beroepingswerk, deel 2

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Daarmee hoop ik dat het afgelopen is met die vervelende insinuaties dat predikanten nooit naar kleinere gemeentes gaan.
Ho!

-"Nooit" is zo definitief.
-Insinuaties?? Feiten, broeder.
Ja ja. Ik hou ook van feiten. Daarom hoop ik dat het afgelopen is met insinuaties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het zijn nog steeds feiten.

Dat een oudere predikant terugkeert naar het vaderland en een kleinere gemeente gaat dienen is (om met ds Verweij te spreken)een nuchtere en verstandige beslissing.

Je kunt gaan redetwisten wat nu een kleine gemeente is. Maar of Stowlijk nog klein is met tegen de 500 leden?

En inderdaad is Enkhuizen een kleine gemeente. Eindelijk kun je wel zeggen. Maar of er nu een trend is ingezet die de 'insinuties' (ander woord voor feiten) doet verbleken.
We zullen zien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Het zijn nog steeds feiten.

Dat een oudere predikant terugkeert naar het vaderland en een kleinere gemeente gaat dienen is (om met ds Verweij te spreken)een nuchtere en verstandige beslissing.
Ow. En alles daar achter moeten laten? Kinderen, kleinkinderen, alles. Nuchter en verstandig? Een weg tegen vlees en bloed.

Enne, al eerder door mij genoemd, maar het is niet zo dat álle dominee's naar kleine gemeentes zouden moeten gaan. Want dan zouden alle kleine gemeentes een predikant hebben en juist de grote gemeentes niet. Daar zou je dan ook weer wat over hebben. Ik hou het er maar op dat het goed is wat God doet. En toevallig hoorde ik hoe enkelen naar een bepaalde gemeente zijn overgebogen en ik geloof niet dat daar iets van de mens bij was.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:(..)ik geloof niet dat daar iets van de mens bij was.
Je bent een voorbeeldige GerGemmer hoor, Erasmiaan.

Ik ken 'de mens' echter als zodanig dat 'ie er altijd met zichzelf tussen zit. We maken van alles een puinhoop, zelfs van de meest heilige dingen....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Daarmee hoop ik dat het afgelopen is met die vervelende insinuaties dat predikanten nooit naar kleinere gemeentes gaan.
Ho!

-"Nooit" is zo definitief.
-Insinuaties?? Feiten, broeder.
Ja ja. Ik hou ook van feiten. Daarom hoop ik dat het afgelopen is met insinuaties.
Laten we even de feiten van Anti-quoq gebruiken.
Er zijn dus 159 gemeenten. Er zijn 58 predikanten.
7 predikanten werken/gaan werken in een kleinere gemeente.
Dat is 12 procent. Dan staat het merendeel toch in een grotere gemeente?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Daarmee hoop ik dat het afgelopen is met die vervelende insinuaties dat predikanten nooit naar kleinere gemeentes gaan.
Ho!

-"Nooit" is zo definitief.
-Insinuaties?? Feiten, broeder.
Ja ja. Ik hou ook van feiten. Daarom hoop ik dat het afgelopen is met insinuaties.
Laten we even de feiten van Anti-quoq gebruiken.
Er zijn dus 159 gemeenten. Er zijn 58 predikanten.
7 predikanten werken/gaan werken in een kleinere gemeente.
Dat is 12 procent. Dan staat het merendeel toch in een grotere gemeente?
Ja en dat is maar gelukkig ook! Maar de stelling dat predikanten en studenten alléén maar naar grote gemeentes gaan, die klopt niet. En het klopt ook niet dat de uitzondering (toen ds.Vogelaar naar Zwolle ging benoemde refo het zo) de regel (dat predikanten en studenten alleen maar naar grote gemeentes gaan) zou bevestigen.

Maar verder vind ik het allemaal prima hoor. Ik geloof alleen dat de meeste predikanten eerlijk de weg volgen die de Heere wil dat ze gaan zullen. En niet alleen binnen de GG, al zou dit over een ander kerkverband gaan zou ik hetzelfde zeggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Moderator opmerking

En dit was de laatste post in dit forum waarin van de relevante feitelijkheid is afgeweken.

Houdt u vooral aan het meedelen van beroepen, tweetallen, uitslagen van mansledenvergaderingen en dergelijke informatie meer waar dit topic voor bedoeld is.

Herman
Moderator
Adelbach
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2006, 09:33

Bericht door Adelbach »

Beroepen in de Hervormde Gemeente van Dordrecht:
ds. G. van Wijk (Wezep)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Beroepen in Daarlerveen en Kamperveen (Herv.): kandidaat K. Hazeleger te Enter.
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

Hendrikus schreef:Beroepen in Daarlerveen en Kamperveen (Herv.): kandidaat K. Hazeleger te Enter.
Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

tweetal in GG Apeldoorn: Ds. C. Hogchem en Ds. W. Visscher
stemming: a.s. donderdagavond
Hugo
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2006, 17:00

Bericht door Hugo »

Bij jullie gaat het beroepingswerk in de zomertijd gewoon door? Dat is niet echt gebruikelijk toch?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hugo schreef:Bij jullie gaat het beroepingswerk in de zomertijd gewoon door? Dat is niet echt gebruikelijk toch?
Het ligt eraan hoe graag je een dominee wilt hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Egbert1980
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jun 2007, 17:33
Locatie: Drogeham
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Nog maar korte tijd geleden werd bekend dat in de Vrije Gereformeerde Kerk te Twijzel kandidaat D. van Ruiten (Leeuwarden) beroepbaar is gesteld, beroepen en heeft aangenomen. Kent iemand hem?

(Toelichting: De betreffende gemeente is een afsplitsing van de plaatselijke vrijgemaakte kerk. Ds vd Belt brak in 1967 samen met het merendeel van de kerkenraad en een smaldeel van de gemeente met de rest van de kerkenraad en het kerkverband omdat er onvrede bestond over zijn bevindelijke prediking.)
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Unionist schreef:tweetal in GG Apeldoorn: Ds. C. Hogchem en Ds. W. Visscher
stemming: a.s. donderdagavond
1. Dat is snel na het bedanken van Kand. M. Joose :wink: ... Maar er zijn inderdaad geen beperkingen gesteld aan de hoeveelheid beroepen dat een gemeente per jaar mag uitbrengen.

2. Heeft Ds. C. Hogchem wel eens op een tweetal gestaan in Apeldoorn? ---knip---

Edit> Feitelijk blijven, a.u.b. Gr.Mod
Gesloten