De zegeningen van Europa

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

De zegeningen van Europa

Bericht door Luther »

In enkele topics heb ik al laten doorschemeren dat ik behoorlijk pro-europees ben en denk. Daarmee ben ik, denk ik, een witte raaf op RF en in de geref. gezindte. Misschien is het goed om het eens over de zegeningen van Europa te hebben.

Maar om te beginnen eerst een antwoord op de onderstaande post van albion:
albion schreef:Europeaan.... en dat begrijp ík nu niet. Ik dacht dat het Karel de V was die dolgraag één Europa wilde en dat onder de Roomse vlag.
Gelukkig is dat er niet van gekomen en is dat thans ook niet het geval.
De voorzienigheid heeft je in Nederland geplaatst, je bent Nederland van geboorte dus een Nederlander.
Als je met 'de voorzienigheid de Heere bedoelt, dan klopt dat. Evenzeer ben ik in Europa geboren en ben ik een Europeaan. En daar ben ook dankbaar voor.
Je zou er trots moeten zijn...
Misschien zit daar het punt. Ik ben helemaal niet trots op het feit dat ik Nederlander ben. Dat is in christelijk perspectief nou niet echt een aanbeveling. Gelukkig ben ik ook nog Europeaan.
... en ik denk als je jaren verstoken bent van de Nederlanders en je ziet de Nederlandse vlag of je hoort de Nederlandse vaderlandse liedjes dat het je toch zal raken....
Vind je het erg als ik dit wil ontkennen?
En wat is er nu zo op vooruit gegaan dat wij ons 'Europeaan' zou moeten voelen? Ik vind het verschrikkelijk dat de Vaderlandse geschiedenis bijna niet meer wordt verteld op de scholen...
Ik snap het verband tussen de eerste zin (vraag) niet en de onjuiste stelling in de tweede zin.
... geen vaderlandse liedjes meer worden gezongen.
Je bedoelt die nationalistische versjes als "Waar de blanke top der duinen etc." waar we gelukkig "van vreemde smetten vrij" mogen leven? Temidden van een volk dat is "Eigen meester, niemands knecht, Recht en slecht. Stalen vuist en rappe hand,
Zo is 't volk van Nederland." Als dat niet meer wordt aangeleerd, dan lijkt me dat winst.
Die eenheidsworst wat betreft de euro's etc.
?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Zita »

Ik weet niet hoe je over het 'geplaatst' moet denken. Ik heb niet zoveel met die gedachte. Ik ben in een bepaalde plaats geboren en opgegroeid. Wil dat zeggen dat ik daar geplaatst ben? Dat ik voortdurend een hevige verbondenheid met dat dorp moet voelen?
Hetzelfde geldt naar mijn idee voor het in Nederland geplaatst zijn.
Anderzijds heb ik ook nou weer niet zoveel met de Europese gedachte. Misschien is het mij te groot, allemaal. In de Nederlandse politiek ken je op een gegeven moment de kopstukken wel. In Europa ken ik de regeringsleiders, maar de hele toestand met het Europees Parlement ontgaat mij volledig. Als ik stem, stem ik maar op de SGP/CU-lijst, omdat ik het idee heb dat het daar wel snor zit met mijn stem.
Rationeel zie ik de voordelen van één Europa wel, behalve als ik dan even aan Griekenland en dat soort landen denk, maar het gevoel zit er niet echt in.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door albion »

Luther schreef:In enkele topics heb ik al laten doorschemeren dat ik behoorlijk pro-europees ben en denk. Daarmee ben ik, denk ik, een witte raaf op RF en in de geref. gezindte. Misschien is het goed om het eens over de zegeningen van Europa te hebben. Maar om te beginnen eerst een antwoord op de onderstaande post van albion:
albion schreef:Europeaan.... en dat begrijp ík nu niet. Ik dacht dat het Karel de V was die dolgraag één Europa wilde en dat onder de Roomse vlag.
Gelukkig is dat er niet van gekomen en is dat thans ook niet het geval.
De voorzienigheid heeft je in Nederland geplaatst, je bent Nederland van geboorte dus een Nederlander.
Als je met 'de voorzienigheid de Heere bedoelt, dan klopt dat. Evenzeer ben ik in Europa geboren en ben ik een Europeaan. En daar ben ook dankbaar voor.
Je zou er trots moeten zijn...
Misschien zit daar het punt. Ik ben helemaal niet trots op het feit dat ik Nederlander ben. Dat is in christelijk perspectief nou niet echt een aanbeveling. Gelukkig ben ik ook nog Europeaan.
... en ik denk als je jaren verstoken bent van de Nederlanders en je ziet de Nederlandse vlag of je hoort de Nederlandse vaderlandse liedjes dat het je toch zal raken....
Vind je het erg als ik dit wil ontkennen?
En wat is er nu zo op vooruit gegaan dat wij ons 'Europeaan' zou moeten voelen? Ik vind het verschrikkelijk dat de Vaderlandse geschiedenis bijna niet meer wordt verteld op de scholen...
Ik snap het verband tussen de eerste zin (vraag) niet en de onjuiste stelling in de tweede zin.
... geen vaderlandse liedjes meer worden gezongen.
Je bedoelt die nationalistische versjes als "Waar de blanke top der duinen etc." waar we gelukkig "van vreemde smetten vrij" mogen leven? Temidden van een volk dat is "Eigen meester, niemands knecht, Recht en slecht. Stalen vuist en rappe hand, Zo is 't volk van Nederland." Als dat niet meer wordt aangeleerd, dan lijkt me dat winst.
Die eenheidsworst wat betreft de euro's etc.
?
Wij moeten nu betalen voor de landen Griekenland, Italië, Spanje, Portugal (allemaal roomse landen). Ja, die liedjes bedoel ik. Het Wilhelmus, Merck toch hoe sterck, In een blauw geruite kiel, Piet Hein etc. Onze kinderen weten niets meer van onze vaderlandse geschiedenis. Ze weten nog wat van WOII (vanwege de boeken die er over geschreven zijn), sommigen weten nog wat van de overheersing van Frankrijk in ons land (met dank aan bepaalde schrijvers), maar verder weten ze maar bar weinig. Je hebt het nog nooit meegemaakt, ver weg en van Nederlanders, taal en vlag verstoken. Dus kan je wel zeggen dat je het niet zal raken, maar je weet niet of dat zo is. (Jij weet waarschijnlijk ook niet wat eenzaamheid is..). Nee in christelijk perspectief kun je zeker beter Europeaan zijn.... je zou bijna zeggen dat je je schaamt Nederlander te zijn... Had je liever een Spanjaard, of een Italiaan willen zijn dan??? En wil je me eens uitleggen wat een Europeaan is, welk gevoel moet ik me daarbij voorstellen? En waarom vind je het nu 'gelukkig' dat er onder Karel V geen eenheid van Europa is gekomen? Nu we toch zover zijn? En als jij denkt dat dat niet onder Rooms gezag gebeurd is dan slaap je...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Zita »

