Eerwaarde heren

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Eerwaarde heren

Bericht door JCRyle »

Bruna schreef:
Mara schreef:Dan wil ik graag de naam van de heer Leen Stuurman noemen hier. Hij ging o.m. voor in Strijen en in diverse plaatsen op de Veluwe en in Zeeland.
Interessant. Nog nooit van gehoord, is misschien weer al even geleden? Waar was dat dan in Zeeland en in welke kerken?

Ik ken wel tijdredes voor de sgp dat er wel eens een 'de heer' voorging, maar dat is weer al even geleden. Ik heb wel eens begrepen dat de heer Scholten voorging in een tijdrede en later had je de heer Bliek uit Krabbendijke.
Bij deze namen schoot mij de heer Krijgsman te binnen. Deze gaat weleens voor in een GBS-dienst, tenminste daar lijkt het op (verbeter mij gerust). Kunnen we deze persoon ook onder een soort 'eerwaarde heer' rekenen?

Overigens wel een interessante rubriek/serie in het RD over deze bijzondere mannen. Hoe deze mannen staan in het kerkelijk leven is heel open. Het 'Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen, en leven naar Uw Goddelijk bevel' komt voor mij helder naar voren. Een verademing in een tijd waarin kerken/kerkmensen elkaar soms (nog steeds) verbijten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Ditbenik »

SecorDabar schreef:In de Hervormde evangelisatie van Zaltbommel ging (wijlen) de eerwaarde heer H. Kraak uit Numansdorp voor.
Ik kan hem nog herinneren....
In Zaltbommel gingen heel veel zgn eerwaarde heren voor. Ik herinner me namen als Oostende, Verhoeven, Kesting, Klootwijk, Jonker, Meuleman, enz. De laatste twee zijn met de regeling van '78 dominee geworden. Veel eerwaarde heren hadden en hebben trouwens geen enkele preekbevoegdheid. We kunnen van alles roepen over hun geweldige preken maar God is een God van orde. Zonder bevoegdheid de kansel op, is op eigen houtje gaan preken. Daar valt geen goeds over te zeggen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eerwaarde heren

Bericht door DDD »

Cor Verkade preekt(e) ook. Maar dat is dan toch geen eerwaarde heer. Het luistert kennelijk nauw, maar de precieze definitie is mij niet duidelijk. Misschien is het ook maar hoe je jezelf noemt;-)
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Eerwaarde heren

Bericht door hage »

In Westerhaar gaat de heer Vd Beek voor. In Veenendaal is een Stichting Evangelische Saambinding waar hij ook wel eens preekt. En voorheen had je daar ook wel eens kandidaat E. van Ittersum, dacht ik. Deze stichting belegt interkerkelijke diensten. Als er dan onder de hoede van een eerwaarde heer mensen bij elkaar komen van divers pluimage om 't Evangelie te horen: prachtig. Ik kan dat zeer waarderen; in elk geval het interkerkelijke. En als hoogkerkelijke mensen dan om die reden niet willen voorgaan dan heb ik des te meer waardering voor iemand die zonder ds-titel eenvoudig Gods Woord brengt.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Dan wil ik graag de naam van de heer Leen Stuurman noemen hier. Hij ging o.m. voor in Strijen en in diverse plaatsen op de Veluwe en in Zeeland.
Heb ik nog Godsdienst van gehad op de Driestar.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Cor Verkade preekt(e) ook. Maar dat is dan toch geen eerwaarde heer. Het luistert kennelijk nauw, maar de precieze definitie is mij niet duidelijk. Misschien is het ook maar hoe je jezelf noemt;-)
Nee hoor, zo ingewikkeld is het niet. Cor preekt buiten de kerken waarbinnen deze mensen konden optreden maar wanneer hij daar zou worden uitgenodigd wordt hij daar afgekondigd als de eerwaarde heer Verkade. Je noemt jezelf dus niet zo, maar je wordt zo genoemd. In de evangelische/baptistengemeenten waar Cor voor gaat speelt dat niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Ditbenik »

hage schreef:In Westerhaar gaat de heer Vd Beek voor. In Veenendaal is een Stichting Evangelische Saambinding waar hij ook wel eens preekt. En voorheen had je daar ook wel eens kandidaat E. van Ittersum, dacht ik. Deze stichting belegt interkerkelijke diensten. Als er dan onder de hoede van een eerwaarde heer mensen bij elkaar komen van divers pluimage om 't Evangelie te horen: prachtig. Ik kan dat zeer waarderen; in elk geval het interkerkelijke. En als hoogkerkelijke mensen dan om die reden niet willen voorgaan dan heb ik des te meer waardering voor iemand die zonder ds-titel eenvoudig Gods Woord brengt.
Ja, er zijn meer mensen die zich kandidaat noemen maar het niet zijn. Buiten de kerk kun je van alles organiseren en daar kun je ook iedereen voor laten gaan. De regels bepaal je immers zelf. Binnen de kerk wordt uitgegaan van roeping en opleiding. Je hoeft trouwens helemaal niet hoogkerkelijk om niet mee te willen werken aan clubjes die afbreuk doen aan de plaatselijke gemeente van Christus.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Eerwaarde heren

