Voortbestaan TUA

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Dat het heel moeilijk is, kan ik begrijpen. En natuurlijk ligt het allemaal heel persoonlijk. Voor mijzelf zou ik dit nooit kunnen verantwoorden: blijven zitten onder een prediking waarin de boodschap maar ten dele bijbels is, terwijl er andere gemeenten zijn waar voluit bijbels wordt gepreekt... en dat ten goede van een gemeente!
Voor mij is de vraag wat precies de definitie is van: 1. ten dele bijbels en 2. voluit bijbels. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze definities (grotendeels) zijn gebaseerd op persoonlijke assumpties.
Dat klopt. Mogelijk kun je daarom ook begrijpen waarom ik zei dat het allemaal heel persoonlijk ligt....
Duidelijk is wel dat het hier over mensen gaat die zélf zeggen dat ze hun zorgen hebben over de prediking op dit punt, maar tóch blijven zitten. Dat is dus wel iets anders dan dat ik zou zeggen: 'zeg beste Ambtenaar, ik vind de preken die jij beluistert niet bijbels dus wegwezen daar...'
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Dat het heel moeilijk is, kan ik begrijpen. En natuurlijk ligt het allemaal heel persoonlijk. Voor mijzelf zou ik dit nooit kunnen verantwoorden: blijven zitten onder een prediking waarin de boodschap maar ten dele bijbels is, terwijl er andere gemeenten zijn waar voluit bijbels wordt gepreekt... en dat ten goede van een gemeente!
Ook Apollos had een prediking die maar ten dele Bijbels was. Gelukkig vertrokken Aquila en Priscilla niet, maar zij zijn door hun houding voor hem persoonlijk én voor zijn prediking binnen de gemeenten tot grote zegen geweest (Hand. 18:24-28). Ik zou jouw stelling dan weer nooit kunnen verantwoorden. Tenminste... niet zo stellig als die hier staat.

Er zit natuurlijk wel verschil tussen de vraag wélk deel van de Bijbel wel gepreekt wordt / achterwege gelaten wordt. Dat vind ik ook het probleem in deze discussie. Er worden vanuit bepaalde voorbeelden algemene stellingen geschreven. Die stap is denk ik niet altijd juist.
Om een voorbeeld te noemen: zelf ervaar ik het als een groot verschil of je in een gemeente zit waar de prediking hypercalvinistisch is, of in een gemeente waar de predikant een onbijbelse levensstijl niet alleen niet afwijst, maar ook propageert. Hoewel ik (zoals ik eerder hier betoogd heb) in beide gevallen vertrekken nóóit als eerste optie zie, zou ik deze twee situaties wel heel verschillend ervaren als gemeentelid. Toch kun je in beide gevallen zeggen dat de boodschap daar "ten dele Bijbels" is en dat er ongetwijfeld andere gemeenten zijn waar "voluit Bijbels" gepreekt wordt, om bij jouw stelling te blijven.

De stelling over "stenen voor brood" is net zo ambivalent. Is er geen brood meer te krijgen in de prediking? Of zitten er stenen tussen het brood? Algemene uitspraken zijn snel gedaan, maar doen de complexe werkelijkheid vaak zo weinig recht.
Waar ik vooral niet in mee kan komen, is dat je een is gelijk teken lijkt te zetten tussen zorgen over de prediking hebben en vertrekken. Er liggen nog heel wat stappen tussen. Juist in gemeenten waar dwalingen zijn kunnen zij die trouw blijven en zuchtend en worstelend in die gemeente aanwezig zijn, van grote betekenis voor de gemeente zijn.
Wat mij steekt is dat juist deze mensen - voor wie ik heel veel bewondering heb omdat hun weg er vaak onbegrepen is en lijden in de kerk betekent - in dit topic het verwijt krijgen niet 'uit te gaan'. Overigens moet die worsteling dan wel oprecht zijn en niet uit gemakzucht geboren worden. Die houding kom je helaas ook wel tegen: wel van alles aan te merken op de eigen gemeente, maar een wezenlijke droefheid erover ontbreekt.

