SGP: Waar staan we?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:Volgens mij moet het antwoord op deze vraag zijn, ik zeg het echt in alle oprechtheid: ja. Het komt op uit het geheel van de Bijbels gegevens, zoals Erasmiaan die net ook aangeeft. Het getuigt m.i. niet van wijsheid om aan het geheel voorbij te gaan en om een concrete aanwijzing te vragen.
Vind jij dit ook m.b.t. allerlei leidinggevende functies in onderwijs, zorg, bedrijfsleven?
eilander schreef:
Mister schreef:@ Eilander: waarom trek je dit niet breder dan? Ik ken nodige dames in refoland die actief zijn in leidinggevende functies in bijvoorbeeld bejaardentehuizen. Teamleidster in het middelbaar onderwijs. (Adjunct)-directrice van een basisschool. Groepsleiders bij begeleid wonen. Noem maar op. Dat door jou genoemde emancipatiestreven van de reformatorische vrouw binnen veel geledingen is bijna zonder slag of stoot geaccepteerd. Maar nu het bij de SGP zover komt staan we ineens op onze achterste benen. Is dat niet wat hypocriet? Of zie je daar nog een fundamenteel verschil tussen?
Let op: ik heb niet een lijstje paraat van wat wel kan en wat niet kan. Voor zover de ontwikkelingen die jij noemt, ook in het emancipatiestreven passen, vind ik dat geen Bijbelse ontwikkeling.

Daarbij zie ik wel verschillen. Fundamenteel vind ik bijvoorbeeld: laat een vrouw een gezin achter of is het een alleenstaande vrouw?

Dat we allemaal met de ontwikkelingen meegaan, staat vast. Of dat altijd zo positief is, vraag ik me af.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:
eilander schreef:Volgens mij moet het antwoord op deze vraag zijn, ik zeg het echt in alle oprechtheid: ja. Het komt op uit het geheel van de Bijbels gegevens, zoals Erasmiaan die net ook aangeeft. Het getuigt m.i. niet van wijsheid om aan het geheel voorbij te gaan en om een concrete aanwijzing te vragen.
Vind jij dit ook m.b.t. allerlei leidinggevende functies in onderwijs, zorg, bedrijfsleven?
eilander schreef:
Mister schreef:@ Eilander: waarom trek je dit niet breder dan? Ik ken nodige dames in refoland die actief zijn in leidinggevende functies in bijvoorbeeld bejaardentehuizen. Teamleidster in het middelbaar onderwijs. (Adjunct)-directrice van een basisschool. Groepsleiders bij begeleid wonen. Noem maar op. Dat door jou genoemde emancipatiestreven van de reformatorische vrouw binnen veel geledingen is bijna zonder slag of stoot geaccepteerd. Maar nu het bij de SGP zover komt staan we ineens op onze achterste benen. Is dat niet wat hypocriet? Of zie je daar nog een fundamenteel verschil tussen?
Let op: ik heb niet een lijstje paraat van wat wel kan en wat niet kan. Voor zover de ontwikkelingen die jij noemt, ook in het emancipatiestreven passen, vind ik dat geen Bijbelse ontwikkeling.

Daarbij zie ik wel verschillen. Fundamenteel vind ik bijvoorbeeld: laat een vrouw een gezin achter of is het een alleenstaande vrouw?

Dat we allemaal met de ontwikkelingen meegaan, staat vast. Of dat altijd zo positief is, vraag ik me af.
Ik ben het geheel met je eens dat we elke vorm van emancipatie vreemd moeten zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik tegen elke vorm van leiding-geven door vrouwen ben.
Er is onmiskenbaar een grijs gebied tussen vrouwen in hun gezin (wit) en vrouwen als kerkelijk ambtsdrager (zwart). De vraag is of je de grens zo scherp kunt trekken dat de politiek bij zwart hoort en leiding geven aan een personeelsafdeling van een verzorgingstehuis wit. Ik denk dat we beiden een grijs gebied accepteren, maar dat we de grenzen iets anders trekken. Ik denk dat we elkaar daarin vrij moeten laten. In die zin kon ik me ook wel vinden in het stuk van Kees van der Staaij vandaag in De Banier.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door -DIA- »

Uit De Wachter Sions van deze week:

