Eerwaarde heren

jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Eerwaarde heren

Bericht door jemateboer »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef:Nu kwam ik op kerktijden ene heer A.W. van Soest tegen. Hij is ouderling in de Herst. Herv. Gemeente te Spijk. Nu vroeg ik mij af wat voor soort man dit is en hoe we tegen dergelijke 'voorgangers' aan moeten kijken?
kijk er niet tegenaan,maar probeer te luisteren.En als het niet uit God is verdwijnt het vanzelf.En is het uit God dan speelt een titel als Ds of Dr geen enkel rol,en zal dit blijven bestaan(hoe bestreden en aangevochten ook).Was het de Heere niet die sprak: Mijn kinderen worden van Mij geleerd?
Is het echter ook niet zo dat God Zijn herders roept? Efeze 4 schrijft hier over in verzen 11 en 12.
11. En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
12. Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Verder schrijft Calvijn in zijn Institutie boek 4 het volgende:
Calvijn schreef:De leraars, doctoren, hebben niet de leiding van de tucht, de bediening der sacramenten en de vermaningen en opwekkingen, maar alleen van de uitlegging van de Schrift, opdat de zuivere en gezonde leer onder de gelovigen behouden worde. Maar het herderlijk ambt sluit dit alles in zich"
"Verdwijnt het vanzelf" vind ik een gevaarlijke opmerking. Er zijn veel valse profeten geweest. Sterker, de tekenen van het einde der aarde waarschuwt ons hiervoor. De roeping van God tot het ambt is juist bedoeld om "de zuivere en gezonde leer" te waarborgen. Laten we die keuze niet zelf maken.

De aangehaalde tekst: "Mijn kinderen worden van Mij geleerd"; is dit Jesaja 54:13?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Johannes van Dijk »

jemateboer schreef: "Verdwijnt het vanzelf" vind ik een gevaarlijke opmerking. Er zijn veel valse profeten geweest. Sterker, de tekenen van het einde der aarde waarschuwt ons hiervoor. De roeping van God tot het ambt is juist bedoeld om "de zuivere en gezonde leer" te waarborgen. Laten we die keuze niet zelf maken.De aangehaalde tekst: "Mijn kinderen worden van Mij geleerd"; is dit Jesaja 54:13?
Was het niet Gamaliël die ook deze raad sprak in de vergadering der Farizeeen? Iets wat niet uit God is verdwijnt vanzelf, of anders gezegd, Indien het is naar Gods Woord, het zal geen dagenraad hebben.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eerwaarde heren

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
jemateboer schreef: "Verdwijnt het vanzelf" vind ik een gevaarlijke opmerking. Er zijn veel valse profeten geweest. Sterker, de tekenen van het einde der aarde waarschuwt ons hiervoor. De roeping van God tot het ambt is juist bedoeld om "de zuivere en gezonde leer" te waarborgen. Laten we die keuze niet zelf maken.De aangehaalde tekst: "Mijn kinderen worden van Mij geleerd"; is dit Jesaja 54:13?
Was het niet Gamaliël die ook deze raad sprak in de vergadering der Farizeeen? Iets wat niet uit God is verdwijnt vanzelf, of anders gezegd, Indien het is naar Gods Woord, het zal geen dagenraad hebben.
Hè als het naar Gods Woord is geen dageraad?
Je bent het woordje niet vergeten.

Maar idd dat zei Gamaleel de raad wilde dat de apostelen niet meer over Jezus en Zijn verlossing zouden spreken, ze hadden de apostelen verboden en gegeseld toen ze het toch deden in de gevangenis gezet, maar een engel haalde hen eruit en beval ze te preken in de tempel over de Heere Jezus en Zijn verlossingswerk, toen zijn ze weer voor de raad geroepen en heeft de raad even buiten overlegd, op dat moment heeft Gamaleel dit gezegd en Hans jij zegt hetzelfde als mensen over Jezus spreken. Best apart zou jij ook bij die raad horen? Of bij de apostelen die alleen over die ene Naam predikte
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:Hè als het naar Gods Woord is geen dageraad?
Je bent het woordje niet vergeten.

Maar idd dat zei Gamaleel de raad wilde dat de apostelen niet meer over Jezus en Zijn verlossing zouden spreken, ze hadden de apostelen verboden en gegeseld toen ze het toch deden in de gevangenis gezet, maar een engel haalde hen eruit en beval ze te preken in de tempel over de Heere Jezus en Zijn verlossingswerk, toen zijn ze weer voor de raad geroepen en heeft de raad even buiten overlegd, op dat moment heeft Gamaleel dit gezegd en Hans jij zegt hetzelfde als mensen over Jezus spreken. Best apart zou jij ook bij die raad horen? Of bij de apostelen die alleen over die ene Naam predikte
Sorry,het woordje NIET vergeten. Schijnbaar te vlug nagelezen. Excuus. Ik zit zo vol fouten joh, neem het me niet kwalijk. Wat het laatste betreft,de apostelen/discipelen waren door Jezus groepen en onderwezen om te prediken.Het is altijd wel mijn stille begeerte geweest, maar...ik ben niet geroepen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eerwaarde heren

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Hè als het naar Gods Woord is geen dageraad?
Je bent het woordje niet vergeten.

Maar idd dat zei Gamaleel de raad wilde dat de apostelen niet meer over Jezus en Zijn verlossing zouden spreken, ze hadden de apostelen verboden en gegeseld toen ze het toch deden in de gevangenis gezet, maar een engel haalde hen eruit en beval ze te preken in de tempel over de Heere Jezus en Zijn verlossingswerk, toen zijn ze weer voor de raad geroepen en heeft de raad even buiten overlegd, op dat moment heeft Gamaleel dit gezegd en Hans jij zegt hetzelfde als mensen over Jezus spreken. Best apart zou jij ook bij die raad horen? Of bij de apostelen die alleen over die ene Naam predikte
Sorry,het woordje NIET vergeten. Schijnbaar te vlug nagelezen. Excuus. Ik zit zo vol fouten joh, neem het me niet kwalijk. Wat het laatste betreft,de apostelen/discipelen waren door Jezus groepen en onderwezen om te prediken.Het is altijd wel mijn stille begeerte geweest, maar...ik ben niet geroepen.
Tegen Jezus?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef: Tegen Jezus?
Nee, door Jezus!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eerwaarde heren

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: Tegen Jezus?
Nee, door Jezus!
Dus niet over Jezus?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Tegen Jezus?
Nee, door Jezus!
Dus niet over Jezus?
Ja wel over Jezus,maar pas nadat ik daadwerkelijk door Hem geroepen zou zijn om te prediken. ik heb wel eens gemeend dat dit zo was. Want een mens beeld zich zoveel in! Maar ik moest leren wat het zeggen wil; Wat IK gebouwd heb, breek Ik af. En wat IK geplant heb ruk IK uit, zelfs dit ganse land. En toen had ik niks meer over. Snap je dit? En de voorbeelden van hen die zich wel geroepen voelen, maar niet echt geroepen zijn, zien we om ons heen!
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Moderamen »

Johannes van Dijk schreef:En de voorbeelden van hen die zich wel geroepen voelen, maar niet echt geroepen zijn, zien we om ons heen!
Geef dan eens een paar voorbeelden (uit onze gezindte) om dit te onderbouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eerwaarde heren

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Tegen Jezus?
Nee, door Jezus!
Dus niet over Jezus?
Ja wel over Jezus,maar pas nadat ik daadwerkelijk door Hem geroepen zou zijn om te prediken. ik heb wel eens gemeend dat dit zo was. Want een mens beeld zich zoveel in! Maar ik moest leren wat het zeggen wil; Wat IK gebouwd heb, breek Ik af. En wat IK geplant heb ruk IK uit, zelfs dit ganse land. En toen had ik niks meer over. Snap je dit? En de voorbeelden van hen die zich wel geroepen voelen, maar niet echt geroepen zijn, zien we om ons heen!
Je zegt ergens anders dat je nog voor de zaak staat en eerlijk onbekeerd bent en nu zeg je dat je meende geroepen te zijn, dat zou dan een blinde leidsman geworden zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Eerwaarde heren

Bericht door jemateboer »

Johannes van Dijk schreef:
jemateboer schreef: "Verdwijnt het vanzelf" vind ik een gevaarlijke opmerking. Er zijn veel valse profeten geweest. Sterker, de tekenen van het einde der aarde waarschuwt ons hiervoor. De roeping van God tot het ambt is juist bedoeld om "de zuivere en gezonde leer" te waarborgen. Laten we die keuze niet zelf maken.De aangehaalde tekst: "Mijn kinderen worden van Mij geleerd"; is dit Jesaja 54:13?
Was het niet Gamaliël die ook deze raad sprak in de vergadering der Farizeeen? Iets wat niet uit God is verdwijnt vanzelf, of anders gezegd, Indien het is naar Gods Woord, het zal geen dagenraad hebben.
Ik vind dit een gevaarlijke stelling. God heeft ons de middelen gegeven om een zuivere en oprechte leer te onderscheiden van de valse profeten. Om dan maar te zeggen "Het zal geen dagenraad hebben" vind ik te gevaarlijk. God heeft ons duidelijk in Zijn Woord verteld wat Hij van de mens verwacht. Moeten we dan maar in alles doen wat we willen, en wat niet goed is "zal geen dageraad hebben"?

Zullen we de synodes afschaffen? Want als alles wat daar besproken wordt niet naar Gods Woord is, dan zal het toch geen dageraad hebben. Laten we wel wezen dat God de opdracht gaf om herders en leraars te zoeken, te vinden en te onderwijzen. Niet om maar in de stoel af te wachten wat iedereen doet.
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: Eerwaarde heren

Bericht door KNed »

In het RD staat nu een serie van interviews met "Eerwaarde heren": https://www.rd.nl/thema/kerk-religie/eerwaarden
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Eerwaarde heren

Bericht door SecorDabar »

In de Hervormde evangelisatie van Zaltbommel ging (wijlen) de eerwaarde heer H. Kraak uit Numansdorp voor.
Ik kan hem nog herinneren....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Eerwaarde heren

Bericht door hage »

In het algemeen gesteld vind ik het positief dat mannen met gaven voor kunnen gaan om Gods Woord uit te dragen. Mits er een heldere vorm van toezicht is om sektevorming en scheurmakerij te voorkomen.
Er kunnen diverse redenen zijn dat men niet tot het predikambt komt, maar toch een roeping voelt om in Gods kerk het Evangelie te verkondigen.
Het lijkt mij dat ook ook eerwaarde heren geen ds-titel nodig hebben om aan Paulus' roeping te voldoen: "Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus [Ef 4]".
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Mara »

Dan wil ik graag de naam van de heer Leen Stuurman noemen hier. Hij ging o.m. voor in Strijen en in diverse plaatsen op de Veluwe en in Zeeland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie