Prop. R.J. Jansen

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

wilhelmus schreef:
zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Waar is die indruk en aansluiting op gebaseerd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vorst »

Marion schreef:De kans op een PKN beroep is zeer klein. Zijn prediking valt daar doorgaans erg slecht. Dat is tekenend, want de boodschap die hij brengt is helder. Wet en Evangelie, en de doorleving daarvan. Mij dunkt dat ze daar in de PKN schreeuwend behoefte aan hebben.
Laat hem maar OGG worden hoor. Daar kunnen ze hem best gebruiken. Maar wel triest als de PKN zulke predikers ledig op de markt laten staan. Veelzeggend!!
Ik vind dit een vreemde post.
1. Blijkbaar is deze prop. niet op zijn plaats in de PKN. Anders zou hij daar wel voorgaan.
2. Blijkbaar vindt 'de PKN' zijn boodschap niet zo helder als jij suggereert. Zou het niet te maken hebben met wat je zelf gewend bent c.q. wat je zelf prettig vindt?
3. Waarom zou 'de PKN' schreeuwend behoefte hebben aan een boodschap zoals deze prop. die brengt? Blijkbaar niet namelijk. En ik vraag me af wat jij als niet-PKN'er daarvan kunt weten.
4. In het tweede deel van je post spreek je het eerste deel tegen. En in totaal vind ik je post nogal negatief naar 'de PKN' toe. Dat lijkt me niet correct.
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door wilhelmus »

Johann Gottfried Walther schreef:
wilhelmus schreef:
zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Waar is die indruk en aansluiting op gebaseerd?
Ik begrijp je vraag niet, maar luister zijn prediking en leg hiernaast het boek van ds. Kort.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrien »

wilhelmus schreef:
zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Inderdaad! Maar ik denk niet dat hij in de OGG past. Daar zijn namelijk ook zeer velen die zich niet kunnen vinden in de prediking van Ds. A. Kort. Ook Ds. Kort kan weinig goeds vinden in andere kerkverbanden, ja zelfs weinig goeds in zijn eigen kerkverband en dat gaat me toch te ver.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrien »

helma schreef:
Nasrani schreef:
helma schreef:Ik heb hem weleens gehoord; heb het idee dat hij in het begin wat andere accenten legde dan nu.
Waarin vindt je dat er verschil zit?
Wil ik wat voorzichtig in zijn; misschien vergis ik me daar wel in. Ik heb laast een lezing gehoord voor een soort 'gezelschapsontmoeting'. Dat is misschien een ander soort publiek dan waar hij voor preekt. En ik heb al een tijd geen preken van hem geluisterd.
Ik kreeg tijdens de lezing het idee dat de ellendestaat toch wel wat ' verheerlijkt' werd. Dat klinkt raar, en het lijkt dan alsof ik niet van ellende wil weten. Maar van mij mag een preek echt heel scherp zijn over de staat van de mens. We zijn dood door de zonden en misdaden; daar mag niets van afgedaan worden. Maar het moet geen doel zijn op zich om je maar zo ellendig mogelijk te voelen. Uiteindelijk gaat het om Christus en dat we Hem nodig hebben. Laat de mate waarin we ons ellendig moeten voelen dan maar aan de leiding van de Heilige Geest over.
En ik vond het ook niet echt uit het gedeelte van de Schrift opkomen waar hij over sprak. De lezing ging over 2 Korinthe 2:14; 14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
Wat hij zei kon ik niet zo terugvinden in de tekst.
Dat triomferen in Christus betekende (hopelijk doet mijn geheugen recht aan wat hij zei) dat Christus óver zondaren triomfeerde door Zijn voet op hun nek te zetten. Dat triomferen was dus iets wat Christus deed door de vreselijke diepte van het zondige bestaan te laten zien. En die ellendige staat was dan de lieflijke reuk die ons openbaar maakte.

Het is helemaal niet dat ik niet wil buigen onder een afsnijdende prediking. Zondagmorgen hadden we in Renswoude ook een hele scherpe preek waarin niets van de mens overbleef. En daar kan en wil ik alleen maar amen op zeggen. Als het maar als doel heeft dat een 'ontblote zondaar' aan Christus voeten terecht komt. Maar dit vond ik beklemmend omdat het niet gepaard leek te gaan met gebrokenheid. Niet mijn gevoel van ellende moet de liefelijke reuk zijn die ik verspreid toch? Dan zou je daar ook nog wat mee worden.
Maar dat kan aan mijn gevoel liggen natuurlijk; op een cd komt het misschien anders over dan het op die bijeenkomst was.
Goed onder woorden gebracht wat je schrijft over zijn prediking van de ellendestaat. Dit is ook mijn ervaring.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door JCRyle »

Hendrien schreef:
wilhelmus schreef:
zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Inderdaad! Maar ik denk niet dat hij in de OGG past. Daar zijn namelijk ook zeer velen die zich niet kunnen vinden in de prediking van Ds. A. Kort. Ook Ds. Kort kan weinig goeds vinden in andere kerkverbanden, ja zelfs weinig goeds in zijn eigen kerkverband en dat gaat me toch te ver.
Ds. Kort aggeerd tegen een bepaalde leer in eigen kerkverband en andere kerkverbanden, dat is wat anders dan weinig goeds vinden in andere kerkverbanden. Mijn inziens terecht, maar dat doet er nu niet toe. Voor Ds. Kort is er zeker plaats in de Oud. Geref. Gem. en daarin heeft hij ook 'medestanders' onder het kerkvolk. Gelukkig maar!
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrien »

JCRyle schreef:
Hendrien schreef:
wilhelmus schreef:
zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Inderdaad! Maar ik denk niet dat hij in de OGG past. Daar zijn namelijk ook zeer velen die zich niet kunnen vinden in de prediking van Ds. A. Kort. Ook Ds. Kort kan weinig goeds vinden in andere kerkverbanden, ja zelfs weinig goeds in zijn eigen kerkverband en dat gaat me toch te ver.
Ds. Kort aggeerd tegen een bepaalde leer in eigen kerkverband en andere kerkverbanden, dat is wat anders dan weinig goeds vinden in andere kerkverbanden. Mijn inziens terecht, maar dat doet er nu niet toe. Voor Ds. Kort is er zeker plaats in de Oud. Geref. Gem. en daarin heeft hij ook 'medestanders' onder het kerkvolk. Gelukkig maar!
Misschien zie ik het dan toch verkeerd; maar ik vind dat hij in z'n boeken bijzonder negatief is. Ook heb ik hem weleens gehoord en toen deed hij ook echt alsof hij helemaal alleen stond met zijn opvattingen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door JCRyle »

Waarom vindt je Ds. Kort negatief in zijn boeken? Vind je dat hij zijn punt overdrijft of waar doel je dan precies op?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door freek »

Bijzonder dat hij zelf wel een website heeft. Ik las pas een verslag van een bijeenkomst over internetgebruik en smartphones. Hij beweerde daarin serieus dat je tegenwoordig een bedrijf kunt voeren zonder internet te gebruiken. Dat staat heel ver van de dagelijkse realiteit af. Je wilt als kerkenraad, neem ik aan, ook een voorganger die zich kan inleven in de situatie van je gemeente(leden).
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vagari »

helma schreef:
Nasrani schreef:
helma schreef:Ik heb hem weleens gehoord; heb het idee dat hij in het begin wat andere accenten legde dan nu.
Waarin vindt je dat er verschil zit?
Wil ik wat voorzichtig in zijn; misschien vergis ik me daar wel in. Ik heb laast een lezing gehoord voor een soort 'gezelschapsontmoeting'. Dat is misschien een ander soort publiek dan waar hij voor preekt. En ik heb al een tijd geen preken van hem geluisterd.
Ik kreeg tijdens de lezing het idee dat de ellendestaat toch wel wat ' verheerlijkt' werd. Dat klinkt raar, en het lijkt dan alsof ik niet van ellende wil weten. Maar van mij mag een preek echt heel scherp zijn over de staat van de mens. We zijn dood door de zonden en misdaden; daar mag niets van afgedaan worden. Maar het moet geen doel zijn op zich om je maar zo ellendig mogelijk te voelen. Uiteindelijk gaat het om Christus en dat we Hem nodig hebben. Laat de mate waarin we ons ellendig moeten voelen dan maar aan de leiding van de Heilige Geest over.
En ik vond het ook niet echt uit het gedeelte van de Schrift opkomen waar hij over sprak. De lezing ging over 2 Korinthe 2:14; 14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
Wat hij zei kon ik niet zo terugvinden in de tekst.
Dat triomferen in Christus betekende (hopelijk doet mijn geheugen recht aan wat hij zei) dat Christus óver zondaren triomfeerde door Zijn voet op hun nek te zetten. Dat triomferen was dus iets wat Christus deed door de vreselijke diepte van het zondige bestaan te laten zien. En die ellendige staat was dan de lieflijke reuk die ons openbaar maakte.

Het is helemaal niet dat ik niet wil buigen onder een afsnijdende prediking. Zondagmorgen hadden we in Renswoude ook een hele scherpe preek waarin niets van de mens overbleef. En daar kan en wil ik alleen maar amen op zeggen. Als het maar als doel heeft dat een 'ontblote zondaar' aan Christus voeten terecht komt. Maar dit vond ik beklemmend omdat het niet gepaard leek te gaan met gebrokenheid. Niet mijn gevoel van ellende moet de liefelijke reuk zijn die ik verspreid toch? Dan zou je daar ook nog wat mee worden.
Maar dat kan aan mijn gevoel liggen natuurlijk; op een cd komt het misschien anders over dan het op die bijeenkomst was.
Deze?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vagari »

freek schreef:Bijzonder dat hij zelf wel een website heeft. Ik las pas een verslag van een bijeenkomst over internetgebruik en smartphones. Hij beweerde daarin serieus dat je tegenwoordig een bedrijf kunt voeren zonder internet te gebruiken. Dat staat heel ver van de dagelijkse realiteit af. Je wilt als kerkenraad, neem ik aan, ook een voorganger die zich kan inleven in de situatie van je gemeente(leden).
Hier,dan kun je het zelf luisteren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door helma »

Ja dat zal hem zijn. Ik zal hem nog eens luisteren; het kan ook aan mijn eigen hartsgesteldheid gelegen hebben.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door wfloor »

Dat hij beweert dat je een bedrijf zonder internet kun hebben, moet je wel lezen in de juiste context. Dit heeft hij gezegd op een vraag vanuit de zaal. Er werd gevraagd of dat kon, en toen zei die dat. Hij is zelf niet per defenitie tegen internet. Hij heeft zelf namelijk ook een site. Www.deblinkendemorgenster.nl
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

wfloor schreef:Dat hij beweert dat je een bedrijf zonder internet kun hebben, moet je wel lezen in de juiste context. Dit heeft hij gezegd op een vraag vanuit de zaal. Er werd gevraagd of dat kon, en toen zei die dat. Hij is zelf niet per defenitie tegen internet. Hij heeft zelf namelijk ook een site. http://Www.deblinkendemorgenster.nl
Inderdaad goed om het in de context te zien. Daarnaast zou ik het erg jammer vinden als we de boodschap vanuit die lezing zouden beperken tot dit ene zinnetje uit de vragenbeantwoording - en daarmee alles in de kliko mikken met het stickertje 'wereldvreemd' erop. Ik ken Jansen goed genoeg om hem in elk geval niet wereldvreemd te noemen.

Wel heeft hij de moed om stellingen in te nemen die niet gangbaar zijn, niet in de wereld en niet in de kerk. En hij gaat daarin soms naar mijn mening wel érg ver, te ver zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vagari »

eilander schreef:
wfloor schreef:Dat hij beweert dat je een bedrijf zonder internet kun hebben, moet je wel lezen in de juiste context. Dit heeft hij gezegd op een vraag vanuit de zaal. Er werd gevraagd of dat kon, en toen zei die dat. Hij is zelf niet per defenitie tegen internet. Hij heeft zelf namelijk ook een site. http://Www.deblinkendemorgenster.nl
Inderdaad goed om het in de context te zien. Daarnaast zou ik het erg jammer vinden als we de boodschap vanuit die lezing zouden beperken tot dit ene zinnetje uit de vragenbeantwoording - en daarmee alles in de kliko mikken met het stickertje 'wereldvreemd' erop. Ik ken Jansen goed genoeg om hem in elk geval niet wereldvreemd te noemen.

Wel heeft hij de moed om stellingen in te nemen die niet gangbaar zijn, niet in de wereld en niet in de kerk. En hij gaat daarin soms naar mijn mening wel érg ver, te ver zou ik zeggen.
Waarin gaat hij volgens jou te ver dan?
Gesloten