Roze stembusakkoord

Plaats reactie
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Roze stembusakkoord

Bericht door caprice »

Het verbaast mij dat niemand anders hier al een topic over geopend heeft, daar dit artikel toch al een week in omloop is.
Hoeven we het dan niet zo serieus te nemen?

Na in een ander topic al een artikel geplaatst te hebben wat raakvlakken heeft (hier na te lezen: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 99#p594391), nu het volgende (deel van een) artikel wat in het RD stond:
DEN HAAG – De gewetensbezwaarde trouwambtenaar moet binnen een jaar verdwijnen. Ook moet dan de enkelefeitconstructie uit de Algemene wet gelijke behandeling zijn gehaald.
Dat staat in het zogeheten roze stembusakkoord dat negen politieke partijen maandagmorgen in Den Haag hebben gesloten.

Vóór 3 september volgend jaar moeten scholen ook verplicht voorlichting geven over homo’s, moet de juridische positie van lesbische ouders en hun kinderen zijn versterkt en moet de erkenning van de genderidentiteit van transgenders zijn vereenvoudigd.
CDA, CU en SGP hebben het akkoord niet ondertekend.
Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/pa ... d_1_670758


Psalm 2...
1 WAAROM woeden de heidenen, en bedenken de volken ijdelheid?
2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen tezamen, tegen den HEERE en tegen Zijn Gezalfde, zeggende :
3 Laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen.


Vinden wij hier niet in vervulling gaan onder land en volk, kerk en staat, en hier in de politiek, waar grote verdeeldheid heerst over velerlei zaken, behalve over een ding waar men met grote eensgezindheid uitroept: 'Laat ons de banden met God verscheuren,' hetwelk al zo ten tenhemelschreiende geschied is in een grote mate, en dat nu ook die resten van deze verscheurde banden, de touwen, de rafels afgeworpen moeten worden, hetwelk men eensgezind in het kwade (aan elkaar gebonden door de banden des duivels) verbondsgewijze met elkaar besloten heeft, om ook deze touwen af te werpen.

Arm volk. Welke banden breken zij, en welke touwen werpen zij van zich volgens de kanttekeningen?
Te weten van God en Zijn Gezalfde, mitsgaders van Hun dienaars, waarmede zij ons onder het juk van Christus en de gehoorzaamheid Zijns Evangelies willen verbinden. Vgl. 2 Kor. 10:5. Banden waren een teken van onderwerping of dienstbaarheid. Zie Ps. 107:14. Jer. 2:20; 27:2, 3, 5, 6.

Zijn dat de vruchten van de slagen en de oordelen die de Heere met ons land gaat? Nimmer hoorde ik de achterliggende jaren de roep bij onze overheid (Gods dienares?) om een wederkeer. Geen bede- en boetedag werd uitgeschreven. Slechts deze en vele andere stinkende vruchten brengen wij (ja ik, en mijne vaderen tevens) voort.

4 Die in den hemel woont, zal lachen; de Heere zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken.


O, land, land, land, hoort toch nog nu het nog niet te laat is, maar het heden der genade nog is des Heeren Woord! Want er is nog doen aan!
Gij kunt wel woeden, o volk van Nederland, maar Sions eeuwige Koning gaat door met Zijn Kerkvergaderend werk:

6 Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, den berg Mijner heiligheid.
7 Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
8 Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.


God de Vader heeft het oordeel der wereld gegeven aan Zijn Zoon.

8 Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.
9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter, Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat.
10 Nu dan, gij koningen, handelt verstandiglijk; laat u tuchtigen, gij rechters der aarde.


O land, laat dit u toch aansporen om de God van onze vaderen te zoeken, want God gaat doortrekken met Zijn oordelen.
Wee het land, welks koning een kind is! Zie eens naar het geluk van Gods volk, en handelt toch verstandiglijk. Wens toch te verkeren onder het juk Christi.

11 Dient den HEERE met vreze, en verheugt u met beving.
12 Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door hervormde »

Krijgen alle scholen nu ook onderwijs over de Bijbelse visie op het huwelijk?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door refo »

caprice schreef:Het verbaast mij dat niemand anders hier al een topic over geopend heeft, daar dit artikel toch al een week in omloop is.
Hoeven we het dan niet zo serieus te nemen?