albion schreef: Wij moeten nu betalen voor de landen Griekenland, Italië, Spanje, Portugal (allemaal roomse landen). Ja, die liedjes bedoel ik. Het Wilhelmus, Merck toch hoe sterck, In een blauw geruite kiel, Piet Hein etc. Onze kinderen weten niets meer van onze vaderlandse geschiedenis. Ze weten nog wat van WOII (vanwege de boeken die er over geschreven zijn), sommigen weten nog wat van de overheersing van Frankrijk in ons land (met dank aan bepaalde schrijvers), maar verder weten ze maar bar weinig. Je hebt het nog nooit meegemaakt, ver weg en van Nederlanders, taal en vlag verstoken. Dus kan je wel zeggen dat je het niet zal raken, maar je weet niet of dat zo is. (Jij weet waarschijnlijk ook niet wat eenzaamheid is..). Nee in christelijk perspectief kun je zeker beter Europeaan zijn.... je zou bijna zeggen dat je je schaamt Nederlander te zijn... Had je liever een Spanjaard, of een Italiaan willen zijn dan??? En wil je me eens uitleggen wat een Europeaan is, welk gevoel moet ik me daarbij voorstellen? En waarom vind je het nu 'gelukkig' dat er onder Karel V geen eenheid van Europa is gekomen? Nu we toch zover zijn? En als jij denkt dat dat niet onder Rooms gezag gebeurd is dan slaap je...
Ik denk dat er nu een paar dingen door elkaar lopen.
- de historische kennis (of dat nu internationaal is of alleen de vaderlandse geschiedenis) staat volgens mij los van Europa.
- leven in het buitenland zal zeker een zeker heimwee met zich meebrengen, evenals eenzaamheid. Het horen en zien van iets typisch Nederlands geeft dan wel herkenning, denk ik.
- Ik heb in de Europese eenwording weinig typisch rooms zien opduiken. De helft van de EU is rooms, dus het is logisch dat er roomse landen meespelen in de diverse vormen van problematiek, maar ik zie geen verband tussen problemen en religie.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door memento »

Nederland zonder Europa is ondenkbaar. Nederland is vele eeuwen geleden door handel groot geworden, en is dat nog steeds. Zoals Wikipedia zegt: "Nederland is een welvarend land met een open economie, die zwaar leunt op buitenlandse handel." Zonder Europa zou de Nederlandse economie instorten. Vanuit die gedachte vind ik een bepaalde vorm van samenwerking op Europees niveau ook heel logisch. Open grenzen levert een handelsland als NL heel veel voordeel op. Hetzelfde voor een gezamenlijke munt.

Mijn bezwaar tegen de EU is, dat de toelating te gemakkelijk is. Men had de zwakke landen buiten moeten houden. In ieder geval tot die economieën sterker waren. Het niet hebben van een munt die je kunt devalueren bij schuldproblemen, is een erg grote belasting voor een niet stabiele economie. En omgedraaid zorgt het voor de EU ervoor dat de gezamenlijke munt niet stabiel is (zoals de DM en gulden waren), en ook een hoop geld kost. En dat daarom regulatie van bovenaf nodig is, wat ten koste van de vrijheid van de deelnemende landen gaat (overdragen van macht).

Er valt op de EU veel af te dingen. Maar de voordelen zijn m.i. groot genoeg om de nadelen te overschaduwen. Ideaal dat je zonder problemen naar het buitenland op vakantie kan zonder lang wachten bij de grens, en dat je overal met dezelfde munt betalen kunt.

Ik ben vóór Europa, maar dan een klein Europa. Van alleen economisch sterke landen. En zonder herverdelen van geld (Europese subsidies). Voor de lange termijn (50 tot 100 jaar) denk ik dat het wenselijk is (ivm de afzwakking van Amerika, en de opkomst van China en andere niet-Westerse/niet-Verlichte grootmachten) dat Europa zich ontwikkeld tot politieke grootmacht. Dat zal, denk ik, leiden tot een systeem wat vergelijkbaar is met de USA en krijgen we de Verenigde Staten van Europa.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door huisman »

memento schreef:Nederland zonder Europa is ondenkbaar. Nederland is vele eeuwen geleden door handel groot geworden, en is dat nog steeds. Zoals Wikipedia zegt: "Nederland is een welvarend land met een open economie, die zwaar leunt op buitenlandse handel." Zonder Europa zou de Nederlandse economie instorten. Vanuit die gedachte vind ik een bepaalde vorm van samenwerking op Europees niveau ook heel logisch. Open grenzen levert een handelsland als NL heel veel voordeel op. Hetzelfde voor een gezamenlijke munt.

Mijn bezwaar tegen de EU is, dat de toelating te gemakkelijk is. Men had de zwakke landen buiten moeten houden. In ieder geval tot die economieën sterker waren. Het niet hebben van een munt die je kunt devalueren bij schuldproblemen, is een erg grote belasting voor een niet stabiele economie. En omgedraaid zorgt het voor de EU ervoor dat de gezamenlijke munt niet stabiel is (zoals de DM en gulden waren), en ook een hoop geld kost. En dat daarom regulatie van bovenaf nodig is, wat ten koste van de vrijheid van de deelnemende landen gaat (overdragen van macht).