Bericht door CvdW »

Ditbenik schreef:
SecorDabar schreef:In de Hervormde evangelisatie van Zaltbommel ging (wijlen) de eerwaarde heer H. Kraak uit Numansdorp voor.
Ik kan hem nog herinneren....
In Zaltbommel gingen heel veel zgn eerwaarde heren voor. Ik herinner me namen als Oostende, Verhoeven, Kesting, Klootwijk, Jonker, Meuleman, enz. De laatste twee zijn met de regeling van '78 dominee geworden. Veel eerwaarde heren hadden en hebben trouwens geen enkele preekbevoegdheid. We kunnen van alles roepen over hun geweldige preken maar God is een God van orde. Zonder bevoegdheid de kansel op, is op eigen houtje gaan preken. Daar valt geen goeds over te zeggen.
Even een verhelderingsvraag: 'Van wie moeten ze die bevoegdheid krijgen?'
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Herman »

Van de classis.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:
Ditbenik schreef:
SecorDabar schreef:In de Hervormde evangelisatie van Zaltbommel ging (wijlen) de eerwaarde heer H. Kraak uit Numansdorp voor.
Ik kan hem nog herinneren....
In Zaltbommel gingen heel veel zgn eerwaarde heren voor. Ik herinner me namen als Oostende, Verhoeven, Kesting, Klootwijk, Jonker, Meuleman, enz. De laatste twee zijn met de regeling van '78 dominee geworden. Veel eerwaarde heren hadden en hebben trouwens geen enkele preekbevoegdheid. We kunnen van alles roepen over hun geweldige preken maar God is een God van orde. Zonder bevoegdheid de kansel op, is op eigen houtje gaan preken. Daar valt geen goeds over te zeggen.
Even een verhelderingsvraag: 'Van wie moeten ze die bevoegdheid krijgen?'
Ik ben met de kerkorde van de PKN wat minder op de hoogte. Voor 2004 was het daar hetzelfde als nu in de HHK. Er is geen mogelijkheid meer voor nieuwe voorgangers buiten de route van predikant om. Tot 1978 was het in de vroegere NHK mogelijk hulpprediker te worden. Daarna niet meer.

Preekbevoegdheid binnen de HHK wordt verstrekt door de zgn 'Commissie Toelating'.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Eerwaarde heren

Bericht door CvdW »

Herman schreef:Van de classis.
Wellicht een onderzoekje waard om zeker te weten dat genoemde namen wel of geen toestemming hadden van de classis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Cor Verkade preekt(e) ook. Maar dat is dan toch geen eerwaarde heer. Het luistert kennelijk nauw, maar de precieze definitie is mij niet duidelijk. Misschien is het ook maar hoe je jezelf noemt;-)
Nee hoor, zo ingewikkeld is het niet. Cor preekt buiten de kerken waarbinnen deze mensen konden optreden maar wanneer hij daar zou worden uitgenodigd wordt hij daar afgekondigd als de eerwaarde heer Verkade. Je noemt jezelf dus niet zo, maar je wordt zo genoemd. In de evangelische/baptistengemeenten waar Cor voor gaat speelt dat niet.
Klopt. De aanspreekvorm voor een predikant is: weleerwaarde heer; en voor ouderling of diaken: eerwaarde heer.
Maar deze aanspreekvormen worden sinds de jaren 50/60 steeds minder gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Klopt. De aanspreekvorm voor een predikant is: weleerwaarde heer; en voor ouderling of diaken: eerwaarde heer.
Maar deze aanspreekvormen worden sinds de jaren 50/60 steeds minder gebruikt.
Jawel hoor.Volgens taaladvies.net:
predikant (doctorandus) De weleerwaarde heer/vrouwe Weleerwaarde heer/vrouwe.
Wat zet jij dan boven een brief of mail?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Klopt. De aanspreekvorm voor een predikant is: weleerwaarde heer; en voor ouderling of diaken: eerwaarde heer.
Maar deze aanspreekvormen worden sinds de jaren 50/60 steeds minder gebruikt.
Jawel hoor.Volgens taaladvies.net:
predikant (doctorandus) De weleerwaarde heer/vrouwe Weleerwaarde heer/vrouwe.
Wat zet jij dan boven een brief of mail?
Beste dominee,
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef: Klopt. De aanspreekvorm voor een predikant is: weleerwaarde heer; en voor ouderling of diaken: eerwaarde heer.
Maar deze aanspreekvormen worden sinds de jaren 50/60 steeds minder gebruikt.
Jawel hoor.Volgens taaladvies.net:
predikant (doctorandus) De weleerwaarde heer/vrouwe Weleerwaarde heer/vrouwe.
Wat zet jij dan boven een brief of mail?
Beste dominee,
of: Dag Jan (ligt er een beetje aan om welke dominee het gaat) ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie