Verkiezingsprogramma SGP

Plaats reactie
TSD
Berichten: 2115
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Verkiezingsprogramma SGP

Bericht door TSD »

Uit wat reacties in het het topic "CU samen met SGP" bleek dat ook fervente SGP stemmers moeite hebben met bepaalde onderdelen van het verkiezingsprogramma. Wellicht is een inhoudelijke discussie over dit verkiezingsprogramma wel op zijn plaats.

Zelf kan ik me in het grootste deel van het programma (gelukkig) goed vinden. Maar sommige zaken stuiten bij mij wel op weerstand. Op dit moment is op de website alleen het verkorte verkiezingsprogramma beschikbaar, later zal het volledige programma beschikbaar komen.

Om de discussie een beetje in goede banen te leiden stel ik voor om de discussie steeds te richten op een specifiek onderwerp.

Woningmarkt: Zelf heb ik niet echt een goed gevoel bij dit concrete punt:
"» De hypotheekrenteaftrek wordt geleidelijk hervormd. Elke bespaarde euro geeft de overheid terug via verlaging van de belasting op arbeid, afschaffing van de overdrachtsbelasting en afbouw van het eigen woningforfait."

1. Het gaat wat mij betreft voorbij aan het feit dat de hypotheekrenteaftrek op dit moment ook een vrij fors deel van de overheidsuitgaven beslaat.
2. De maatregel is deels ineffectief omdat de aftrek nu wordt gecompenseerd met een lager forfait. De nettowoonlasten blijven daarmee gelijk en de vraag is of het dan wel helpt om de 'ontwrichte woningmarkt' weer een beetje op zijn plaats te krijgen
3. Het lijkt een beetje "preken voor eigen parochie". De gemiddelde SGP stemmer woont gemiddeld in een groter huis en besteed er meer geld aan de woning. Door deze maatregel wordt "wonen" nagenoeg niet belast of blijft wellicht netto gesubsidieerd. Ik zou de maatregel bijna 'populistisch' willen noemen.

Persoonlijk ben ik voor geleidelijk afschaffen van de hypotheekrente-aftrek, mogelijk uitzonderd een lage prijsklasse en een (beperkt) eigen woning-forfait. Een belasting op wonen kan mogelijk de belasting op werk / ondernemerschap verlagen wat de economie kan stimuleren.

Overigens ben ik zelf eigen-woning bezitter (helaas denk ik wel met nettoschuld :? ).
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Verkiezingsprogramma SGP

Bericht door sirdanilot »

De huizen in Nederland zijn belachelijk duur vergeleken met wat je er vaak voor krijgt; een huisje dat er precies hetzelfde uit ziet als alle huisjes ernaast met een piepklein achtertuintje, en dat vaak al voor meer dan honderdduizend euro; vaak zelfs het dubbele. Dat vind ik belachelijk. In Zeeuws-Vlaanderen valt het nog wel mee wat betreft het prijsniveau. Maar eigenlijk zijn de prijzen hier 'normaal' en zijn ze elders veel te hoog. Voor een rijtjeshuis betaalden wij minder dan 100.000 gulden ! Tegenwoordig zal dit - door verbouwingen - rond de 105.000 euro waard zijn, wat nog steeds niet veel is.

Afschaffen dus, die hypotheekrenteaftrek. Uiteraard zeer langzaam anders stort de boel alsnog in. Maar óf alle woningprijzen moeten drastisch omlaag, óf we moeten met z'n allen maar in minder grote huizen gaan wonen. Nederland is zeer dichtbevolkt, toch vindt iedereen het te min om in hoogbouw of appartementen te gaan wonen. Terwijl dat - ook mét kinderen - prima kan, want vaak is er een balkon aanwezig en flats zijn vaak omringd door parken en speeltuinen.

En dat terwijl ik op andere punten vrij rechts ben. Ik heb ook wel voor de SGP gestemd, maar hun hypotheekrenteaftrekstandpunt is bepaald geen pré voor mij.
Plaats reactie