Uitspraak Kees van der Staaij

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door tukkertje »

Volgens SGP-leider Kees van der Staaij gebeurt het zelden dat vrouwen zwanger worden na een verkrachting. De politicus noemt het ‘een feit’ dat de kans daarop heel klein is.

Dat zei hij dinsdag in het RTL-programma Wat Kiest Nederland. De SGP-leider reageerde daarmee op de discussie rond de Amerikaanse Republikeinse congresman Todd Akin. Die zorgde eerder deze maand wereldwijd voor ophef met een identiek standpunt.
De SGP'er noemt verkrachting vreselijk en erkent de grote gevolgen voor de slachtoffers, maar zijn partij blijft tegen abortus. ,,Wij blijven onder alle omstandigheden voor het ongeboren leven staan'', aldus Van der Staaij. Volgens hem moet niet het beeld ontstaan dat abortussen in Nederland met name het gevolg zijn van verkrachtingen.


Is dit een domme uitspraak of een goede mediastunt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door parsifal »

tukkertje schreef:

Is dit een domme uitspraak of een goede mediastunt.
geen van beide lijkt me.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door eilander »

eilander schreef:
elbert schreef:Zucht, dit was ook een ongelukkige uitspraak. :(
Als christelijk politicus weet je dat je bij een ongelukkige beantwoording van zo'n vraag heel liberaal Nederland over je heen krijgt.
Laat Vd Staaij daar nu eens maar niet bang voor zijn! Ik zou haast zeggen: dan weet je dat je goed zit!

In Nederland worden jaarlijks zo'n 28.000 abortussen uitgevoerd. Hoeveel van deze zwangerschappen zouden met een verkrachting te maken hebben? Ik schat zo in: een klein deel.

In 2011 zijn 180.000 kinderen geboren. Inclusief de afgebroken zwangerschappen (door abortus, maar ook alle andere gevallen) kom je dus ruim boven de 200.000 zwangerschappen uit.
Volgens RutgersWPF (bron Elsevier) is 8 op de 1000 zwangerschappen het gevolg van seksueel geweld. Dat zou dan dus in ca. 2.000 zwangerschappen het geval zijn. Resteert toch nog steeds een heleboel andere gevallen. Of maak ik ergens een denk- of rekenfout?

Overigens ben ik het geheel met Vd Staaij eens dat ook na een verkrachting niet voor een abortus gekozen zou moeten worden.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Grace »

tukkertje schreef:Volgens SGP-leider Kees van der Staaij gebeurt het zelden dat vrouwen zwanger worden na een verkrachting. De politicus noemt het ‘een feit’ dat de kans daarop heel klein is.

Dat zei hij dinsdag in het RTL-programma Wat Kiest Nederland. De SGP-leider reageerde daarmee op de discussie rond de Amerikaanse Republikeinse congresman Todd Akin. Die zorgde eerder deze maand wereldwijd voor ophef met een identiek standpunt.
De SGP'er noemt verkrachting vreselijk en erkent de grote gevolgen voor de slachtoffers, maar zijn partij blijft tegen abortus. ,,Wij blijven onder alle omstandigheden voor het ongeboren leven staan'', aldus Van der Staaij. Volgens hem moet niet het beeld ontstaan dat abortussen in Nederland met name het gevolg zijn van verkrachtingen.


Is dit een domme uitspraak of een goede mediastunt.
Als je het stukje na-luistert dan zegt vd Staaij niets verkeerd en gaat hij juist heel integer met deze moeilijke kwestie om. Daarnaast zijn het gewoon de feiten. Het is ronduit afschuwelijk hoe men er een halve zin uitknipt en daar vervolgens een karikatuur van maakt. Pure laster.

Ik ben zeer blij dat vd Staaij wat meer beweegt in de media en de SGP ook van zich laat horen. Niets van een stoffig imago. Heldere standpunten. De keerzijde is echter wel dat de media ieder woord zal wegen en je direct op ieder multi-interpretabel woord probeert te 'pakken'.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door tukkertje »

Vanavond in Knevel en van de Brink
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Marco »

Gevalletje je-kunt-het-nooit-goed-doen.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door sirdanilot »

In principe zegt vd Staaij niks verkeerds of onjuist. De kans op zwangerschap bij verkrachting is ongeveer 7 procent, en de kans op een miskraam is daarbij groter dus het komt uit op ongeveer 5%.

Maar ik vind het een érg onhandige uitspraak, politiek gezien. Geheel Nederland keert zich tegen je als je iets over verkrachting zegt zoals dit. En ja, dat is irrationeel, maar er zitten nu eenmaal irrationele aspecten aan politiek bedrijven. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig. Het stelt me dan ook enigszins teleur dat een bekwame vakman als vd Staaij deze uitspraak heeft gedaan. De media knippen altijd sappige stukjes uit citaten, en politieke partijen reageren daar altijd vijandig op (logisch, zou ik ook doen als ik fractievoorzitter was van zo'n partij. lekker stemmen afpakken van anderen !), en dat hoor je te weten als politicus. Politiek gezien een fout, dus, maar in principe heeft hij niks onjuists of onacceptabel gezegd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door WimA »

tukkertje schreef:Is dit een domme uitspraak of een goede mediastunt.
Lijkt me totaal irrelevant. De vraag is of het waar is of niet.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door WimA »

tukkertje schreef:Vanavond in Knevel en van de Brink
@Helma vraagt zich in het topic "Digitale revolutie aanval rijk der duisternis" af of het tij nog te keren is. Het antwoord is nee, want het huis is innerlijk verdeeld. SGP voormannen doen mee met de ratrace in de TV programma's. Vele forummers zijn o zo blij dat men "meer beweegt in de media"
De gevaren die @helma aanwijst zijn reëel. Zie ook "Het ondiepe" van Nicholass Carr.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Jongere »

WimA schreef:
tukkertje schreef:Vanavond in Knevel en van de Brink
@Helma vraagt zich in het topic "Digitale revolutie aanval rijk der duisternis" af of het tij nog te keren is. Het antwoord is nee, want het huis is innerlijk verdeeld. SGP voormannen doen mee met de ratrace in de TV programma's. Vele forummers zijn o zo blij dat men "meer beweegt in de media"
De gevaren die @helma aanwijst zijn reëel. Zie ook "Het ondiepe" van Nicholass Carr.
Nou nou, zo kan het wel weer.
Terecht oog hebben voor de gevaren die het digitale tijdperk met zich meebrengt, wil niet zeggen van de weeromstuit er een kruistocht tegen te moeten beginnen.

Sterker nog: ik denk dat dat een houding is die veel schade kan veroorzaken. Ik ben bijv. blij dat men tijdens de synode van de GG laatst heeft uitgesproken dat men aanvankelijk te terughoudend heeft gereageerd op de opkomst van internet, waardoor een goed gebruik daarvan ook niet kon worden bevorderd. Men gaf aan dat dat bijv. de opkomst van filters binnen de gezindte heeft belemmerd en dat dat een fout is geweest.

Ik vind altijd dat de veranderingen die plaatsvinden op de wereld door het digitale tijdperk niet moeten worden onderschat, iets dat helaas wel vaak gebeurd.
Maar anderzijds ben ik 'o zo blij' dat men 'meer beweegt in de media'. De Areopagus was ook een heidense bende. Reken maar dat de 'geestelijke lucht' die je daar inademde gevaarlijk was. Maar gelukkig was Paulus er met zijn kritische en confronterende geluid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Tiberius »

Ik ben het met Jongere eens en ook blij met de synodeuitspraak (sorry Jongere voor de contaminatie).
M.i. zijn de stellingen van Post veel te boud.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:)[/size].
M.i. zijn de stellingen van Post veel te boud.
Ik denk dat het meevalt : http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 07#p594907
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:
tukkertje schreef:Vanavond in Knevel en van de Brink
@Helma vraagt zich in het topic "Digitale revolutie aanval rijk der duisternis" af of het tij nog te keren is. Het antwoord is nee, want het huis is innerlijk verdeeld. SGP voormannen doen mee met de ratrace in de TV programma's. Vele forummers zijn o zo blij dat men "meer beweegt in de media"
De gevaren die @helma aanwijst zijn reëel. Zie ook "Het ondiepe" van Nicholass Carr.
Ik snap je laatste zin niet.
Het is een feit dat doordat de SGP-standpunten nu breeduit worden uitgestald op o.a. TV die standpunten meer bekendheid krijgen waardoor automatisch verontwaardiging volgt. Ik vind wat er deze dag gebeurt niet zo erg: ik zou het schokkender vinden wanneer principiële uitspraken van Van der Staaij met gejuich werden ontvangen in het Nederland van vandaag. Dan waren die uitspraken geen knip voor de neus waard.

Ik ga nu naar een verkiezingsbijeenkomst met o.a. V.d Staaij.
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door François Turretini »

WimA schreef:Lijkt me totaal irrelevant. De vraag is of het waar is of niet.
Dat ben ik met je eens.

Volgens mij is vooral het probleem dat Van Der Staaij lijkt te zeggen dat de kans kleiner is bij een verkrachting, dan anders. Volgens wat het RD (http://www.refdag.nl/achtergrond/gezond ... n_1_670153) erover schrijft, is er inderdaad ooit een onderzoek gedaan waaruit dat zou blijken. Dat onderzoek stamt echter uit de jaren 80, en sindsdien is het niet echt bevestigt. Het lijkt er inderdaad op dat het gewoon niet klopt, en dat de kans van zwangerschap bij een verkrachting even groot is als anders, wat dus nog steeds relatief klein is.

Van Der Staaij baseerde zich hier dus op (een inmiddels achterhaal?) onderzoek, maar ook als dat niet klopt, is het punt wat hij wil maken wel geldig. Namelijk dat er maar een zeer klein gedeelte van de 28.000 ongeboren kindjes die zijn geaborteerd afkomstig is van een verkrachting. Dat heeft hij ook op zo'n manier gezegd, dat hij volgens mij geenszins de ernst van de zaak bagatelliseert.

Hooguit een beetje onhandige uitspraak van Van Der Staaij, maar staat absoluut niet in proportie met de hoeveelheid kritiek die hier in de media op is gekomen. Dat de media dit allemaal uitvergroot om weer eens een item te hebben valt helaas te verwachten, maar als je leest hoe andere politici mee gaan in de media hype en gelijk weer afgeven op Van Der Staaij maak ik me toch zorgen om ons Nederlandje, als zulke mensen het moeten besturen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Mara »

Precies! Als we de zonde bij name noemen, ligt deze dus bij de verkrachter en niet bij de vrouw, die van haar verwachte zwangerschap af zou willen. Zij is daar niet mee bezig, zo kort na een verkrachting, blijkt uit onderzoek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie