SGP: Waar staan we?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

SGP: Waar staan we?

Bericht door -DIA- »

Vind jij/u dat de SGP koste wat het kost moet vasthouden
aan het beginsel van het regeerambt?
Maakt de SGP zicht naar de buitenwereld toe niet ongeloofwaardig
als ze door de knieën zouden gaan?

Hoe liggen deze zaken op dit forum?
Rekkelijk of precies?

Laat ik maar zeggen dat het mij persoonlijk het best toe schijnt
als de SGP zijn standpunt niet veranderd.
Dat geeft duidelijkheid, en een bestendig principe kan eerder respect
afdwingen dan dat men de princiepes ineens maar laat varen om
de druk van buitenaf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door WimA »

-DIA- schreef:Vind jij/u dat de SGP koste wat het kost moet vasthouden
aan het beginsel van het regeerambt?
Maakt de SGP zicht naar de buitenwereld toe niet ongeloofwaardig
als ze door de knieën zouden gaan?

Hoe liggen deze zaken op dit forum?
Rekkelijk of precies?

Laat ik maar zeggen dat het mij persoonlijk het best toe schijnt
als de SGP zijn standpunt niet veranderd.
Dat geeft duidelijkheid, en een bestendig principe kan eerder respect
afdwingen dan dat men de princiepes ineens maar laat varen om
de druk van buitenaf.
Eens met de conclusie. Alleen moet men principes handhaven om het principe en de fundering in de Schrift. Niet om duidelijkheid te scheppen of respect af te dwingen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Simon »

“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... g_1_695256

Ik ga nu steeds meer in de complottheorie van Spruyt geloven. Het RD masseert de achterban (als "onafhankelijk" commentaar) richting de vrouw op de lijst. Maar hoe onafhankelijk is (de hoofdredactie van) het RD? En, wel erg toevallig dat de voorzitter nu ineens met een "denklijn" naar buiten komt, kort nadat het eerste kerkverband afstand heeft genomen van de mogelijkheid dat de SGP in deze situatie vrouwen op de lijst zet. Er is immers nog geen besluit genomen, de vergadering daarover is in december. Wil men voorkomen dat ook bijvoorbeeld een kerkverband als de (oud) Gereformeerde Gemeenten of een belangrijke opinieleider vooraf een stelling betrekt en het hoofdbestuur in een onmogelijke positie brengt om alsnog vrouwen op de lijst toe te staan?

Het hoofdredactioneel commentaar moet alle zorgen van behoudende kiezers wegnemen.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door elbert »

DIA schreef:Laat ik maar zeggen dat het mij persoonlijk het best toe schijnt
als de SGP zijn standpunt niet veranderd.
Dat geeft duidelijkheid, en een bestendig principe kan eerder respect
afdwingen dan dat men de princiepes ineens maar laat varen om
de druk van buitenaf.
Geldt dat ook voor de statutenwijziging van 1993, waarin de SGP voor het eerst officieel in de statuten opnam dat vrouwen geen lid konden worden van de partij?

Van wat ik uit het RD begrijp, is dat men nu weer terug wil gaan naar de situatie van voor 1993: het beginsel blijft, maar het wordt niet meer formeel-juridisch vastgelegd.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Cees »

Erasmiaan schreef:http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... g_1_695256

Ik ga nu steeds meer in de complottheorie van Spruyt geloven. Het RD masseert de achterban (als "onafhankelijk" commentaar) richting de vrouw op de lijst. Maar hoe onafhankelijk is (de hoofdredactie van) het RD? En, wel erg toevallig dat de voorzitter nu ineens met een "denklijn" naar buiten komt, kort nadat het eerste kerkverband afstand heeft genomen van de mogelijkheid dat de SGP in deze situatie vrouwen op de lijst zet. Er is immers nog geen besluit genomen, de vergadering daarover is in december. Wil men voorkomen dat ook bijvoorbeeld een kerkverband als de (oud) Gereformeerde Gemeenten of een belangrijke opinieleider vooraf een stelling betrekt en het hoofdbestuur in een onmogelijke positie brengt om alsnog vrouwen op de lijst toe te staan?

Het hoofdredactioneel commentaar moet alle zorgen van behoudende kiezers wegnemen.
Hoezeer ik tegen de verandering ben, ben ik wel teleurgesteld hoe er binnen de partij met elkaar omgegaan wordt. Nog steeds zijn er PKV'en die in eerste instantie voor de statutenverandering hebben gestemd, maar door spelletjes van mensen in het vervolg de statutenverandering van tafel ging. Nog steeds zijn er PKV'en die niet in de hoofdlijn van de partij staan.

