StemWijzer is Online!

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door rekcor »

1. PvdD
2. GroenLinks
3. CU

Mmm... terwijl ik mezelf tussen de SGP en CU in zou willen zien (en dan net links van het midden, aan de CU-kant)

Het wordt toch weer gewoon CU, want ik stem op principes, niet op standpunten. Scheelt een hoop gedoe!
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door -DIA- »

Ik heb de Stemwijzer niet nodig. Wel een paar keer ingevuld. Dan blijkt dat, als je belangrijke zaken als winkelsluiting op zondag zwaarder laat wegen als matreiële zaken je toch bij de SGP uitkomt. Je kan zoiets wel wat sturen, als je b.v. ergens op een punt op twee gedachten hinkt, en je kiest voor wat je weet hoe de SGP erover denkt, dan geeft dat wel vaak de doorlag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door MarthaMartha »

ChristenUnie
PvdA
Groen Links
SGP

en de PVV gelukkig helemaal onderaan
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door WimA »

MarthaMartha schreef:ChristenUnie
PvdA
Groen Links
SGP

en de PVV gelukkig helemaal onderaan
:bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door refo »

WimA schreef:
MarthaMartha schreef:ChristenUnie
PvdA
Groen Links
SGP

en de PVV gelukkig helemaal onderaan
:bobo
Dit is voor christenen een gebruikelijke uitslag.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Cees »

refo schreef:
WimA schreef:
MarthaMartha schreef:ChristenUnie
PvdA
Groen Links
SGP

en de PVV gelukkig helemaal onderaan
:bobo
Dit is voor christenen een gebruikelijke uitslag.
Ach ja, er zijn er die overal hoofdpijn van krijgen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door refo »

De SGP steunt toch alle kabinetsbeleid. Ze zijn er niet op uit de regering ten val te brengen.

Dus waarom zou je ze dan stemmen?
argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door argus »

refo schreef:
WimA schreef:
MarthaMartha schreef:ChristenUnie
PvdA
Groen Links
SGP

en de PVV gelukkig helemaal onderaan
:bobo
Dit is voor christenen een gebruikelijke uitslag.
Ik zou verwachten dat bij veel christenen D666 onderaan eindigt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Afgewezen »

Wat een briljante uitslag: SP bovenaan en VVD onderaan!
:yahoo
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door WimA »

argus schreef:Ik zou verwachten dat bij veel christenen D666 onderaan eindigt.
Niet a.d.h.v. deze stemwijzer, want daar zit verder geen enkele principiele vraag in.

Vandaar ook mijn stomme verbazing over de conclusies die men trekt a.d.h.v. deze stemwijzer.
De Schrift zegt: "De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid" Hoe kan het dan b.v. zijn dat de PvdA en GroenLinks gebroederlijk tussen Christenunie en SGP staan?
Of de stemwijzer klopt niet of men mag zijn/haar principes wel eens narekenen.
Laatst gewijzigd door WimA op 17 aug 2012, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Jongere »

argus schreef:
refo schreef:
WimA schreef:
MarthaMartha schreef:ChristenUnie
PvdA
Groen Links
SGP

en de PVV gelukkig helemaal onderaan
:bobo
Dit is voor christenen een gebruikelijke uitslag.
Ik zou verwachten dat bij veel christenen D666 onderaan eindigt.
Bij opties om op te stemmen misschien wel ja.
Maar zo werkt een stemwijzer niet. Daar komen diverse thema's langs en dat is veel breder dan het beperkte 'principedenken' dat mensen hier soms voorstaan als het over politiek gaat. Alsof politiek bedrijven alleen maar gaat over de vijf thema's die ethisch zijn (abortus, euthanasie, homohuwelijk, eigen onderwijs, zondag). Dat is natuurlijk nonsens.

Veel mensen willen geen stemwijzer invullen omdat ze bang zijn dat de partij van hun keuze niet bovenaan komt. Of ze verzwaren bijv. de aandacht voor die éne vraag waarin hun partij zich onderscheidt zo dat ze weten dat het toch nog goed komt.
Het is natuurlijk prima om voor een partij te gaan en dat niet te laten beïnvloeden door een stemwijzer. Maar het mooie van de stemwijzer vind ik dat je wel ziet dat in de politiek actief zijn betekent, meedenken over een heleboel uiteenlopende onderwerpen. En niet alleen iets roepen over 5 ethische thema's. Zo versimpeld zit de (politieke) werkelijkheid van een land besturen niet in elkaar.
argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door argus »

WimA schreef:
argus schreef:Ik zou verwachten dat bij veel christenen D666 onderaan eindigt.
Niet a.d.h.v. deze stemwijzer, want daar zit verder geen enkele principiele vraag in.

