Voortbestaan TUA

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dat vind ik een moeilijke vraag, omdat het lastig is te definiëren. Dus zonder suggestie van volledigheid: aanvaarden van de kinderdoop, theologische nadruk op het verbond van God met zijn kerk, oriëntatie op Calvijn, aanvaarden van de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Goede noties.
Wat nu als blijkt dat men met de mond deze zaken onderschrijft, maar in de praktijk het tegendeel blijkt?
Wat nu als een niet-gereformeerde hermeneutiek een deel van de Schrift in feite monddood maakt?
Wat nu als het leven van Gods genade - naar men zegt - kennelijk hand in hand kan gaan met een open houding naar de cultuur, inclusief de levensstijl die daarin past?
Wat nu als in ethische opvattingen de meerderheidsopvattingen veel groter gewicht in de schaal leggen als het 'gij geheel anders' van de Schrift?

Kijk, het punt is: Ik kan zeggen dat ik gereformeerd ben, ik kan ook zeggen dat ik de gereformeerde belijdenis onderschrijf, maar als mijn leven en (theologisch) spreken en handelen daarmee niet in overeenstemming is, is mijn belijdenis 0,0 waard.
Ik ben bang dat binnen de brede gereformeerde stroom in Nederland bovenstaande aan de orde is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

s1051952 schreef:
JCRyle schreef:
DDD schreef:Wat zal ik daar nu van zeggen. Ik ben het gewoon erg met de column eens. De CGK zijn een van de weinige kerkverbanden die ruimte bieden aan ieder die gereformeerd wil zijn, en daarbij past zo´n nadruk op het eigene van de CGK misschien niet zo. Ik betreur het in ieder geval, al sta ik bewonderend aan de zijlijn.
Juist het eigene van de CGK behoort bij de CGK. Dat heeft de kerken altijd gekenmerkt. Dat dit opeens een sta in de weg geworden is voor sommigen (zoals Paas en De Bruin) wil niet zeggen dat dit opeens af heeft gedaan.
Hoort ds. W. van 't Spijker (net als Paas en De Bruin) nu ook bij deze 'sommigen' volgens jou?

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/voorzit ... 5849.lynkx
Dat is een vraag die ik op dit moment (nog) niet kan beantwoorden. Ds. van 't Spijker stapt op als voorstander van de GTU, omdat hij de GKv en NGK niet kan uitleggen waarom. Of hij inhoudelijk de verwijten van De Bruin en Paas ook deelt is de vraag, aangezien daarover nog niks gezegd is bij mijn weten.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

s1051952 schreef:
JCRyle schreef:De Nederlands Gereformeerde Predikantenopleiding wil samen gaan met de theologische opleiding in Kampen.
De NGP zit nu nog aan de TUA, maar dat zal dus gaan veranderen. Mede door het synodebesluit van 10 oktober.

Bron: RD.nl

Ik weet niet wat voor gevolgen dit zal gaan hebben voor de TUA, maar ik vermoed dat hier al rekening meegehouden is.
Dit komt niet als een verrassing. Persoonlijk vind ik het ook niet treurenswaardig als het zover zal zijn, aangezien de NGK in de gebondenheid aan de Gereformeerde belijdenis te vrij is. En reeds eerder dan de GKv geen Bijbels-confessionele beslisisngen genomen heeft t.o.v. vrouwen in het ambt bijvoorbeeld.
Dit lag m.i. inderdaad in de lijn der verwachting. Ik kan me goed voorstellen dat je daar blij mee bent. Aan de andere kant: is het juist niet leerzaam dat de rechterzijde van de cgk vanuit hun universiteit ook kennis maken met de hermeneutiek die ervoor zorgt dat dat NGK en de GKv zulke beslissingen maken? En dan bedoel ik dat niet om dat te promoten maar juist om daar een ander geluid tegenover te zetten.

Op deze manier blijven de linker- en rechterzijde van de cgk ook daadwerkelijk met elkaar in gesprek. Volgens mij is het meer dan ooit nodig dat er een helder geluid klinkt (en niet alleen binnen de cgk) tegenover wat de GKv kort geleden hebben gepresenteerd als 'Gereformeerde hermeneutiek'.
Daar maak ik mij persoonlijk geen zorgen over. De opleiding in Apeldoorn staat goed aangeschreven en mij dunkt dat er genoeg aandacht zal zijn voor de verschillende hermeneutische methoden. Dus de Kampense methode komt daar zeker voorbij, ware het niet dat leergierige studenten zich daar zeker ook in verdiepen zullen.
Dat wil niet zeggen dat het niet behandeld moet worden. Mijn inziens is dat denk ik zeer belangrijk dat theologen i.w. daar ook notie van nemen. Ook het gesprek aangaan met andere 'flanken'. Maar dat kan (helaas) binnen de CGK intern ook, als je de verscheidenheid ziet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik kan me wel vinden in de column van ds. Wim de Bruin en in zijn reacties op opmerkingen bij de column.
Ik verbaas mij juist enorm over zijn openbare uitlatingen over dit onderwerp, maar ook over eerdere onderwerpen die gevoelig liggen. Het komt op mij over als "geschop". En ik begrijp, mede gezien de achtergrond waarin hij is opgegroeid en heeft gemerkt, deze opmerkingen niet zo.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Ik zie er niets onaardigs of schoppends aan. Ik vind dat hij zich voorzichtig uitdrukt, maar dat zal ook aan mijn perspectief liggen. Ik vind het prettig als iemand zijn mening respectvol, maar helder en duidelijk geeft. Ik mis nergens in dit betoog het respect voor de gesprekspartners.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

merel schreef:
DDD schreef:Ik kan me wel vinden in de column van ds. Wim de Bruin en in zijn reacties op opmerkingen bij de column.
Ik verbaas mij juist enorm over zijn openbare uitlatingen over dit onderwerp, maar ook over eerdere onderwerpen die gevoelig liggen. Het komt op mij over als "geschop". En ik begrijp, mede gezien de achtergrond waarin hij is opgegroeid en heeft gemerkt, deze opmerkingen niet zo.
Helemaal met je eens!
Overigens niet voor het eerst. Hij is bezig met een soort kruistocht tegen alles wat van oudsher echt CGK is/was. Niet alleen op zijn blog, maar ook op twitter.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Wat zijn de twee belangrijkste voorbeelden daarvan dan? Voor zover je stelling mag blijven staan.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik zie er niets onaardigs of schoppends aan. Ik vind dat hij zich voorzichtig uitdrukt, maar dat zal ook aan mijn perspectief liggen. Ik vind het prettig als iemand zijn mening respectvol, maar helder en duidelijk geeft. Ik mis nergens in dit betoog het respect voor de gesprekspartners.
Hij brengt inderdaad zijn mening respectvol. Hij vergeet alleen dat hij niet alleen kerklid is, maar een dominee en daarmee een voorbeeldfunctie heeft. Welk voorbeeld geeft hij voor de jeugd? Hij ageert tegen elk besluit dat genomen is/wordt door de synode. Als je het werkelijk met de grondbeginselen van een kerk niet eens bent en je schaamt om christelijk gereformeerd te zijn ( dat schrijft hij namelijk op zijn blog) , dan kan je je afvragen of je wel in de juiste kerk zit.
Laatst gewijzigd door merel op 23 okt 2017, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

DDD schreef:Wat zijn de twee belangrijkste voorbeelden daarvan dan? Voor zover je stelling mag blijven staan.
Standpunt synode over homoseksualiteit en standpunt over vrouwen in het ambt en nu de GTU.
En dan heb ik het niet eens over zijn overige standpunten waarover hij blogt.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Ik vind dat geen van beide voorbeelden van typisch christelijk-gereformeerde standpunten. Dat zou geschiedvervalsing zijn. Het zijn wel onderwerpen waarover in brede kring anders gedacht wordt dan 40 jaar geleden.

