Kerkverlating

DDD
Berichten: 28674
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: kerkverlating

Bericht door DDD »

Een goed artikel van Wim Budgen:

http://www.refdag.nl/opinie/lever_weer_ ... r_1_873838

Het kan verklaren waarom doeners relatief vaak afhaken in de kerk. Ik herken in ieder geval dat zij veel eerder volwassen zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

Gelezen in Trouw:
Ongelovigen halen de gelovigen in

Gelooft u in God? Steeds minder mensen zeggen volmondig 'ja' op die vraag. De meeste Nederlanders zijn inmiddels ietsist of agnost, blijkt uit nieuw onderzoek.

Vroeger bepaalde je dorp, je familie of je kerk wie jij was. Nu kun je op Facebook zelf iemand zijn, zonder die traditionele verbanden.
Joke van Saane, hoogleraar theologie en religiestudies

Voor het eerst is het zover: Nederland telt meer ongelovigen dan gelovigen. Iets meer dan 25 procent van de bevolking is atheïst, terwijl 17 procent gelooft in het bestaan van God. Het gros, zo'n 60 procent, zit tussen godsgeloof en ongeloof in. Die groep is ietsist of agnost. Ietsisten geloven dat er 'iets moet zijn als een hogere macht of kracht'. Agnosten zeggen niet te kunnen weten of er een God dan wel iets als een hogere macht of kracht bestaat.

Dat blijkt uit representatief onderzoek van Ipsos, politicoloog André Krouwel en godsdienstpsycholoog Joke van Saane van de Vrije Universiteit in opdracht van Trouw. De cijfers komen niet uit de lucht vallen. Al jaren toont onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) aan dat het geloof in God op zijn retour is. In de laatste meting, van 2012, waren er nog wel iets meer gelovigen dan ongelovigen.

De rest van dit artikel is HIER te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkverlating

Bericht door Orchidee »

http://www.cip.nl/god/april-2015/48883- ... k-probleem
In dit artikel lijkt het net of er zovelen de kerk helemaal hebben verlaten, maar velen zijn naar een ander kerkverband overgestapt, dat is mi. iets heel anders.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:http://www.cip.nl/god/april-2015/48883- ... k-probleem
In dit artikel lijkt het net of er zovelen de kerk helemaal hebben verlaten, maar velen zijn naar een ander kerkverband overgestapt, dat is mi. iets heel anders.
Ds Buijs heeft blijkbaar geen contact met mensen die teleurgesteld geraakt zijn in hun plaatselijke CGK.
Want ik denk dat de kern van het probleem daar ligt.
En als er dan in de omgeving geen andere CGK is, of alleen eentje met dezelfde linksere ligging, moeten mensen wel over naar bijv een Herst Herv. of GerGem.
Veel leden zijn zelfs om die reden verhuisd naar een andere woonplaats.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkverlating

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Orchidee schreef:http://www.cip.nl/god/april-2015/48883- ... k-probleem
In dit artikel lijkt het net of er zovelen de kerk helemaal hebben verlaten, maar velen zijn naar een ander kerkverband overgestapt, dat is mi. iets heel anders.
Ds Buijs heeft blijkbaar geen contact met mensen die teleurgesteld geraakt zijn in hun plaatselijke CGK.
Want ik denk dat de kern van het probleem daar ligt.
En als er dan in de omgeving geen andere CGK is, of alleen eentje met dezelfde linksere ligging, moeten mensen wel over naar bijv een Herst Herv. of GerGem.
Veel leden zijn zelfs om die reden verhuisd naar een andere woonplaats.
Ik denk niet dat deze dominee die doelgroep op het oog heeft.
Hij heeft het over 'afval' daar bedoelt hij m.i. geen mensen mee die juist hunkeren naar een schriftuurlijke/bevindelijke preek.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Ik denk niet dat deze dominee die doelgroep op het oog heeft.
Hij heeft het over 'afval' daar bedoelt hij m.i. geen mensen mee die juist hunkeren naar een schriftuurlijke/bevindelijke preek.
Nee, dat begreep ik dus ook. Maar dat is wel een grote groep, misschien wel groter dan de groep die afhaakt.
Over die mensen zal hij zich niet bekommerd voelen, maar dit gegeven laat wel het ledental dalen.

Overigens vind ik het tamelijk onbeschoft als je de telefoon er op gooit, als je je attestatie opvraagt, zonder kennelijk een reden te noemen.
Ik vind het klasse als een k.r. of predikant iemand achterna belt.
Een veelgehoorde klacht is nl. dat men nooit meer wat hoort.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Frank
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2014, 15:36

Re: Kerkverlating

Bericht door Frank »

Ik zie dat er veel gesproken wordt over een overgang van rechts naar links, van rokken naar broeken.
Dat is volgens mij niet iets wat direct gerelateerd is aan kerkverlating.

Bij mij in de kerk zitten steevast twee dames met een broek aan in de kerk, ze zijn er iedere zondag twee keer.
Ook zijn er mensen in de mooiste en degelijkste gewaden die 's avonds niet in de kerk zijn, omdat ze het niet nodig vinden om er te zijn.

Helemaal los van de vraag of men wel of geen broek/hoedje/rok of wat dan ook aan- of op heeft, denk ik dat er in mijn eerste voorbeeld absoluut geen sprake is van kerkverlating, maar in het tweede geval, naar het lijkt, toch wel.

Frank
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijk domheid, maar van het universum ben ik nog niet heel zeker. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkverlating

Bericht door Orchidee »

Pijnlijke constatering @Frank :fi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

Frank schreef:Ik zie dat er veel gesproken wordt over een overgang van rechts naar links, van rokken naar broeken.
Dat is volgens mij niet iets wat direct gerelateerd is aan kerkverlating.

Bij mij in de kerk zitten steevast twee dames met een broek aan in de kerk, ze zijn er iedere zondag twee keer.
Ook zijn er mensen in de mooiste en degelijkste gewaden die 's avonds niet in de kerk zijn, omdat ze het niet nodig vinden om er te zijn.

Helemaal los van de vraag of men wel of geen broek/hoedje/rok of wat dan ook aan- of op heeft, denk ik dat er in mijn eerste voorbeeld absoluut geen sprake is van kerkverlating, maar in het tweede geval, naar het lijkt, toch wel.

Frank
Wie heeft het hier over rokken en broeken Frank?
De mensen die een plaatselijke gemeente verlaten, doen dit vanwege de inhoud van de prediking, met de daaraan gekoppelde vernieuwingen. Dat gaat altijd samen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5740
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkverlating

Bericht door ejvl »

Dat gaat vaak samen. Niet altijd.
Frank
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2014, 15:36

Re:

Bericht door Frank »

Je ziet het zélfs in de traditionele "kerkdorpen" in de Bible Belt: steeds méér vrouwen die in lange broek rondsjouwen, en een taalgebruik waar je van schrikt rondom je. En het wordt, lijkt het wel, met de dag erger te worden.[/quote]

Hier wordt volgens mij wel over lange broeken gesproken.

Ik ben het absoluut met Mara eens dat kerkverplaatsing plaats kan hebben onder inhoud van de prediking en vernieuwing. Maar dat mag toch geen excuus zijn om de kerk te verlaten? Het zoeken van een passende kerk, hoewel ik dergelijke praktijken niet voorsta, wil ik toch geen kerkverlating noemen.
Ik krijg toch zeer sterk het vermoeden dat kerkverlating (dwz het verlaten van de kerk door niet langer deel te nemen aan de erediensten) vooral plaatsheeft onder lauwheid en desinteresse in God en wat Hij te zeggen heeft?

Dat is volgens mij kerkverlating.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijk domheid, maar van het universum ben ik nog niet heel zeker. (Albert Einstein)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Re:

Bericht door Mara »

Frank schreef:Je ziet het zélfs in de traditionele "kerkdorpen" in de Bible Belt: steeds méér vrouwen die in lange broek rondsjouwen, en een taalgebruik waar je van schrikt rondom je. En het wordt, lijkt het wel, met de dag erger te worden.


Hier wordt volgens mij wel over lange broeken gesproken.

Ik ben het absoluut met Mara eens dat kerkverplaatsing plaats kan hebben onder inhoud van de prediking en vernieuwing. Maar dat mag toch geen excuus zijn om de kerk te verlaten? Het zoeken van een passende kerk, hoewel ik dergelijke praktijken niet voorsta, wil ik toch geen kerkverlating noemen.
Ik krijg toch zeer sterk het vermoeden dat kerkverlating (dwz het verlaten van de kerk door niet langer deel te nemen aan de erediensten) vooral plaatsheeft onder lauwheid en desinteresse in God en wat Hij te zeggen heeft?

Dat is volgens mij kerkverlating.[/quote]
================= quoten ging niet helemaal correct.================
Als mensen alleen de ochtenddienst bezoeken, omdat ze dit voldoende vinden, valt dat ook onder lauwheid en desinteresse?
In veel kerken, ook de onze, is de ochtenddienst verreweg beter bezet dan de middagdienst. Dat lijkt een trend te zijn of te worden.
Van zeer rechtzinnige christenen hoor ik bijvoorbeeld dat ze nergens in de Bijbel terug kunnen vinden dat God gebiedt om 2 x per zondag naar de kerk te moeten (met de nadruk op moeten) dus laat staan 3 x.

Ik denk dat echte kerkverlating toch wel iets anders is dan alleen die lauwheid.
Sinds ik op de verschillende fora kan lezen dat veel mensen slechts de Bijbel hanteren als de Waarheid, en daarom de 3 FvE verwerpen als menselijke verzinsels, dringt het pas echt goed tot je door hoe verdeeld christelijk Nederland eigenlijk is.
Het gaat niet alleen om de verschillende kerkgenootschappen, er zijn ook veel "self made" christenen.
Die allemaal hun eigen interpretaties en invulling hebben.

En in bepaalde kerkbladen kun je dan lezen in een "In Memoriam" dat Piet of Truus niets meer met de kerk op had, vanwege teleurstelling, en nooit praatte over hetgeen in hun hart leefde, maar God is immers genadig, dus zijn ze Boven. Ze juichen voor God's Troon.
Wanneer anderen dit lezen worden die dus op een verkeerd spoor gezet, notabene door dominee.

Dus er is kerkverlating en Godverlating, twee cruciale verschillen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Re:

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Als mensen alleen de ochtenddienst bezoeken, omdat ze dit voldoende vinden, valt dat ook onder lauwheid en desinteresse?
In veel kerken, ook de onze, is de ochtenddienst verreweg beter bezet dan de middagdienst. Dat lijkt een trend te zijn of te worden.
Van zeer rechtzinnige christenen hoor ik bijvoorbeeld dat ze nergens in de Bijbel terug kunnen vinden dat God gebiedt om 2 x per zondag naar de kerk te moeten (met de nadruk op moeten) dus laat staan 3 x.

Ik denk dat echte kerkverlating toch wel iets anders is dan alleen die lauwheid.
Sinds ik op de verschillende fora kan lezen dat veel mensen slechts de Bijbel hanteren als de Waarheid, en daarom de 3 FvE verwerpen als menselijke verzinsels, dringt het pas echt goed tot je door hoe verdeeld christelijk Nederland eigenlijk is.
Het gaat niet alleen om de verschillende kerkgenootschappen, er zijn ook veel "self made" christenen.
Die allemaal hun eigen interpretaties en invulling hebben.

En in bepaalde kerkbladen kun je dan lezen in een "In Memoriam" dat Piet of Truus niets meer met de kerk op had, vanwege teleurstelling, en nooit praatte over hetgeen in hun hart leefde, maar God is immers genadig, dus zijn ze Boven. Ze juichen voor God's Troon.
Wanneer anderen dit lezen worden die dus op een verkeerd spoor gezet, notabene door dominee.

Dus er is kerkverlating en Godverlating, twee cruciale verschillen!
Zelfs in behoudende gemeenten, ook in de GG van Rijssen-Noord, is op te merken dat de avonddienst minder vol is dan de morgendienst.
Nu is het hier wel zo dat we drie diensten per zondag hebben. De middagdienst is meestal een leesdienst en die wordt ronduit
slecht bezocht. De galerijen zijn 's middags gesloten en alleen het 'middenvak' wordt dan gebruikt.
Er is dus, hoe gering ook, ook hier een begin van 'verlauwing' en desinteresse in het Woord des Levens. Probeer maar eens
met een willekeurige kerkganger een gesprek aan te knopen over de preek. De meesten zullen dat snel afdoen met: Ja het
was een goede preek of ze weten soms alleen wat er is afgelezen, wie er in het ziekenhuis ligt en wie er overleden zijn, enz.
Ik hoorde eens een dominee zeggen dat dit de dingen zijn die men het best kon onthouden van een kerkdienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Frank
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2014, 15:36

Re: Re:

Bericht door Frank »

Mara schreef:Ik denk dat echte kerkverlating toch wel iets anders is dan alleen die lauwheid.
Sinds ik op de verschillende fora kan lezen dat veel mensen slechts de Bijbel hanteren als de Waarheid, en daarom de 3 FvE verwerpen als menselijke verzinsels, dringt het pas echt goed tot je door hoe verdeeld christelijk Nederland eigenlijk is.
Het gaat niet alleen om de verschillende kerkgenootschappen, er zijn ook veel "self made" christenen.
Die allemaal hun eigen interpretaties en invulling hebben.

En in bepaalde kerkbladen kun je dan lezen in een "In Memoriam" dat Piet of Truus niets meer met de kerk op had, vanwege teleurstelling, en nooit praatte over hetgeen in hun hart leefde, maar God is immers genadig, dus zijn ze Boven. Ze juichen voor God's Troon.
Wanneer anderen dit lezen worden die dus op een verkeerd spoor gezet, notabene door dominee.

Dus er is kerkverlating en Godverlating, twee cruciale verschillen!


Zegt het al niet genoeg dat er onderscheid wordt gemaakt in Kerkverlating en Godverlating?
Ik wil de kerk en God absoluut niet gelijkstellen en ik vermoed zelfs, al heb ik hiervoor geen bewijs, dat de Godsverlating al lang in de kerk aan de gang is geweest, voordat deze geopenbaard is door middel van kerkverlating. Wel zou het mij bevreemden als gezegd zou worden dat deze zaken, kerk- en Godverlating, van elkaar gescheiden zouden zijn.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijk domheid, maar van het universum ben ik nog niet heel zeker. (Albert Einstein)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Re:

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Zelfs in behoudende gemeenten, ook in de GG van Rijssen-Noord, is op te merken dat de avonddienst minder vol is dan de morgendienst.
Nu is het hier wel zo dat we drie diensten per zondag hebben. De middagdienst is meestal een leesdienst en die wordt ronduit
slecht bezocht. De galerijen zijn 's middags gesloten en alleen het 'middenvak' wordt dan gebruikt.
Er is dus, hoe gering ook, ook hier een begin van 'verlauwing' en desinteresse in het Woord des Levens. Probeer maar eens
met een willekeurige kerkganger een gesprek aan te knopen over de preek. De meesten zullen dat snel afdoen met: Ja het
was een goede preek of ze weten soms alleen wat er is afgelezen, wie er in het ziekenhuis ligt en wie er overleden zijn, enz.
Ik hoorde eens een dominee zeggen dat dit de dingen zijn die men het best kon onthouden van een kerkdienst.
Dat was in de GGiN Opheusden hetzelfde al zo'n 12 jaar (!) geleden, ook de middagdienst werd daar steeds minder bezocht. Maar dat is ook logisch. Als er in de gemeente onderling geen persoonlijke verhoudingen zijn, je niet wordt aangesproken als je een paar weken niet geweest bent door de mensen die om je heen zitten, het verenigingsleven 'op sterven na dood' is, snap ik dat men niet gestimuleerd wordt om 's avonds te komen. Wellicht is dat in Rijssen hetzelfde.
Plaats reactie