Beroepingswerkverschillen GG en HHK

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

geledu schreef:Hij is toch al kandidaat ?
Of werkt dat dan bij de PKN weer anders ?
Ik weet niet precies hoe het in de Ger. Gem. werkt, maar wat in de Ger. Gem. student word genoemd heet in de meeste andere kerken al kandidaat, dus ook al voordat een kandidaat/student beroepbaar is.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

De voornaamste rede waarom HHK kandidaten geen beroep krijgen in tegenstelling tot de GG kandidaten is denk ik gelegen in het grote liggingsverschil in de HHK.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Toeschouwer schreef:De voornaamste rede waarom HHK kandidaten geen beroep krijgen in tegenstelling tot de GG kandidaten is denk ik gelegen in het grote liggingsverschil in de HHK.
Vraag ik me af. Er zijn op dit moment gemeenten van verschillende liggingen vacant. (Nu moet je de term ligging wel een beetje relativeren natuurlijk :wink: )
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Toen ik iemand van de HHK er eens naar vroeg, antwoordde hij dat het aan de 'geschiktheid' van de kandidaten lag.

Ik kan me ook in zeker zin voorstellen dat het hebben van een ervaren predikant na deze ingrijpende tijden prefereert boven het beroepen een jonge kandidaat.

Een andere mogelijkheid is, dat ze in de Hervormde Kerk gewend waren altijd een predikant te hebben! De onbekendheid met vacante perioden kan een zekere krampachtigheid met zich meebrengen ten aanzien van de invulling van het predikantschap.
johnnie
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:00
Locatie: katwijk

Bericht door johnnie »

Anti-quoq schreef:
sunlover schreef: soms denk ik weleens: Kom maar naar de GG toe, beste HHK-kandidaten, daar is men wel blij met u. (Dit is een beetje prikkelend, maar wel met een serieuze ondertoon.)
nu weet ik een beetjehoe er in de GG gepreekt word,en ik weet hoe Joh.Fekkes preekt
daar is men niet blij mee denk ik :wink:
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

johnnie schreef:
Anti-quoq schreef:
sunlover schreef: soms denk ik weleens: Kom maar naar de GG toe, beste HHK-kandidaten, daar is men wel blij met u. (Dit is een beetje prikkelend, maar wel met een serieuze ondertoon.)
nu weet ik een beetjehoe er in de GG gepreekt word,en ik weet hoe Joh.Fekkes preekt
daar is men niet blij mee denk ik :wink:
:D
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

johnnie schreef:
Anti-quoq schreef:
sunlover schreef: soms denk ik weleens: Kom maar naar de GG toe, beste HHK-kandidaten, daar is men wel blij met u. (Dit is een beetje prikkelend, maar wel met een serieuze ondertoon.)
nu weet ik een beetjehoe er in de GG gepreekt word,en ik weet hoe Joh.Fekkes preekt
daar is men niet blij mee denk ik :wink:
Laat staan dat hij door de 'keuring' komt...
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

freek schreef:
johnnie schreef:
Anti-quoq schreef:
sunlover schreef: soms denk ik weleens: Kom maar naar de GG toe, beste HHK-kandidaten, daar is men wel blij met u. (Dit is een beetje prikkelend, maar wel met een serieuze ondertoon.)
nu weet ik een beetjehoe er in de GG gepreekt word,en ik weet hoe Joh.Fekkes preekt
daar is men niet blij mee denk ik :wink:
:D
In welk opzicht bedoel je dat? Joh. Fekkes preekt ook vaak aan de rechterkant van de HHK, of bedoel je dat juist niet?
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

Toeschouwer schreef:De voornaamste rede waarom HHK kandidaten geen beroep krijgen in tegenstelling tot de GG kandidaten is denk ik gelegen in het grote liggingsverschil in de HHK.
Begrijp ik wel, maar dat verschil is niet heel veel groter dan het verschil in de GG. Dus dat kan het eigenlijk ook niet zijn.
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

Klaas-Jan schreef:
freek schreef:
johnnie schreef:
Anti-quoq schreef: nu weet ik een beetjehoe er in de GG gepreekt word,en ik weet hoe Joh.Fekkes preekt
daar is men niet blij mee denk ik :wink:
:D
In welk opzicht bedoel je dat? Joh. Fekkes preekt ook vaak aan de rechterkant van de HHK, of bedoel je dat juist niet?
Mensen even on-topic blijven en geen waarde-oordeel!
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

Herman schreef:Toen ik iemand van de HHK er eens naar vroeg, antwoordde hij dat het aan de 'geschiktheid' van de kandidaten lag.

Ik kan me ook in zeker zin voorstellen dat het hebben van een ervaren predikant na deze ingrijpende tijden prefereert boven het beroepen een jonge kandidaat.

Een andere mogelijkheid is, dat ze in de Hervormde Kerk gewend waren altijd een predikant te hebben! De onbekendheid met vacante perioden kan een zekere krampachtigheid met zich meebrengen ten aanzien van de invulling van het predikantschap.
Hier heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Tja, dat zou de reden kunnen zijn. Maar is dat niet een beetje de Heere iets voorschrijven? Toen Paulus wegviel, een man die veel gemeenten had gediend met veel problemen, gaf de Heere als opvolger de zwakke, jonge en onervaren Timotheüs. En hij had veel zegen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Anti-quoq schreef:Mensen even on-topic blijven en geen waarde-oordeel!
Dank je, Anti-quoq. :wink:
Plaats reactie