En natuurlijk ligt er ergens een grens. Ik noemde eerder in dit topic het voorbeeld van Korinthe om aan te geven dat die grens misschien verder ligt dan wij aanvankelijk zouden denken.
Ik besef ook dat de kerkelijke context waaruit je hierover schrijft heel verschillend is. Zelf herken ik in mijn eigen kerk de vragen uit dit topic niet direct; er zijn bij ons weer genoeg andere hele grote zorgen. Maar voor mij is de situatie niet zo voorstelbaar dat een predikant de Passion zou promoten. Ik zou dat heel verdrietig vinden; naast het feit dat het om een onbijbels project gaat, zou ik bang zijn dat er ook een wezenlijk verschil in de opvatting over het evangelie achter schuilgaat. In dit topic is te merken dat de kerkelijke context ook wel bepalend is voor de manier waarop wordt gereageerd. In mijn eigen context zie ik helaas veel te veel mensen met gezwinde spoed hun gemeente verlaten met een beroep op onbijbelse prediking of stenen voor brood, helaas vaak zonder zich rekenschap te geven van de roeping die er in hun eigen gemeente ligt en de plaats die zij dáár van de Heere ontvangen hebben. Die ervaring kleurt ongetwijfeld weer mijn eigen bijdrages.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Dit is heel moeilijke materie, en brengt veel verdriet en worsteling mee. Daar wil ik niets van af doen.
Toch vraag ik me af of dit motief, hoe begrijpelijk ook, juist is. Omdat het niet (alleen) gaat om uiterlijkheden, middelmatigheden, maar ook om de prediking. Dan gaat het om het heil van onsterfelijke zielen, om onderwijs voor je ziel. Als je stenen voor brood krijgt, is dan het belang van de gemeente groter?
Ik geef toe dat ik over een overstap naar andere gemeente of kerk mogelijk wat makkelijker denk dan de meesten hier, dus neem dat mee in je overwegingen. Maar ik denk dat mijn vraag toch het overdenken waard is.
Wij kennen deze zaken ook in onze familie, hoewel de familie nu vrijwel allen gestorven zijn. Niet weg kunnen uit de Hervormde kerk, en stenen voor brood krijgen. Het is werkelijk geen kleine zaak. Maar ook het verlaten van de kerk waarin je bent opgegroeid kan een heel grote en ingrijpende stap zijn. De familie van vaders kant zijn allen overgegaan naar de GG, maar 2 tantes, die de bezwaren wel deelden, konden toch niet weg uit de Hervormde kerk. Ze zijn gebleven tot hun dood, hun (de predikanten) tot een getuigenis.
Dat het heel moeilijk is, kan ik begrijpen. En natuurlijk ligt het allemaal heel persoonlijk. Voor mijzelf zou ik dit nooit kunnen verantwoorden: blijven zitten onder een prediking waarin de boodschap maar ten dele bijbels is, terwijl er andere gemeenten zijn waar voluit bijbels wordt gepreekt... en dat ten goede van een gemeente!
Er was wel een GG (en nu nog) in Wierden, en daar hebben mijn tantes hun geestelijke voeding moeten (of mogen) halen. Ze werden wat dat betreft wel onderhouden, vooral toen er in die tijd vaker dan nu weekdiensten waren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

@Jongere, ik geloof dat de verschillen tussen onze opvattingen niet heel groot zijn, tenminste niet als je recht doet aan mijn diverse 'disclaimers' dat het allemaal moeilijk is, heel persoonlijk, dat het tot veel verdriet en grote worsteling leidt.

Een makkelijke overstap wijs ik ook af. Ik geloof zeker dat we niet voor niets in een bepaalde gemeente geplaatst zijn.

Je opmerking over Apollos (je hebt dit meen ik al eerder aangehaald) vind ik toch wel bijzonder. Die situatie kun je toch niet vergelijken met de situatie waar we het nu over hebben? Zowel Apollos als Aquila en Priscilla waren op rondreis, dus er is niet eens sprake van een gemeente. En al zou dat zo zijn, welk alternatief hadden ze?

Ik vind dat in een dergelijke discussie heel vaak naar voren komen: 'welk Bijbels argument kun je vinden om een gemeente te verlaten?' Of de NGB wordt erbij gehaald, dat we niet de ware kerk mogen verlaten.
Dat klinkt heel goed, en het is ook goed om de Bijbel erbij open te slaan, maar dan moet wel de situatie waarin wij verkeren daarbij in ogenschouw genomen worden. En dat is: er zijn in ons land meerdere kerkverbanden en daarbinnen meerdere gemeenten waarin Gods Woord gebracht wordt. Er is dus niet één gemeente, en niet één ware kerk maar meerdere.
Heeft dat aspect ook nog een plaats in deze gedachtenwisseling?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

eilander schreef:@Jongere, ik geloof dat de verschillen tussen onze opvattingen niet heel groot zijn, tenminste niet als je recht doet aan mijn diverse 'disclaimers' dat het allemaal moeilijk is, heel persoonlijk, dat het tot veel verdriet en grote worsteling leidt.

