ZWP schreef:
Als het over Christenen in de politiek gaat, krijg je als Christen altijd het verwijt dat we zaken opleggen aan anderen (bijv. verbod op euthanasie) omdat dat in de Bijbel staat. Wat hebben niet-Christenen in een land te maken met de Bijbel? Waarom niet de ander vrijlaten en je zelf aan de Bijbel houden? Christenen beperken hierdoor andersdenkenden, terwijl zij ons bij wijze van spreke vrijlaten om inderdaad geen euthanasie toe te passen?
Kortweg komt het hierop neer: waarom leggen Christenen wel hun ‘beperkende’visie op aan anderen, terwijl anderen iets willen mogelijk maken, maar wel tegelijk de ander vrijlaten om hier niet aan mee te doen.
Wat zou jouw reactie hierop zijn?
Vind ik lastig. Bij regels moet je ook aangeven waarom je die regel stelt. En je moet er zelf naar leven..
Opleggen, zo zie ik het niet.. ik heb meer een reactie van.. hier sta ik, ik kan niet anders.. (luther). Vanwege mijn visie op het leven voor mezelf maar ook voor mijn naaste. Daarbij vind ik meer zoals Corrie ten Boom dat zei, mijn buurman hoeft geen Bijbel van mij te krijgen, zodat hij weet dat ik een christin bent. Nee, het bleek al aan haar manier van omgaan met dr buurman hoe ze dacht, was etc. Onbewust 'leg' je mogelijk iets op. Niet om de regeltjes maar om zijn behoud.
Evangeliseren wordt moeilijk. Het is makkelijker om via een bijvoorbeeld jeugdopvang/voedselbank iets mee te geven van het christelijk zijn. Dat vinden heel wat atheistische mensen heel goed.. en daar zullen we niet zo snel problemen meekrijgen. Bovendien kun je dan toch iets meegeven voor Later..
Maar hoe dat is in de toekomt voor een ieder gelovige? Dat weet de Heere allleen op het volmaakste.
Discussies ben ik weleens aangegaan. En twijfelen zoals de laatste schrijver zei, dat deed ik daarna. Dat was vreselijk. De duivel is zo slim. Gelukkig is de Heere Overwinnaar in de strijd. Dus ik kwam er zeker uit.. maar niet omdat ik het allemaal zo wist. Daarna ben ik voorzichtiger geworden. Je moet wel weten waar en waarvoor een ander staat.. welke religie dan ook.. zodat je ook feitelijk weet waar je het over hebt.
Tja, voor dit soort vragen is er maar een oplossing. Heere, wat wilt u dat ik zeggen/doen zal?
Maar als je dan al die mensen ziet, met de wetenschap dat er een eeuwigheid komt... dan bloed je hart... en handel je weleens zonder na te denken!