Nogmaals: Vrouwen en de SGP

Het RD heeft inmiddels ook aandacht geschonken aan het artikel van onze gewaardeerde medewerker de heer L. van der Tang over bovengenoemd onderwerp. Volgens het RD zou er zelfs sprake zijn van verzet van het moderamen van ons kerkverband tegen het voorstel van het HB van de SGP aan de kiesverenigingen.
In het artikel van de heer Van der Tang wordt grote zorg geuit over de weg die de SGP nu wil inslaan. Met name dat het nu voorgestelde artikel 13a van het Algemeen Regelement naar ons oordeel het beginsel expliciet buiten werking stelt. Deze zorgen zijn ook verwoord door het moderamen van de synode. Anderzijds wordt in het artikel ook de moeilijke positie van het hoofdbestuur van de SGP erkend.
Wat ons het meeste bedroeft is het feit dat het ons niet recht in de schuld brengt. Niet de overheid, maar WIJ hebben niet op de wacht gestaan en daarom worden er overal deuren van het afwijken van Zijn Woord op een kier gezet die langzaam of harder opengaan.
Hierdoor zijn we bevreesd dat het oordeel vastelijk over ons land besloten is. Als de Heere geen overblijfsel naar de verkiezing zou hebben, wij zouden geen moed meer overhouden. Doch omdat de Heere de Getrouwe is, is dat onze enige verwachting.
Het gaat er niet om of er straks een grote meerderheid voor het voorstel van het HB is, of dat er een gedeelte met ons kan instemmen, maar het gaat erom of er nog ergens arme zuchters worden gevonden die de schuld gevoelen, de schuld eigenen en smeken of de Heere nog in de toorn nog des ontfermens zou willen gedenken aan Zijn vastgestaafd verbond. Dat zal tot de verzuchting leiden om van Zijn Woord niet af te wijken maar daaraan vast te houden. Leeft de God van Daniël niet meer? Hij blijft de Onveranderlijke!
De Heere beware ons daarom voor een Jehu’s ijver, en geve ons in ware ootmoed onder Hem te bukken. Bij de Heere zijn alleen uitkomsten en Hij is veel machtiger dan alle schepselen tezamen.
Er zijn ook geluiden om een gedeelte van het nieuw voorgestelde artikel 13a te schrappen. Daarmee wordt de relatie met artikel 10 van het beginselprogramma buiten de discussie gehouden. Iedere verwijzing hiernaar betekent immers een afbreuk van dat beginsel. Een dergelijk voorstel is in elk geval te prefereren boven het nu voorliggende HB-voorstel.
Het is een uiterste concessie, waarbij ondubbelzinnig de mogelijkheid overeind blijft partijleden te kunnen aanspreken op artikel 10 van het Beginselprogram. Het is dan wel zaak dat het HB van de SGP daar in de praktijk ook gestalte en inhoud aan geeft.

Ds. J. Roos.


Ik zou er nog een citaat uit het herdenkingsboek van ds. Mallan aan willen toevoegen:

Een vreselijk oordeel aangezegd..

In 1966 heb ik al te zien gekregen dat er een vreselijk oordeel Gods over ons land zou komen. En daarna heeft de Heere mij dat steeds meer doen zien. Ik was toen nog in Vlaardingen. Toen heb ik de gehele weg in de auto van Zeeland naar Vlaardingen de Hemel bestormd voor de Kerk, voor mijn zaad en voor het zaad mijns zaads.
Toen heb ik gevraagd: “Heere, moet ik dit alles nog meemaken?” En ik kreeg krachtig ten antwoord: “En God nam hem weg.” Dit is tot driemaal toe gebeurd.
Nu zie ik mijn einde naderen. Vreselijke dingen gaan er gebeuren. Het oordeel zal beginnen van het huis Gods. Maar wee de mens (met zijn aanhang) door wie de ergernissen komen.
Laat u niet misleiden door al die mensen die een heerlijke kerkstaat verwachten. Al die mensen met hun opwekkingsbewegingen en toekomstverwachtingen, zijn de geesten waartegen Christus gewaarschuwd heeft.


Ds. F. Mallan
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:Uit De Wachter Sions van deze week:
De Heere beware ons daarom voor een Jehu’s ijver, en geve ons in ware ootmoed onder Hem te bukken. Bij de Heere zijn alleen uitkomsten en Hij is veel machtiger dan alle schepselen tezamen.
Inmiddels is het wel noodzakelijk om met een Jehu's ijver te zoeken naar ware ootmoed.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door caprice »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Omdat het HB voluit vasthoudt aan het beginsel, dat de vrouw het regeerambt niet toekomt, zoals dat in de door Erasmiaan genoemde brochure van enkele jaren geleden theologisch onderbouwd is.
De uitspraak van de Hoge Raad geeft binnen het HB geen enkele aanleiding tot een inhoudelijke discussie.
Gelukkig hoor ik dat bij veel kiesverenigingen waar over het HB voorstel is gestemd minimaal 90% voor het voorstel is.
Dag Huisman,

Daar is een amendement ingediend op het voorstel, die in lijn ligt met wat ds. J. Roos deze week in De Wachter Sions schrijft, zie daarvoor de post van DIA. Dit amendement kreeg steun van 77% van de leden, terwijl 21% tegen stemde en 2% blanco was.
Voor het voorstel van het hoofdbestuur is daarna gestemd. Daar was 56% tegen, 42% voor en 2% blanco.
Dus geen 90% of meer voor het voorstel bij ons.

Met vriendelijke groet,

caprice
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door huisman »

caprice schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Omdat het HB voluit vasthoudt aan het beginsel, dat de vrouw het regeerambt niet toekomt, zoals dat in de door Erasmiaan genoemde brochure van enkele jaren geleden theologisch onderbouwd is.
De uitspraak van de Hoge Raad geeft binnen het HB geen enkele aanleiding tot een inhoudelijke discussie.
Gelukkig hoor ik dat bij veel kiesverenigingen waar over het HB voorstel is gestemd minimaal 90% voor het voorstel is.
Dag Huisman,

Daar is een amendement ingediend op het voorstel, die in lijn ligt met wat ds. J. Roos deze week in De Wachter Sions schrijft, zie daarvoor de post van DIA. Dit amendement kreeg steun van 77% van de leden, terwijl 21% tegen stemde en 2% blanco was.
Voor het voorstel van het hoofdbestuur is daarna gestemd. Daar was 56% tegen, 42% voor en 2% blanco.
Dus geen 90% of meer voor het voorstel bij ons.

Met vriendelijke groet,

caprice

Gelukkig hoor ik dat bij veel(niet alle zie hierboven) kiesverenigingen waar over het HB voorstel is gestemd minimaal 90% voor het voorstel is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
caprice schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Omdat het HB voluit vasthoudt aan het beginsel, dat de vrouw het regeerambt niet toekomt, zoals dat in de door Erasmiaan genoemde brochure van enkele jaren geleden theologisch onderbouwd is.
De uitspraak van de Hoge Raad geeft binnen het HB geen enkele aanleiding tot een inhoudelijke discussie.
Gelukkig hoor ik dat bij veel kiesverenigingen waar over het HB voorstel is gestemd minimaal 90% voor het voorstel is.
Dag Huisman,

Daar is een amendement ingediend op het voorstel, die in lijn ligt met wat ds. J. Roos deze week in De Wachter Sions schrijft, zie daarvoor de post van DIA. Dit amendement kreeg steun van 77% van de leden, terwijl 21% tegen stemde en 2% blanco was.
Voor het voorstel van het hoofdbestuur is daarna gestemd. Daar was 56% tegen, 42% voor en 2% blanco.
Dus geen 90% of meer voor het voorstel bij ons.

Met vriendelijke groet,

caprice

Gelukkig hoor ik dat bij veel(niet alle zie hierboven) kiesverenigingen waar over het HB voorstel is gestemd minimaal 90% voor het voorstel is.
Ik zou wel een overzichtje willen hebben. Bij ons was 56% voor en 44% tegen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

Anker schreef:Ik zou wel een overzichtje willen hebben. Bij ons was 56% voor en 44% tegen.
Wat ik nu weet:
Barneveld: tegen;
Harskamp: tegen;
Ridderkerk: voor (90%);
Capelle aan den IJssel: voor (97%);
Dirksland: voor (56%);
Lisse: voor (90%);
Gouda: voor (83%);
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Anker schreef:Ik zou wel een overzichtje willen hebben. Bij ons was 56% voor en 44% tegen.
Wat ik nu weet:
Barneveld: tegen;
Harskamp: tegen;
Ridderkerk: voor (90%);
Capelle aan den IJssel: voor (97%);
Dirksland: voor (56%);
Lisse: voor (90%);
Gouda: voor (83%);
Berkenwoude voor (85%)
H.I. Ambacht voor (79%)
Uddel tegen (% weet ik niet)
Katwijk aan Zee voor (% weet ik niet)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door caprice »

huisman schreef:Gelukkig hoor ik dat bij veel(niet alle zie hierboven) kiesverenigingen waar over het HB voorstel is gestemd minimaal 90% voor het voorstel is.
Leuk. Dat was bedoeld als pb, maar ik had het zelf fout gedaan. :fouet
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door refo »

Zo te zien krijgen we SGP-Nord en SGP-süd. Net als bij de Aldi.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

Morgenavond een bijeenkomst van de komookgroep in Hardinxveld over vrouwenstandpunt. Met Spruyt, Van der Tang, Van Duijn en Schaap. Ben benieuwd....
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Gerson »

Luther schreef:
Anker schreef:
Anker schreef:Ik zou wel een overzichtje willen hebben. Bij ons was 56% voor en 44% tegen.
Wat ik nu weet:
Barneveld: tegen;
Harskamp: tegen;
Ridderkerk: voor (90%);
Capelle aan den IJssel: voor (97%);
Dirksland: voor (56%);
Lisse: voor (90%);
Gouda: voor (83%);
Berkenwoude voor (85%)
H.I. Ambacht voor (79%)
Uddel tegen (% weet ik niet)
Katwijk aan Zee voor (% weet ik niet)
Arnemuiden 70% voor en (helaas maar) 30% tegen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:Morgenavond een bijeenkomst van de komookgroep in Hardinxveld over vrouwenstandpunt. Met Spruyt, Van der Tang, Van Duijn en Schaap. Ben benieuwd....
Wie is Schaap? Wordt het nog uitgezonden op RO ofzo?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door refo »

Schaap is actieg bij de jongeren en is een vrouw.
Gesloten