StemWijzer is Online!

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door J.C. Philpot »

SGP 24%
CU 18%
CDA 16%
VVD 12%

Klopt aardig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door dennis »

Zita schreef:
henriët schreef:
vlinder schreef:
henriët schreef:Wat heb je nu aan stemwijzer?
Waarom vul je dat in?

Je weet toch neem ik aan waar je voor staat???!!!
Ik weet zeker waar ik voor sta. Nu nog een partij vinden die daar het dichtst bij aansluit... :nananere
:)
Eigenlijk als christen hoef je alleen maar te kijken welke partij(en) willen vanuit Gods Woord regeren..
dan valt er zeeeeer veel af..
Stel dat er wat christelijke partijen betreft alleen een refo-VVD bestond in Nederland, en jij bent er van overtuigd dat de Bijbel 'linkser' beleid voorschrijft. Een ruimer asielbeleid, hogere uitkeringen, veel zorg voor het milieu, ondersteuning van minderheden enzovoorts. In dat geval zou je kunnen vinden dat de SP christelijker is dan de refo-VVD. Of niet?
En punten als abortus etc dan ????
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Zita »

dennis schreef:
Zita schreef: Stel dat er wat christelijke partijen betreft alleen een refo-VVD bestond in Nederland, en jij bent er van overtuigd dat de Bijbel 'linkser' beleid voorschrijft. Een ruimer asielbeleid, hogere uitkeringen, veel zorg voor het milieu, ondersteuning van minderheden enzovoorts. In dat geval zou je kunnen vinden dat de SP christelijker is dan de refo-VVD. Of niet?
En punten als abortus etc dan ????
Misschien dat je dan in je overweging meeneemt dat het niet heel realistisch is dat abortus wordt verboden, terwijl in de andere punten wel 'winst' behaald kan worden. Ik noem maar wat.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door vlinder »

- SGP 25%
- CU 22%
- CDA 18%
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Desiree »

http://www.kieskompas.nl

ook al geprobeerd? Of heeft iemand die al geadviseerd?

Wat zijn jullie echte refo's. Ik kom helemaal niet op sgp ofzo. CU komt nog het meest als christelijke partij in de buurt.. In de buurt dan, want andere partijen staan dichterbij...

Of ik ben toch a-politiek..??

Toch maar eens die van de RKK doen...

Want het wordt mijn taak denk ik, stemmen met machtiging op de 12e. Afijn, tuurlijk ga ik eruit komen... :jongle
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door WimA »

Jongere schreef:Veel mensen willen geen stemwijzer invullen omdat ze bang zijn dat de partij van hun keuze niet bovenaan komt. Of ze verzwaren bijv. de aandacht voor die éne vraag waarin hun partij zich onderscheidt zo dat ze weten dat het toch nog goed komt.
Het is natuurlijk prima om voor een partij te gaan en dat niet te laten beïnvloeden door een stemwijzer. Maar het mooie van de stemwijzer vind ik dat je wel ziet dat in de politiek actief zijn betekent, meedenken over een heleboel uiteenlopende onderwerpen. En niet alleen iets roepen over 5 ethische thema's. Zo versimpeld zit de (politieke) werkelijkheid van een land besturen niet in elkaar.
Ik kan deze aspecten toch slecht met elkaar verenigen. m.i. wordt hiermee eigenlijk gezegd dat de werkelijkheid van het land besturen niet zo "simpel" in elkaar zit als de Schrift zegt. Want de Schrift stelt - op meerdere plaatsen, o.a. Ps. 111 - "De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid; allen, die ze doen, hebben goed verstand;" De Schrift zet daartegenover: "Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben."
En de Prediker zegt: "Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen."