Er valt op de EU veel af te dingen. Maar de voordelen zijn m.i. groot genoeg om de nadelen te overschaduwen. Ideaal dat je zonder problemen naar het buitenland op vakantie kan zonder lang wachten bij de grens, en dat je overal met dezelfde munt betalen kunt.

Ik ben vóór Europa, maar dan een klein Europa. Van alleen economisch sterke landen. En zonder herverdelen van geld (Europese subsidies). Voor de lange termijn (50 tot 100 jaar) denk ik dat het wenselijk is (ivm de afzwakking van Amerika, en de opkomst van China en andere niet-Westerse/niet-Verlichte grootmachten) dat Europa zich ontwikkeld tot politieke grootmacht. Dat zal, denk ik, leiden tot een systeem wat vergelijkbaar is met de USA en krijgen we de Verenigde Staten van Europa.
Ik heb niets met Europa, niets met de economische afgodendienst, niets met politieke grootmachten. Om alles wat te relativeren heb ik een belangrijke leestip:
Wereldrijk voor een dag
Amy Chua

Afbeelding


Samenvatting
Over de opkomst en ondergang van hypermachten

Historici discussiëren al eeuwenlang over de ware redenen van de opkomst en ondergang van wereldrijken. Geen van hen heeft zich tot nu toe echter gebogen over het zeldzame fenomeen hypermachten - samenlevingen die zoveel militaire en economische macht vergaren dat ze uiteindelijk op wereldniveau kunnen domineren.

Amy Chua schreef met Wereldrijk voor een dag een indrukwekkend boek over de geschiedenis van hypermachten waarin ze de wortels van hun succes, evenals de basis van hun teloorgang blootlegt. Het Perzische en Romeinse imperium, de Chinese Tang-dynastie, het Mongoolse, Nederlandse en Britse rijk, de Verenigde Staten van Amerika; elk van deze hypermachten wist handig gebruik te maken van talentvolle groepen en individuen die door minder tolerante samenlevingen werden buitengesloten, zo betoogt Chua. Tevens gaat ze in het boek in op de hedendaagse mondiale machtsverhoudingen. Wereldrijk voor een dag biedt daarmee niet alleen een buitengewoon originele kijk op de geschiedenis maar laat eveneens zien hoe actueel het onderwerp vandaag de dag is.
Na het lezen van dit boek zul je het met Prediker eens zijn:
1 ¶ De woorden van den prediker, den zoon van David, den koning te Jeruzalem.
2 Ijdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.
3 Wat voordeel heeft de mens van al zijn arbeid, dien hij arbeidt onder de zon?
4 ¶ Het ene geslacht gaat, en het andere geslacht komt; maar de aarde staat in der eeuwigheid.
5 Ook rijst de zon op, en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats , waar zij oprees.
6 Zij gaat naar het zuiden, en zij gaat om naar het noorden; de wind gaat steeds omgaande, en de wind keert weder tot zijn omgangen.
7 Al de beken gaan in de zee, nochtans wordt de zee niet vol; naar de plaats, waar de beken heengaan, derwaarts gaande keren zij weder.
8 Al deze dingen worden zo moede, dat het niemand zou kunnen uitspreken; het oog wordt niet verzadigd met zien ; en het oor wordt niet vervuld van horen.
9 ¶ Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.
10 Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen : Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Luther »

memento schreef:Nederland zonder Europa is ondenkbaar. Nederland is vele eeuwen geleden door handel groot geworden, en is dat nog steeds. Zoals Wikipedia zegt: "Nederland is een welvarend land met een open economie, die zwaar leunt op buitenlandse handel." Zonder Europa zou de Nederlandse economie instorten. Vanuit die gedachte vind ik een bepaalde vorm van samenwerking op Europees niveau ook heel logisch. Open grenzen levert een handelsland als NL heel veel voordeel op. Hetzelfde voor een gezamenlijke munt.

Mijn bezwaar tegen de EU is, dat de toelating te gemakkelijk is. Men had de zwakke landen buiten moeten houden. In ieder geval tot die economieën sterker waren. Het niet hebben van een munt die je kunt devalueren bij schuldproblemen, is een erg grote belasting voor een niet stabiele economie. En omgedraaid zorgt het voor de EU ervoor dat de gezamenlijke munt niet stabiel is (zoals de DM en gulden waren), en ook een hoop geld kost. En dat daarom regulatie van bovenaf nodig is, wat ten koste van de vrijheid van de deelnemende landen gaat (overdragen van macht).

Er valt op de EU veel af te dingen. Maar de voordelen zijn m.i. groot genoeg om de nadelen te overschaduwen. Ideaal dat je zonder problemen naar het buitenland op vakantie kan zonder lang wachten bij de grens, en dat je overal met dezelfde munt betalen kunt.

Ik ben vóór Europa, maar dan een klein Europa. Van alleen economisch sterke landen. En zonder herverdelen van geld (Europese subsidies). Voor de lange termijn (50 tot 100 jaar) denk ik dat het wenselijk is (ivm de afzwakking van Amerika, en de opkomst van China en andere niet-Westerse/niet-Verlichte grootmachten) dat Europa zich ontwikkeld tot politieke grootmacht. Dat zal, denk ik, leiden tot een systeem wat vergelijkbaar is met de USA en krijgen we de Verenigde Staten van Europa.
Nou, memento, je maait al het gras voor m'n voeten weg. Dit zijn inderdaad belangrijke redenen om pro-Europees te denken.
Ik heb nog twee redenen...
- De Reformatie was onmogelijk geweest als de voormannen nationalisten waren geweest. M.n. een man als Calvijn was nergens thuis, en voelde zich overal thuis binnen Europa.
- Ik zie het ook zo dat de europese samenwerking er middellijkerwijs toe heeft geleid dat in dit werelddeel de afgelopen 65 jaar geen oorlog heeft gewoed. (Tussen de EU-landen). Ik denk dat we die zegen ook zeker mogen en moeten zien.

@memento: Er zijn veel voordelen aan het hebben van één munt. Keerzijde van die munt is wel dat de nationale staten een deel van hun economische zelfstandigheid moeten inleveren. Meer nog dan nu het geval is. (Zie het voorbeeld Griekenland.)
Overigens: als je het Europese noodfonds nu niet uitbreid is de kans dat je er gebruik van moeten maken groter. Dat lijkt paradoxaal, maar economisch gezien werkt het wel zo.

@Zita: om bovenstaande redenen vind ik het ingewikkeld om bij de EP-verkiezingen op de SGP te stemmen. Die zijn me te minimalistisch wat de EU betreft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik heb niets met Europa, niets met de economische afgodendienst, niets met politieke grootmachten.
Let wel: ik ontken niet dat ook de grootmacht 'Europa' opeens als een plumppudding in elkaar kan zakken. Maar het is wel een beetje je ogen sluiten voor de werkelijkheid waarin ook jij leeft. Elke dag profiteer je van Europa en doe je dus mee met die 'economische afgodendienst'.

In de huidige mondiale wereld is intensieve samenwerking gewoon noodzaak.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Luther »

albion schreef: Wij moeten nu betalen voor de landen Griekenland, Italië, Spanje, Portugal (allemaal roomse landen).

Nee, dat geld gaat naar ook onze eigen banken en pensioenfondsen. Betalen aan Griekenland is in ons eigen belang, economisch gezien.
Ja, die liedjes bedoel ik. Het Wilhelmus, Merck toch hoe sterck, In een blauw geruite kiel, Piet Hein etc. Onze kinderen weten niets meer van onze vaderlandse geschiedenis.
Dat laatste ligt niet aan het leren van deze liedjes. (Overigens hoor ik nu uit de badkamer een Lutherkoortje klinken: "In een blauw geruite kiel, draaide hij aan 't grote wiel....)
Ze weten nog wat van WOII (vanwege de boeken die er over geschreven zijn), sommigen weten nog wat van de overheersing van Frankrijk in ons land (met dank aan bepaalde schrijvers), maar verder weten ze maar bar weinig.
Maar wat heeft dit allemaal met Europa te maken?
Je hebt het nog nooit meegemaakt, ver weg en van Nederlanders, taal en vlag verstoken. Dus kan je wel zeggen dat je het niet zal raken, maar je weet niet of dat zo is. (Jij weet waarschijnlijk ook niet wat eenzaamheid is..).
Het omgekeerde is het geval. Ik kom regelmatig in ons omringende landen en af en toe heb ik zoiets van: Ik ga hier wonen...
Nee in christelijk perspectief kun je zeker beter Europeaan zijn.... je zou bijna zeggen dat je je schaamt Nederlander te zijn...

Dat klopt, ja, in het buitenland schaam ik me weleens voor het feit dat ik Nederlander ben. Je kent het spreekwoord wellicht: Vloeken als een Hollander. (http://www.eo.nl/tijdschriften/visie/20 ... le=8817127)
Had je liever een Spanjaard, of een Italiaan willen zijn dan???
Nee, ik ben er tevreden mee, een Europeaan te zijn. Bovendien zijn er nog andere landen dan Spanje en Italië.
En wil je me eens uitleggen wat een Europeaan is, welk gevoel moet ik me daarbij voorstellen?
Een Europeaan is iemand die over grenzen heen kijkt, die niet van onnodige grenzen houdt. Te voelen dat je bij de westerse wereld hoort. Alleen al de kerkgeschiedenis in Europa zou een diepe verbondenheid moeten geven met Europa.
En waarom vind je het nu 'gelukkig' dat er onder Karel V geen eenheid van Europa is gekomen?
Omdat deze keizer het volk dom wilde houden en met harde hand iedereen de RKK in wilde jagen.
Nu we toch zover zijn? En als jij denkt dat dat niet onder Rooms gezag gebeurd is dan slaap je...
Dan slaap ik kennelijk, want wil je me eens bewijzen waarop je dat baseert?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Ik heb niets met Europa, niets met de economische afgodendienst, niets met politieke grootmachten.
Let wel: ik ontken niet dat ook de grootmacht 'Europa' opeens als een plumppudding in elkaar kan zakken. Maar het is wel een beetje je ogen sluiten voor de werkelijkheid waarin ook jij leeft. Elke dag profiteer je van Europa en doe je dus mee met die 'economische afgodendienst'.

In de huidige mondiale wereld is intensieve samenwerking gewoon noodzaak.
De europese plumppudding is al aan het inzakken...en onze politieke helden staan machteloos toe te kijken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Ik heb niets met Europa, niets met de economische afgodendienst, niets met politieke grootmachten.
Let wel: ik ontken niet dat ook de grootmacht 'Europa' opeens als een plumppudding in elkaar kan zakken. Maar het is wel een beetje je ogen sluiten voor de werkelijkheid waarin ook jij leeft. Elke dag profiteer je van Europa en doe je dus mee met die 'economische afgodendienst'.

In de huidige mondiale wereld is intensieve samenwerking gewoon noodzaak.
De europese plumppudding is al aan het inzakken...en onze politieke helden staan machteloos toe te kijken.
Nou nog niet helemaal, want of ze er nog niks van geleerd hebben Servie mag op de lijst als kandidaat-lid, want ze hebben Mladic uitgeleverd. Het hele ideaal van Europa is overloaded en overgewaardeerd en die overwaardering zorgt er nu voor dat het fundament onder de euro aan het wegzakken is.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door hervormde »

Wat moeten wij met Europa? Luisteren naar emotionele argumenten. Alsof Europa de weg baant naar alsnog de suprematie van RK-Kerk? Nee, daar kan ik weinig mee.

Aan de andere kant heb ik heel weinig met Europa. Voel ik me dan Nederlander? Echt nationalistisch? Ook niet echt. En ik wil me best Europeaan noemen, maar niet zoals vele eurofielen het op dit moment invullen. Laten we eens luisteren naar een deel van het interview met Frits Bolkenstein:

Zie: http://www.refdag.nl/achtergrond/mens/b ... n_1_595738

En hier komen we bij de kern van veel problemen. Mensen zijn verblind door hun ideologie. En dat geldt ook voor mensen als Barosso. En met hem vele anderen. Ze eten vaak uit dezelfde ruif. Europa is verworden tot een elitaire macht op het kerkhof van Europa. Je ziet dat overal. Het doet bijna denken aan de afstand tussen de onwetende leken en de elitaire bestuurslaag van de kerk. De kerk van Rome weet daar alles van. Trouwens ook binnen het Jodendom en onze kerk kom je het tegen.

Samenwerking is zeker nodig. Je ontkomt er niet aan. Maar toch heb ik in Zwitserland van de zomer niet echt veel gemerkt van een arm land, wat zo dom was om hun munt niet om te ruilen voor de euro. Laten we gewoon nuchter blijven. Zolang politieke overeenstemming er niet komt en de EU deze grote culturele verschillen kent tussen de EU landen is één munt een utopie. Juist die opgelegd utopie kan wel eens zorgen voor een bedreigend moment op ons continent.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Luther »

Auto schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Ik heb niets met Europa, niets met de economische afgodendienst, niets met politieke grootmachten.
Let wel: ik ontken niet dat ook de grootmacht 'Europa' opeens als een plumppudding in elkaar kan zakken. Maar het is wel een beetje je ogen sluiten voor de werkelijkheid waarin ook jij leeft. Elke dag profiteer je van Europa en doe je dus mee met die 'economische afgodendienst'.

In de huidige mondiale wereld is intensieve samenwerking gewoon noodzaak.
De europese plumppudding is al aan het inzakken...en onze politieke helden staan machteloos toe te kijken.
Nou nog niet helemaal, want of ze er nog niks van geleerd hebben Servie mag op de lijst als kandidaat-lid, want ze hebben Mladic uitgeleverd. Het hele ideaal van Europa is overloaded en overgewaardeerd en die overwaardering zorgt er nu voor dat het fundament onder de euro aan het wegzakken is.
Jullie halen twee dingen door elkaar: de EMU en de EU.
De EMU is inderdaad in zwaar weer. Maar de EU niet hoor.

Laten we ook de zegeningen tellen van het feiit dat een land als Servië nu kandidaat-lid mag zijn. Wie had dat 15 jaar geleden kunnen denken. De Serven hebben in ieder geval beter door wat de zegeningen van de EU zijn, dan wij mopperende Nederlanders.

Wat de euro betreft: een muntunie kan alleen duurzaam overleven met meer overdracht van bevoegdheden naar Europa. Je kunt elkaar daardoor ook beter controleren. Daar zitten nu de fouten rond Griekenland. Helaas zijn Duitsland en Frankrijk daar zo'n 8 jaar geleden voorgegaan in het sjoemelen met het Stabiliteits- en Groeipact. Gelukkig ziet men dat thans wel in.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door refo »

Noorwegen is ook geen lid van de EU. Volgens mij gaat het daar ook prima. Je hoeft niet één te worden om zaken te kunnen doen.

Dat Griekenland redden in ons eigen belang is, is een onbewezen stelling.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door parsifal »

refo schreef:Noorwegen is ook geen lid van de EU. Volgens mij gaat het daar ook prima. Je hoeft niet één te worden om zaken te kunnen doen.

Dat Griekenland redden in ons eigen belang is, is een onbewezen stelling.
En IJsland had achteraf graag lid geweest van de EU. Noorwegen is zo'n beetje het rijkste land van de wereld, waar men bovendien een grote sociale samenhang heeft. Dat kun je niet met andere landen in Europa vergelijken. Ik ben semikritisch naar de EU (al had ik zonder de EU niet zo makkelijk in Zweden kunnen werken denk ik), maar Noorwegen blijft vanwege zijn extreme rijkdom een geval op zichzelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie