Prop. R.J. Jansen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Vagari schreef:
eilander schreef:Inderdaad goed om het in de context te zien. Daarnaast zou ik het erg jammer vinden als we de boodschap vanuit die lezing zouden beperken tot dit ene zinnetje uit de vragenbeantwoording - en daarmee alles in de kliko mikken met het stickertje 'wereldvreemd' erop. Ik ken Jansen goed genoeg om hem in elk geval niet wereldvreemd te noemen.

Wel heeft hij de moed om stellingen in te nemen die niet gangbaar zijn, niet in de wereld en niet in de kerk. En hij gaat daarin soms naar mijn mening wel érg ver, te ver zou ik zeggen.
Waarin gaat hij volgens jou te ver dan?
Zijn mening over politiek kan ik niet delen. Hij neigt sterk naar het a-politieke.
Verder heb ik onlangs een preek geluisterd waarin hij sterk benadrukt dat elke kerk in Nederland ver van zijn plek af is. Ik denk dat die preek eerder in dit topic ook bedoeld werd. Ik zeg niet dat hij daarin ongelijk heeft, maar de manier waarop - en de vasthoudendheid waarmee dat gebracht werd, vond ik te ver gaan.

Dit alles neemt mijn waardering voor hem niet weg. Ik vind het bijzonder dat dit geluid in de PKN ook gehoord wordt, en zou hem best vaker willen horen. Ik vind het echt moeilijk om te zien dat juist zo'n prediker geen eigen gemeente krijgt binnen de PKN.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vagari »

eilander schreef:
Vagari schreef:
eilander schreef:Inderdaad goed om het in de context te zien. Daarnaast zou ik het erg jammer vinden als we de boodschap vanuit die lezing zouden beperken tot dit ene zinnetje uit de vragenbeantwoording - en daarmee alles in de kliko mikken met het stickertje 'wereldvreemd' erop. Ik ken Jansen goed genoeg om hem in elk geval niet wereldvreemd te noemen.

Wel heeft hij de moed om stellingen in te nemen die niet gangbaar zijn, niet in de wereld en niet in de kerk. En hij gaat daarin soms naar mijn mening wel érg ver, te ver zou ik zeggen.
Waarin gaat hij volgens jou te ver dan?
Zijn mening over politiek kan ik niet delen. Hij neigt sterk naar het a-politieke.
Verder heb ik onlangs een preek geluisterd waarin hij sterk benadrukt dat elke kerk in Nederland ver van zijn plek af is. Ik denk dat die preek eerder in dit topic ook bedoeld werd. Ik zeg niet dat hij daarin ongelijk heeft, maar de manier waarop - en de vasthoudendheid waarmee dat gebracht werd, vond ik te ver gaan.

Dit alles neemt mijn waardering voor hem niet weg. Ik vind het bijzonder dat dit geluid in de PKN ook gehoord wordt, en zou hem best vaker willen horen. Ik vind het echt moeilijk om te zien dat juist zo'n prediker geen eigen gemeente krijgt binnen de PKN.
Oké niet echt iets belangrijks dus.
Nog iets over de vasthoudendheid; komt die bij hem vandaan of bij zijn Zender? Er zijn veel meer predikers die zien dat elke kerk in NL ver van haar plek is maar de meeste zijn, na een poosje waarschuwen, moedeloos te neer gaan zitten. Velen hebben geen verwachting meer (zoals de predikant die bij ons was afgelopen zondag) maar dat is in dit geval wel anders. Daarbij komt dat hij niet alleen commentaar levert maar juist oproept om weder te keren. Ik denk dat ik in 90% van zijn preken wel iets heb gehoord van:

Hosea 6:1-3 / STV
1 ‭‭Komt en ‭laat‭ ‭ons‭ ‭wederkeren‭ tot den HEERE,‭¹‭ want Hij heeft verscheurd, en Hij zal ons genezen;‭²‭ Hij heeft geslagen,‭³‭ en Hij zal ons verbinden.‭⁴‭‭ 2 ‭‭Hij zal ons na twee dagen levend maken;‭⁵‭ op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.‭⁶‭‭ 3 ‭‭Dan zullen wij kennen,‭⁷‭ wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang‭⁸‭ is bereid‭⁹‭ als de dageraad;‭¹⁰‭ en Hij zal tot ons komen‭¹¹‭ als een regen,‭¹²‭ als de spade regen ‭en‭ vroege regen‭¹³‭ des lands.‭¹⁴‭‭

Hosea 14:1-4 / STV
1 ‭‭(14–2) Bekeer u, o Israël! tot den HEERE, uw God, toe;‭⁶‭ want gij zijt gevallen‭⁷‭ om uw ongerechtigheid.‭ 2 ‭‭(14–3) Neem ‭deze‭ woorden met u,‭⁸‭ en bekeer u tot den HEERE; zeg tot Hem: Neem weg alle ongerechtigheid,‭⁹‭ en geef het‭¹⁰‭ goede,‭¹¹‭ zo zullen wij betalen‭¹²‭ de varren onzer lippen.‭¹³‭‭ 3 ‭‭(14–4) Assur zal ons niet behouden,‭¹⁴‭ wij zullen niet rijden‭¹⁵‭ op paarden,‭¹⁶‭ en tot het werk onzer handen‭¹⁷‭ niet meer zeggen: Gij zijt onze God.‭¹⁸‭ Immers‭¹⁹‭ zal een wees bij U ontfermd worden.‭²⁰‭‭ 4 ‭‭(14–5) Ik zal hunlieder‭²¹‭ afkering genezen,‭²²‭ Ik zal hen vrijwilliglijk liefhebben;‭²³‭ want Mijn toorn is van hem gekeerd.‭²⁴‭‭
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Vagari schreef:
eilander schreef:Inderdaad goed om het in de context te zien. Daarnaast zou ik het erg jammer vinden als we de boodschap vanuit die lezing zouden beperken tot dit ene zinnetje uit de vragenbeantwoording - en daarmee alles in de kliko mikken met het stickertje 'wereldvreemd' erop. Ik ken Jansen goed genoeg om hem in elk geval niet wereldvreemd te noemen.

Wel heeft hij de moed om stellingen in te nemen die niet gangbaar zijn, niet in de wereld en niet in de kerk. En hij gaat daarin soms naar mijn mening wel érg ver, te ver zou ik zeggen.
Waarin gaat hij volgens jou te ver dan?
Zijn mening over politiek kan ik niet delen. Hij neigt sterk naar het a-politieke.
Verder heb ik onlangs een preek geluisterd waarin hij sterk benadrukt dat elke kerk in Nederland ver van zijn plek af is. Ik denk dat die preek eerder in dit topic ook bedoeld werd. Ik zeg niet dat hij daarin ongelijk heeft, maar de manier waarop - en de vasthoudendheid waarmee dat gebracht werd, vond ik te ver gaan.

Dit alles neemt mijn waardering voor hem niet weg. Ik vind het bijzonder dat dit geluid in de PKN ook gehoord wordt, en zou hem best vaker willen horen. Ik vind het echt moeilijk om te zien dat juist zo'n prediker geen eigen gemeente krijgt binnen de PKN.
Waarom zou een christen niet a-politiek mogen zijn? Ik ben het daar helemaal niet mee eens, maar het staat christenen gelukkig vrij om over middelmatige zaken verschillend te denken.

Als iemand vind dat iedereen behalve hijzelf het verkeerd ziet, dan is dat wat anders. Dat lijkt me geen vrucht van de Geest. Dat is meer eigenwijsheid. Niet dat ik daar zelf nooit last van heb, maar dat terzijde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Zijn mening over politiek kan ik niet delen. Hij neigt sterk naar het a-politieke.
Waarom zou een christen niet a-politiek mogen zijn? Ik ben het daar helemaal niet mee eens, maar het staat christenen gelukkig vrij om over middelmatige zaken verschillend te denken.
Vandaar dat ik zei: ik kan zijn mening niet delen. Dat is toch hetzelfde als wat jij zegt?
DDD schreef:Als iemand vind dat iedereen behalve hijzelf het verkeerd ziet, dan is dat wat anders. Dat lijkt me geen vrucht van de Geest. Dat is meer eigenwijsheid. Niet dat ik daar zelf nooit last van heb, maar dat terzijde.
Over wie dit gaat, weet ik niet. Maar een prediker legt het Woord uit, zonder daar een disclaimer bij te doen 'tja mensen, het is allemaal maar mijn eigen mening' - op uitzonderingen na, bij bv. mogelijke verschillen in exegese.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

Misschien begreep ik niet goed wat je bedoelt met 'te ver gaan'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

DDD schreef:Misschien begreep ik niet goed wat je bedoelt met 'te ver gaan'.
Oké. Ik bedoel daarmee dat ik zover niet zou gaan, dus dat ik zijn mening niet deel.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Hendrien schreef:
wilhelmus schreef:
zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Inderdaad! Maar ik denk niet dat hij in de OGG past. Daar zijn namelijk ook zeer velen die zich niet kunnen vinden in de prediking van Ds. A. Kort. Ook Ds. Kort kan weinig goeds vinden in andere kerkverbanden, ja zelfs weinig goeds in zijn eigen kerkverband en dat gaat me toch te ver.
Toch is Ds. Kort al jarenlang docent in de OGG. Sterker nog: de langst dienende. Oftewel de "Ds. Moerkerken" van de OGG. Dus dat hij binnen zijn kerkverband weinig goed doet benodigt wel wat fantasie om te geloven.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door zonnebloem96 »

GGBeroopingswerk schreef:
Hendrien schreef:
wilhelmus schreef:
zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Inderdaad! Maar ik denk niet dat hij in de OGG past. Daar zijn namelijk ook zeer velen die zich niet kunnen vinden in de prediking van Ds. A. Kort. Ook Ds. Kort kan weinig goeds vinden in andere kerkverbanden, ja zelfs weinig goeds in zijn eigen kerkverband en dat gaat me toch te ver.
Toch is Ds. Kort al jarenlang docent in de OGG. Sterker nog: de langst dienende. Oftewel de "Ds. Moerkerken" van de OGG. Dus dat hij binnen zijn kerkverband weinig goed doet benodigt wel wat fantasie om te geloven.
Het is nogal verdeeld. In mijn woonplaats blijven de meeste leden van de OGG thuis als hij komt preken. Maar leden vanuit andere gemeenten komen er dan wel speciaal voor.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door -DIA- »

zonnebloem96 schreef:
Het is nogal verdeeld. In mijn woonplaats blijven de meeste leden van de OGG thuis als hij komt preken. Maar leden vanuit andere gemeenten komen er dan wel speciaal voor.
In de OGGiN hier ter plaatse komt hij zelfs niet meer op de kansel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
zonnebloem96 schreef:
Het is nogal verdeeld. In mijn woonplaats blijven de meeste leden van de OGG thuis als hij komt preken. Maar leden vanuit andere gemeenten komen er dan wel speciaal voor.
In de OGGiN hier ter plaatse komt hij zelfs niet meer op de kansel.
Ook opvallend dat na verschijning van zijn eerste boek er nog 1 beroep op hem is uitgebracht en wel door de oggin uit Elspeet, begin 2013. Blijkbaar is dit niet zo in goede aarde gevallen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Ad Anker »

Het is wel buitengewoon betreurenswaardig dat het kerkvolk dat voor het overgrote deel moet betuigen onbekeerd te zijn niet naar de kerk komt als een bepaalde dominee preekt omdat ze, verdorven als ze zijn, wel kunnen beoordelen dat die dominee niet deugt. De voordracht is wat ingewikkeld. Blijven ze daarom weg?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:Het is wel buitengewoon betreurenswaardig dat het kerkvolk dat voor het overgrote deel moet betuigen onbekeerd te zijn niet naar de kerk komt als een bepaalde dominee preekt omdat ze, verdorven als ze zijn, wel kunnen beoordelen dat die dominee niet deugt. De voordracht is wat ingewikkeld. Blijven ze daarom weg?
Ik weet niet of ze zeggen dat ze onbekeerd zijn, maar ik vind wel dat je niet mag wegblijven als een dominee wat minder te volgen is.
Laatst gewijzigd door samanthi op 15 jul 2017, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Er zijn inderdaad een handvol gemeenten waar hij niet meer voorgaat. Anderzijds wijst een herhaalde aanwijzing als docent duidelijk op het vertrouwen van de Commissie van Onderzoek (curatorium).
Als het gaat om het kerkvolk dat opkomt bij weekdiensten is mijn ervaring dat er steeds meer trouwe bezoekers van OGG weekdiensten, afkomstig uit de GG en GGiN, ook weer bij Ds. Kort akte de precense geven.

Hoewel er uiteraard uitzonderingen zijn en zullen blijven.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Bruna »

GGBeroopingswerk schreef:Er zijn inderdaad een handvol gemeenten waar hij niet meer voorgaat. Anderzijds wijst een herhaalde aanwijzing als docent duidelijk op het vertrouwen van de Commissie van Onderzoek (curatorium).
Als het gaat om het kerkvolk dat opkomt bij weekdiensten is mijn ervaring dat er steeds meer trouwe bezoekers van OGG weekdiensten, afkomstig uit de GG en GGiN, ook weer bij Ds. Kort akte de precense geven.

Hoewel er uiteraard uitzonderingen zijn en zullen blijven.
Vraag me af of deze commissie een dwarsdoorsnede is van de oggin. Verder wordt er minder dan gemiddeld aandacht besteedt aan de opleiding dus dit zal ook geen topfunctie zijn in de ogen van de gemiddelde kerkganger. En om ds kort het docentschap af te pakken moet je redenen hebben om dit te doen, dit zou kunnen als ze kunnen aantonen dat hij niet goed doceert en afwijkt van de leer van de oggin. In de oggin heb je hieromtrent altijd twee stromingen gehad. Dus dit zal moeilijk zijn en hier gaat men zich niet aan wagen (Verstandig lijkt me). Maar dat er velen niet gelukkig mee zijn (geweest) lijkt me geen punt van discussie.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Bruna schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Er zijn inderdaad een handvol gemeenten waar hij niet meer voorgaat. Anderzijds wijst een herhaalde aanwijzing als docent duidelijk op het vertrouwen van de Commissie van Onderzoek (curatorium).
Als het gaat om het kerkvolk dat opkomt bij weekdiensten is mijn ervaring dat er steeds meer trouwe bezoekers van OGG weekdiensten, afkomstig uit de GG en GGiN, ook weer bij Ds. Kort akte de precense geven.

Hoewel er uiteraard uitzonderingen zijn en zullen blijven.
Vraag me af of deze commissie een dwarsdoorsnede is van de oggin. Verder wordt er minder dan gemiddeld aandacht besteedt aan de opleiding dus dit zal ook geen topfunctie zijn in de ogen van de gemiddelde kerkganger. En om ds kort het docentschap af te pakken moet je redenen hebben om dit te doen, dit zou kunnen als ze kunnen aantonen dat hij niet goed doceert en afwijkt van de leer van de oggin. In de oggin heb je hieromtrent altijd twee stromingen gehad. Dus dit zal moeilijk zijn en hier gaat men zich niet aan wagen (Verstandig lijkt me). Maar dat er velen niet gelukkig mee zijn (geweest) lijkt me geen punt van discussie.
Binnen de OGG is het docentschap geen functie die afgenomen zou moeten worden, zoals in de GG en GGiN. Als er iemand aangenomen wordt door de CvO, dan wordt er in die vergadering besloten wie de student moet opleiden. Vaak kiest men telkens dezelfde, maar dat dat geen automatisme is, is recent nog gebleken.

Daarnaast moet ik wel eens glimlachen als ik tegenstanders van de lijn van Ds. Kort hoor vertellen wat zij denken dat diens standpunten zijn. Waarschijnlijk zijn de leden van de CvO iets verstandiger...
Gesloten