Vandaar ook mijn stomme verbazing over de conclusies die men trekt a.d.h.v. deze stemwijzer.
De Schrift zegt: "De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid" Hoe kan het dan b.v. dat de PvdA en GroenLinks gebroederlijk tussen Christenunie en SGP staan?
Of de stemwijzer klopt niet of men mag zijn/haar principes wel eens narekenen.
Klopt hoor, er zijn ook veel te weinig vragen. Bij de stemwijzer eindigde Anti Europa Partij bij mij bovenaan, bij kiesadvies onderaan.
Hoe kan dat? tsja, stemwijzer vraagt andere dingen (bijv of ik een europese regering wil, nee die hoef ik niet) dan Kiesadvies (bijv. of ik de euro weg wil, nee die wil ik houden).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door parsifal »

WimA schreef:
argus schreef:Ik zou verwachten dat bij veel christenen D666 onderaan eindigt.
Niet a.d.h.v. deze stemwijzer, want daar zit verder geen enkele principiele vraag in.

Vandaar ook mijn stomme verbazing over de conclusies die men trekt a.d.h.v. deze stemwijzer.
De Schrift zegt: "De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid" Hoe kan het dan b.v. dat de PvdA en GroenLinks gebroederlijk tussen Christenunie en SGP staan?
Of de stemwijzer klopt niet of men mag zijn/haar principes wel eens narekenen.
Waarom? Er zijn mensen voor wie bijvoorbeeld een principieel standpunt over abortus (waar we toch niet verwachten dat er iets gaat veranderen voorlopig) minder belangrijk is dan goede opvang voor de vreemdeling en goed rentmeesterschap. Het is dat ik de vrijheid van onderwijs erg belangrijk vind, anders ben ik niet zeker of ik SGP echt boven PvdA waardeer. (Ik denk het nog wel, maar niet automatisch).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Jongere »

argus schreef:Klopt hoor, er zijn ook veel te weinig vragen. Bij de stemwijzer eindigde Anti Europa Partij bij mij bovenaan, bij kiesadvies onderaan.
Hoe kan dat? tsja, stemwijzer vraagt andere dingen (bijv of ik een europese regering wil, nee die hoef ik niet) dan Kiesadvies (bijv. of ik de euro weg wil, nee die wil ik houden).
Het punt is dat je een stemwijzer/advies gewoon niet te veel pretenties moet geven. Het is niet de definitieve uitslag waar jij op zou moeten gaan stemmen.

Maar wat deze stellingen betreft denk jij erover als bepaalde partijen. Ik vind dat heel leerzaam om te zien. En, zoals gezegd, het laat zien dat politiek veel breder is dan de paar thema's waarom je een partij uitkiest.

Wat ik een groter probleem vind met de stemwijzer is dat het suggereert dat je overal een mening over kunt hebben. Er staan zoveel stellingen tussen waar ik geen verstand van heb. Om dan op basis van wat krantenartikelen met schreeuwmeningen over die onderwerpen mijn mening in te vullen, is veel te kort door de bocht. Daar heb je veel meer achtergrondinfo voor nodig.
Ik vind het ook nog niet zo'n gek idee om veel van het besturen gewoon over te laten aan wijze (moeten ze dat wel zijn) mensen, zoals Plato daar bijv. voor pleitte. De fabel dat elke burger ook over elke beslissing in de Tweede Kamer een mening moet hebben, is niet houdbaar.

Een tijdje geleden hoorde ik dat C.S. Lewis principieel nooit kranten las. Ik vond dat bijzonder om te horen. Dat was werkelijk niet iemand die niet in de wereld stond. Maar hij hoefde niet over elke laatste ontwikkeling een doorgronde mening te hebben. Omdat dat niet kan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Mara »

Jongere schreef:
argus schreef:Klopt hoor, er zijn ook veel te weinig vragen. Bij de stemwijzer eindigde Anti Europa Partij bij mij bovenaan, bij kiesadvies onderaan.
Hoe kan dat? tsja, stemwijzer vraagt andere dingen (bijv of ik een europese regering wil, nee die hoef ik niet) dan Kiesadvies (bijv. of ik de euro weg wil, nee die wil ik houden).
Het punt is dat je een stemwijzer/advies gewoon niet te veel pretenties moet geven.

Wat ik een groter probleem vind met de stemwijzer is dat het suggereert dat je overal een mening over kunt hebben. Er staan zoveel stellingen tussen waar ik geen verstand van heb. Om dan op basis van wat krantenartikelen met schreeuwmeningen over die onderwerpen mijn mening in te vullen, is veel te kort door de bocht. Daar heb je veel meer achtergrondinfo voor nodig.
.
Precies! Voorals het gaat over de vraagstukken Europa, dan weet ik het gewoon niet. Wat zijn de consequenties als je uit de Euro wilt stappen bijv. Of uit de EU te gaan? Daar kunnen wij toch geen oordeel over hebben, want de ene deskundige zegt dit en de andere vindt dat. En er zijn wat deskundigen, er komen er steeds meer bij :jongle En elke omroep en krant heeft zijn eigen voorkeur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie