Verkiezingen 2012

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door eilander »

huisman schreef:waarom gaat het op een refoforum alleen maar over geld ? Ik vind dit veel zorgelijker.
• Er is geen aanleiding om de grens voor het uitvoeren van abortus aan te passen.
• De maatschappelijke discussie over het vrijwillige levenseinde zal worden
voortgezet en kan leiden tot aanpassing van wet- en regelgeving.
• Embryoselectie is toegestaan op medische gronden.
• De wettelijke winkelsluiting op zondag wordt opgeheven. Het is aan gemeenten om
desgewenst nadere regels te treffen.
• Nieuwe ‘weigerambtenaren’ worden niet aangesteld. De algemene wet gelijke
behandeling wordt aangepast naar Europees model. De ‘enkele feitconstructie’
verdwijnt uit de wet. Scholen mogen homoseksuele leraren niet ontslaan en
homoseksuele leerlingen niet weigeren of wegsturen vanwege hun seksuele
voorkeur. Op scholen zal ook voorlichting worden gegeven over 'seksuele
diversiteit'. Het wetsvoorstel lesbisch ouderschap treedt zo spoedig mogelijk in
werking. Daardoor verbetert de juridische positie van lesbische ouders en hun
kinderen
Natuurlijk, dit is ook veel zorgelijker. Maar het is ook wel weer logisch dat iedereen ook even "doorrekent" wat de gevolgen voor hemzelf zijn. Of de gevolgen voor zijn werkgever. Want met de opmerking over defensie begon deze discussie, geloof ik.

Ons land heeft weer meer afgerekend met onze christelijke wortels. Eigenlijk was dat al veel langer aan de gang, nu is er politiek weer de mogelijkheid om dit traject verder te gaan maken. We hebben het met allerlei uitzonderingsposities nog makkelijk gehad; als we daarin rust konden vinden hebben we mijns inziens nooit een juiste afweging gemaakt: want het betaamt alle mensen om Gods geboden te onderhouden.

Nu gaan de uitzonderingsposities ook langzamerhand wijken. Ik denk dat dat Bijbelser is, maar niet makkelijker.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door refo »

Over zorgpremies, zorgtoeslag en eigen risico staat er dit in het regeerakkoord:

Financiering van zorg wordt in hoofdzaak inkomensafhankelijk. De zorgtoeslag
verdwijnt. Voor 2017 gaan we uit van een nominale premie van 400, daarna blijft de
verhouding tussen de nominale en inkomensafhankelijke premie constant. Het
bestaande eigen risico wordt budgettair neutraal omgezet in een inkomensafhankelijk
eigen risico. De zorgkosten blijven gelijk verdeeld tussen werkgevers en werknemers.

Maar in strijd hiermee staat bij het geld:
afschaffen zorgtoeslag 4512 miljoen besparing
Invoering inkomensafhankelijke zorgpremie en terugsluis zorgtoeslag 4512 miljoen kosten
Plus een besparing van 15 miljoen omdat er geen formulieren inzake zorgtoeslag meer zijn.
(Alsof het inkomensafhankelijk maken niets gaat kosten in de uitvoeringssfeer. Dat terzijde)
Ik lees dan niets meer over het eigen risico.

Ik wacht verdere uitwerking maar af. Nu is het allemaal speculeren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben iets vergeten: de partner/ echtgenoot. Zolang die voor de kinderen zorgt of in ieder geval minder verdient dan het minimuminkomen gaat zij maar 20 euro per maand betalen aan zorgpremie. Dat scheelt.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1313 ... and__.html
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:waarom gaat het op een refoforum alleen maar over geld ? Ik vind dit veel zorgelijker.
• Er is geen aanleiding om de grens voor het uitvoeren van abortus aan te passen.
• De maatschappelijke discussie over het vrijwillige levenseinde zal worden
voortgezet en kan leiden tot aanpassing van wet- en regelgeving.
• Embryoselectie is toegestaan op medische gronden.
• De wettelijke winkelsluiting op zondag wordt opgeheven. Het is aan gemeenten om
desgewenst nadere regels te treffen.
• Nieuwe ‘weigerambtenaren’ worden niet aangesteld. De algemene wet gelijke
behandeling wordt aangepast naar Europees model. De ‘enkele feitconstructie’
verdwijnt uit de wet. Scholen mogen homoseksuele leraren niet ontslaan en
homoseksuele leerlingen niet weigeren of wegsturen vanwege hun seksuele
voorkeur. Op scholen zal ook voorlichting worden gegeven over 'seksuele
diversiteit'. Het wetsvoorstel lesbisch ouderschap treedt zo spoedig mogelijk in
werking. Daardoor verbetert de juridische positie van lesbische ouders en hun
kinderen
Natuurlijk, dit is ook veel zorgelijker. Maar het is ook wel weer logisch dat iedereen ook even "doorrekent" wat de gevolgen voor hemzelf zijn. Of de gevolgen voor zijn werkgever. Want met de opmerking over defensie begon deze discussie, geloof ik.

Ons land heeft weer meer afgerekend met onze christelijke wortels. Eigenlijk was dat al veel langer aan de gang, nu is er politiek weer de mogelijkheid om dit traject verder te gaan maken. We hebben het met allerlei uitzonderingsposities nog makkelijk gehad; als we daarin rust konden vinden hebben we mijns inziens nooit een juiste afweging gemaakt: want het betaamt alle mensen om Gods geboden te onderhouden.

Nu gaan de uitzonderingsposities ook langzamerhand wijken. Ik denk dat dat Bijbelser is, maar niet makkelijker.
Dat doorrekenen zou ik maar mee stoppen. De ingrijpenste maatregelen gaan pas in 2014 gelden. Er is een eerste kamer die in meerderheid geen voorstander is van de inkomensafhankelijke zorgpremie. Er kan nog zoveel veranderen. De bovenstaande voorstellen gaan direct in en breken nog verder onze eens christelijke staat af. De brug tussen de staat en het christendom wordt door dit kabinet van bruggenbouwers gesloopt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Erasmiaan »

Eens hoor, huisman. Lastdragers gezocht. Als SGP moet je ook niet meer zo constructief tegenover dit kabinet staan vind ik. Net zoals Van der Vlies oppositie voerde tegen Paars.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:Maar de middengroep krijgt nu extra klappen. De onderkant wordt door Samson uit de wind gehouden. De hogere inkomens door Rutte. De groep ertussen is de pineut. De hardwerkende middenklasse. Lekker dan. Dat zijn wel de mensen die het moeten opbrengen.
Precies. ;)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Bonny »

Gemeentes moeten minimaal 100.000 inwoners hebben. Tegen: dit gaat ten koste van de dienstverlening. Ik meende dat we in andere sectoren (zorg, onderwijs etc) al doorhadden dat fuseren niet per se beter is. Voor afhalen rijbewijs, paspoort zullen mensen dan een heel eind moeten rijden. Zeker op platteland.

Samenvoegen provincies: eerst was ik tegen, maar nu: We voegen Groningen, Drenthe, kop van Overijssel en Noordoostpolder bij Fryslân en we hebben Groot-Friesland, of in de correcte taal Grut-Fryslân, of voor de mediëvisten Frisia Maior. Bonny is niet te beroerd om zich te laten kronen tot koning Redbad II :D :D :D :D :tas :tas :tas
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie