Prop. R.J. Jansen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrikus »

Refoforum2017 schreef:http://kerkdienstgemist.nl/assets/14531 ... ZXw57puKM8
Een preek van zijn vriend, kand. A.R. van Asselt. Zelfde stijl! Luister vooral vanaf minuut 50 tot minuut 120.
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden...
Heb een flink gedeelte geluisterd. Daar ging het alleen maar over de gevaren van het internet. En hoe verdorven de mens is. Had net zo goed een lezing over de gevaren van het internet kunnen zijn als een preek. Ik heb geen woord over de Bijbel gehoord, laat staan over Christus. Maar ik zal ongetwijfeld nét de verkeerde minuten hebben uitgezocht om te luisteren :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Sola Gratia »

eilander schreef:Nu ik van verschillende kanten hier hetzelfde geluid hoor, vraag ik me af of het ook niet aan de luisteraar ligt. Ik heb hem al vele malen gehoord, en daarbij werd echt evangelie gepreekt! Natuurlijk tegen de zwarte achtergrond van ons zondige bestaan, en de toorn Gods tegen de zonde niet verzwegen.
Als ik dan de diverse reacties hier lees, vraag ik me af of we dit geluid niet meer gewend zijn.

Ik moet erbij zeggen dat ik onlangs een preek hoorde die hij (ik meen) in een OGGiN had gedaan, en daar deed hij erg negatief over alle kerken. Dat mag van mij, ik ben het ook wel met hem eens op dat punt. Maar hij bleef daar wel erg in hangen, als ik dat zo zeggen mag.

Maar de andere keren dat ik hem hoorde, kan ik niet anders zeggen dan dat de inhoud van zijn prediking mij lief is. Mijn mening zal vast ook gekleurd zijn omdat een preek van hem over Exodus 14:13 ("Doch Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, staat vast, en ziet het heil des HEEREN") mij erg heeft aangesproken.
Het is helemaal niet goed om negatief te zijn over alle kerken. Dat is grote zonde want de kerk is Christus kerk! Zullen we dat nooit vergeten? ”Houdt Christus Zijne kerk in stand, zo mag de hel vrij woeden”,

Waar we wel verontwaardigd over moeten zijn is de verschrikkelijke hoogmoed in alle kerken waaruit de grote verdeeldheid binnen Protestants Nederland gekomen is.

"En alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus; of ziet, Hij is daar; gelooft het niet."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Sola Gratia schreef:Het is helemaal niet goed om negatief te zijn over alle kerken. Dat is grote zonde want de kerk is Christus kerk! Zullen we dat nooit vergeten? ”Houdt Christus Zijne kerk in stand, zo mag de hel vrij woeden”
Natuurlijk is dat zo. We bedoelen wel hetzelfde, denk ik, en kand. Jansen zit ook echt wel op diezelfde lijn.
We mogen echter nooit een is-gelijk-teken zetten tussen Christus Kerk en een kerkverband hier.
Iemand (mogelijk Luther) heeft ooit gezegd: "Waar het Woord is, daar is de kerk". Over het kerkverband of de gemeente op zichzelf is vaak niet zoveel positiefs te vertellen, denk ik. Wel over de Woordverkondiging.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Sola Gratia schreef:Het is helemaal niet goed om negatief te zijn over alle kerken. Dat is grote zonde want de kerk is Christus kerk! Zullen we dat nooit vergeten? ”Houdt Christus Zijne kerk in stand, zo mag de hel vrij woeden”
Natuurlijk is dat zo. We bedoelen wel hetzelfde, denk ik, en kand. Jansen zit ook echt wel op diezelfde lijn.
We mogen echter nooit een is-gelijk-teken zetten tussen Christus Kerk en een kerkverband hier.
Iemand (mogelijk Luther) heeft ooit gezegd: "Waar het Woord is, daar is de kerk". Over het kerkverband of de gemeente op zichzelf is vaak niet zoveel positiefs te vertellen, denk ik. Wel over de Woordverkondiging.
@eilander
Helemaal mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
Sola Gratia schreef:Hoorde een preek van hem over psalm 90 vers 11 Wie kent de sterkte Uws toorns, en Uw verbolgenheid, naardat Gij te vrezen zijt?
Het ging drie kwartier over de toorn van God als een eigenschap van God die we allemaal moeten voelen voordat we tot Hem kunnen en willen gaan.

