Weekdiensten

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zita »

We gaan hier ontopic verder over de weekdiensten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door helma »

Jeremiah schreef:Vanavond gaat Ds. A.T. Vergunst voor in de Bethelkerk te Rotterdam-Zuidwijk.

Meeluisterlink: http://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerkdiensten/live/
Met mijn ouders gister deze dienst bijgewoond. (Het familiebezoek in Zeeland en Rotterdam konden we mooi combineren met deze kerkdienst)
Het was erg indrukwekkend. Ik zou er veel over kunnen zeggen, maar luister alsjeblieft zelf na! Zo indringend werd het Evangelie gepredikt; dat God alleen maar groter en ontzagwekkender werd. En er van de mens echt he-le-maal niets meer bij kon en bijhoefde.
Het ontzag was merkbaar tijdens de dienst.

Na de dienst nog even nagepraat met mensen. Kwam nog een vrouw naar mijn vader toe om te vertellen dat zijn kindercatechisatielessen voor twee van haar kinderen tot zegen waren geweest. Dat was een ontroerend moment.

Ook Jongere nog even ontmoet; altijd leuk om een forummer tegen te komen!
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

helma schreef:
Jeremiah schreef:Vanavond gaat Ds. A.T. Vergunst voor in de Bethelkerk te Rotterdam-Zuidwijk.

Meeluisterlink: http://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerkdiensten/live/
Met mijn ouders gister deze dienst bijgewoond. (Het familiebezoek in Zeeland en Rotterdam konden we mooi combineren met deze kerkdienst)
Het was erg indrukwekkend. Ik zou er veel over kunnen zeggen, maar luister alsjeblieft zelf na! Zo indringend werd het Evangelie gepredikt; dat God alleen maar groter en ontzagwekkender werd. En er van de mens echt he-le-maal niets meer bij kon en bijhoefde.
Het ontzag was merkbaar tijdens de dienst.

Na de dienst nog even nagepraat met mensen. Kwam nog een vrouw naar mijn vader toe om te vertellen dat zijn kindercatechisatielessen voor twee van haar kinderen tot zegen waren geweest. Dat was een ontroerend moment.

Ook Jongere nog even ontmoet; altijd leuk om een forummer tegen te komen!
Een indringende Evangelieprediker. Maar wat ik altijd wat mis is dat Christus niet alleen een Zaligmaker van verdienste is maar ook van toepassing. Het wordt rijk uitgestald, maar hoe kom IK er aan. Zien, kijken, vertrouwen zegt men dan. Maar hoe?? Gelukkig is er ook nog een Geest die de verworven zaligheid toepast. En dan is mijn zien, mijn kijken, mijn vertrouwen een vrucht en geen daad meer.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jeremiah »

Marion schreef:
helma schreef:
Jeremiah schreef:Vanavond gaat Ds. A.T. Vergunst voor in de Bethelkerk te Rotterdam-Zuidwijk.

Meeluisterlink: http://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerkdiensten/live/
Met mijn ouders gister deze dienst bijgewoond. (Het familiebezoek in Zeeland en Rotterdam konden we mooi combineren met deze kerkdienst)
Het was erg indrukwekkend. Ik zou er veel over kunnen zeggen, maar luister alsjeblieft zelf na! Zo indringend werd het Evangelie gepredikt; dat God alleen maar groter en ontzagwekkender werd. En er van de mens echt he-le-maal niets meer bij kon en bijhoefde.
Het ontzag was merkbaar tijdens de dienst.

Na de dienst nog even nagepraat met mensen. Kwam nog een vrouw naar mijn vader toe om te vertellen dat zijn kindercatechisatielessen voor twee van haar kinderen tot zegen waren geweest. Dat was een ontroerend moment.

Ook Jongere nog even ontmoet; altijd leuk om een forummer tegen te komen!
Een indringende Evangelieprediker. Maar wat ik altijd wat mis is dat Christus niet alleen een Zaligmaker van verdienste is maar ook van toepassing. Het wordt rijk uitgestald, maar hoe kom IK er aan. Zien, kijken, vertrouwen zegt men dan. Maar hoe?? Gelukkig is er ook nog een Geest die de verworven zaligheid toepast. En dan is mijn zien, mijn kijken, mijn vertrouwen een vrucht en geen daad meer.
@Helma
Het was echt bijzonder, er ging wat van uit! Van mij had ie de hele avond en nacht door mogen preken, net zoals de Heere Jezus bij Nicodemus.

@Marion
Mooi aanvulling. Bekende levensvragen. Dat was ook de discussie die ik met mn vader voerde op de terugweg. Het klopt dat ds. A. T. Vergunst niet zo bevindelijk is, minder als zijn vader. Ik wierp tegen de puriteinen of McCheyne ook niet zo bevindelijk preekten. McCheyne zelfs heel eenvoudig, Hoe kom ik er aan? Wees eerlijk, is het evangelie zo ingewikkeld dat wij niet zouden weten hoe daar aan te komen? Geeft de Bijbel een andere weg dan: bekering en geloof? Endaaruitvolgend met onze onwil, machteloosheid en hulpeloosheid voor de voeten van Jezus neervallen?

De uitdrukking: "de weg geweten en niet bewandeld." staat niet in de Bijbel. Toch zegt de Heere Jezus iets in de trant:
“En die dienstknecht welke geweten heeft den wil zijns heren, en zich niet bereid noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden. Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk wien veel gegeven is, van dien zal veel geëist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen.”
Wij weten de wil des Heeren: geloof en bekering.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Heel algemeen kan de waarheid nog wel gepreekt worden. God kan de Waarheid ook gebruiken.
Toch moet de weg verklaard worden hoe een zondaar met God verzoend wordt.
De preek kan recht zijn, maar de verklaring van de weg wordt heel vaak gemist.
Dat is juist de inhoudelijke bevinding. Niet de mens met zijn bevinden centraal, maar hoe komt een mens persoonlijk in een verzoende betrekking tot God. Dan wordt het vanzelf bevindelijk . Dat was in feite ook de vraag waar Luther meer worstelde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Als men een predikant éénmalig gehoord heeft, vind men die nog onwennig en kan men nog niet zeggen wat men van de preek vond.
Als men een predikant níet gehoord heeft, weet men al haarfijn te vertellen wat die predikant mist in zijn prediking...

Een beetje opmerkelijk...

Sorry, maar als men aan predikanten komt en hen op zo'n subtiele manier 'niet goed genoeg' acht, dan wordt ik erg scherp... Iets van de preek vinden is wat anders, als predikanten telkens opnieuw 'niet goed genoeg' achten..., omdat 'dit' of 'dat' gemist wordt, of niet goed wordt belicht in de prediking...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

Jantje schreef:Als men een predikant éénmalig gehoord heeft, vind men die nog onwennig en kan men nog niet zeggen wat men van de preek vond.
Als men een predikant níet gehoord heeft, weet men al haarfijn te vertellen wat die predikant mist in zijn prediking...

Een beetje opmerkelijk...

Sorry, maar als men aan predikanten komt en hen op zo'n subtiele manier 'niet goed genoeg' acht, dan wordt ik erg scherp... Iets van de preek vinden is wat anders, als predikanten telkens opnieuw 'niet goed genoeg' achten..., omdat 'dit' of 'dat' gemist wordt, of niet goed wordt belicht in de prediking...
Ik heb de preek van gisteravond wel gehoord en ook andere preken. Wat Helma zegt kan ik goed volgen. Ik lees ook graag Mac Cheyne, maar daarnaast ook graag predikers als Huntington, Gadsby, Philpot. De laatsten gaan toch wat verder, namelijk in het bevindelijk verklaren van de weg, en nemen de zondaar ahw bij de hand langs die weg.
Ds. A. Vergunst was hierin ook evenwichtiger dan zijn zoon.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Weekdiensten [3]

Bericht door Tom »

Ik ken deze ds niet goed maar je laatste zin kan je alleen onderbouwen als je deze ds vaker hoort, in het Engels dus anders is het geen feit. De zondaar aan de hand nemen? Jij doelt op het zoveel mogelijk afstandelijk vertellen van verhaaltjes over een bepaald volk waarbij geen enkel gemeentelid zich kan identificeren. Dat zie ik in de Bijbel ook niet terug. De gergem staat bekend om zakelijke prediking juist wijlen ds. A. Vergunst heeft daar aan mogen bijdragen, ik vraag me af of je op je plaats bent in de Geref. Gem. als je de toepassing van een weg wilt horen. Bovendien: misschien gaf de hele tekst geen aanleiding hiertoe gisteren
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

De één ds. (van gisteravond bijvoorbeeld) preekt anders als de ander (van dinsdagavond; in een gemeente in dezelfde stad). Maar waarom moet er altijd 'gezeurd' worden over 'bevinding' en 'verklaring' enzo? Bevinding is toch niet hét hoofdonderwerp van de prediking...?

Het lijkt wel of sommigen de bekendste tekst uit de Bijbel niet wíllen lezen... Johannes 3 vers 16 is in feite een samenvatting van de hele bijbel... Maar sommigen blijven liever in de ellende hangen en denken dat ze daardoor een plekje in de hemel verdienen... Maar als de dankbaarheid die men Gode voor de verlossing schuldig is, nóóit gekend wordt (en men daar géén bevinding van heeft), dan zal men dat straks eeuwig missen...