En nu krijg ik een gevoel dat dit weer gaat gebeuren en dat in de lijn zoals nu al gebeurd dat mensen de publiciteit gaan zoeken zonder dat met het hoofdbestuur gesproken gaat worden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

Cees schreef:
Erasmiaan schreef:http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... g_1_695256

Ik ga nu steeds meer in de complottheorie van Spruyt geloven. Het RD masseert de achterban (als "onafhankelijk" commentaar) richting de vrouw op de lijst. Maar hoe onafhankelijk is (de hoofdredactie van) het RD? En, wel erg toevallig dat de voorzitter nu ineens met een "denklijn" naar buiten komt, kort nadat het eerste kerkverband afstand heeft genomen van de mogelijkheid dat de SGP in deze situatie vrouwen op de lijst zet. Er is immers nog geen besluit genomen, de vergadering daarover is in december. Wil men voorkomen dat ook bijvoorbeeld een kerkverband als de (oud) Gereformeerde Gemeenten of een belangrijke opinieleider vooraf een stelling betrekt en het hoofdbestuur in een onmogelijke positie brengt om alsnog vrouwen op de lijst toe te staan?

Het hoofdredactioneel commentaar moet alle zorgen van behoudende kiezers wegnemen.
Hoezeer ik tegen de verandering ben, ben ik wel teleurgesteld hoe er binnen de partij met elkaar omgegaan wordt. Nog steeds zijn er PKV'en die in eerste instantie voor de statutenverandering hebben gestemd, maar door spelletjes van mensen in het vervolg de statutenverandering van tafel ging. Nog steeds zijn er PKV'en die niet in de hoofdlijn van de partij staan.
Daar is mij niets van bekend.
En nu krijg ik een gevoel dat dit weer gaat gebeuren en dat in de lijn zoals nu al gebeurd dat mensen de publiciteit gaan zoeken zonder dat met het hoofdbestuur gesproken gaat worden.
Ik vind dat niet eerlijk van de voorzitter. Het lijkt me logisch dat in een blad als De Wachter Sions een standpunt wordt ingenomen. Als je dat onder de pet houdt en daarmee naar het hoofdbestuur gaat wordt het voor kennisgeving aangenomen en je leden weten niet wat je overwegingen zijn. En voorzover ik weet heeft In het spoor de brief naar het hoofdbestuur gestuurd, maar ook gepubliceerd. Lijkt me niets op tegen, dan kunnen mensen hun standpunt bepalen op basis van argumenten van twee kanten. Want, zoveel is me wel duidelijk, het RD laat in haar commentaren eigenlijk maar één optie open.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

elbert schreef:
DIA schreef:Laat ik maar zeggen dat het mij persoonlijk het best toe schijnt
als de SGP zijn standpunt niet veranderd.
Dat geeft duidelijkheid, en een bestendig principe kan eerder respect
afdwingen dan dat men de princiepes ineens maar laat varen om
de druk van buitenaf.
Geldt dat ook voor de statutenwijziging van 1993, waarin de SGP voor het eerst officieel in de statuten opnam dat vrouwen geen lid konden worden van de partij?

Van wat ik uit het RD begrijp, is dat men nu weer terug wil gaan naar de situatie van voor 1993: het beginsel blijft, maar het wordt niet meer formeel-juridisch vastgelegd.
Met de kanttekening dat voor 1993 er geen statuut nodig was, omdat het voor iedereen gewoon was. Tegenwoordig zoeken de SGP-Jongeren zelfs een vrouwelijke voorzitter. Ik kan het niet anders zien als een provocatie richting de partij. Er zit daar een gelijkgezind clubje dat niet anders zegt dan: wacht maar, als wij het straks voor het zeggen hebben is die gekke discussie wel gauw voorbij. In plaats dat ze zich wat drukker hadden gemaakt over het ledenwerven...
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door ejvl »

Ik vind de SGP al lang niet meer wat het geweest is.
Ze stemmen VOOR handhaving van de abortusweken in plaats dat ze gaan voor volledige afschaffing.
Of VOOR verhoging van de prostitutieleeftijd in plaats van afschaffing.
Ik vind dat ze hun principes moeten laten gelden, ook al word er niks mee bereikt, ze staan voor de principes, dus alleen voorstemmen bij volledige afschaffing van het één en ander.

Politiek is smerig...
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door WimA »

Erasmiaan schreef:
En nu krijg ik een gevoel dat dit weer gaat gebeuren en dat in de lijn zoals nu al gebeurd dat mensen de publiciteit gaan zoeken zonder dat met het hoofdbestuur gesproken gaat worden.
Ik vind dat niet eerlijk van de voorzitter. Het lijkt me logisch dat in een blad als De Wachter Sions een standpunt wordt ingenomen. Als je dat onder de pet houdt en daarmee naar het hoofdbestuur gaat wordt het voor kennisgeving aangenomen en je leden weten niet wat je overwegingen zijn. En voorzover ik weet heeft In het spoor de brief naar het hoofdbestuur gestuurd, maar ook gepubliceerd. Lijkt me niets op tegen, dan kunnen mensen hun standpunt bepalen op basis van argumenten van twee kanten. Want, zoveel is me wel duidelijk, het RD laat in haar commentaren eigenlijk maar één optie open.
Tegengeluiden moet men immers dimmen als men eensgezind wil lijken. Eenheid bereikt men - volgens de marketing - door maar 1 geluid te laten horen, de rest dient het podium ontzegd te worden. Of het nu om kerkbladen of wat dan ook gaat. Aanverwante clubjes die een symbiotische relatie met het RD hebben - zoals de GG Jeugdbond, predikanten die denktanks promoten, de SGP (landelijk EN lokaal) of refo scholen krijgen de aandacht en de ruimte. Indien nodig de voorpagina om uit te leggen hoe goed, progressief en welwillend ze wel niet zijn.

Het RD is het promotieblaadje geworden van degenen die hun macht en invloed aan "De Zuil" ontlenen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Simon »

WimA schreef:
Erasmiaan schreef:
En nu krijg ik een gevoel dat dit weer gaat gebeuren en dat in de lijn zoals nu al gebeurd dat mensen de publiciteit gaan zoeken zonder dat met het hoofdbestuur gesproken gaat worden.
Ik vind dat niet eerlijk van de voorzitter. Het lijkt me logisch dat in een blad als De Wachter Sions een standpunt wordt ingenomen. Als je dat onder de pet houdt en daarmee naar het hoofdbestuur gaat wordt het voor kennisgeving aangenomen en je leden weten niet wat je overwegingen zijn. En voorzover ik weet heeft In het spoor de brief naar het hoofdbestuur gestuurd, maar ook gepubliceerd. Lijkt me niets op tegen, dan kunnen mensen hun standpunt bepalen op basis van argumenten van twee kanten. Want, zoveel is me wel duidelijk, het RD laat in haar commentaren eigenlijk maar één optie open.
Tegengeluiden moet men immers dimmen als men eensgezind wil lijken.
Met de nadruk op lijken ja.
We kunnen natuurlijk ook wat verdraagzamer worden en een ander standpunt gewoon aanvaarden,ipv alles in een strakke zuil te persen, die toch al op barsten staat.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door dennis »

Ik heb het ook wel eens in een ander topic gezegd, maar de vraag is volgens mij deze:

Zien wij het huidige SGP standpunt als het volkomen bijbelse en vinden we dat Gods Woord zegt dat vrouwen niet gekozen mogen worden.. Dan moeten we dat niet doen.

Denken we daar als partij anders over, dus: zien we ten diepste geen Bijbels bezwaar, maar alleen een probleem omdat we van bepaalde tradities gaan afwijken, dan is het wel geoorloofd.

Dat is m.i. het kernpunt. We mogen nooit zwichten voor maatschappelijke druk of opinie. Als die opinie bijvoorbeeld van de SGP zou gaan eisen dat er praktiserende homosexuelen verkiesbaar moeten staan, is dat het moment om de deelname aan het politieke proces te stoppen. Hoe schokkend dat ook zou zijn.

Maar: het gaat om hoofdzaken = bijbels onderbouwde zaken. Tradities kunnen waardevol zijn, maar hebben geen Goddelijk gezag.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:
Erasmiaan schreef:
En nu krijg ik een gevoel dat dit weer gaat gebeuren en dat in de lijn zoals nu al gebeurd dat mensen de publiciteit gaan zoeken zonder dat met het hoofdbestuur gesproken gaat worden.
Ik vind dat niet eerlijk van de voorzitter. Het lijkt me logisch dat in een blad als De Wachter Sions een standpunt wordt ingenomen. Als je dat onder de pet houdt en daarmee naar het hoofdbestuur gaat wordt het voor kennisgeving aangenomen en je leden weten niet wat je overwegingen zijn. En voorzover ik weet heeft In het spoor de brief naar het hoofdbestuur gestuurd, maar ook gepubliceerd. Lijkt me niets op tegen, dan kunnen mensen hun standpunt bepalen op basis van argumenten van twee kanten. Want, zoveel is me wel duidelijk, het RD laat in haar commentaren eigenlijk maar één optie open.
Tegengeluiden moet men immers dimmen als men eensgezind wil lijken. Eenheid bereikt men - volgens de marketing - door maar 1 geluid te laten horen, de rest dient het podium ontzegd te worden. Of het nu om kerkbladen of wat dan ook gaat. Aanverwante clubjes die een symbiotische relatie met het RD hebben - zoals de GG Jeugdbond, predikanten die denktanks promoten, de SGP (landelijk EN lokaal) of refo scholen krijgen de aandacht en de ruimte. Indien nodig de voorpagina om uit te leggen hoe goed, progressief en welwillend ze wel niet zijn.

Het RD is het promotieblaadje geworden van degenen die hun macht en invloed aan "De Zuil" ontlenen.
Tjongejonge, zucht.....
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door caprice »

Onze vaderen ondertekenden de belijdenis met hun bloed. Wij zijn bang om een zweetdruppel te verliezen volgens mij.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door refo »

caprice schreef:Onze vaderen ondertekenden de belijdenis met hun bloed. Wij zijn bang om een zweetdruppel te verliezen volgens mij.
Ik denk niet dat jij je laat verbranden om het SGP-vrouwenstandpunt.
Gesloten