Afscheid en intrede [2]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

refo schreef:Of het goed zal gaan in Capelle zal de tijd moeten leren. Ik heb wel één advies aan de prediker: houd je aan de tijd! Een keertje twee uur preken, nou ja, maar doe dat niet elke week.
Of het goed zal gaan, zal, niet in de laatste plaats liggen aan de hoorders. Als zij zich verharden onder Gods lokkende en waarschuwende stem, zal het eenmaal tegen hen getuigen, evenals in de dagen van Jeremía. Dan is het waar wat Marion eerder al postte: 'Het zal zijn tot schifting.' Dan zal het kaf híer al van het koren worden gescheiden!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door CvdW »

In den hemel zal het altijd kerk zijn...

Ik begrijp deze uitdrukking niet. Is er iemand die dit kan uitleggen?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Moderamen »

Als je wilt de discussie stopt: prima. Gooi dan vervolgens geen nieuw olie op het vuur, erg kinderlijk.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:In den hemel zal het altijd kerk zijn...

Ik begrijp deze uitdrukking niet. Is er iemand die dit kan uitleggen?
Daar is men altijd, eeuwig in de herstelde gemeenschap met God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7738
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

Het zal daar zoveel beter zijn dan in de kerk...
-
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Het zal daar zoveel beter zijn dan in de kerk...
Ds. Lamain doelde op de voorsmaken... Dat is te begrijpen. Gods volk is nog in vijandsland, en zal hier voortdurend opgejaagd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door keesjanm »

mark1985 schreef:STOP NOU

STOP NOU

STOP NOU
Meld je je nu aan bij een forum om discussies te blokkeren?
Dit is juist het bestaansrecht van fora als deze ;)

::bye :jongle
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door keesjanm »

Jantje schreef: Er zijn predikers die zaaien.
Er zijn predikers die nat maken.
Er zijn predikers die oogsten.
Er zijn predikers die ploegen.

.
Waar haal je die vier soorten vandaan?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door CvdW »

Moderamen schreef:Als je wilt de discussie stopt: prima. Gooi dan vervolgens geen nieuw olie op het vuur, erg kinderlijk.
Wanneer heb ik gezegd dat de discussie moet stoppen? Wellicht hebt u iemand anders op het oog.
Ik gooi geen olie op het vuur, maar vraag uitleg over een uitdrukking waar ik het niet mee eens ben.
Het woord 'kinderlijk' past niet in een discussie.

Ik probeerde een PB te sturen, maar dit schijnt afgesloten te zijn. Daarom maar op deze wijze.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Curie »

CvdW schreef:
Moderamen schreef:Als je wilt de discussie stopt: prima. Gooi dan vervolgens geen nieuw olie op het vuur, erg kinderlijk.
Wanneer heb ik gezegd dat de discussie moet stoppen? Wellicht hebt u iemand anders op het oog.
Ik gooi geen olie op het vuur, maar vraag uitleg over een uitdrukking waar ik het niet mee eens ben.
Het woord 'kinderlijk' past niet in een discussie.

Ik probeerde een PB te sturen, maar dit schijnt afgesloten te zijn. Daarom maar op deze wijze.
Dat woord past inderdaad niet in een discussie. Dit topic heeft zich alleen vergaande verlaagt, waardoor het de benaming 'discussie' onwaardig is. Ik lees dit topic mee met toenemende afschuw. Blijkbaar is het niet meer nodig op je woorden te letten. Eens zullen we ons echter rekenschap af moeten leggen. Ook van onze woorden op refoforum. Het zal dan zeker niet meevallen als we Gods volk, Gods oogappel aangeraakt hebben.

::bye
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Wellicht vreemd: maar wat is nu eigenlijk het probleem met dit topic? Het enige wat ik kan bedenken is dat er sommigen nogal 'enthousiast' reageren. Inhoudelijk wordt er niet veel bijzonders gezegd over een predikant. Sorry, maar het probleem zie ik niet erg.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

Curie schreef:
CvdW schreef:
Moderamen schreef:Als je wilt de discussie stopt: prima. Gooi dan vervolgens geen nieuw olie op het vuur, erg kinderlijk.
Wanneer heb ik gezegd dat de discussie moet stoppen? Wellicht hebt u iemand anders op het oog.
Ik gooi geen olie op het vuur, maar vraag uitleg over een uitdrukking waar ik het niet mee eens ben.
Het woord 'kinderlijk' past niet in een discussie.

Ik probeerde een PB te sturen, maar dit schijnt afgesloten te zijn. Daarom maar op deze wijze.
Dat woord past inderdaad niet in een discussie. Dit topic heeft zich alleen vergaande verlaagt, waardoor het de benaming 'discussie' onwaardig is. Ik lees dit topic mee met toenemende afschuw. Blijkbaar is het niet meer nodig op je woorden te letten. Eens zullen we ons echter rekenschap af moeten leggen. Ook van onze woorden op refoforum. Het zal dan zeker niet meevallen als we Gods volk, Gods oogappel aangeraakt hebben.

::bye

Helemaal eens. Ja, dit is een discussieforum, maar nee, over sommige dingen valt niet te discussiëren, sterker nog: mág niet gediscussieerd worden. In het RD-commentaar wordt vandaag de link gelegd tussen de reformatie en hen die zich vandaag de dag reformatorisch noemen. Als we dit refoforum gaan bevuilen met oordelen over Gods leiding en spreken mogen we ons wel razendsnel heel diep gaan schamen en onze forumnaam veranderen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Roeline schreef:
Curie schreef:
CvdW schreef:
Moderamen schreef:Als je wilt de discussie stopt: prima. Gooi dan vervolgens geen nieuw olie op het vuur, erg kinderlijk.
Wanneer heb ik gezegd dat de discussie moet stoppen? Wellicht hebt u iemand anders op het oog.
Ik gooi geen olie op het vuur, maar vraag uitleg over een uitdrukking waar ik het niet mee eens ben.
Het woord 'kinderlijk' past niet in een discussie.

Ik probeerde een PB te sturen, maar dit schijnt afgesloten te zijn. Daarom maar op deze wijze.
Dat woord past inderdaad niet in een discussie. Dit topic heeft zich alleen vergaande verlaagt, waardoor het de benaming 'discussie' onwaardig is. Ik lees dit topic mee met toenemende afschuw. Blijkbaar is het niet meer nodig op je woorden te letten. Eens zullen we ons echter rekenschap af moeten leggen. Ook van onze woorden op refoforum. Het zal dan zeker niet meevallen als we Gods volk, Gods oogappel aangeraakt hebben.

::bye

Helemaal eens. Ja, dit is een discussieforum, maar nee, over sommige dingen valt niet te discussiëren, sterker nog: mág niet gediscussieerd worden. In het RD-commentaar wordt vandaag de link gelegd tussen de reformatie en hen die zich vandaag de dag reformatorisch noemen. Als we dit refoforum gaan bevuilen met oordelen over Gods leiding en spreken mogen we ons wel razendsnel heel diep gaan schamen en onze forumnaam veranderen.
Eens!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Roeline schreef:Helemaal eens. Ja, dit is een discussieforum, maar nee, over sommige dingen valt niet te discussiëren, sterker nog: mág niet gediscussieerd worden. In het RD-commentaar wordt vandaag de link gelegd tussen de reformatie en hen die zich vandaag de dag reformatorisch noemen. Als we dit refoforum gaan bevuilen met oordelen over Gods leiding en spreken mogen we ons wel razendsnel heel diep gaan schamen en onze forumnaam veranderen.
Ik ben het zeker met je eens wat het dikgedrukte betreft, maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Ik heb namelijk niemand een oordeel zien geven over Gods leiding en spreken m.b.t. een predikant. Dat dit geframed wordt door bepaalde forummers kan zo zijn, maar inhoudelijk is dit zeer zeker niet van toepassing.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

JCRyle schreef:
Roeline schreef:Helemaal eens. Ja, dit is een discussieforum, maar nee, over sommige dingen valt niet te discussiëren, sterker nog: mág niet gediscussieerd worden. In het RD-commentaar wordt vandaag de link gelegd tussen de reformatie en hen die zich vandaag de dag reformatorisch noemen. Als we dit refoforum gaan bevuilen met oordelen over Gods leiding en spreken mogen we ons wel razendsnel heel diep gaan schamen en onze forumnaam veranderen.
Ik ben het zeker met je eens wat het dikgedrukte betreft, maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Ik heb namelijk niemand een oordeel zien geven over Gods leiding en spreken m.b.t. een predikant. Dat dit geframed wordt door bepaalde forummers kan zo zijn, maar inhoudelijk is dit zeer zeker niet van toepassing.
Ha JCRyle, bedankt voor je reactie. Heb nog eens alle reacties in dit topic kritisch nagelezen en inderdaad: het wordt niet hardop zo gezegd. Misschien moest ik preciezer zijn en ging mijn impressie meer over de algehele sfeer die in dit topic is ontstaan (wantrouwen over en weer; riekt ook niet heel reformatorisch). Toch werd denk ik vooral door jouw bijdrage:
JCRyle schreef:Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn.
dat frame of hoe je het wilt noemen in gang gezet. Ik heb wel moeite met zo’n uitspraak. Natuurlijk zal het voor hem al dan niet verheugend zijn wel of geen vruchten te bespeuren en zal het, zoals voor veel predikanten, één van de innerlijke beproevingen van zijn roeping uitmaken. Maar als je bedoelde: eerst maar eens zien of er vruchten zullen zijn, en dán…. dan is dat denk ik geen goede stellingname. Want één en andermaal heeft ds. Verschuure duidelijk Gods spreken uitgelegd. Laten we dan niet nog eerst afwachten of het echt allemaal zo is. Laten we Gods spreken ook eens eenvoudig proberen te geloven. Stil luisteren naar wat de Heere gedaan heeft en ons daarover verwonderen.
Overigens word ik nog verdrietiger van deze reactie op jouw quote:
Marion schreef:Ja dat is waar. Maar dat kunnen ook wel eens andere vruchten zijn. De akker kan ook wel eens gezuiverd worden.
Denk aan Jeremia 1: afbreken, uitrukken, verstoren, verderven........dat vooral, en daarnaast bouwen en planten.
De tijd zal alles leren. Al heb ik het gevoel dat de bediening van Ds. V. in Capelle wel eens schiftend van aard zal zijn en daarin zuiverend.
Natuurlijk, ook dat is één van de vruchten die er op de prediking kunnen komen. Heel Bijbels. Maar die laatste zin…. dat vind ik nu echt…beledigend naar de gemeente Capelle aan den IJssel-Middelwatering. Zo mag je niet over een christelijke gemeente spreken, hoe verloren we allemaal ook liggen. Deze uitspraak komt op mij over als bol staande van de vooroordelen over deze gemeente. En nee, ik heb er geen connecties. Misschien is er daar wel meer goud dan jij denkt Marion en trap je met deze aanname de Heere en Zijn volk op het hart.
refo schreef:Of het goed zal gaan in Capelle zal de tijd moeten leren. Ik heb wel één advies aan de prediker: houd je aan de tijd! Een keertje twee uur preken, nou ja, maar doe dat niet elke week.
Waarom moeten we hieraan twijfelen? Als God zendt, zal het goed gaan. Ja, beproevingen hoeven dan niet uit te blijven. Zegeningen evenmin! Maar hoe dan ook: het zal precies gaan zoals de Heere het wil.
Luther schreef:In algemene zin zou ik willen zeggen dat een intrededienst (evenals andere diensten) in principe niet bedoeld is voor het weergeven van een verslag van persoonlijk onderwijs. Hoorders zijn vooral geneigd om het bijzondere te verheerlijken, terwijl de Heere doorgaans werkt in een geleidelijke weg, in het suizen van een zachte stilte.
Overigens heeft ds. Verschuure tijdens de intrededienst ook gerefereerd aan dat “suizen van een zachte stilte” in zijn verklaring van hoe de Heere hem heeft overgebogen naar Capelle.
Plaats reactie