Los daarvan heeft een dominee een leidende functie. Er zijn veel kerkleden die hem hierin geheel volgen, en ik zie niet in waarom een dominee dan zijn rol niet zou moeten vervullen, omdat een meerderheid van de synode anders denkt. Dat heeft niets met schoppen te maken, maar met het bepleiten van je eigen positie. En die verschillen zijn niet nieuw, want waren er in de jaren zestig ook.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

Of deze visie typisch christelijk gereformeerd is laat ik in het midden.
Het feit dat hij een voorbeeldfunctie heeft, vind ik persoonlijk nog zwaarder wegen. Als hij het niet eens is met bepaalde standpunten moet hij dat op de classis bespreken en daar een meerderheid zoeken. Bezwaar indienen bij de synode mag uiteraard ook, ( dat doen meerdere predikanten die het niet eens zijn met de genomen beslissingen van de synode). Ik vind het storend dat hij het via social media te pas en te onpas ventileert waarom hij zich schaamt om christelijk gereformeerd te zijn. En nog storender vind ik het dat hij daarbij aangeeft dat hij de synodaal genomen beslissingen niet zal opvolgen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Ik vrees dat een belangrijk deel van de kerkleden zich daar geheel in herkent.

Schaamte voor de tekortkomingen van je kerkverband is mijns inziens geen zonde. Zolang je je er maar niet tegen afzet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik vrees dat een belangrijk deel van de kerkleden zich daar geheel in herkent.

Schaamte voor de tekortkomingen van je kerkverband is mijns inziens geen zonde. Zolang je je er maar niet tegen afzet.
Waaruit maak jij op dat een belangrijk deel van de kerkleden zich hierin herkent?

Schaamte voor tekortkomingen is inderdaad geen zonde. Het afzetten inderdaad wel en dat doet juist ds. de Bruin door te stellen dat hij zich niet zal houden aan bepaalde synodaal genomen besluiten.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Nou, ik spreek wel eens mensen;-)

En verder ligt het ook voor de hand dat de overgrote meerderheid van de leden in Zoetermeer, Purmerend, Zwolle, Scherpenzeel enz. enz. het grotendeels met de broeder eens zijn.

Kun je een voorbeeld noemen van 'zich afzetten tegen'? Zoiets ben ik nog niet tegengekomen.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 okt 2017, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door s1051952 »

merel schreef:Of deze visie typisch christelijk gereformeerd is laat ik in het midden.
Het feit dat hij een voorbeeldfunctie heeft, vind ik persoonlijk nog zwaarder wegen. Als hij het niet eens is met bepaalde standpunten moet hij dat op de classis bespreken en daar een meerderheid zoeken. Bezwaar indienen bij de synode mag uiteraard ook, ( dat doen meerdere predikanten die het niet eens zijn met de genomen beslissingen van de synode). Ik vind het storend dat hij het via social media te pas en te onpas ventileert waarom hij zich schaamt om christelijk gereformeerd te zijn. En nog storender vind ik het dat hij daarbij aangeeft dat hij de synodaal genomen beslissingen niet zal opvolgen.
Enerzijds snap ik je wel. Anderzijds zie je dat bijv. ds. Roos ook erg hard (m.i. te hard) oordeelt over gemeenten aan de linkerzijde en in het bijzonder over gemeenten die samenwerken met de plaatselijke GKv. Het valt me dan op bijv. een ds. Roos wel zulke harde uitspraken mag doen, maar als ds. W. de Bruin nu andersom ook vrij stevige uitspraken doet, vindt de rechterzijde dat hij deze dingen niet op deze manier naar buiten moet brengen. Kortom: m.i. gebruiken zowel de rechter- als de linkerzijde van de CGK soms erg grote woorden (t.o.v. elkaar) om hun punt duidelijk te maken (want de uitspraken van ds. Roos en ds. De Bruin zijn slechts een paar voorbeelden, er zijn er meer aan te wijzen).
Plaats reactie