SGP: Waar staan we?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Hier nog een aardige columnL
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11184/Je ... ookiecheck
Deze column onderbouwt mijn standpunt dat het hier gaat om een weinig principieel, maar vooral pragmatische oplossing voor een standpunt dat beginsel is. En de buitenwacht heeft dat goed door. Op een beginsel is namelijk geen compromis mogelijk.
Ds. Hoogerland verwoordt dat als volgt: "Maar ten diepste is elk compromis een verloochening van het aloude principiële standpunt, een breuk met onze voorgeslachten, die dit standpunt met volle overtuiging handhaafden. Het is een prijsgeven van Gods Woord en een buigen voor de eis van het Clara Wichmann Instituut in plaats van een onvoorwaardelijk buigen voor God."

(En dat zeg ik, terwijl ik behoor tot diegenen van wie ds. Hoogerland moet zeggen: Met nog meer zorg en ook met droefheid vernemen we dat een groot deel van onze gezindte er geen moeite (meer) mee heeft om te knielen voor dit gouden beeld en zo het passieve vrouwenkiesrecht te aanvaarden of in elk geval een compromis te accepteren. Misschien omdat men zich in de gronden waarop in het verleden dit kiesrecht zo krachtig is afgewezen, niet meer kan vinden. ")
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Marieke »

Toch heb ik al van diverse kiesverenigingen gehoord waar men in (grote) meerderheid tegen het voorstel van het HB heeft gestemd.
Overigens, van even zo veel kiesverenigingen heb ik gehoord waar men in grote meerderheid voor heeft gestemd.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door caprice »

Marieke schreef:Toch heb ik al van diverse kiesverenigingen gehoord waar men in (grote) meerderheid tegen het voorstel van het HB heeft gestemd.
Overigens, van even zo veel kiesverenigingen heb ik gehoord waar men in grote meerderheid voor heeft gestemd.
Precies. Huisman hoort niet zoveel. :modo
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Marieke »

caprice schreef:
Marieke schreef:Toch heb ik al van diverse kiesverenigingen gehoord waar men in (grote) meerderheid tegen het voorstel van het HB heeft gestemd.
Overigens, van even zo veel kiesverenigingen heb ik gehoord waar men in grote meerderheid voor heeft gestemd.
Precies. Huisman hoort niet zoveel. :modo
Ik hoorde ook wel van een ds die geen tijdrede meer wil houden voor de SGP. Nou vind ik dat wel weer erg overtrokken.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door caprice »

Marieke schreef:
caprice schreef:
Marieke schreef:Toch heb ik al van diverse kiesverenigingen gehoord waar men in (grote) meerderheid tegen het voorstel van het HB heeft gestemd.
Overigens, van even zo veel kiesverenigingen heb ik gehoord waar men in grote meerderheid voor heeft gestemd.
Precies. Huisman hoort niet zoveel. :modo
Ik hoorde ook wel van een ds die geen tijdrede meer wil houden voor de SGP. Nou vind ik dat wel weer erg overtrokken.
Nu blijkt het juist des te meer nodig te zijn. Houdt aan, tijdig en ontijdig!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:
caprice schreef:
Marieke schreef:Toch heb ik al van diverse kiesverenigingen gehoord waar men in (grote) meerderheid tegen het voorstel van het HB heeft gestemd.
Overigens, van even zo veel kiesverenigingen heb ik gehoord waar men in grote meerderheid voor heeft gestemd.
Precies. Huisman hoort niet zoveel. :modo
Ik hoorde ook wel van een ds die geen tijdrede meer wil houden voor de SGP. Nou vind ik dat wel weer erg overtrokken.
De tijdredes zijn wel erg veranderd, hier tenminste wel. Vroeger waren het boetepredikaties die tot verootmoeding opriepen, en nu hoor je daar niet zoveel meer van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef: Dat je hiermee in mijn optiek een fundamentele grens overschrijdt, zal jou zelf ook wel duidelijk zijn, denk ik. Maar ik begrijp dat jij hier zo instaat. Het is wel makkelijker om in deze tijd zo te denken, maar ik meen oprecht dat dat niet kan.
Dat mag jij uiteraard vinden. Ik respecteer dat. Maar op grond van de Bijbelse gegevens die de SGP zelf aandraagt in de brochure 'Man en vrouw schiep Hij hen' is echt niet absoluut te stellen dat een vrouw nooit een politieke functie kan en mag bekleden. Ik citeer met instemming de voorzitter van onze kiesvereniging: "Laten we eerlijk zijn tegen elkaar: uit de Bijbel is niet rechtstreeks af te leiden dat een vrouw in het maatschappelijk leven geen besturende, zo je wilt regerende, functie uit zou mogen oefenen. Men heeft een exegetische keuze gemaakt door rechtstreeks uitspraken over kerk en huwelijk ook te betrekken op de maatschappelijke verbanden."
Maar stel dat dit er toch van gaat komen, en met Erasmiaan denk ik inderdaad dat wij dat nog gaan meemaken, is dat voor jou dan een reden om je uit de SGP terug te trekken?
De voorzitter van jullie kiesvereniging is duidelijk al bezig aan de volgende stap..... Jammer vind ik dat.
Daarnaast heb ik al aangegeven hoe ik aankijk tegen dit soort argumenten: het is niet "rechtstreeks" uit de Bijbel af te leiden. Daar heb je overigens geen direct antwoord op gegeven.

Keer op keer probeer je een radicale keuze van je opponenten los te krijgen :)
Natuurlijk ga ik me niet uit de SGP terug trekken. Zelfs al zou de SGP vertegenwoordigd gaan worden door een vrouw - ik zou daar heel fundamentele bezwaren tegen hebben - maar dan nog zie ik geen reden om de SGP verder te gaan versplinteren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:Maar op grond van de Bijbelse gegevens die de SGP zelf aandraagt in de brochure 'Man en vrouw schiep Hij hen' is echt niet absoluut te stellen dat een vrouw nooit een politieke functie kan en mag bekleden.
Dat ben ik dus absoluut met je oneens. En laat men hieruit niet de conclusie trekken dat de opstellers en het hoofdbestuur ook deze mening zouden zijn toegedaan. Uit de brochure volgt duidelijk dat het regeerambt niet voor de vrouw is (en dan bedoel ik met regeren, het besturen van een stad, provincie of land, net zoals de Israëlieten dat deden in de poort). Daar staat het hoofdbestuur nog zeer duidelijk en stellig achter. Ook de drieëenheid is niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden. Maar op grond van verschillende Bijbelteksten is zij wel te bewijzen. Dat geldt ook voor dit vrouwenstandpunt. Ik verwijs dan onder andere naar Genesis 2, Spreuken 31, 1 Korinthe 11 en 1 Timotheus 2 (gehele hoofdstuk hoort bij elkaar!) en voorts op de zeer duidelijke lijn van enkel mannen als koningen, richters, bestuurders, enz., in de Bijbel (op een uitzondering, die de regel bevestigt, na).
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door dennis »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Maar op grond van de Bijbelse gegevens die de SGP zelf aandraagt in de brochure 'Man en vrouw schiep Hij hen' is echt niet absoluut te stellen dat een vrouw nooit een politieke functie kan en mag bekleden.
Dat ben ik dus absoluut met je oneens. En laat men hieruit niet de conclusie trekken dat de opstellers en het hoofdbestuur ook deze mening zouden zijn toegedaan. Uit de brochure volgt duidelijk dat het regeerambt niet voor de vrouw is (en dan bedoel ik met regeren, het besturen van een stad, provincie of land, net zoals de Israëlieten dat deden in de poort). Daar staat het hoofdbestuur nog zeer duidelijk en stellig achter. Ook de drieëenheid is niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden. Maar op grond van verschillende Bijbelteksten is zij wel te bewijzen. Dat geldt ook voor dit vrouwenstandpunt. Ik verwijs dan onder andere naar Genesis 2, Spreuken 31, 1 Korinthe 11 en 1 Timotheus 2 (gehele hoofdstuk hoort bij elkaar!) en voorts op de zeer duidelijke lijn van enkel mannen als koningen, richters, bestuurders, enz., in de Bijbel (op een uitzondering, die de regel bevestigt, na).
Ik begrijp dit aan ene kant wel. Alleen met die opmerking over die uitzondering heb ik moeite. Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk helemaal niet! Wie die uitdrukking verzonnen heeft... Bijbels is hij zeker niet. Het feit dat de SGP onze vorstinnen altijd op handen heeft gedragen en verdedigd heb ik in het licht van het vrouwenstandpunt altijd zeer vreemd en onverdedigbaar gevonden. Een vrouwelijk parlementslid regeert namelijk niet, maar de koningin wel.
Zo zit er toch al heel lang veel menselijk redeneren bij, ben ik bang.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door eilander »

dennis schreef: Het feit dat de SGP onze vorstinnen altijd op handen heeft gedragen en verdedigd heb ik in het licht van het vrouwenstandpunt altijd zeer vreemd en onverdedigbaar gevonden. Een vrouwelijk parlementslid regeert namelijk niet, maar de koningin wel.
Tot 1983 is in onze grondwet hierover anders gedacht. Tot die tijd was namelijk de hoofdregel dat de koning opgevolgd werd door zijn oudste nog in leven zijnde zoon. Alleen als er geen zoon is, zal een dochter de opvolgster zijn. Dit is helaas veranderd onder invloed van het emancipatiestreven.

