Kerkverlating

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkverlating

Bericht door DDD »

@DIA:

Hoezo 'zelfs in behoudende gemeenten'? Ik zie dit verschijnsel zelf eigenlijk alleen in behoudende gemeenten, of beter gezegd, in niet behoudende gemeenten, maar waar wel een conservatieve predikant staat.

Nou heb ik slechts een goed beeld van een aantal gemeenten, maar daarin gaat dit in ieder geval op.

Ik hoop dat een groot deel van die mensen de middagdienst elders bezoekt, en niet thuisblijft. Maar goed, als een dominee 's ochtends ruim 'zijn' tijd neemt, moet hij er niet gek van opkijken dat mensen vinden dat hij reeds twee preken gehouden heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Re:

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Zelfs in behoudende gemeenten, ook in de GG van Rijssen-Noord, is op te merken dat de avonddienst minder vol is dan de morgendienst.
Nu is het hier wel zo dat we drie diensten per zondag hebben. De middagdienst is meestal een leesdienst en die wordt ronduit
slecht bezocht. De galerijen zijn 's middags gesloten en alleen het 'middenvak' wordt dan gebruikt.
Er is dus, hoe gering ook, ook hier een begin van 'verlauwing' en desinteresse in het Woord des Levens. Probeer maar eens
met een willekeurige kerkganger een gesprek aan te knopen over de preek. De meesten zullen dat snel afdoen met: Ja het
was een goede preek of ze weten soms alleen wat er is afgelezen, wie er in het ziekenhuis ligt en wie er overleden zijn, enz.
Ik hoorde eens een dominee zeggen dat dit de dingen zijn die men het best kon onthouden van een kerkdienst.
Dat was in de GGiN Opheusden hetzelfde al zo'n 12 jaar (!) geleden, ook de middagdienst werd daar steeds minder bezocht. Maar dat is ook logisch. Als er in de gemeente onderling geen persoonlijke verhoudingen zijn, je niet wordt aangesproken als je een paar weken niet geweest bent door de mensen die om je heen zitten, het verenigingsleven 'op sterven na dood' is, snap ik dat men niet gestimuleerd wordt om 's avonds te komen. Wellicht is dat in Rijssen hetzelfde.
Aha, vandaar dat die kerkjes daar zo klein zijn!
(wat negatief allemaal weer....) :bobo
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkverlating

Bericht door Curatorium »

Neehoor. Het gaat erom dat het niet verwonderlijk is dat in grote gemeenten, waarbij er geen onderlinge verbondenheid is, mensen 's middags thuisblijven, daar vaak niet eens op aangesproken worden omdat niemand het merkt. Oftewel; men wordt niet 'gepushd' om ook 's middags te komen. Zeker de jeugd heeft dat nodig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Re:

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Zelfs in behoudende gemeenten, ook in de GG van Rijssen-Noord, is op te merken dat de avonddienst minder vol is dan de morgendienst.
Nu is het hier wel zo dat we drie diensten per zondag hebben. De middagdienst is meestal een leesdienst en die wordt ronduit
slecht bezocht. De galerijen zijn 's middags gesloten en alleen het 'middenvak' wordt dan gebruikt.
Er is dus, hoe gering ook, ook hier een begin van 'verlauwing' en desinteresse in het Woord des Levens. Probeer maar eens
met een willekeurige kerkganger een gesprek aan te knopen over de preek. De meesten zullen dat snel afdoen met: Ja het
was een goede preek of ze weten soms alleen wat er is afgelezen, wie er in het ziekenhuis ligt en wie er overleden zijn, enz.
Ik hoorde eens een dominee zeggen dat dit de dingen zijn die men het best kon onthouden van een kerkdienst.
Dat was in de GGiN Opheusden hetzelfde al zo'n 12 jaar (!) geleden, ook de middagdienst werd daar steeds minder bezocht. Maar dat is ook logisch. Als er in de gemeente onderling geen persoonlijke verhoudingen zijn, je niet wordt aangesproken als je een paar weken niet geweest bent door de mensen die om je heen zitten, het verenigingsleven 'op sterven na dood' is, snap ik dat men niet gestimuleerd wordt om 's avonds te komen. Wellicht is dat in Rijssen hetzelfde.
Volgens mijn hebben ze in Opheusden toch geen 3 diensten per zondag? Het gaat hier voor de duidelijkheid niet over de 3e dienst, maar de 2e (middagdienst), tussen de morgen- en avonddienst. Hier worden 2 diensten nog vrij goed bezocht, hoewel, zoals lk zei: In de 3e (avonddienst) zie je iets minder bezetting als in de morgendienst. De middagdienst, de 2e dienst dus. waar meestal geen dominee voorgaat, die wordt ronduit slecht bezocht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkverlating

Bericht door Mannetje »

Zou het bij de derde dienst ook kunnen liggen aan de afwezigheid van jongere kinderen?
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Zou het bij de derde dienst ook kunnen liggen aan de afwezigheid van jongere kinderen?
Dat is zeker ook een feit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkverlating

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkverlating

Bericht door helma »

Eigenlijk ben ik benieuwd naar de uitslag als die onder de jongeren zelf gehouden zouden worden. Ervaren zij ook dat ze 'gemist' werden in de kerk? Er zou een blinde vlek kunnen zijn bij kerkenraadsleden. Denken dat je in gesprek gaat maar dat er ondertussen toch jongeren wegglippen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerkverlating

Bericht door parsifal »

Afgelopen (verlengde) weekend was ik bij de algemene vergadering van ons kerkverband in Zweden. Er is veel om ons zorgen over te maken ook met betrekking tot de koers (of het gebrek aan koers) van het kerkverband. Het is wel wat vrijer dan de meeste kerkverbanden in Nederland, waardoor je veel verscheidenheid ziet tussen de plaatselijke gemeenten.

Een verhaal wat naar voren kwam wil ik toch wel herhalen. Een gemeente in een kleine stad was hard aan het vergrijzen. Geen jeugdwerk meer, zondags nog maar ongeveer twintig kerkgangers. De kerkleiding dacht dat de gemeente niet lang meer zou bestaan. Tot op een dag opeens dertig nieuwe gezichten in de gemeente te zien waren. 30 jonge asielzoekers (een deel uit Congo en een deel uit Eritrea) bezochten de gemeente en bleven komen nadat er snel voor vertalers was gezorgd. Sommige van de gemeenteleden zette zich in voor taallessen, met wat plaatselijke (niet-kerkelijke) jeugd werd een soort van scouting opgezet voor deze jongeren en andere jongeren in het centrum. Nu kwamen er ook andere jongeren uit het centrum naar de kerk en zelfs enkele mensen die vrijwilligerswerk deden met de asielzoekers. Enkele afghaanse jongeren zijn dit jaar gedoopt en de arbeiders voor de witte velden dichtbij komen zo van ver dichterbij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkverlating

Bericht door Terri »

parsifal schreef:Afgelopen (verlengde) weekend was ik bij de algemene vergadering van ons kerkverband in Zweden. Er is veel om ons zorgen over te maken ook met betrekking tot de koers (of het gebrek aan koers) van het kerkverband. Het is wel wat vrijer dan de meeste kerkverbanden in Nederland, waardoor je veel verscheidenheid ziet tussen de plaatselijke gemeenten.

Een verhaal wat naar voren kwam wil ik toch wel herhalen. Een gemeente in een kleine stad was hard aan het vergrijzen. Geen jeugdwerk meer, zondags nog maar ongeveer twintig kerkgangers. De kerkleiding dacht dat de gemeente niet lang meer zou bestaan. Tot op een dag opeens dertig nieuwe gezichten in de gemeente te zien waren. 30 jonge asielzoekers (een deel uit Congo en een deel uit Eritrea) bezochten de gemeente en bleven komen nadat er snel voor vertalers was gezorgd. Sommige van de gemeenteleden zette zich in voor taallessen, met wat plaatselijke (niet-kerkelijke) jeugd werd een soort van scouting opgezet voor deze jongeren en andere jongeren in het centrum. Nu kwamen er ook andere jongeren uit het centrum naar de kerk en zelfs enkele mensen die vrijwilligerswerk deden met de asielzoekers. Enkele afghaanse jongeren zijn dit jaar gedoopt en de arbeiders voor de witte velden dichtbij komen zo van ver dichterbij.
Bemoedigend!

God gaat zijn ongekende gang
vol donk're majesteit,
die in de zee zijn voetstap plant
en op de wolken rijdt.
enz... gezang 447
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkverlating

Bericht door JCRyle »

helma schreef:Eigenlijk ben ik benieuwd naar de uitslag als die onder de jongeren zelf gehouden zouden worden. Ervaren zij ook dat ze 'gemist' werden in de kerk? Er zou een blinde vlek kunnen zijn bij kerkenraadsleden. Denken dat je in gesprek gaat maar dat er ondertussen toch jongeren wegglippen.
Hier zou ik ook wel benieuwd naar zijn. Net zo goed wat de beweegredenen zijn van jongeren om de kerk te verlaten. Op internet kan je daar niet erg veel specifieks over terug vinden. En wat ik mijzelf ook weleens afvraag: Wat proberen kerken (Predikant, kerkenraad en gemeente) te doen om deze jongeren bij de gemeente te houden? Alleen een gesprek? En hoe gaat men een gesprek in? Wat is de motivatie? En wat voor doel heeft men voor ogen?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkverlating

Bericht door Paul »

JCRyle schreef:
helma schreef:Eigenlijk ben ik benieuwd naar de uitslag als die onder de jongeren zelf gehouden zouden worden. Ervaren zij ook dat ze 'gemist' werden in de kerk? Er zou een blinde vlek kunnen zijn bij kerkenraadsleden. Denken dat je in gesprek gaat maar dat er ondertussen toch jongeren wegglippen.
Hier zou ik ook wel benieuwd naar zijn. Net zo goed wat de beweegredenen zijn van jongeren om de kerk te verlaten. Op internet kan je daar niet erg veel specifieks over terug vinden. En wat ik mijzelf ook weleens afvraag: Wat proberen kerken (Predikant, kerkenraad en gemeente) te doen om deze jongeren bij de gemeente te houden? Alleen een gesprek? En hoe gaat men een gesprek in? Wat is de motivatie? En wat voor doel heeft men voor ogen?
Ikzelf ben 16 jaar oud! Bij ons in de gemeente wordt goed opgelet op jongeren en ouderen die dreigen af te haken. Ik heb nooit de behoefte gehad om niet meer naar de kerk te gaan. Onze middag en avonddiensten worden zeer slecht bezocht, wat vaker voorkomt in hervormde gemeentes. beweegredenen van jongeren zijn (soms):
- De lauwheid: ze missen de voorbeelden die Jezus liefhebben.
- Ze kunnen niet met vragen terecht en daardoor verlaten ze de kerk.
- Ze vinden de kerk saai en gaan liever naar een voetbalwedstrijd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkverlating

Bericht door JCRyle »

Paul schreef:
JCRyle schreef:
helma schreef:Eigenlijk ben ik benieuwd naar de uitslag als die onder de jongeren zelf gehouden zouden worden. Ervaren zij ook dat ze 'gemist' werden in de kerk? Er zou een blinde vlek kunnen zijn bij kerkenraadsleden. Denken dat je in gesprek gaat maar dat er ondertussen toch jongeren wegglippen.
Hier zou ik ook wel benieuwd naar zijn. Net zo goed wat de beweegredenen zijn van jongeren om de kerk te verlaten. Op internet kan je daar niet erg veel specifieks over terug vinden. En wat ik mijzelf ook weleens afvraag: Wat proberen kerken (Predikant, kerkenraad en gemeente) te doen om deze jongeren bij de gemeente te houden? Alleen een gesprek? En hoe gaat men een gesprek in? Wat is de motivatie? En wat voor doel heeft men voor ogen?
Ikzelf ben 16 jaar oud! Bij ons in de gemeente wordt goed opgelet op jongeren en ouderen die dreigen af te haken. Ik heb nooit de behoefte gehad om niet meer naar de kerk te gaan. Onze middag en avonddiensten worden zeer slecht bezocht, wat vaker voorkomt in hervormde gemeentes. beweegredenen van jongeren zijn (soms):
- De lauwheid: ze missen de voorbeelden die Jezus liefhebben.
- Ze kunnen niet met vragen terecht en daardoor verlaten ze de kerk.
- Ze vinden de kerk saai en gaan liever naar een voetbalwedstrijd.
Je zal het met mij eens zijn dat de eerste twee redenen aanklachten zijn aan de kerk(elijke gemeente).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

Paul schreef: - De lauwheid: ze missen de voorbeelden die Jezus liefhebben.
- Ze kunnen niet met vragen terecht en daardoor verlaten ze de kerk.
- Ze vinden de kerk saai en gaan liever naar een voetbalwedstrijd.
Er is altijd wel een reden te vinden Paul en soms hoef je niet zo ver te zoeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkverlating

Bericht door Paul »

Mara schreef:
Paul schreef: - De lauwheid: ze missen de voorbeelden die Jezus liefhebben.
- Ze kunnen niet met vragen terecht en daardoor verlaten ze de kerk.
- Ze vinden de kerk saai en gaan liever naar een voetbalwedstrijd.
Er is altijd wel een reden te vinden Paul en soms hoef je niet zo ver te zoeken.
Klopt, degene die afhaakt is natuurlijk zelf verantwoordelijk! De redenen die ik heb genoemd heb ik horen zeggen van de afhakers.
Plaats reactie