Dus als het beginsel niet de "vreze des Heeren" is, is het totaal niet relevant om te kiezen tussen links en rechts, tussen b.v. de VVD en de SP. Dat alles zal toch mislukken. In de politiek actief zijn betekent m.i. het bovenstaande blijven uitdragen. Meebouwen - of meedenken over de kleur dakpannen - aan een huis wat op zandgrond wordt gebouwd lijkt me een zinloze bezigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door eilander »

SGP 22%
CDA 19%
CU 16%
VVD 12%
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door eilander »

WimA schreef:
Jongere schreef:Veel mensen willen geen stemwijzer invullen omdat ze bang zijn dat de partij van hun keuze niet bovenaan komt. Of ze verzwaren bijv. de aandacht voor die éne vraag waarin hun partij zich onderscheidt zo dat ze weten dat het toch nog goed komt.
Het is natuurlijk prima om voor een partij te gaan en dat niet te laten beïnvloeden door een stemwijzer. Maar het mooie van de stemwijzer vind ik dat je wel ziet dat in de politiek actief zijn betekent, meedenken over een heleboel uiteenlopende onderwerpen. En niet alleen iets roepen over 5 ethische thema's. Zo versimpeld zit de (politieke) werkelijkheid van een land besturen niet in elkaar.
Ik kan deze aspecten toch slecht met elkaar verenigen. m.i. wordt hiermee eigenlijk gezegd dat de werkelijkheid van het land besturen niet zo "simpel" in elkaar zit als de Schrift zegt. Want de Schrift stelt - op meerdere plaatsen, o.a. Ps. 111 - "De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid; allen, die ze doen, hebben goed verstand;" De Schrift zet daartegenover: "Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben."
En de Prediker zegt: "Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen."

Dus als het beginsel niet de "vreze des Heeren" is, is het totaal niet relevant om te kiezen tussen links en rechts, tussen b.v. de VVD en de SP. Dat alles zal toch mislukken. In de politiek actief zijn betekent m.i. het bovenstaande blijven uitdragen. Meebouwen - of meedenken over de kleur dakpannen - aan een huis wat op zandgrond wordt gebouwd lijkt me een zinloze bezigheid.
Hier ben ik het voor een groot deel wel mee eens. Afgelopen zondag zat ik nog een preek van Smytegelt te lezen; daarin zegt hij wat er gebeurt als een land terugkeert naar de Heere en Zijn geboden: de financiën van het land zullen op orde zijn, de staatskassen zullen vol zijn, etc. Dus er is ook aardse zegen te verwachten als een volk zich houdt aan Gods Woord.

Maar in de praktijk (en dat is denk ik waar Jongere op doelt) is het toch zo dat, als je in de Kamer zit, of in de gemeenteraad, je ook een stelling zult moeten innemen over de kleur van de dakpannen - om jouw beeld te gebruiken. Of zou je je dan onthouden van stemming omdat het huis op zandgrond gebouwd wordt?
Kortom: er zijn ook veel praktische zaken die je op je bord krijgt. Ook al heb je een missie die daarboven uitstijgt.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door WimA »

eilander schreef:
WimA schreef:
Jongere schreef:Veel mensen willen geen stemwijzer invullen omdat ze bang zijn dat de partij van hun keuze niet bovenaan komt. Of ze verzwaren bijv. de aandacht voor die éne vraag waarin hun partij zich onderscheidt zo dat ze weten dat het toch nog goed komt.
Het is natuurlijk prima om voor een partij te gaan en dat niet te laten beïnvloeden door een stemwijzer. Maar het mooie van de stemwijzer vind ik dat je wel ziet dat in de politiek actief zijn betekent, meedenken over een heleboel uiteenlopende onderwerpen. En niet alleen iets roepen over 5 ethische thema's. Zo versimpeld zit de (politieke) werkelijkheid van een land besturen niet in elkaar.
Ik kan deze aspecten toch slecht met elkaar verenigen. m.i. wordt hiermee eigenlijk gezegd dat de werkelijkheid van het land besturen niet zo "simpel" in elkaar zit als de Schrift zegt. Want de Schrift stelt - op meerdere plaatsen, o.a. Ps. 111 - "De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid; allen, die ze doen, hebben goed verstand;" De Schrift zet daartegenover: "Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben."
En de Prediker zegt: "Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen."

