Herstelden formuleren voorwaarden eenheid

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Herstelden formuleren voorwaarden eenheid

Bericht door Rens »

’Herstelden’ formuleren voorwaarden eenheid

ma 30 jul '07 om 10:26u (Bron: Nederlands Dagblad)

ZWOLLE (RKnieuws.net) - De hersteld-gereformeerden stellen drie voorwaarden aan het aangaan van kerkelijke eenheid met hersteld-hervormden. Deze zijn geformuleerd door dr. S. de Marie, predikant in Zwolle en de enige voorganger in actieve dienst binnen het kleine kerkverband.
In het huisorgaan De Bazuin schreef De Marie de afgelopen maanden vijfmaal over kerkelijke eenheid. Concrete aanleiding vormde de brief van twee hersteld-hervormden aan eigen predikanten waarin werd aangedrongen op eenheid tussen alle gereformeerde belijders. Daarbij werd ook gedacht aan verontruste leden in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en degenen die zich vanaf 2003 afscheidden en met naar schatting 1500 leden de Gereformeerde Kerken (hersteld) vormen.

De Marie schrijft dankbaar te zijn voor deze oproep in hersteld-hervormde kring. Kerkelijke eenheid is volgens hem geen utopie, mits deze getoetst wordt aan de Bijbel. Op basis daarvan stelt hij verschillende voorwaarden. De eerste is dat de Hersteld Hervormde Kerk - die in 2004 ontstond uit een breuk in de Nederlandse Hervormde Kerk bij de fusie van hervormden, gereformeerden en lutheranen tot de Protestantse Kerk - de aanspraak ’vaderlandse kerk’ opgeeft. Met die aanspraak stellen de hersteld-hervormden zich volgens De Marie boven de gehoorzaamheid aan Christus en zijn Woord.

Verder vindt hij dat de hersteld-hervormden de hervormde Kerkorde van 1951 dienen te verwerpen en terug moeten keren naar de Kerkorde van Dordrecht. Daarmee keert ook de leertucht terug in de kerken, voorziet De Marie.Verder vraagt De Marie "het hartelijk handhaven en laten functioneren van Schrift, Gereformeerde belijdenis en Dordtse kerkorde zowel intern als in de externe contacten’’. Overigens toonde de hersteld-hervormde synodevoorzitter ds. D. Heemskerk zich eerder terughoudend over de brief van de twee hersteld-hervormde kerkleden. Hij waarschuwde in het Nederlands Dagblad van 8 mei niet te hard van stapel te lopen. "Onze situatie is nog lang niet uitgekristalliseerd. Onze voornaamste taak is, ook na drie jaar, de ordening van ons kerkelijk leven.’’

Verder is opvallend dat de door De Marie gewraakte term ’vaderlandse kerk’ door de twee briefschrijvers - Anthonij Rietman en Zeger Wijnands - juist als argument wordt gebruikt om als Hersteld Hervormde Kerk te streven naar eenheid van alle gereformeerde belijders.

Zij vinden ook dat er op de hersteld-hervormden een schuld rust "omdat afgescheiden broeders en zusters eerst buiten de vaderlandse kerk zijn geraakt en uiteindelijk zijn vervreemd van onze kerk’’. Leertucht moet terug in de kerken, vindt De Marie
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

Als afgescheidene (GG) zie ik uit naar een herstel van de vaderlandse kerk. Ik zie die op dit moment alleen terug in de HHK. Zij zijn moreel de wettige voortzetting van de aloude vaderlandse kerk. Voor de scheuring (1 mei 2004) zagen we de NHK als de vaderlandse kerk; dan kunnen we nu alleen diegenen daartoe rekenen die nog steeds dezelfde (ook hier en daar onder kritiek te stellen) grondslag en kerkorde hebben.

Hoewel sommigen mij nu geheel zullen afschrijven, wil ik toch graag gezegd hebben dat het mijn verlangen is dat de HHK, CGK (Bewaar het Pand en de LCJ-predikanten), GG, OGGN en GGiN samen zullen vloeien tot één Gereformeerde Kerk der Hervorming in Nederland.
Als dat niet mogelijk blijkt, laten we dan een in ieder geval een zodanige correspondentieband organiseren dat wederzijdse attestaties worden geaccpeteerd en elkaars kansels in principe voor elkaar open staan.

Hoe de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in hersteld verband hierin zouden moeten passen, vermag ik niet in te zien. Dan zal de verbondsgedachte en de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper toch besproken en afgewezen moeten worden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Hoe de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in hersteld verband hierin zouden moeten passen, vermag ik niet in te zien. Dan zal de verbondsgedachte en de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper toch besproken en afgewezen moeten worden.
Nou ja, als de (O)GG(iN) passen bij HHK en CGK, dan geloof ik ook wel dat er nog ruimte is voor de nieuwe vrijgemaakten. Veronderstelde wedergeboorte en veronderstelde rechtvaardiging zijn in principe geen wezenlijk verschil.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Anti-quoq schreef:Hoe de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in hersteld verband hierin zouden moeten passen, vermag ik niet in te zien. Dan zal de verbondsgedachte en de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper toch besproken en afgewezen moeten worden.
Ja, maar de doelstelling, terug naar Dordt, heft deze gedachte toch op ?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Wat heeft de Kerk met het vaderland te maken? De Kerk is het lichaam van Christus en overal ter wereld hetzelfde.
Vaderlands hervormde kerk is niet meer dan een naam van betreffende organisatie. Niet meer dan een institutionele aanduiding.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Wat heeft de Kerk met het vaderland te maken? De Kerk is het lichaam van Christus en overal ter wereld hetzelfde.
Vaderlands hervormde kerk is niet meer dan een naam van betreffende organisatie. Niet meer dan een institutionele aanduiding.
Gian, je hebt, denk ik, geen besef van de gevoeligheden die dit voor velen van de NHK opwerpt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
Gian schreef:Wat heeft de Kerk met het vaderland te maken? De Kerk is het lichaam van Christus en overal ter wereld hetzelfde.
Vaderlands hervormde kerk is niet meer dan een naam van betreffende organisatie. Niet meer dan een institutionele aanduiding.
Gian, je hebt, denk ik, geen besef van de gevoeligheden die dit voor velen van de NHK opwerpt.
Laten we alsjeblieft niet weer de discussie HHK/PKN gaan voeren. :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Gian schreef:Wat heeft de Kerk met het vaderland te maken? De Kerk is het lichaam van Christus en overal ter wereld hetzelfde.
Vaderlands hervormde kerk is niet meer dan een naam van betreffende organisatie. Niet meer dan een institutionele aanduiding.
Ook dat nog idd. Maar het zou wel mooi zijn als er één gereformeerde Kerk in ons 'vaderland' zou zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Anti-quoq schreef:Hoewel sommigen mij nu geheel zullen afschrijven, wil ik toch graag gezegd hebben dat het mijn verlangen is dat de HHK, CGK (Bewaar het Pand en de LCJ-predikanten), GG, OGGN en GGiN samen zullen vloeien tot één Gereformeerde Kerk der Hervorming in Nederland.
Ik zie niet in waarom men jou om die reden zou afschrijven, AQ.
Het is juist een mooi verlangen: verlangen naar eenheid, ware eenheid.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Anti-quoq schreef:Hoe de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in hersteld verband hierin zouden moeten passen, vermag ik niet in te zien. Dan zal de verbondsgedachte en de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper toch besproken en afgewezen moeten worden.
Ik meen dat juist het herstelde verband tegen deze zaken strijden binnen de oude GKV?
En verbondsgedachte? Wie kan mij uitleggen wat daar mee bedoelt wordt?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Anti-quoq schreef:Hoewel sommigen mij nu geheel zullen afschrijven, wil ik toch graag gezegd hebben dat het mijn verlangen is dat de HHK, CGK (Bewaar het Pand en de LCJ-predikanten), GG, OGGN en GGiN samen zullen vloeien tot één Gereformeerde Kerk der Hervorming in Nederland.
Ik zie niet in waarom men jou om die reden zou afschrijven, AQ.
Het is juist een mooi verlangen: verlangen naar eenheid, ware eenheid.
Maar er wordt wel weer een menselijke grens gesteld. Waarom niet alle kerken in Nederland inclussief de gehele CGK, GKV en de evangelische stromingen en de RK?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Kaw schreef: en de RK?
inclusief de RK???

dan zal er héél wat water door de Tiber moeten gaan eer dát z'n beslag krijgt!!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
Kaw schreef: en de RK?
inclusief de RK???

dan zal er héél wat water door de Tiber moeten gaan eer dát z'n beslag krijgt!!!
... en bovendien is de Bijbelse waarheid dan al behoorlijk verwaterd!!!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wat is er mis mee om die wens te hebben? Dat heeft niets met verwatering te maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Wat is er mis mee om die wens te hebben? Dat heeft niets met verwatering te maken.
Op zich niets.
Maar het is reëler om eerst tot eenheid te komen met hen die nog wel de Bijbelse waarheid volledig onderschrijven.
Dan hoeft er geen water bij de wijn gedaan te worden, alleen zo hier en daar menselijke drempeltjes geslecht.

Maar zolang mensen al een afkeer hebben om gezamenlijk naar de markt te gaan (zoals op de DD), zie ik het gezamenlijk naar de kerk gaan somber in.
Plaats reactie