In dat licht moet je het SGP-standpunt ook zien. Hoe had volgens jou de SGP dat moeten zien dan? De troonrede boycotten omdat er een vrouw op de troon zit??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Maar op grond van de Bijbelse gegevens die de SGP zelf aandraagt in de brochure 'Man en vrouw schiep Hij hen' is echt niet absoluut te stellen dat een vrouw nooit een politieke functie kan en mag bekleden.
Dat ben ik dus absoluut met je oneens. En laat men hieruit niet de conclusie trekken dat de opstellers en het hoofdbestuur ook deze mening zouden zijn toegedaan. Uit de brochure volgt duidelijk dat het regeerambt niet voor de vrouw is (en dan bedoel ik met regeren, het besturen van een stad, provincie of land, net zoals de Israëlieten dat deden in de poort). Daar staat het hoofdbestuur nog zeer duidelijk en stellig achter. Ook de drieëenheid is niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden. Maar op grond van verschillende Bijbelteksten is zij wel te bewijzen. Dat geldt ook voor dit vrouwenstandpunt. Ik verwijs dan onder andere naar Genesis 2, Spreuken 31, 1 Korinthe 11 en 1 Timotheus 2 (gehele hoofdstuk hoort bij elkaar!) en voorts op de zeer duidelijke lijn van enkel mannen als koningen, richters, bestuurders, enz., in de Bijbel (op een uitzondering, die de regel bevestigt, na).
Ik zeg je toe dat ik deze Schriftgedeelten nog een keer grondig ga bestuderen. (Heb ik al eens gedaan, maar kan geen kwaad , denk ik...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door refo »

Met zoveel 'bewijzen' is het ook hier: je bent van mening dat de vrouw het regeerambt niet toekomt en dan tref je er allerlei 'bewijzen' voor aan.

De vraag is: komt het duidelijk op uit de bijbel dat de vrouwen van het regeerambt uitgesloten zijn? Het anwoord is dan: neen. Zou wat moois zijn ook, dat de ene helft van de aardbewoners is uitgesloten van zeggenschap.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door eilander »

refo schreef:Met zoveel 'bewijzen' is het ook hier: je bent van mening dat de vrouw het regeerambt niet toekomt en dan tref je er allerlei 'bewijzen' voor aan.

De vraag is: komt het duidelijk op uit de bijbel dat de vrouwen van het regeerambt uitgesloten zijn? Het anwoord is dan: neen. Zou wat moois zijn ook, dat de ene helft van de aardbewoners is uitgesloten van zeggenschap.
Zo gaat dat. Inhoudelijke discussies zijn overbodig, we wachten gewoon op het verlossende antwoord van @refo. :nonnon

Volgens mij moet het antwoord op deze vraag zijn, ik zeg het echt in alle oprechtheid: ja. Het komt op uit het geheel van de Bijbels gegevens, zoals Erasmiaan die net ook aangeeft. Het getuigt m.i. niet van wijsheid om aan het geheel voorbij te gaan en om een concrete aanwijzing te vragen.

En dan nog: ik heb net iets gepost n.a.v. een vraag over onze koningin. Ik zei daar dat in onze grondwet tot 1983 heeft gestaan dat een zoon vóór gaat in de erfopvolging, tenzij er natuurlijk geen zoon is. Zei jij dan vóór 1983 ook al: zou wat moois zijn, de ene helft van het koninklijk huis uitgesloten van de troon?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

eilander schreef:Volgens mij moet het antwoord op deze vraag zijn, ik zeg het echt in alle oprechtheid: ja. Het komt op uit het geheel van de Bijbels gegevens, zoals Erasmiaan die net ook aangeeft. Het getuigt m.i. niet van wijsheid om aan het geheel voorbij te gaan en om een concrete aanwijzing te vragen.
Vind jij dit ook m.b.t. allerlei leidinggevende functies in onderwijs, zorg, bedrijfsleven?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door dennis »

eilander schreef:
dennis schreef: Het feit dat de SGP onze vorstinnen altijd op handen heeft gedragen en verdedigd heb ik in het licht van het vrouwenstandpunt altijd zeer vreemd en onverdedigbaar gevonden. Een vrouwelijk parlementslid regeert namelijk niet, maar de koningin wel.
Tot 1983 is in onze grondwet hierover anders gedacht. Tot die tijd was namelijk de hoofdregel dat de koning opgevolgd werd door zijn oudste nog in leven zijnde zoon. Alleen als er geen zoon is, zal een dochter de opvolgster zijn. Dit is helaas veranderd onder invloed van het emancipatiestreven.

In dat licht moet je het SGP-standpunt ook zien. Hoe had volgens jou de SGP dat moeten zien dan? De troonrede boycotten omdat er een vrouw op de troon zit??
Nee, maar wel concequent zijn. Als je echt Bijbels vindt dat een vrouw niet mag regeren, dan moet je ook volhouden dat de koningin dat ook niet mag. Anders ontstaat er m.i. toch iets ongeloofwaardigs.
Gesloten