Na in een ander topic al een artikel geplaatst te hebben wat raakvlakken heeft (hier na te lezen: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 99#p594391), nu het volgende (deel van een) artikel wat in het RD stond:
DEN HAAG – De gewetensbezwaarde trouwambtenaar moet binnen een jaar verdwijnen. Ook moet dan de enkelefeitconstructie uit de Algemene wet gelijke behandeling zijn gehaald.
Dat staat in het zogeheten roze stembusakkoord dat negen politieke partijen maandagmorgen in Den Haag hebben gesloten.

Vóór 3 september volgend jaar moeten scholen ook verplicht voorlichting geven over homo’s, moet de juridische positie van lesbische ouders en hun kinderen zijn versterkt en moet de erkenning van de genderidentiteit van transgenders zijn vereenvoudigd.
CDA, CU en SGP hebben het akkoord niet ondertekend.
Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/pa ... d_1_670758


Psalm 2...
1 WAAROM woeden de heidenen, en bedenken de volken ijdelheid?
2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen tezamen, tegen den HEERE en tegen Zijn Gezalfde, zeggende :
3 Laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen.


Vinden wij hier niet in vervulling gaan onder land en volk, kerk en staat, en hier in de politiek, waar grote verdeeldheid heerst over velerlei zaken, behalve over een ding waar men met grote eensgezindheid uitroept: 'Laat ons de banden met God verscheuren,' hetwelk al zo ten tenhemelschreiende geschied is in een grote mate, en dat nu ook die resten van deze verscheurde banden, de touwen, de rafels afgeworpen moeten worden, hetwelk men eensgezind in het kwade (aan elkaar gebonden door de banden des duivels) verbondsgewijze met elkaar besloten heeft, om ook deze touwen af te werpen.

Arm volk. Welke banden breken zij, en welke touwen werpen zij van zich volgens de kanttekeningen?
Te weten van God en Zijn Gezalfde, mitsgaders van Hun dienaars, waarmede zij ons onder het juk van Christus en de gehoorzaamheid Zijns Evangelies willen verbinden. Vgl. 2 Kor. 10:5. Banden waren een teken van onderwerping of dienstbaarheid. Zie Ps. 107:14. Jer. 2:20; 27:2, 3, 5, 6.

Zijn dat de vruchten van de slagen en de oordelen die de Heere met ons land gaat? Nimmer hoorde ik de achterliggende jaren de roep bij onze overheid (Gods dienares?) om een wederkeer. Geen bede- en boetedag werd uitgeschreven. Slechts deze en vele andere stinkende vruchten brengen wij (ja ik, en mijne vaderen tevens) voort.

4 Die in den hemel woont, zal lachen; de Heere zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken.


O, land, land, land, hoort toch nog nu het nog niet te laat is, maar het heden der genade nog is des Heeren Woord! Want er is nog doen aan!
Gij kunt wel woeden, o volk van Nederland, maar Sions eeuwige Koning gaat door met Zijn Kerkvergaderend werk:

6 Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, den berg Mijner heiligheid.
7 Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
8 Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.


God de Vader heeft het oordeel der wereld gegeven aan Zijn Zoon.

8 Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.
9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter, Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat.
10 Nu dan, gij koningen, handelt verstandiglijk; laat u tuchtigen, gij rechters der aarde.


O land, laat dit u toch aansporen om de God van onze vaderen te zoeken, want God gaat doortrekken met Zijn oordelen.
Wee het land, welks koning een kind is! Zie eens naar het geluk van Gods volk, en handelt toch verstandiglijk. Wens toch te verkeren onder het juk Christi.

11 Dient den HEERE met vreze, en verheugt u met beving.
12 Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen.
Het land Nederland is niet hetzelfde als het volk Israël.

De wereld is altijd zonder God. We moeten niet net doen alsof de wereld ooit wel met God was. Hooguit leek het er een beetje op, omdat ze soms naar 'ons' luisterden. Nu doen ze dat niet meer om een eenvoudige reden: we weten ze niet duidelijk te maken wat het voordeel zou zijn als ze wél naar ons zouden luisteren.

Denk je dat een Nederlander zou begrijpen wat je bedoelt met een zin als: 'handelt toch verstandiglijk. Wens toch te verkeren onder het juk Christi.' De gemiddelde kerkganger begrijpt dit niet eens. Laat staan iemand die niet met dat soort jargon is opgevoed.

Vul nu eens 'kerkelijke verdeeldheid' in op de plaats van het roze akkoord. Dan gaat precies hetzelfde op.
Het gaat niet aan specifieke zonden bij een ander aan te wijzen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door caprice »

refo schreef:Het land Nederland is niet hetzelfde als het volk Israël.
Nederland is niet hetzelfde als het volk Israël. Dat is waar. In het Nieuwe Testament is de bedeling van het genadeverbond echter uitgebreid onder de heidenen, lees Psalm 2 vers 8.

Denk er eens aan dat Nederland uit het verleden (tijdens de gouden eeuw) het Israël van het westen genoemd is. Niet dat het toen alles was, maar Gods Woord mocht wel een hoge plaats innemen in ons land.
refo schreef:De wereld is altijd zonder God. We moeten niet net doen alsof de wereld ooit wel met God was. Hooguit leek het er een beetje op, omdat ze soms naar 'ons' luisterden. Nu doen ze dat niet meer om een eenvoudige reden: we weten ze niet duidelijk te maken wat het voordeel zou zijn als ze wél naar ons zouden luisteren.
Psalm 2 vers 1 geldt nu in de uitleving van ons volk en vaderland. Het is geen 'hij/zij-verhaal'! Wij maken er deel vanuit. God is wel met de wereld, maar niet in Zijn gunst. In Zijn lange lankmoedigheid wordt de wereld onder de algemene genade nog gedragen en gespaard tot de dag des oordeels, als de maat vol is.
Christus zegt: 'Ik heb de wereld overwonnen'. Dat betekent niet dat wij de zaken met elkaar op het beloop moeten kunnen laten, want de zonden zijn hemeltergend en Godonterend. Daar moet tegen gestreden blijven worden. Daarbij moet in aanmerking worden genomen dat wij niet beter zijn, maar zwaarlijk schuld op ons geladen hebben, omdat wij als gezindte en een ieder persoonlijk op een andere wijze ijdelheid bedacht hebben, en dat het woeden van de heidenen en bedenken der ijdelheid nooit ons tot schuld geworden is in de inleving, in ons hart en persoonlijk leven, want van nature geldt het voor elk natuurlijk mens dat hij in blakende vijandschap tegen God leeft.
refo schreef:Denk je dat een Nederlander zou begrijpen wat je bedoelt met een zin als: 'handelt toch verstandiglijk. Wens toch te verkeren onder het juk Christi.' De gemiddelde kerkganger begrijpt dit niet eens. Laat staan iemand die niet met dat soort jargon is opgevoed.
Dat zou kunnen. Ik ben geen journalist, maar we zijn op Refoforum, dus we begrijpen elkaar wel.
refo schreef:Vul nu eens 'kerkelijke verdeeldheid' in op de plaats van het roze akkoord. Dan gaat precies hetzelfde op.
100% eens. Dat het maar meer tot smart mocht wezen. Dan zal iemand zeggen: "ga dan bij elkaar". Maar dat gaat zo maar niet. Het gebouw ligt door onze schuld in puin. Nu kunnen wij niet om het te repareren maar weer een paar brokstukken op elkaar stapelen, maar de hemelse Architect is nodig om op een verstandige en kundige wijze de kerk van Nederland weer op te bouwen in geestelijke eenheid.
Als wij brokstukken gaan stapelen tot een muur, zullen er steeds brokstukken weer vanaf rollen, dat wordt nooit meer wat. Denk aan de wijze van het formeren van de PKN, waarin deze fout gemaakt is. Niet elke goede bedoeling heeft ook een goede uitwerking. Wij hebben de leiding van Gods Geest nodig.
Dit topic gaat echter over de inhoud van het roze stembusakkoord, en niet over de kerkelijke verdeeldheid.
refo schreef:Het gaat niet aan specifieke zonden bij een ander aan te wijzen.
Niet vanuit de hoogte. Wel vanuit liefde en om te waarschuwen voor Gods oordelen. Want zo vreselijk als de zonden in ons land zijn, even vreselijk zullen de oordelen zijn. Toch zal het niet de allerslechtste tijd voor de kerk zijn. Er is verwachting voor het nageslacht.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door caprice »

hervormde schreef:Krijgen alle scholen nu ook onderwijs over de Bijbelse visie op het huwelijk?
Ik heb meer vrees dat dit niet gebeurt, dan de hoop dat het wel gebeurt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door -DIA- »

Sion heeft gehoord, en het heeft zich verblijd,
en de dochteren van Juda hebben zich verheugd
vanwege Uw oordelen, o Heere!


1
God heerst als Opperheer;
Dat elk Hem juichend eer'.
Gij, aarde, zee en eiland,
Verheugt u in uw Heiland.
Hem dekt met majesteit
Der wolken donkerheid.
Hij vestigt Zijnen troon
Op heilge rijksgeboon,
Vol recht en wijs beleid.

2
Een vuurgloed gaat Hem voor,
Den gansen hemel door,
En blaakt aan alle zijden
Hen, die Zijn macht bestrijden.
Zijn felle bliksemschicht
Snelt door al 't zwerk, verlicht
Den gansen wereldkloot.
Het aardrijk ziet zijn nood,
En ijst, en beeft, en zwicht.

3
't Gebergte smelt als was,
En wordt geheel tot as,
Voor 't aangezicht des Heeren,
Wien al wat leeft moet eren.
't Verbaasde hemelrond
Meldt, in dien naren stond,
Zijn billijkheid en macht;
De volken zien Zijn kracht
Op 's aardrijks ruimen grond.

4
Dat ieder schaamrood zij,
Die, onbeschroomd en vrij,
Een beeld durft eer bewijzen
En nietig' afgoon prijzen,
Den waren God ten hoon.
Knielt voor Hem, al gij goon;
Zwicht voor den Opperheer;
Buigt u met ootmoed neer
Voor Zijn geduchten troon.

5
Gans Sion was verheugd,
En juicht', o Heer', van vreugd,
Met Judas dochtrenscharen,
Wanneer 't de blijde maren
Uws oordeels had gehoord;
Want Gij heerst ongestoord,
En toont Uw macht alom,
Ver boven 't godendom,
't Welk siddert voor Uw woord.

6
Beminnaars van den Heer',
Verbreiders van Zijn eer,
Hoopt steeds op Zijn genade
En haat altoos het kwade.
Hij, die in tegenspoed
Zijn gunstgenoten hoedt,
Verleent hun onderstand,
En redt z' uit 's bozen hand,
Die op hun onschuld woedt.

7
Gods vriendlijk aangezicht,
Heeft vrolijkheid en licht
Voor all' oprechte harten,
Ten troost verspreid in smarten.
Juicht, vromen, om uw lot;
Verblijdt u steeds in God,
Roemt, roemt Zijn heiligheid;
Zo word' Zijn lof verbreid
Voor al dit heilgenot.

En de Geest en de Bruid zeggen: Kom!
En die het hoort, zegge: Kom!
En die dorst heeft, kome;
en die wil, neme het water des levens om niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door Simon »

caprice schreef:
hervormde schreef:Krijgen alle scholen nu ook onderwijs over de Bijbelse visie op het huwelijk?
Ik heb meer vrees dat dit niet gebeurt, dan de hoop dat het wel gebeurt.
Ik vind het eigenlijk wel positief dat de ouders zelf maar eens iets moeten gaan onderwijzen aan hun kinderen, zeker als het om zoiets persoonlijks, intiems en privaats gaat.
In landen waar je alleen staatsonderwijs hebt, is er niet meer '' afval van het geloof '' ,dan in het verzuilde systeem in NL.
Staat en godsdienst moeten gescheiden zijn.
Wij bemoeien ons niet met de staat, en zij niet met ons.
Kinderen opvoeden doen we zelf.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door eilander »

Simon schreef:
caprice schreef:
hervormde schreef:Krijgen alle scholen nu ook onderwijs over de Bijbelse visie op het huwelijk?
Ik heb meer vrees dat dit niet gebeurt, dan de hoop dat het wel gebeurt.
Ik vind het eigenlijk wel positief dat de ouders zelf maar eens iets moeten gaan onderwijzen aan hun kinderen, zeker als het om zoiets persoonlijks, intiems en privaats gaat.
In landen waar je alleen staatsonderwijs hebt, is er niet meer '' afval van het geloof '' ,dan in het verzuilde systeem in NL.
Staat en godsdienst moeten gescheiden zijn.
Wij bemoeien ons niet met de staat, en zij niet met ons.
Kinderen opvoeden doen we zelf.
Alsof neutraal onderwijs bestaat...
Evenals een neutrale opvoeding echt niet bestaat, al willen sommigen dat doen geloven.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door Simon »

Ik blijf vinden dat onderwijs een te groot aandeel wordt toegekend in de opvoeding van kinderen.
In landen waar onderwijs neutraal is, of openbaar, maar met respect tegenover andere religies, blijven christenen net zovaak christelijk als in landen waar een verzuild systeem heerst, zoals in Nederland.
Religie en geloof zijn te persoonlijk en intiem, dat dient door de ouders te worden bijgebracht in liefde.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door eilander »

Simon schreef:Ik blijf vinden dat onderwijs een te groot aandeel wordt toegekend in de opvoeding van kinderen.
In landen waar onderwijs neutraal is, of openbaar, maar met respect tegenover andere religies, blijven christenen net zovaak christelijk als in landen waar een verzuild systeem heerst, zoals in Nederland.
Religie en geloof zijn te persoonlijk en intiem, dat dient door de ouders te worden bijgebracht in liefde.
Daarom is het zo goed dat er éénheid is tussen gezin, kerk, school.
Zodat datgene wat door de ouders is geleerd, niet afgebroken wordt door zogenaamd neutraal onderwijs.
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door joy »

eilander schreef:
Simon schreef:Ik blijf vinden dat onderwijs een te groot aandeel wordt toegekend in de opvoeding van kinderen.
In landen waar onderwijs neutraal is, of openbaar, maar met respect tegenover andere religies, blijven christenen net zovaak christelijk als in landen waar een verzuild systeem heerst, zoals in Nederland.
Religie en geloof zijn te persoonlijk en intiem, dat dient door de ouders te worden bijgebracht in liefde.
Daarom is het zo goed dat er éénheid is tussen gezin, kerk, school.
Zodat datgene wat door de ouders is geleerd, niet afgebroken wordt door zogenaamd neutraal onderwijs.
Neutraal onderwijs betekent niet dat de onderwijskrachten neutraal staan tegenover het christendom, ik kan me als kind nog goed herinneren, dat een onderwijzer smalend sprak over de opstanding van de Here Jezus, alhoewel ik niet gelovig werd opgevoed, maakte het grote indruk op mij.

Tegelijkertijd is het wel zo dat het afbreken van ons geloof overal aanwezig is, en dat kan ons juist sterker maken, ook kinderen.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door François Turretini »

joy schreef:Neutraal onderwijs betekent niet dat de onderwijskrachten neutraal staan tegenover het christendom, ik kan me als kind nog goed herinneren, dat een onderwijzer smalend sprak over de opstanding van de Here Jezus, alhoewel ik niet gelovig werd opgevoed, maakte het grote indruk op mij.

Tegelijkertijd is het wel zo dat het afbreken van ons geloof overal aanwezig is, en dat kan ons juist sterker maken, ook kinderen.
Ach, ik heb op een 'christelijke' middelbare school gezeten, maar volgens mij heb ik maar drie of vier leraren gehad die gewoon elke zondag naar de Kerk gingen, en de leerlingen uit een christelijk gezin vormden ook een minderheid onder de leerlingen. Wat er nou precies zo christelijk moest zijn aan mijn middelbare school weet ik nog steeds niet.

Toch was het wel leuk om natuurkunde te krijgen van een docent die op zondag soms preekte in een pinksterkerk en aardrijkskunde van een docent die nooit huiswerk opgaf voor maandag, omdat hij wist dat de leerlingen dat dan op zondag zouden maken, en dat wou hij niet. ;)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Roze stembusakkoord

Bericht door sirdanilot »

Het probleem van 'neutraal' is dat men met 'neutraal' gewoon 'seculier' bedoelt. En 'seculier' is niet per se neutraal. Sterker nog, 'seculier' is net zo neutraal als 'reformatorisch' of 'evangelisch' of 'islamitisch' etc. Niet dus.

Neutraal is hooguit: verschillende denkwijzen aanbieden. Daarom vind ik de voorlichting over homoseksualiteit an sich nog niet eens zo een probleem. Een bijv. reformatorische school kan hiernaast namelijk de Bijbelse visie over homoseksualiteit aanbieden (althans, hun interpretatie daarvan). Helaas trekt men dit dan niet door. Een verhaal over de Schepping op een niet-christelijke school? Ondenkbaar, anno nu (zelfs op sommige christelijke scholen).

Het begin van een ommekeer is om mensen duidelijk te maken dat seculier niet neutraal is. Maar het jammere is: iedereen die iets gelooft, vindt zijn denkbeeld neutraler/beter etc. dan dat van anderen. Dat zit nu eenmaal in de mens...
Plaats reactie