afzonderlijk. Dus geen zekerheid op meerderheid.

Afspraken over bezuinigingen, klimaat, Europa, asiel, veiligheid, defensie en dergelijken, kunnen dan wel in een regeerakkoord worden vastgelegd, waardoor er zekerheid is voor een meerderheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemmen

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:CU zou wel ontzettend naïef zijn om D66 op dit soort punten te vertrouwen. Coalitieafspraak of niet: je bent nu eenmaal coalitiepartner en in een goede verhouding schoffeer je elkaar niet.
Tenzij je vastlegt dat er géén stappen op dit gebied gebeuren, maar dat laat Pechtold niet toe.
Nogmaals, ik zou het bijzonder triest vinden als CU met D66 gaat regeren.
Maar ze zouden toch een regeerakkoord kunnen maken op bepaalde punten, en zaken waar ze het niet over eens zijn, zoals voltooid leven, aan de kamer laten?
Natuurlijk kan dat. Maar ik zou het wel triest vinden. Met mensen die er openlijk voor uit komen dat ze het christelijk gedachtengoed achter zich willen laten, moet je niet gaan samenwerken.
Pechtold gaat je, als je geen afspraken maakt, elke maand verrassen met een vervelend idee op het etisch vlak, op het gebied van onderwijs, etc. Dat moet je als CU niet willen, maar de macht om dat tegen te houden heb je niet.
Ik hoop echt van harte dat de CU de wijsheid krijgt om te zorgen dat het zover niet komt.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:CU zou wel ontzettend naïef zijn om D66 op dit soort punten te vertrouwen. Coalitieafspraak of niet: je bent nu eenmaal coalitiepartner en in een goede verhouding schoffeer je elkaar niet.
Tenzij je vastlegt dat er géén stappen op dit gebied gebeuren, maar dat laat Pechtold niet toe.
Nogmaals, ik zou het bijzonder triest vinden als CU met D66 gaat regeren.
Maar ze zouden toch een regeerakkoord kunnen maken op bepaalde punten, en zaken waar ze het niet over eens zijn, zoals voltooid leven, aan de kamer laten?
Natuurlijk kan dat. Maar ik zou het wel triest vinden. Met mensen die er openlijk voor uit komen dat ze het christelijk gedachtengoed achter zich willen laten, moet je niet gaan samenwerken.
Pechtold gaat je, als je geen afspraken maakt, elke maand verrassen met een vervelend idee op het etisch vlak, op het gebied van onderwijs, etc. Dat moet je als CU niet willen, maar de macht om dat tegen te houden heb je niet.
Ik hoop echt van harte dat de CU de wijsheid krijgt om te zorgen dat het zover niet komt.
Het is wel zo, en dat wisten we, dat de CU rekkelijker is dan de SGP. Denk ook aan hun kijk op de RKK en de Evangelische beweging. Ze hebben zelfs hun programma gewijzigd: De Drie Formulieren van Enigheid eruit, om plaats te maken voor Evangelischen en om de Roomsen niet voor het hoofd te stoten met de Pauselijke mis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Stemmen

Bericht door Ireneüs van Lyon »

eilander schreef:CU zou wel ontzettend naïef zijn om D66 op dit soort punten te vertrouwen. Coalitieafspraak of niet: je bent nu eenmaal coalitiepartner en in een goede verhouding schoffeer je elkaar niet.
Tenzij je vastlegt dat er géén stappen op dit gebied gebeuren, maar dat laat Pechtold niet toe.
Nogmaals, ik zou het bijzonder triest vinden als CU met D66 gaat regeren.

Ik vind de opmerking
ik zou het bijzonder triest vinden als CU met D66 gaat regeren
vreemd. Waarom zo eenzijdig de focus op D66? D66 is helemaal niet meer 'evil' dan GL of VVD hoor (De VVD wil bijvoorbeeld nog verder gaan dan D66 op het gebied van voltooid leven). Het ligt maar net aan de afspraken die gemaakt zullen worden. Laten we een toekomstig coalitie daarop beoordelen en niet bij voorbaat samenwerking uitsluiten. Ter informatie voor de CU is 'voltooid' leven een breekpunt.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stemmen

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Natuurlijk kan dat. Maar ik zou het wel triest vinden. Met mensen die er openlijk voor uit komen dat ze het christelijk gedachtengoed achter zich willen laten, moet je niet gaan samenwerken.
Pechtold gaat je, als je geen afspraken maakt, elke maand verrassen met een vervelend idee op het etisch vlak, op het gebied van onderwijs, etc. Dat moet je als CU niet willen, maar de macht om dat tegen te houden heb je niet.
Ik hoop echt van harte dat de CU de wijsheid krijgt om te zorgen dat het zover niet komt.
Wat is het verschil als de CU in de oppositie zit en D66 doet buiten het eventuele regeerakkoord allerlei voorstellen op ethisch vlak, of als de CU in de coalitie zit? Er vanuitgaande dat dit dan voorstellen van D66 zijn buiten coalitieafspraken. In beide gevallen hebben ze niet de macht om dat tegen te houden. En ik denk in een eventuele coalitie dat er juist meer macht is dan in de oppositie.
De SGP werkt ook samen met D66 op een aantal vlakken, neem het Herfstakkoord bijvoorbeeld, en nog vele andere moties en afspraken. Het verschil zit hem er dan in dat de SGP niet in de coalitie zit/zat, maar samenwerken met D66 is in ieder geval in de oppositie geen probleem voor SGP/CU.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen

Bericht door -DIA- »

Vind nu niemand het een bezwaar dat de CU ook voor de Roomsen en Evangelischen nadrukkelijk plaatsmaakt? Kan dan gesproken worden van een één van geest zijn? Ik denk dat er bij de CU nog veel meer water bij de wijn wordt gedaan dan bij de verwaterde SGP. Maar dat lijkt de keus van veel 'reformatorische' mensen vandaag de dag. Ik denk dat die meest afkomstig zijn uit de neo-reformatorische kringen.
Heeft iemand trouwens gelezen wat Chris Janse (dr. C.S.L. Janse) zei? Hij trekt een parallel met (wat ik hier ook al heb gedaan) met de geschiedenis van de Vrijgemaakte kerken en daarvoor al (niet naar het waarschuwende voorbeeld uit het verleden kijkend) de Gereformeerde Kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie