3 kandidaten Ger. Gem.

Kensington
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jun 2009, 14:00

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door Kensington »

de een leest liever het ND en de ander het RD, zo makkelijk is het gewoon!
En anders lees je gewoon geen krant!

En het ging hier over de 3 kandidaten hoor.....
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door Reformer »

Stel dat hij nog geen beroepen heeft gehad en de andere 2 hebben al een beroep aangenomen. Dan is men in de Ger.Gem. volgens mij wel zo om nog een ledenvergadering uit te schrijven, waar alsnog een kans wordt geboden hem te beroepen. Dus ik denk, dat hij wel wat beroepen krijgt! [/quote]

Wie beschuldig je nu van hypocrisie?[/quote]

Waar gaat het om? Om een goed gebekte predikant? Om een vlotte spreker? Of begeren we een dienstknecht van de Allerhoogste met alle tekort en gebrek?

Eerst de een beroepen en vervolgens snel de volgende, komt op mij vreemd over. Als gemeente kies je voor een van de kandidaten waarvan gedacht wordt dat hij bij de gemeente past (hoop ik) en dan ga je niet alsnog opnieuw 'schieten'.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door Gijs83 »

Reformer schreef:Stel dat hij nog geen beroepen heeft gehad en de andere 2 hebben al een beroep aangenomen. Dan is men in de Ger.Gem. volgens mij wel zo om nog een ledenvergadering uit te schrijven, waar alsnog een kans wordt geboden hem te beroepen. Dus ik denk, dat hij wel wat beroepen krijgt!
Wie beschuldig je nu van hypocrisie?[/quote]

Waar gaat het om? Om een goed gebekte predikant? Om een vlotte spreker? Of begeren we een dienstknecht van de Allerhoogste met alle tekort en gebrek?

Eerst de een beroepen en vervolgens snel de volgende, komt op mij vreemd over. Als gemeente kies je voor een van de kandidaten waarvan gedacht wordt dat hij bij de gemeente past (hoop ik) en dan ga je niet alsnog opnieuw 'schieten'.[/quote]

Zo gebeurt het vaak toch wel(of ik moet er helemaal naast zitten). Waarom krijgen bv.de Kand.Bredeweg en Kand.van Rijswijk beroepen van zowel 'lichte' als 'zware' gemeenten. Tenminste het lijkt zo, dat men gewoon een kandidaat wil beroepen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door -DIA- »

Reformer schreef: Waar gaat het om? Om een goed gebekte predikant? Om een vlotte spreker? Of begeren we een dienstknecht van de Allerhoogste met alle tekort en gebrek?

Eerst de een beroepen en vervolgens snel de volgende, komt op mij vreemd over. Als gemeente kies je voor een van de kandidaten waarvan gedacht wordt dat hij bij de gemeente past (hoop ik) en dan ga je niet alsnog opnieuw 'schieten'.
Mensen willen vaak een vlotte spreker, maar dat betekent in feite niets. Ik hoorde van een kennis over wijlen ds. Kamp. Hij zei: die man had geen sprekersgaven, maar wat hij zei was waar, en dat woog... En dat is het belangrijkste.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Kensington
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jun 2009, 14:00

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door Kensington »

Als je goed kijkt hebben ze allebei indd. beroepen uit allerlei soorten van de ger.gem. Zie dat positief.
Al heeft dhr. Bredeweg veel beroepen in de (vergeef me de uitspraak) rechtse hoek!

Als een kerkenraad een tweetal stelde, dan altijd DE kandidaten of een dominee en niet dhr. Boeder. Apart!

We hoeven ons er verder geen zorgen over te maken, ze krijgen allemaal de plekje!
De een hoeft maar 1 beroep te krijgen of meer , en weet dat dat zijn plek word, als is dat menselijk gezien wel wat pijnlijk!

Dat zag je een aantal jaren geleden ook...
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door sela »

-DIA- schreef: Mensen willen vaak een vlotte spreker, maar dat betekent in feite niets. Ik hoorde van een kennis over wijlen ds. Kamp. Hij zei: die man had geen sprekersgaven, maar wat hij zei was waar, en dat woog... En dat is het belangrijkste.
inderdaad, bij de apostel paulus viel men ook wel eens in slaap onder de spreek.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door GGBeroopingswerk »

Reformer schreef:Eerst de een beroepen en {en als-ie bedankt, GGB} vervolgens snel de volgende, komt op mij vreemd over. Als gemeente kies je voor een van de kandidaten waarvan gedacht wordt dat hij bij de gemeente past (hoop ik) en dan ga je niet alsnog opnieuw 'schieten'.
Waarom zou je in een vacante gemeente wel de ene dominee na de andere kunnen beroepen en niet in bovengenoemde situatie? Dat standpunt komt op mij vreemd over. Net zo goed als meerdere predikanten bij een bepaalde gemeente passen, kan het ook zijn dat meerdere kandidaten erbij passen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: 3 kandidaten Ger. Gem.

Bericht door Auto »

We hebben gelezen dat de studenten beroepbaar zijn gesteld en dat ze beroepen mogen ontvangen.

Het beroepingswerk is in een ander topic te volgen.
Gesloten