Voortbestaan TUA

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Vindt je het heel erg als ik dit 'vroom geneuzel' vind?
Nee hoor, helemaal niet, dat mag je vinden.
Maar dat ontneemt mij wel de lust om nog te reageren op jou.
Dat deed je toch al niet, dus dat maakt dan ook niet meer uit!
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Zita »

Ontopic, aub (en dus niet op de persoon). Wellicht wordt dit topic nog gesplitst.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door mcgk »

GKV: vandaag is het besluit genomen dat vrouwen zowel ouderling als diaken mogen worden. Morgen wordt er besloten over het predikantschap, de uitkomst is voorspelbaar ondanks dat de vorige besluiten niet unaniem genomen zijn. Zou dit nog invloed kunnen hebben op de besluitvorming van de GTU m.b.t. de CGK? Van de drie deelnemende kerken NGK, GKV en CGK is laatstgenoemde nog de enig overgebleven kerk met alleen mannelijke ambtsdragers.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

mcgk schreef:GKV: vandaag is het besluit genomen dat vrouwen zowel ouderling als diaken mogen worden. Morgen wordt er besloten over het predikantschap, de uitkomst is voorspelbaar ondanks dat de vorige besluiten niet unaniem genomen zijn. Zou dit nog invloed kunnen hebben op de besluitvorming van de GTU m.b.t. de CGK? Van de drie deelnemende kerken NGK, GKV en CGK is laatstgenoemde nog de enig overgebleven kerk met alleen mannelijke ambtsdragers.
Vreselijk besluit met de kans dat vandaag ook de kansel opengesteld wordt voor de vrouw. De CGK moet hier verre van blijven en alle samenwerking onmiddelijk stoppen, zowel op kerkelijk niveau (GTU) als op gemeentelijke niveau (samenwerkingsgemeenten). Als je hiermee in zee gaat, dan betekent dat het einde van de CGK (figuurlijk dat ten eerste, maar ik vrees ook letterlijk). Samen de opleiding doen, met dergelijke Schriftvisies: :fuite
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:
mcgk schreef:GKV: vandaag is het besluit genomen dat vrouwen zowel ouderling als diaken mogen worden. Morgen wordt er besloten over het predikantschap, de uitkomst is voorspelbaar ondanks dat de vorige besluiten niet unaniem genomen zijn. Zou dit nog invloed kunnen hebben op de besluitvorming van de GTU m.b.t. de CGK? Van de drie deelnemende kerken NGK, GKV en CGK is laatstgenoemde nog de enig overgebleven kerk met alleen mannelijke ambtsdragers.
Vreselijk besluit met de kans dat vandaag ook de kansel opengesteld wordt voor de vrouw. De CGK moet hier verre van blijven en alle samenwerking onmiddelijk stoppen, zowel op kerkelijk niveau (GTU) als op gemeentelijke niveau (samenwerkingsgemeenten). Als je hiermee in zee gaat, dan betekent dat het einde van de CGK (figuurlijk dat ten eerste, maar ik vrees ook letterlijk). Samen de opleiding doen, met dergelijke Schriftvisies: :fuite
Het is een hellend vlak.Eenmaal aan de rol,is het niet meer te stoppen.Het word van kwaad tot erger.Ze noemen het"samen op weg",maar het is niks anders dan"samen van de weg".
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Moderamen »

Besluit 4:
uit te spreken dat er Schriftuurlijke gronden zijn om naast mannen ook vrouwen te roepen tot de dienst in het opzicht, het pastoraat en het onderwijs en daardoor tot het ambt van ouderling.

Gronden:
1. De figuren van Mirjam (Micha 6:4) en Debora (Recht. 4-5) laten vrouwen in het oude verbond zien die in samenwerking met mannen optreden in bestuur en rechtspraak.
2. Zij konden daartoe ook door God geroepen worden, zoals blijkt uit Micha6:4, waar de Heer aan Israel voorhoudt: 'Ik zond...Mirjam om jullie voor te gaan.'
3. Terwijl het Nieuwe Testament mannen als ouderen-oudsten noemt worden ook oudere-oudste vrouwen opgeroepen tot voorbeeld en zielszorg (Titus. 2:3-5).
4. Paulus' aanduiding van Junia en haar man Andronikus als apostelen die veel aanzien genieten, Rom. 16:7, of van andere echtparen als zijn medewerkers, Rom. 16:3, en zijn vermelding van echtparen en van een broer en zus bij wie aan huis een gemeente samenkomt, Rom 16:5,15 wekken de indruk dat man en vrouw in een gelijkwaardige positie samen leiding geven in Christus' gemeente.
Wat vinden we van deze argumenten?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Wandelende »

Argument 4 vind ik persoonlijk niet erg steekhoudend. Dominees, zendelingen, evangelisten, hoe vaak is het een echtpaar? Heel vaak. En wat kan de vrouw dan ook tot veel zegen zijn, zowel voor de mensen als ook voor haar eigen man. Ik betwijfel of je de genoemde Bijbelgedeelten zo kunt uitleggen dat ze een gelijke functieverdeling hadden.

Daarnaast vind ik het wederom een voorbeeld dat we in Nederland zoveel mogelijk streven naar gelijkheid en op allerlei fronten niet kunnen (of willen?) beseffen dat er verschillen zijn en vooral ook mógen zijn.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Helaas en zeer verdrietig! Vrouwen mogen predikant worden in de GKV, het is besloten. Alle ambten opengegooid.
Op twitter las ik een reactie van afgevaardigde GKV-ouderling Van der Tol: "Gods Woord is vogelvrij verklaard in onze kerk"
Vreselijk gewoon, ik krijg het er koud van. De wereld en het gedachtengoed van de wereld, namelijk gelijkheid van man en vrouw komt met sneltreinvaart de kerk in. "Wie meent te staan, ziet toe dat hij niet valle".
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Auto »

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Goed van Ds. Buijs dat hij het bestempeld als 'teleurstellend' en benoemd dat de wegen op Schriftvisie hier uiteenbuigen.

Los van dit bericht, maar wel aan de hand van dit bericht: Soms wordt je wel een beetje moe van dat altijd moeten polderen in een kerk. Ik snap dat het een gegeven is met oog op de flanken in de CGK. Maar ergens moet je toch een dikke grens trekken lijkt mij. Ik hoop dat de synode van de CGK a.s. donderdag de GTU definitief afserveert. Zou dit aannemelijk zijn? Of heeft de CGK te vrezen dat het doorgaat?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

Enerzijds goed nieuws, in die zin, ik hoop van ganser harte dat toenadering tot de GKv nu gestopt wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Enerzijds goed nieuws, in die zin, ik hoop van ganser harte dat toenadering tot de GKv nu gestopt wordt.
Dat zou de juiste beslissing zijn, zeker daarin ben ik het met je eens. Maar aangezien de CGK een kerk is die elkaar probeert vast te houden zal dat zover denk ik niet komen. Men zal de samenwerkende gemeenten niet willen verliezen en de afkeurende gemeenten ook niet. Maar hoe? Ik denk dat ze de grip op elkaar meer en meer verliezen. Het enige wat nog echt bindt is de TUA. En die staat nu dus op de helling.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

A.s. donderdag gaat de synodevergadering over de GTU niet door. Er zou meer tijd nodig zijn. De vergadering is verplaatst naar D.V. 10 oktober.

Van knopen doorhakken heeft men nog nooit gehoord :jongle
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Dat lijkt me dan een heel verstandig besluit. Zo'n haast heeft het natuurlijk helemaal niet.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door claus »

Zeker nu die twee kerkverbanden gaan fuseren, de Vrijgemaakt Gereformeerden en de Nederlands Gereformeerden en nadat het ambt nu ook bij de Vrijgemaakten voor vrouwen open staat, acht ik het zéér verstandig dat men zich niet alleen bezint, maar ook DUIDELIJK een 'nee' laat horen.
Plaats reactie