Nee, de onzekerheid die dat kan opleveren.JCRyle schreef:En de verdrukking is dan het uitblijven van vrucht?
Afscheid en intrede [2]
Re: Afscheid en intrede [2]
Re: Afscheid en intrede [2]
Bij nader inzien, ook oneens met Spurgeon, althans in de zin zoals het nu op RF wordt opgevat.eilander schreef:Ik ben het hiermee niet eens, want dat zou betekenen dat je altijd nog vraagtekens zou hebben als je naar een bepaalde plaats toe gaat. Ik lees in de bijbel in elk geval meer duidelijke roepingen, en zelfs (bv. bij Jeremia) geen of nauwelijks vrucht op de prediking.Luther schreef:Voor elke predikant geldt (vrij naar Spurgeon in zijn Pastorale Adviezen): Je weet pas werkelijk dat God je geroepen heeft naar een bepaalde plaats, als je tot je verwondering de vruchten van geloof in Jezus Christus als hun Zaligmaker en bekering tot God bij hoorders mag opmerken.
Hij bedoelde inderdaad dat het een krachtige bevestiging is als je vrucht op je werk mag zien. Dat was de hoofdboodschap; tegelijk noemt hij wel nadrukkelijk dat de prediker die geen vrucht ziet, zichzelf zeker moet onderzoeken of er toch geen schadelijke weg bij hem is.
(Overigens wil ik opmerken dat ik dit in het algemeen bedoel, en niet op de specifieke casus hier wil ingaan.)
Vreemd trouwens dat niemand ingaat op mijn ondeugende opmerking dat ik het juist als een bevrijding zou zien als ik van Scherpenzeel naar de Randstad zou mogen....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Afscheid en intrede [2]
JCRyle schreef: En de verdrukking is dan het uitblijven van vrucht?
Ja. Vooral de aanvechting als de vrucht uitblijft.
Re: Afscheid en intrede [2]
En wat voor verklaringsbasis heeft dit? Want dit is voor mij echt nieuwHerman schreef:JCRyle schreef: En de verdrukking is dan het uitblijven van vrucht?
Ja. Vooral de aanvechting als de vrucht uitblijft.
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik heb hierboven al aangegeven dat het enigszins associatief is. Het lijkt me vrij normaal om te stellen dat het uitblijven van vrucht een beproeving, aanvechting, of verdrukking is. Voor de combinatie van de drie kernwoorden verwijs ik naar Romeinen 5:3 en bijvoorbeeld Jakobus 1: 3 Wetende dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
Dat behoeft verder geen uitlegkundige grond. Dat is gewoon de bijbel in samenhang lezen.
Dat behoeft verder geen uitlegkundige grond. Dat is gewoon de bijbel in samenhang lezen.
Re: Afscheid en intrede [2]
Uit één van Spurgeons preken (n.a.v. Matth. 4:19):Luther schreef:Bij nader inzien, ook oneens met Spurgeon, althans in de zin zoals het nu op RF wordt opgevat.
Hij bedoelde inderdaad dat het een krachtige bevestiging is als je vrucht op je werk mag zien. Dat was de hoofdboodschap; tegelijk noemt hij wel nadrukkelijk dat de prediker die geen vrucht ziet, zichzelf zeker moet onderzoeken of er toch geen schadelijke weg bij hem is.
Spurgeon schreef:Tenslotte, de mens die door Christus tot een visser van mensen is gemaakt, is succesvol. ‘Maar’, zegt iemand, ‘ik heb altijd gehoord dat dienstknechten van God gelovig moeten zijn, maar dat zij niet zeker kunnen weten of ze vrucht zullen dragen.' Ja, ik heb dat gezegde gehoord en aan de ene kant is het waar, maar aan de andere kant betwijfel ik het. Hij die gelovig is, is in Gods ogen en naar Gods oordeel succesvol, in meer of mindere mate. Neem bijvoorbeeld een broeder die zegt getrouw te zijn. Natuurlijk wil ik hem geloven, maar het wordt wel moeilijk als ik nog nooit gehoord heb dat er een zondaar onder zijn bediening is gered. Als iemand ergens op aarde tegen u zegt: ‘Ik ben visser, maar ik heb nog nooit wat gevangen’, zult u zich dan niet afvragen hoe hij visser genoemd kan worden? En een landman die nooit enig tarwe of een ander gewas laat groeien, is hij een landman?
Als Jezus Christus zegt: ‘Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken’ bedoelt Hij, dat u werkelijk mensen zult vangen en dat u werkelijk mensen zult redden. Want hij die nooit een vis vangt, is geen visser. Hij die, na jarenlang gearbeid te hebben, geen zondaar gered heeft, is geen dienstknecht van Christus.
Re: Afscheid en intrede [2]
Dit vind ik gezonde taal en je kunt de roeping/opdracht van Jeremia niet zomaar even 1 op 1 overzetten naar een predikant anno 2017 in Nederland.Jongere schreef:Uit één van Spurgeons preken (n.a.v. Matth. 4:19):Luther schreef:Bij nader inzien, ook oneens met Spurgeon, althans in de zin zoals het nu op RF wordt opgevat.
Hij bedoelde inderdaad dat het een krachtige bevestiging is als je vrucht op je werk mag zien. Dat was de hoofdboodschap; tegelijk noemt hij wel nadrukkelijk dat de prediker die geen vrucht ziet, zichzelf zeker moet onderzoeken of er toch geen schadelijke weg bij hem is.Spurgeon schreef:Tenslotte, de mens die door Christus tot een visser van mensen is gemaakt, is succesvol. ‘Maar’, zegt iemand, ‘ik heb altijd gehoord dat dienstknechten van God gelovig moeten zijn, maar dat zij niet zeker kunnen weten of ze vrucht zullen dragen.' Ja, ik heb dat gezegde gehoord en aan de ene kant is het waar, maar aan de andere kant betwijfel ik het. Hij die gelovig is, is in Gods ogen en naar Gods oordeel succesvol, in meer of mindere mate. Neem bijvoorbeeld een broeder die zegt getrouw te zijn. Natuurlijk wil ik hem geloven, maar het wordt wel moeilijk als ik nog nooit gehoord heb dat er een zondaar onder zijn bediening is gered. Als iemand ergens op aarde tegen u zegt: ‘Ik ben visser, maar ik heb nog nooit wat gevangen’, zult u zich dan niet afvragen hoe hij visser genoemd kan worden? En een landman die nooit enig tarwe of een ander gewas laat groeien, is hij een landman?
Als Jezus Christus zegt: ‘Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken’ bedoelt Hij, dat u werkelijk mensen zult vangen en dat u werkelijk mensen zult redden. Want hij die nooit een vis vangt, is geen visser. Hij die, na jarenlang gearbeid te hebben, geen zondaar gered heeft, is geen dienstknecht van Christus.
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik dus ook niet, volgens mij is t/m pagina 3 enigszins nuttig geweest. De pagina's erna zijn aloude discussiepunten.Wandelende schreef:De discussie die gevolgd is op mijn postings heb ik niet bedoeld. Helaas volgt er een negatief over en weer gesprek. Ik onderschrijf dan ook niet de inhoud en de wijze van de discussie. Helaas.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Afscheid en intrede [2]
Dat hij er moet zijn lijkt me duidelijk, het beroep is in een kerkelijke weg gegaan. We geloven toch dat een beroep van de gemeente een beroep van God is? Wat de vrucht op de prediking is dat is een andere vraag.JCRyle schreef:Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn. En dan zijn de vruchten heel eenvoudig: Of er zondaren tot Christus komen!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Afscheid en intrede [2]
Het is wel naar de schrift en de praktijk dat de dienaren des Woords vervolgd en gehaat worden. Zij hebben Mij gehaat en zij zullen ook u haten en vele bewijzen uit de Schrift zouden aan te voeren zijn. Het is de algemene genade en het beslag dat men aan een predikant liefde bewijst. Als God banden legt kunnen die door geen mens worden verbroken. Ook door geen afstand, ook niet als een dominee naar een andere gemeente moet. Dan blijft de liefde.Terri schreef:Dit vind ik gezonde taal en je kunt de roeping/opdracht van Jeremia niet zomaar even 1 op 1 overzetten naar een predikant anno 2017 in Nederland.Jongere schreef:Uit één van Spurgeons preken (n.a.v. Matth. 4:19):Luther schreef:Bij nader inzien, ook oneens met Spurgeon, althans in de zin zoals het nu op RF wordt opgevat.
Hij bedoelde inderdaad dat het een krachtige bevestiging is als je vrucht op je werk mag zien. Dat was de hoofdboodschap; tegelijk noemt hij wel nadrukkelijk dat de prediker die geen vrucht ziet, zichzelf zeker moet onderzoeken of er toch geen schadelijke weg bij hem is.Spurgeon schreef:Tenslotte, de mens die door Christus tot een visser van mensen is gemaakt, is succesvol. ‘Maar’, zegt iemand, ‘ik heb altijd gehoord dat dienstknechten van God gelovig moeten zijn, maar dat zij niet zeker kunnen weten of ze vrucht zullen dragen.' Ja, ik heb dat gezegde gehoord en aan de ene kant is het waar, maar aan de andere kant betwijfel ik het. Hij die gelovig is, is in Gods ogen en naar Gods oordeel succesvol, in meer of mindere mate. Neem bijvoorbeeld een broeder die zegt getrouw te zijn. Natuurlijk wil ik hem geloven, maar het wordt wel moeilijk als ik nog nooit gehoord heb dat er een zondaar onder zijn bediening is gered. Als iemand ergens op aarde tegen u zegt: ‘Ik ben visser, maar ik heb nog nooit wat gevangen’, zult u zich dan niet afvragen hoe hij visser genoemd kan worden? En een landman die nooit enig tarwe of een ander gewas laat groeien, is hij een landman?
Als Jezus Christus zegt: ‘Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken’ bedoelt Hij, dat u werkelijk mensen zult vangen en dat u werkelijk mensen zult redden. Want hij die nooit een vis vangt, is geen visser. Hij die, na jarenlang gearbeid te hebben, geen zondaar gered heeft, is geen dienstknecht van Christus.
De roeping is dan ook zeer verantwoordelijk, als men soms met honderden zielen handelt op reis naar de eeuwigheid. En als dan een predikant wordt geroepen met de woorden uit Jeremia dan kun je verwachten dat daar veel op af komt. De Goddelijke roeping is dan wel persoonlijk, maar in feite toch net als de profeten: Van God Zelf geroepen, waar de mens totaal buiten valt. Ik heb zelden gehoord dat een van God geroepen knecht het altijd met de weg van God eens is. Meestal komt daar strijd op af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik bedoel hier niemand specifiek mee.-DIA- schreef:Het is wel naar de schrift en de praktijk dat de dienaren des Woords vervolgd en gehaat worden. Zij hebben Mij gehaat en zij zullen ook u haten en vele bewijzen uit de Schrift zouden aan te voeren zijn. Het is de algemene genade en het beslag dat men aan een predikant liefde bewijst. Als God banden legt kunnen die door geen mens worden verbroken. Ook door geen afstand, ook niet als een dominee naar een andere gemeente moet. Dan blijft de liefde.Terri schreef:Dit vind ik gezonde taal en je kunt de roeping/opdracht van Jeremia niet zomaar even 1 op 1 overzetten naar een predikant anno 2017 in Nederland.Jongere schreef:Uit één van Spurgeons preken (n.a.v. Matth. 4:19):Luther schreef:Bij nader inzien, ook oneens met Spurgeon, althans in de zin zoals het nu op RF wordt opgevat.
Hij bedoelde inderdaad dat het een krachtige bevestiging is als je vrucht op je werk mag zien. Dat was de hoofdboodschap; tegelijk noemt hij wel nadrukkelijk dat de prediker die geen vrucht ziet, zichzelf zeker moet onderzoeken of er toch geen schadelijke weg bij hem is.Spurgeon schreef:Tenslotte, de mens die door Christus tot een visser van mensen is gemaakt, is succesvol. ‘Maar’, zegt iemand, ‘ik heb altijd gehoord dat dienstknechten van God gelovig moeten zijn, maar dat zij niet zeker kunnen weten of ze vrucht zullen dragen.' Ja, ik heb dat gezegde gehoord en aan de ene kant is het waar, maar aan de andere kant betwijfel ik het. Hij die gelovig is, is in Gods ogen en naar Gods oordeel succesvol, in meer of mindere mate. Neem bijvoorbeeld een broeder die zegt getrouw te zijn. Natuurlijk wil ik hem geloven, maar het wordt wel moeilijk als ik nog nooit gehoord heb dat er een zondaar onder zijn bediening is gered. Als iemand ergens op aarde tegen u zegt: ‘Ik ben visser, maar ik heb nog nooit wat gevangen’, zult u zich dan niet afvragen hoe hij visser genoemd kan worden? En een landman die nooit enig tarwe of een ander gewas laat groeien, is hij een landman?
Als Jezus Christus zegt: ‘Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken’ bedoelt Hij, dat u werkelijk mensen zult vangen en dat u werkelijk mensen zult redden. Want hij die nooit een vis vangt, is geen visser. Hij die, na jarenlang gearbeid te hebben, geen zondaar gered heeft, is geen dienstknecht van Christus.
De roeping is dan ook zeer verantwoordelijk, als men soms met honderden zielen handelt op reis naar de eeuwigheid. En als dan een predikant wordt geroepen met de woorden uit Jeremia dan kun je verwachten dat daar veel op af komt. De Goddelijke roeping is dan wel persoonlijk, maar in feite toch net als de profeten: Van God Zelf geroepen, waar de mens totaal buiten valt. Ik heb zelden gehoord dat een van God geroepen knecht het altijd met de weg van God eens is. Meestal komt daar strijd op af.
En ik ken geen predikanten in Nederland die vervolgd worden.
Re: Afscheid en intrede [2]
Komt erg infantiel over dit.Luther schreef: Vreemd trouwens dat niemand ingaat op mijn ondeugende opmerking dat ik het juist als een bevrijding zou zien als ik van Scherpenzeel naar de Randstad zou mogen....
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik heb 21 goede jaren in Scherpenzeel gehad!
Re: Afscheid en intrede [2]
En ik ken vrienden van kennissen die een buren hadden die een hond uit Scherpenzeel gehaald hebben.......’t was een lief beest.helma schreef:Ik heb 21 goede jaren in Scherpenzeel gehad!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Afscheid en intrede [2]
Zie! Niks mis mee; Scherpenzeelhuisman schreef:En ik ken vrienden van kennissen die een buren hadden die een hond uit Scherpenzeel gehaald hebben.......’t was een lief beest.helma schreef:Ik heb 21 goede jaren in Scherpenzeel gehad!