Dit past inderdaad niet echt binnen de PKN en volgensmij ook niet binnen de zuivere Gereformeerde belijdenis. Dit lijkt op een voorwaardelijk Evangelie, dat heeft helaas al veel schade aangericht in de kerkgeschiedenis.

Ik weet zeker dat het wel zo beleefd kan worden door Gods kinderen, maar dat wil niet zeggen dat de onvoorwaardelijkheid van het Evangelie in de verkondiging ook zo gebracht moet worden. Ik denk dat deze persoon dan inderdaad niet op zijn plaats is binnen de PKN
Ik heb in mijn vakantie een preek over de geur van Christus gehoord en kwam tot de zelfde conclusie.
Deze preek, over de geur van Christus, heb ik onlangs ook gehoord. Alleen het beeld dat Sola Gratia schetst (van een andere preek) en wat jij onderstreept is niet mijn waarneming. Ik vind het eerder een afsnijdende prediking van alles van onze kant en de enige mogelijkheid in Christus. Totaal niet voorwaardelijk, maar juist alle grond in het werk van Christus.
En dat is ook de lijn die ik in andere preken van deze kandidaat mag tegenkomen. De dood in Adam; het schuldig zijn en worden voor Gods heilig Aangezicht en het leven in Christus; Die het alles volbracht heeft en ons door Zijn lieve Geest het (be)werken wil.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Marion »

Ik heb in mijn vakantie een preek over de geur van Christus gehoord en kwam tot de zelfde conclusie.[/quote]

Deze preek, over de geur van Christus, heb ik onlangs ook gehoord. Alleen het beeld dat Sola Gratia schetst (van een andere preek) en wat jij onderstreept is niet mijn waarneming. Ik vind het eerder een afsnijdende prediking van alles van onze kant en de enige mogelijkheid in Christus. Totaal niet voorwaardelijk, maar juist alle grond in het werk van Christus.
En dat is ook de lijn die ik in andere preken van deze kandidaat mag tegenkomen. De dood in Adam; het schuldig zijn en worden voor Gods heilig Aangezicht en het leven in Christus; Die het alles volbracht heeft en ons door Zijn lieve Geest het (be)werken wil.[/quote]

Wat JCRyle hier zegt kan ik alleen maar onderstrepen. Alleen is mijn ervaring dat mensen nogal steigeren als de godsdienstige mens tot op de grond wordt afgebroken. Pas hoorde ik een GG dominee zeggen: niet de vrome, zoekende, missende bekommerde mens wordt zalig, maar God rechtvaardigt goddelozen en verzoent vijanden met zichzelf. Maar ja als je in je eigen oog zo'n zoekende bent, en daar heimelijk toch wat op steunt en van verwacht, dan valt de preekstijl van Jansen niet mee. Vaak valt het dan in vijandschap.
Maar.....zo'n preekstijl is als het goed is geen doel op zich, maar om daartegenover juist het Evangelie de volle ruimte te geven. Volkomen zaligheid voor een volkomen zondaar door Christus.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Moderamen »

Het benadrukken van het één betekent niet dat de andere automatisch tentoongesteld wordt. Zowel het afbreken van de eigen mens als het ruime aanbod moeten in de prediking naar voren komen. In de Schrift ligt de nadruk op de evangelieprediking, dát mag dus sowieso niet gemist worden. Het is een misverstand dat alleen het mensafbreken prediken toch stiekem leidt tot het evangelie. Het is al helemaal een misverstand om meer commentaar op een internetforum te koppelen aan vijandschap en steigeren en dat weer aan te koppelen aan ware prediking.

Overigens: ik heb deze kandidaat eenmaal gehoord en het was een mooie evangeliepreek. Als ex-PKN'er was ik verblijd dat dit nog van de kansel mocht klinken. Uiteindelijk zullen gemeenten (bijvoorbeeld Elspeet of Scherpenisse) toch ooit ook weer een nieuwe predikant nodig hebben. Ook na 2004 zijn er dan blijkbaar toch nog bevindelijke predikers in de zo veranderde PKN. Dat lijkt me voor die richting in de PKN toch fijn om te weten.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Mannetje »

Heb dit topic eens gelezen en wat een bijzonder topic dit.
De openingspost is niets mis meer, maar daarna wordt het twijfelachtig.
Een weging van de kandidaat en de boodschap van de kandidaat. Dan wordt hij gekoppeld aan een ander en later aan nog een ander.
Eerlijk gezegd vraag ik mij af: moet je zo'n topic willen? Gaan we voor iedere prediker die net niet is zoals anderen nu een topic openen?
Is het niet beter dit niet te doen, en dit topic te zuiveren van alle meningen over de prediker en zijn boodschap en het te houden bij de feiten:
Gaat inderdaad in de OGG voor.
Is beroepbaar in de PKN.
Krijgt geen beroepen.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

Samanthi schreef:Ik heb in mijn vakantie een preek over de geur van Christus gehoord en kwam tot de zelfde conclusie.
Deze preek, over de geur van Christus, heb ik onlangs ook gehoord. Alleen het beeld dat Sola Gratia schetst (van een andere preek) en wat jij onderstreept is niet mijn waarneming. Ik vind het eerder een afsnijdende prediking van alles van onze kant en de enige mogelijkheid in Christus. Totaal niet voorwaardelijk, maar juist alle grond in het werk van Christus.
En dat is ook de lijn die ik in andere preken van deze kandidaat mag tegenkomen. De dood in Adam; het schuldig zijn en worden voor Gods heilig Aangezicht en het leven in Christus; Die het alles volbracht heeft en ons door Zijn lieve Geest het (be)werken wil.
Wat JCRyle hier zegt kan ik alleen maar onderstrepen. Alleen is mijn ervaring dat mensen nogal steigeren als de godsdienstige mens tot op de grond wordt afgebroken. Pas hoorde ik een GG dominee zeggen: niet de vrome, zoekende, missende bekommerde mens wordt zalig, maar God rechtvaardigt goddelozen en verzoent vijanden met zichzelf. Maar ja als je in je eigen oog zo'n zoekende bent, en daar heimelijk toch wat op steunt en van verwacht, dan valt de preekstijl van Jansen niet mee. Vaak valt het dan in vijandschap.
Maar.....zo'n preekstijl is als het goed is geen doel op zich, maar om daartegenover juist het Evangelie de volle ruimte te geven. Volkomen zaligheid voor een volkomen zondaar door Christus.
[/quote][/quote]
Een beetje generaliserend zeg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Marion »

samanthi schreef:
Samanthi schreef:Ik heb in mijn vakantie een preek over de geur van Christus gehoord en kwam tot de zelfde conclusie.
Deze preek, over de geur van Christus, heb ik onlangs ook gehoord. Alleen het beeld dat Sola Gratia schetst (van een andere preek) en wat jij onderstreept is niet mijn waarneming. Ik vind het eerder een afsnijdende prediking van alles van onze kant en de enige mogelijkheid in Christus. Totaal niet voorwaardelijk, maar juist alle grond in het werk van Christus.
En dat is ook de lijn die ik in andere preken van deze kandidaat mag tegenkomen. De dood in Adam; het schuldig zijn en worden voor Gods heilig Aangezicht en het leven in Christus; Die het alles volbracht heeft en ons door Zijn lieve Geest het (be)werken wil.
Wat JCRyle hier zegt kan ik alleen maar onderstrepen. Alleen is mijn ervaring dat mensen nogal steigeren als de godsdienstige mens tot op de grond wordt afgebroken. Pas hoorde ik een GG dominee zeggen: niet de vrome, zoekende, missende bekommerde mens wordt zalig, maar God rechtvaardigt goddelozen en verzoent vijanden met zichzelf. Maar ja als je in je eigen oog zo'n zoekende bent, en daar heimelijk toch wat op steunt en van verwacht, dan valt de preekstijl van Jansen niet mee. Vaak valt het dan in vijandschap.
Maar.....zo'n preekstijl is als het goed is geen doel op zich, maar om daartegenover juist het Evangelie de volle ruimte te geven. Volkomen zaligheid voor een volkomen zondaar door Christus.
[/quote]
Een beetje generaliserend zeg.[/quote]


Waarom dan? Het is een vaststelling die gebaseerd is op de praktijk. Achter het verzet tegen een scherp ontdekkende prediking zit meestal veel godsdienst verborgen waarmee men overeind wil blijven. Men wil alles zijn, zoekend, ernstig, bekeerd, maar niet verloren in eigen oog voor God.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Dodo »

Marion schreef:
samanthi schreef: Een beetje generaliserend zeg.

Waarom dan? Het is een vaststelling die gebaseerd is op de praktijk. Achter het verzet tegen een scherp ontdekkende prediking zit meestal veel godsdienst verborgen waarmee men overeind wil blijven. Men wil alles zijn, zoekend, ernstig, bekeerd, maar niet verloren in eigen oog voor God.
Hoe weet je dat dan? Kun je gedachten lezen? Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat aan je verteld hebben. "Ik wil graag wat van mezelf overeind houden, ik ben zo fijn godsdienstig, ik ben zoekend, en deze kandidaat breekt dat allemaal af dus ik hoor hem niet graag."
Ik wantrouw altijd mensen die zo precies weten wat grote groepen mensen denken, zeker als dat tegengesteld is aan hun eigen overtuigingen.

Ik kandidaat vA een keer gehoord trouwens, en hij staat op mijn lijstje van voorgangers die ik niet nog een keer wil horen. Niet om de bovengenoemde zogenaamde redenen trouwens, er waren wat andere dingen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
Waarom dan? Het is een vaststelling die gebaseerd is op de praktijk. Achter het verzet tegen een scherp ontdekkende prediking zit meestal veel godsdienst verborgen waarmee men overeind wil blijven. Men wil alles zijn, zoekend, ernstig, bekeerd, maar niet verloren in eigen oog voor God.
[knip] Niet op de persoon!

Oke ik zal het niet op de persoon doen, maar ik walg hiervan, altijd men wil, of een mens wil, zomaar zonder dat men iemand kent of eens gesroken hebt. Ze weten precies wat of hoe het zit.
Dat is iig niet liefdevol to andere die worstelen, als men iets zegt wordt hij of zijn meteen weggezet als iemand die rechtop wil blijven staan.
Dit moest ik even kwijt.

Ja ik wil rechtop blijven staan, dat is en blijft een worsteling, Ik wil niet buigen ook dat is en blijft een worsteling, maar ik weet wel dat Hij wel gebogen heeft en gekropen als een worm en geen man, Hij is de Enige waar ik op kan bouwen.
Laatst gewijzigd door samanthi op 19 aug 2017, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door pierre27 »

Helemaal mee eens Marion. In welk kerkverband of groepering deze prediking ook gebracht wordt, altijd is daar volop de openlijke of bedekte vijandschap van de eigengerechtigde godsdienst. En deze godsdienst kan nog zo mooi en volkomen eruit zien en overkomen maar het wonder van zalig worden is er niet bij. Zijn kinderen hebben het daar moeilijk onder. Na ruim 20 jaar bewust in de gezindte mee te lopen heb ik alle vormen voorbij zien komen. Van uiterst rechts tot uiterst links. Het is een droevige boel bij elkaar als je jezelf tot een godsdienstige hoogte moet brengen. Enfin een beetje off-topic
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Hoe weet je dat dan? Kun je gedachten lezen? Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat aan je verteld hebben. "Ik wil graag wat van mezelf overeind houden, ik ben zo fijn godsdienstig, ik ben zoekend, en deze kandidaat breekt dat allemaal af dus ik hoor hem niet graag."
Ik wantrouw altijd mensen die zo precies weten wat grote groepen mensen denken, zeker als dat tegengesteld is aan hun eigen overtuigingen.
:tilt
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Heb dit topic eens gelezen en wat een bijzonder topic dit.
De openingspost is niets mis meer, maar daarna wordt het twijfelachtig.
Een weging van de kandidaat en de boodschap van de kandidaat. Dan wordt hij gekoppeld aan een ander en later aan nog een ander.
Eerlijk gezegd vraag ik mij af: moet je zo'n topic willen? Gaan we voor iedere prediker die net niet is zoals anderen nu een topic openen?
Is het niet beter dit niet te doen, en dit topic te zuiveren van alle meningen over de prediker en zijn boodschap en het te houden bij de feiten:
Gaat inderdaad in de OGG voor.
Is beroepbaar in de PKN.
Krijgt geen beroepen.
Je hebt inderdaad gelijk.
Daarom: :lock
Gesloten