Dus als het beginsel niet de "vreze des Heeren" is, is het totaal niet relevant om te kiezen tussen links en rechts, tussen b.v. de VVD en de SP. Dat alles zal toch mislukken. In de politiek actief zijn betekent m.i. het bovenstaande blijven uitdragen. Meebouwen - of meedenken over de kleur dakpannen - aan een huis wat op zandgrond wordt gebouwd lijkt me een zinloze bezigheid.
Hier ben ik het voor een groot deel wel mee eens. Afgelopen zondag zat ik nog een preek van Smytegelt te lezen; daarin zegt hij wat er gebeurt als een land terugkeert naar de Heere en Zijn geboden: de financiën van het land zullen op orde zijn, de staatskassen zullen vol zijn, etc. Dus er is ook aardse zegen te verwachten als een volk zich houdt aan Gods Woord.

Maar in de praktijk (en dat is denk ik waar Jongere op doelt) is het toch zo dat, als je in de Kamer zit, of in de gemeenteraad, je ook een stelling zult moeten innemen over de kleur van de dakpannen - om jouw beeld te gebruiken. Of zou je je dan onthouden van stemming omdat het huis op zandgrond gebouwd wordt?
Kortom: er zijn ook veel praktische zaken die je op je bord krijgt. Ook al heb je een missie die daarboven uitstijgt.
In de praktijk zal men idd een stelling moeten innemen. Met de wetenschap - en dat ook uitdragende - dat het geen nut zal hebben. En juist ook het uitdragen van die wetenschap mis ik te veel. De SGP - en in dat kielzog Jongere - doet het m.i. teveel voorkomen dat 's lands Financiën gebaat zouden zijn bij de door de SGP voorgestelde "praktische" oplossingen. Dat is echter onjuist.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door henriët »

Een partij die de Bijbel als uitgangspunt acht en van daaruit wil regeren..
is er misschien toch echt nog maar 1.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
irmo
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jul 2011, 23:53
Locatie: Belgie

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door irmo »

VVD
PVV
Piratenpartij :langue

HA! Klopt lekker nix van! Ga ik toch niet op stemmen :langue
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door jakobmarin »

Mocht iemand PVV willen stemmen, dan eerst lezen de Vijf redenen waarom een christen niet op de PVV kan stemmen, Geschreven door Willem J. Ouweneel, dinsdag, 21 augustus 2012 10:13
Tot mijn verbazing beweert Peter Frans Koops, raadslid van de Spakenburgse Vrijheids Partij (SVP) en christen, dat een christen rustig op de PVV kan stemmen en dat de PVV momenteel de grootste 'christelijke partij' van Nederland is. Dat is lariekoek. Er zijn minstens vijf redenen waarom een christen mijns inziens niet op de PVV kan stemmen:

(1) De PVV is niet alleen vóór het homohuwelijk, maar is er ook voor, de zogenoemde ‘weigerambtenaar’ (de ambtenaar die weigert homohuwelijken te sluiten) te ontslaan; ze gaat daarmee tegen het christelijk geweten van velen in.

(2) De PVV staat keihard achter het verbod op onverdoofd ritueel slachten en slaat daarmee niet alleen moslims, maar ook orthodoxe Joden in het gezicht. (Dit mag wel eens bedacht worden door al die mensen die zo klakkeloos beweren dat de PVV de ‘enige partij’ is die ‘echt achter Israël staat’.)

(3) De PVV beweert dat de islam geen religie is, maar een ideologie. Dit ondanks het feit dat de islam voldoet aan alle godsdienstwetenschappelijke kenmerken van een godsdienst. Het mag dan een valse religie zijn, het is wel een religie. Door haar onzinnige bewering kan de PVV allerlei maatregelen tegen de islam bepleiten die in strijd zijn met onze hooggewaardeerde godsdienstvrijheid.

(4) Dé leidende figuur binnen de PVV, Geert Wilders, is naar eigen zeggen geen christen. Ik kan niet inzien hoe een partij die door een niet-christen geleid wordt, op enigerlei wijze ‘christelijk’ genoemd kan worden. (Dat is wat anders dan het feit dat sommige niet-christenen zich – bedoeld of onbedoeld – soms beter aan bepaalde christelijke normen houden dan sommige christenen.)

(5) Geert Wilders houdt zich niet aan elementaire beginselen van fatsoen en hoffelijkheid. De wijze waarop hij andersdenkende politici kwetst en belachelijk maakt, voldoet op geen enkele manier aan christelijke waarden en principes. (Helaas is het wel waar dat deze recht-voor-de-raaphouding allerlei niet-diep-doordenkende christenen lijkt aan te spreken.)

Ik laat hier het mijns inziens totaal onrealistische Europa-standpunt van de PVV maar terzijde, omdat daarover ook onder christenen helaas veel verschil van mening is.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Desiree »

Wat ik begrijp is dat mensen die op de PVV stemmen alleen een signaal willen afgeven. Wellicht is dat dom, want stel dat het meer wordt dan een signaal, stem je wel iets of is het iemand die jouw mening niet helemaal vertegenwoordigd... tja, wil je dat?

Tja, we leven in een democratisch land, of die partij democratisch is.. Toch kun je ook als christenen niet voor elkaar beslissen. Mensen die boven de 18 zijn, worden geacht zelf na te denken en te stemmen.. maar ik begrijp het allemaal wel.

Ik weet nog niet wat ik ga stemmen.. de stemwijzer enzo brengen mij ook niet verder. Ik ben toch geen poppetjes-stemmer... Alhoewel, ik herinner me nog een gesprek met de heer Van der Vlies, niet dat mij het uitmaakt dat hij ook hhk is, maar ik sprak hem nietsvermoedend bestwel bijdehand aan met een bijbeltekst die voor hem juist zoveel van betekenis is geweest. We kregen daarna ook een kort, goed en vooral eerlijk gesprek. Tja, zo'n gesprek is natuurlijk een lastige. Wat is het heerlijker dan centjes of je eigen vrouwenrechten, te praten over dezelfde God in de Hemel.

Nu heb ik ook veel respect voor bijv Joel Voordewind, zijn inzet voor onze verdrukte broeders en zusters in de andere landen. Tja, met hem heb ik niet zo'n gesprek gehad, maar ik verwacht met hem ook een fijn gesprek te hebben.

Als ze nu samengaan CU en SGP en mogelijk nog meer christenen, is mijn stemwijzer opgelost. Natuurlijk is geen partij volmaakt (je kunt niet 'teugen' zijn omdat je erop 'teugen' bent, je zit met z'n allen in een bepaalde cultuur en hoe ga je er nu op een afhankelijke wijze van de Heere daarmee om. Zie Daniel. Je kunt mensen niet in de kou laten staan, maar je moet proberen oplossingen te vinden voor iedereen.) maar de basis mag toch dezelfde zijn als waaruit mijn bescheiden ik, toch ook uit mag beginnen.

Ik ga denk ik Hogerop om te vragen wat ik mag doen...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: StemWijzer is Online!

Bericht door Simon »

eilander schreef: Hier ben ik het voor een groot deel wel mee eens. Afgelopen zondag zat ik nog een preek van Smytegelt te lezen; daarin zegt hij wat er gebeurt als een land terugkeert naar de Heere en Zijn geboden: de financiën van het land zullen op orde zijn, de staatskassen zullen vol zijn, etc. Dus er is ook aardse zegen te verwachten als een volk zich houdt aan Gods Woord.
Dan had Smytegelt het toch mis, want de Gemeente wordt vervolging en ellende in het vooruitzicht gesteld, tussen de wolven gezonden, ze zou gehaat worden om Zijns Naams wil.
Geen aardse zegen, maar schatten verzamelen in de hemel.
Iedere psycholoog of geschiedenisleraar kan je vertellen dat rijkdom gevolgd wordt door decadentie en verval, hetgeen ook nu weer is geschied in Europa en de rest van de ''beschaafde'' (ahum) wereld.
De mens kan helemaal geen weelde dragen.
Ingaan in de Rust heeft niets te maken met een goed pensioen, zeg maar.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie