Weekdiensten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
samanthi schreef: Ik vind het best moeilijk om het te scheiden en te onderscheiden, wat is nu de defenitie van bevinding, een predikant moet hij preken hoe God een mens bekeerd of moet hij preken of het de laatste dag van de hoorders kan zijn en ze zo oproepen tot geloof en bekering.
Bevinding is de ervaring van Gods kinderen dat God hun zonden vergeven heeft.
Of zoals iemand eens zei: De ondervinding van de werkelijkheid van mijn geloof, maakt de hoop in mijn hart sterker”. Of op een andere manier gezegd: de ervaring van het geloofsleven versterken mijn hoop.
Bevinding is niet een opsomming hoe het allemaal moet en zal gaan, langs welke stadia met ervaringen, gevoelens en dergelijken.
Ja een mooie omschrijving
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
samanthi schreef: Ik vind het best moeilijk om het te scheiden en te onderscheiden, wat is nu de defenitie van bevinding, een predikant moet hij preken hoe God een mens bekeerd of moet hij preken of het de laatste dag van de hoorders kan zijn en ze zo oproepen tot geloof en bekering.
Bevinding is de ervaring van Gods kinderen dat God hun zonden vergeven heeft.
Of zoals iemand eens zei: De ondervinding van de werkelijkheid van mijn geloof, maakt de hoop in mijn hart sterker”. Of op een andere manier gezegd: de ervaring van het geloofsleven versterken mijn hoop.
Bevinding is niet een opsomming hoe het allemaal moet en zal gaan, langs welke stadia met ervaringen, gevoelens en dergelijken.
Ook hier zit wel iets van een karikatuur in. Ik zou liever willen vasthouden aan de lijn: tekst uitleggen, en daar komt de bevinding uit voort. Jouw definitie daarvan is heel goed.

Maar de laatste zin vind ik negatief ingestoken; ik wil overigens zeker niet ontkennen dat er ook dingen mis gaan op dit gebied. Je zou echter zeker wel kunnen zeggen dat een prediker ook de ervaringen van Gods volk bij het ondervinden van de werkelijkheid van die tekst uit de Bijbel, vertelt. Zodat ieder zijn hart ernaast kan leggen. En natuurlijk is niet alle ervaring hetzelfde, al is de kern wel hetzelfde.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Johannes 3:16 »

"Echte, Bijbelse bevinding is in deze traditie daarom de ervaring van het geloof dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart (Calvijn)."

Bron: https://www.rd.nl/opinie/columns/bevind ... g-1.556926
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:"Echte, Bijbelse bevinding is in deze traditie daarom de ervaring van het geloof dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart (Calvijn)."

Bron: https://www.rd.nl/opinie/columns/bevind ... g-1.556926
Dat is taal van een geleerde die ik niet begrijp.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Johannes 3:16 schreef:"Echte, Bijbelse bevinding is in deze traditie daarom de ervaring van het geloof dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart (Calvijn)."

Bron: https://www.rd.nl/opinie/columns/bevind ... g-1.556926
Dat is taal van een geleerde die ik niet begrijp.
De uitspraak van Calvijn niet, of de column van ds. Baars niet?
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
Johannes 3:16 schreef:"Echte, Bijbelse bevinding is in deze traditie daarom de ervaring van het geloof dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart (Calvijn)."

Bron: https://www.rd.nl/opinie/columns/bevind ... g-1.556926
Dat is taal van een geleerde die ik niet begrijp.
De uitspraak van Calvijn niet, of de column van ds. Baars niet?
Kan iemand het in eenvoudig Nederlands overzetten dan? Ik raakte compleet in de war.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
Johannes 3:16 schreef:"Echte, Bijbelse bevinding is in deze traditie daarom de ervaring van het geloof dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart (Calvijn)."

Bron: https://www.rd.nl/opinie/columns/bevind ... g-1.556926
Dat is taal van een geleerde die ik niet begrijp.
De uitspraak van Calvijn niet, of de column van ds. Baars niet?
Kan iemand het in eenvoudig Nederlands overzetten dan? Ik raakte compleet in de war.
Ik begrijp dat hij het bevindelijke met het emotionele verbind?
Dat daden de dochters van Jeruzalem toch ook?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Nu begrijp ik jou niet, Dia. Snap je nu de uitspraak van Calvijn niet, dus puur het enkele zinnetje dat hier op RF staat, of snap je de column van ds. Baars niet?
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Nu begrijp ik jou niet, Dia. Snap je nu de uitspraak van Calvijn niet, dus puur het enkele zinnetje dat hier op RF staat, of snap je de column van ds. Baars niet?
Ja die laatste.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Volgens mij verbindt hij niet het emotionele en het bevindelijke, maar legt hij uit de bevinding veel meer is dan het emotionele. En dat het een gevaar is om deze zaken te verwarren. Daarnaast merkt hij ook op dat in bevinding emotie wel een plaats heeft. En dat het nodig is dat een preek ook aansluit bij deze tijd, waarin emoties een grote plaats hebben.

Wie wil mag het verder aanvullen.
-
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Ik begrijp dat hij het bevindelijke met het emotionele verbind?
In die zin dat hij juist een onderscheid maakt dat niet alle emoties bevinding zijn en andersom.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Ik begrijp dat hij het bevindelijke met het emotionele verbind?
In die zin dat hij juist een onderscheid maakt dat niet alle emoties bevinding zijn en andersom.
Emoties moeten we nooit als zodanig met bevinding verbinden.
Ook algemene overtuigingen kunnen gepaard gaan met grote emoties.
Anderzijds heb ik ook nooit gehoord van een 'droge bekering', als je het begrijpt?

Ik moet stoppen, maar merk wel dat het moeilijk ik.
En toch ik moet stoppen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Gewoon twee keer lezen, en wachten tot je bedaard bent, dan komt dat begrijpen helemaal goed.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Gewoon twee keer lezen, en wachten tot je bedaard bent, dan komt dat begrijpen helemaal goed.
Kan nu niet, ik moest eigenlijk al lang stoppen. Hopelijk dat degene die me dit heeft aangeraden meeleest.
Ik heb gemerkt dat ze er toch wat van verstaat. Ik moet echt stoppen, ik kan het geestelijk niet aan.
Een legermacht tegen een enige die het niet kan en niet weet. Wie het vat die vatte het. (is niet bedoeld als een dooddoener)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Gewoon twee keer lezen, en wachten tot je bedaard bent, dan komt dat begrijpen helemaal goed.
Kan nu niet, ik moest eigenlijk al lang stoppen. Hopelijk dat degene die me dit heeft aangeraden meeleest.
Ik heb gemerkt dat ze er toch wat van verstaat. Ik moet echt stoppen, ik kan het geestelijk niet aan.
Een legermacht tegen een enige die het niet kan en niet weet. Wie het vat die vatte het. (is niet bedoeld als een dooddoener)
Tip: Klik rechtsbovenin op je forumnaam, ga naar Gebruikerspaneel. Vervolgens je ga je naar profiel; klik op 'wijzig account instellingen'. Daar kan je je wachtwoord veranderen: vul je nieuwe wachtwoord in: gewoon willekeurig wat toetsen indrukken in Word. Kopiëren en plakken bij je wachtwoord bevestigen. En klaar is kees!

Niet dat ik je weg wilt hebben, want ik waardeer je postings zeer. Maar als dit je aangeraden is door iemand die er verstand van heeft, dan zou ik daar maar naar gaan luisteren. Te meer ook omdat je 'geestelijk' zegt het niet aan te kunnen. Dan moet je verstandig zijn en pas op de plaats maken.
Plaats reactie