Pinksterbeweging groeit explosief

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Mara »

De indruk is gewekt dat de evangelische gemeenten het hardst zouden groeien in Nederland, maar dat blijkt de Pinksterbeweging te zijn.
Gelezen in het AD:
Christelijke kerken in Nederland vergrijzen of lopen leeg, op een uitzondering na. De Pinkstergemeente - ruim 120.000 leden - groeit, ondanks negatieve berichten over misbruik en sektarisme. En vooral jongeren lopen weg met de beweging, blijkt uit Zondagskinderen, (dat is een internetdocu)

De korte film draait onder anderen om de 22-jarige Daniel, een vlogger die zijn studie en baan opgaf voor God. Nu probeert hij, zingend, pratend in tongen en evangeliserend in de stad, mensen door handoplegging te genezen: ,,Toen God mijn ziel aanraakte, veranderde mijn leven.''

(De maker van de docu is een ex lid.)

De Vreugd: ,,Ik merkte dat veel Nederlanders absoluut geen idee hebben wat de Pinksterkerk is. Die beweging en zijn drijfveer wilde ik in beeld brengen. Daarnaast hoop ik de kerk met Zondagskinderen een soort spiegel voor te houden. Dat leden gaan nadenken: jongens, willen we zo met elkaar omgaan? Dat ze misschien overwegen om protocollen te bedenken om sektarische fenomenen tot een minimum te beperken. Dat de organisatie transparanter is over bijvoorbeeld de status van de leider, waardoor problemen of een soort aanbidding worden voorkomen.''
https://www.ad.nl/binnenland/documentai ... l~a678989d

Ik zag een klein fragmentje uit de docu en de vooroordelen die je zou hebben, worden inderdaad bevestigd.
Iemand gaat bidden voor een man die in in een rolstoel zit, hij lijdt aan fantoompijn en kan daarom niet lopen. En ja, jongen bidt even en de man loopt.
Het draait dus allemaal weer om wonderen, gevoel, beleving, handen in de lucht, wat is dan het verschil met een gemiddelde evangelische gemeente? Jonge mensen zijn hier zo bevattelijk voor.
Eén vrouw wilde dit niet meer, maar het gevolg is dat ze het een maand probeerde om zonder God te leven en dat ging zo goed, dat ze Hem maar helemaal uit haar gedachten en hart schrapte.
Wat ontzettend triest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door refo »

Wij hebben het gelukkig allemaal beter voor elkaar.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door samanthi »

refo schreef:Wij hebben het gelukkig allemaal beter voor elkaar.
Ja inderdaad wij hebben het veel beter voor elkaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door joy »

Mara schreef:De indruk is gewekt dat de evangelische gemeenten het hardst zouden groeien in Nederland, maar dat blijkt de Pinksterbeweging te zijn.
Gelezen in het AD:
Christelijke kerken in Nederland vergrijzen of lopen leeg, op een uitzondering na. De Pinkstergemeente - ruim 120.000 leden - groeit, ondanks negatieve berichten over misbruik en sektarisme. En vooral jongeren lopen weg met de beweging, blijkt uit Zondagskinderen, (dat is een internetdocu)

De korte film draait onder anderen om de 22-jarige Daniel, een vlogger die zijn studie en baan opgaf voor God. Nu probeert hij, zingend, pratend in tongen en evangeliserend in de stad, mensen door handoplegging te genezen: ,,Toen God mijn ziel aanraakte, veranderde mijn leven.''

(De maker van de docu is een ex lid.)

De Vreugd: ,,Ik merkte dat veel Nederlanders absoluut geen idee hebben wat de Pinksterkerk is. Die beweging en zijn drijfveer wilde ik in beeld brengen. Daarnaast hoop ik de kerk met Zondagskinderen een soort spiegel voor te houden. Dat leden gaan nadenken: jongens, willen we zo met elkaar omgaan? Dat ze misschien overwegen om protocollen te bedenken om sektarische fenomenen tot een minimum te beperken. Dat de organisatie transparanter is over bijvoorbeeld de status van de leider, waardoor problemen of een soort aanbidding worden voorkomen.''
https://www.ad.nl/binnenland/documentai ... l~a678989d

Ik zag een klein fragmentje uit de docu en de vooroordelen die je zou hebben, worden inderdaad bevestigd.
Iemand gaat bidden voor een man die in in een rolstoel zit, hij lijdt aan fantoompijn en kan daarom niet lopen. En ja, jongen bidt even en de man loopt.
Het draait dus allemaal weer om wonderen, gevoel, beleving, handen in de lucht, wat is dan het verschil met een gemiddelde evangelische gemeente? Jonge mensen zijn hier zo bevattelijk voor.
Eén vrouw wilde dit niet meer, maar het gevolg is dat ze het een maand probeerde om zonder God te leven en dat ging zo goed, dat ze Hem maar helemaal uit haar gedachten en hart schrapte.
Wat ontzettend triest.
Ik heb het gezien Mara, wat heel opvallend is dat er geen evangelie wordt gebracht.

En die jonge vrouw die vertelde dat haar vader dominee was en door een bezoek aan de toronto-blessing "bekeerd"
is tot een pinkstergemeente, zegt ook heel wat. Ik zie dat alles als een "besmetting" door handoplegging van grote dwaalleraren en dat wordt in Nederland steeds groter deze besmetting.

Ook deze Daniel heeft door handoplegging een "vuur" door zich heen voelen gaan.
Dit is trouwens de jongen die zei "god is een toffe gast, net als ik" .... in een preek in een pinksterkerk waar een vriendin van mij lid van is.

Oh laten we toch bidden voor mensen dat hun ogen open gaan voor deze misleidende boze geest.
Ik heb er zo,n moeite mee, boosheid, verdriet en wanhoop hierover maakt soms dat ik helemaal niet meer weet hoe ik bidden moet, vooral als de Bijbel spreekt over de weinige rechtvaardig gelovigen die nog overblijven in deze eindtijd.

Voor allen .... ik zelf kom uit een evangelische gemeente, die hier zeker niet achter staat.
Laatst gewijzigd door joy op 13 dec 2017, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
refo schreef:Wij hebben het gelukkig allemaal beter voor elkaar.
Ja inderdaad wij hebben het veel beter voor elkaar.
Nee dat idee heb ik zeker niet, maar na het zien van deze docu was ik in de war en verdrietig.
Wat gebeurt er toch om ons heen?
Hoe kunnen we onze jongeren bereiken zonder al dit 'geestelijk geweld' en inderdaad is het de satan met zijn trawanten die het werk van de Heilige Geest aan het nadoen zijn....? Of is er ook nog koren onder dit soort van kaf.....? Is het kaf?
Ik denk over het algemeen niet zo zwart wit en wil vooral voorzichtig zijn om ergens gelijk een oordeel over te vellen, maar vooral dat schreeuwen.....ik huiver!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Jeremiah »

refo schreef:Wij hebben het gelukkig allemaal beter voor elkaar.
Zeker. Laten we daar dankbaar om zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Dodo »

Hoe weet je of de documentaire een juist beeld geeft?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
refo schreef:Wij hebben het gelukkig allemaal beter voor elkaar.
Zeker. Laten we daar dankbaar om zijn.
Daarom zitten "onze" jongeren nu daar.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Jeremiah »

JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
refo schreef:Wij hebben het gelukkig allemaal beter voor elkaar.
Zeker. Laten we daar dankbaar om zijn.
Daarom zitten "onze" jongeren nu daar.
Geloof ik niet.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Mannetje »

Jeremiah schreef:
JCRyle schreef: Daarom zitten "onze" jongeren nu daar.
Geloof ik niet.
Want?
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
refo schreef:Wij hebben het gelukkig allemaal beter voor elkaar.
Zeker. Laten we daar dankbaar om zijn.
Daarom zitten "onze" jongeren nu daar.
Geloof ik niet.
Je wilt ze de kost niet geven.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Jeremiah »

Mannetje schreef:
Jeremiah schreef:
JCRyle schreef: Daarom zitten "onze" jongeren nu daar.
Geloof ik niet.
Want?
Natuurlijk gaan er wel eens jongeren richting Pinksterbeweging, maar dat onze jongeren daar nu massaal zitten zoals in de post gesuggereerd wordt lijkt me ietwat overdreven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Mara »

Op CIP staat te lezen:
"Refojongeren die Jezus volgen hebben het moeilijk"

“Ik snap niet waarom sommige predikanten moeilijk doen over jongeren die tot Jezus komen. Moet je eerst weten of je uitverkoren bent? Onzin! Jezus zegt heel simpel: ‘Kom tot Mij!’,” zegt Evert Adams. Als kind zat hij twee keer per zondag in de kerk. Pas op 21-jarige leeftijd hoorde Evert voor het eerst het Evangelie. “Ondanks mijn kerkelijke opvoeding heb ik nooit over Jezus als persoonlijke Verlosser voor mij gehoord.”
Evert groeide op met “een verwrongen godsbeeld”. “Ik ben grootgebracht met het idee dat slechts een handjevol gelovigen uitverkoren is door God. Op een gegeven moment was ik er klaar mee. Ik kon als 13-jarige niet meer geloven dat er een God zou bestaan. Later kreeg ik als tiener een burn-out. Het was behoorlijk donker in mijn leven. Op een avond liep ik buiten. Ik keek omhoog en zag ergens één of twee sterretjes. Toen dacht ik: ‘Er moet ergens een God zijn, maar Hij is net zo zichtbaar als die twee kleine sterretjes in een grote, duistere wereld.’”

https://cip.nl/cip+/63925-evert-adams-r ... t-moeilijk

Ik kan helaas de rest niet lezen want ik ben geen lid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door Mannetje »

Jeremiah schreef:
Mannetje schreef:
Jeremiah schreef:
JCRyle schreef: Daarom zitten "onze" jongeren nu daar.
Geloof ik niet.
Want?
Natuurlijk gaan er wel eens jongeren richting Pinksterbeweging, maar dat onze jongeren daar nu massaal zitten zoals in de post gesuggereerd wordt lijkt me ietwat overdreven.
Het scheelt natuurlijk wat je onder de pinksterbeweging verstaat. Echt de pinksterkant, of meer de breedte van de evangelische wereld.
Als ik in onze gemeente kijk, dan hebben we best zo nu en dan iemand of een gezin waarbij de stap richting zo'n soort gemeente gemaakt wordt. Maar het is gelukkig geen grote groep, inderdaad.
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Pinksterbeweging groeit explosief

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
Mannetje schreef:
Jeremiah schreef:
JCRyle schreef: Daarom zitten "onze" jongeren nu daar.
Geloof ik niet.
Want?
Natuurlijk gaan er wel eens jongeren richting Pinksterbeweging, maar dat onze jongeren daar nu massaal zitten zoals in de post gesuggereerd wordt lijkt me ietwat overdreven.
Eén is er één teveel.
Plaats reactie