Het gaat er in de eerste plaats om dat die drie stukken, twee wegen en die éne Naam tot Zaligheid, gepreekt worden. En als dát gebeurt, dan vallen al onze eigen gedachten over bevinding en wat al niet meer, weg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Terri »

Mijn ervaring blijft nog altijd, de prediking van het Woord doet kracht, dat opent harten en wordt door Gods Geest toegepast, zodat we verstaan wat we horen.
De uitleg, of zo je wilt, de bevindelijke gangen verklaard, heeft bij mij voorzichtigheid gekweekt, vooral als ik het niet terug kan vinden in de Bijbel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Terri schreef:Mijn ervaring blijft nog altijd, de prediking van het Woord doet kracht, dat opent harten en wordt door Gods Geest toegepast, zodat we verstaan wat we horen.
De uitleg, of zo je wilt, de bevindelijke gangen verklaard, heeft bij mij voorzichtigheid gekweekt, vooral als ik het niet terug kan vinden in de Bijbel.
Precies. Inderdaad; dát is waar...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Weekdiensten [3]

Bericht door Tom »

Preken waarin alles naar voren komt zijn vaak de saaiste preken de Heere Jezus was ook niet altijd gebalanceerd. Ik bezoek vaak OGG weekdiensten omdat de preken daar heel verrassend kunnen zijn, onvoorspelbaar. Met zo'n luisterhouding ipv een checklist aan eisen de dienst ingaan kan soms een zegen zijn. De mens moet er tussenuit, dus ook onze eigen mening en toetsen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Posthoorn »

Tom schreef:.... ik vraag me af of je op je plaats bent in de Geref. Gem. als je de toepassing van een weg wilt horen.
:bobo
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

Tom schreef:Ik ken deze ds niet goed maar je laatste zin kan je alleen onderbouwen als je deze ds vaker hoort, in het Engels dus anders is het geen feit. De zondaar aan de hand nemen? Jij doelt op het zoveel mogelijk afstandelijk vertellen van verhaaltjes over een bepaald volk waarbij geen enkel gemeentelid zich kan identificeren. Dat zie ik in de Bijbel ook niet terug. De gergem staat bekend om zakelijke prediking juist wijlen ds. A. Vergunst heeft daar aan mogen bijdragen, ik vraag me af of je op je plaats bent in de Geref. Gem. als je de toepassing van een weg wilt horen. Bovendien: misschien gaf de hele tekst geen aanleiding hiertoe gisteren
Je hebt me totaal niet begrepen. Maar goed, dat neem ik je niet kwalijk. Ik bedoel de weg tot de Middelaar. En hij leidde Hem tot Jezus.
Ik houd het hier bij.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Refoforum2017 »

Marion schreef:
helma schreef:
Jeremiah schreef:Vanavond gaat Ds. A.T. Vergunst voor in de Bethelkerk te Rotterdam-Zuidwijk.

Meeluisterlink: http://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerkdiensten/live/
Met mijn ouders gister deze dienst bijgewoond. (Het familiebezoek in Zeeland en Rotterdam konden we mooi combineren met deze kerkdienst)
Het was erg indrukwekkend. Ik zou er veel over kunnen zeggen, maar luister alsjeblieft zelf na! Zo indringend werd het Evangelie gepredikt; dat God alleen maar groter en ontzagwekkender werd. En er van de mens echt he-le-maal niets meer bij kon en bijhoefde.
Het ontzag was merkbaar tijdens de dienst.

Na de dienst nog even nagepraat met mensen. Kwam nog een vrouw naar mijn vader toe om te vertellen dat zijn kindercatechisatielessen voor twee van haar kinderen tot zegen waren geweest. Dat was een ontroerend moment.

Ook Jongere nog even ontmoet; altijd leuk om een forummer tegen te komen!
Een indringende Evangelieprediker. Maar wat ik altijd wat mis is dat Christus niet alleen een Zaligmaker van verdienste is maar ook van toepassing. Het wordt rijk uitgestald, maar hoe kom IK er aan. Zien, kijken, vertrouwen zegt men dan. Maar hoe?? Gelukkig is er ook nog een Geest die de verworven zaligheid toepast. En dan is mijn zien, mijn kijken, mijn vertrouwen een vrucht en geen daad meer.
Die laatste zin is niet-Bijbels. Het is tegelijk vrucht én daad. De goddelijke kant en de menselijke kant moeten we naast elkaar laten staan en niet wegredeneren.
Plaats reactie