Een makkelijke overstap wijs ik ook af. Ik geloof zeker dat we niet voor niets in een bepaalde gemeente geplaatst zijn.

Je opmerking over Apollos (je hebt dit meen ik al eerder aangehaald) vind ik toch wel bijzonder. Die situatie kun je toch niet vergelijken met de situatie waar we het nu over hebben? Zowel Apollos als Aquila en Priscilla waren op rondreis, dus er is niet eens sprake van een gemeente. En al zou dat zo zijn, welk alternatief hadden ze?

Ik vind dat in een dergelijke discussie heel vaak naar voren komen: 'welk Bijbels argument kun je vinden om een gemeente te verlaten?' Of de NGB wordt erbij gehaald, dat we niet de ware kerk mogen verlaten.
Dat klinkt heel goed, en het is ook goed om de Bijbel erbij open te slaan, maar dan moet wel de situatie waarin wij verkeren daarbij in ogenschouw genomen worden. En dat is: er zijn in ons land meerdere kerkverbanden en daarbinnen meerdere gemeenten waarin Gods Woord gebracht wordt. Er is dus niet één gemeente, en niet één ware kerk maar meerdere.
Heeft dat aspect ook nog een plaats in deze gedachtenwisseling?

Jongere zegt in zijn bijdrage o.a. dat vertrek nooit de " eerste optie" mag zijn en dat tussen zorg over de prediking en vertrek nog veel stappen behoren te zitten.

Dat is natuurlijk ook de werkelijkheid bij (bijna) alle vertrekkers. Niemand vertrekt uit zijn gemeente als er een keer eenzijdig wordt gepreekt. De worsteling van de mensen die zich geroepen weten om " uit te gaan" wordt door jongere niet genoeg gewogen.

Misschien wordt het duidelijker als ik iets van onze worsteling vertel. Ga niet in op de specifieke inhoud van onze zorgen in onze oude gemeente . Dat zou niet tot stichting zijn.
Wij hebben 7 jaar gedaan om van gemeente te veranderen. Vele gesprekken met predikant/kerkenraad. Soms maanden zwerven maar toch weer denken terug te "moeten gaan " .
Pas toen er duidelijkheid kwam van Boven durfden wij de ingrijpende stap te doen en ons lidmaatschap op te vragen.
Zonder vroom te willen doen denk ik dat je gemeente alleen maar mag verlaten als je daar biddend duidelijkheid over gekregen hebt.
Bij ons is het 11 jaar geleden dat wij vertrokken zijn uit onze vorige gemeente en de beslissing is niet ongezegend gebleven.
Spreek maar eens met mensen die de gemeente hebben verlaten waar ze gedoopt zijn, belijdenis hebben gedaan,getrouwd zijn, hun kinderen hebben laten dopen . Zulke mensen gaan echt niet als " eerste optie " weg.
Ze zeggen later vaak wel dat ze eerder hadden moeten vertrekken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

Jongere schreef: De stelling over "stenen voor brood" is net zo ambivalent. Is er geen brood meer te krijgen in de prediking? Of zitten er stenen tussen het brood? Algemene uitspraken zijn snel gedaan, maar doen de complexe werkelijkheid vaak zo weinig recht.
Zo is het voor mij. Zie dikgemaakte. Dat geeft het precies weer. Soms zie je de stenen aankomen, soms niet en dan is het erg verdrietig.
Het wonderlijke is dan wel weer dat na zo'n schrale zondag waarin ik moedeloos de week denk in te moeten, dan een link aanklik (die ik eerder aangereikt kreeg) en dat het precies datgene is waar ik zo naar uitkeek.
eilander schreef:En dat is: er zijn in ons land meerdere kerkverbanden en daarbinnen meerdere gemeenten waarin Gods Woord gebracht wordt. Er is dus niet één gemeente, en niet één ware kerk maar meerdere.
Zeker! Mensen die vertrekken kunnen dan kiezen voor een andere gemeente in hun eigen kerkverband ofwel toetreden tot een ander.
Kiezen voor een predikant is niet verstandig, die krijgt vroeger of later een beroep en is dan weg. De opvolger kan dan ook teleurstellen.
En als het goed is, kies je niet alleen voor andere prediking, maar ook andere broeders en zusters in die gemeente.
En dan is niet te onderschatten dat het karakter van een gemeente behoorlijk kan verschillen. (stads, of juist dorps, of middelgrote stad).

Zoals er nu zorgen zijn over het voortbestaan van de TUA - want daar gaat het in dit topic uiteindelijk over - zijn er net zoveel zorgen in veel gemeentes. Het overlapt elkaar, het heeft grote gevolgen, voor later.
Er was oproep tot gebed voor de TUA, maar wat is de inhoud van het gebed? Oproep tot verbroedering of zelfstandigheid kunnen bewaren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

@huisman, wat je schrijft is heel herkenbaar. Bij ons is het ook een proces van jaren geweest, met als verschil dat we nooit weg geweest zijn. Uit ervaring uit eigen jeugd weet ik hoe funest het is als je als ouders niet meer naar doordeweekse diensten gaat bijvoorbeeld.
Het aspect dat helma noemt, was voor ons ook van groot belang: je kinderen. Als je het verschil in onderwijs ziet tussen toen en nu, is dat enorm.
Ik denk dat een heel grote verantwoordelijkheid is, wat mij betreft veel groter dan de verantwoordelijkheid voor het behoud van een gemeente.
Los daarvan: het ging hier over een andere situatie, waarin vanaf de kansel goddeloze dingen worden gepromoot. Ik zeg niet dat je dan makkelijk wegkunt of dat je dan bij de eerste keer moet opstappen, maar in die situatie kan ik me toch niet voorstellen dat je het daar jaren volhoudt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Jongere »

Dank voor je persoonlijk bijdrage, huisman (en eilander). Ik lees daarin iets van de worsteling die dat moet zijn geweest. Het is nooit mijn bedoeling geweest om iedere vorm van kerkverandering af te keuren en al helemaal niet om daar te lichtvaardig over te spreken. Excuses als dat wel zo is overgekomen. Ik weet dat er redenen kunnen zijn die zorgen voor het verlaten van de kerk waar je aanvankelijk een plaats kreeg. Ik besef dat dat heel ingrijpend moet zijn en soms een leven lang pijn kan blijven doen.

Er zijn twee dingen geweest die ik wél wilde zeggen:
1) Dat een verandering van kerk altijd een proces moet zijn van gebed en gesprek, waarbij vertrek de láátste stap in het traject is en niet (één van de) eerste. Ik lees in je verhaal dat het bij jullie inderdaad zo gegaan is. Daar heb ik respect voor. Maar:
huisman schreef:Spreek maar eens met mensen die de gemeente hebben verlaten waar ze gedoopt zijn, belijdenis hebben gedaan,getrouwd zijn, hun kinderen hebben laten dopen . Zulke mensen gaan echt niet als " eerste optie " weg. Ze zeggen later vaak wel dat ze eerder hadden moeten vertrekken.
Ik zou willen dat ik je dit ook na kon zeggen. Ik spreek geregeld met zulke mensen en merk vooral dat de houdingen heel verschillend zijn. Er zijn ervaringen als die van jou. Er zijn er helaas ook die wél als eerste optie vertrekken. Helaas verzin ik dat niet.

2) Daar hangt mijn tweede punt eigenlijk nauw mee samen. In mijn vorige post zei ik dat we vooral moeten beseffen dat we vanuit zulke verschillende situaties en ervaringen spreken. Dat is waarvoor ik aandacht wil vragen. Dat betekent niet dat ik jullie situatie niet zie of erken. Echter, omgekeerd moet ook niet het geval zijn... Daarom ben ik het met je onderstaande alinea niet eens:
huisman schreef:Dat is natuurlijk ook de werkelijkheid bij (bijna) alle vertrekkers. Niemand vertrekt uit zijn gemeente als er een keer eenzijdig wordt gepreekt. De worsteling van de mensen die zich geroepen weten om " uit te gaan" wordt door jongere niet genoeg gewogen.
Je nuanceert nog met het woordje bijna. Maar helaas kom ik teveel vertrekkers tegen die deze stap te lichtvaardig nemen. En ja, ik spreek hen werkelijk, ik beoordeel dat niet even vanuit een ivoren toren of iets dergelijks. Er zijn er die vertrekken zonder een inhoudelijk woord te wisselen met predikant of kerkenraad, om vervolgens vanuit de nieuwe gemeente aan nestbevuiling te gaan doen.

En nee, ik wil absoluut niet beweren dat allen die van kerk veranderen dat op deze manier doen. Sterker nog, het is gelukkig een minderheid. Alles wat ik wil zeggen is dat we, juist omdat de situaties zo verschillend kunnen zijn, moeten waken voor algemene uitspraken over kerkverandering. Eilander deed zo'n algemene uitspraak (niet kunnen verantwoorden dat je blijft bij een slechts ten dele Bijbelse prediking), en daar reageerde ik op.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Wim Anker »

Bij mij blijft een unheimisch gevoel over bij al deze voor- en tegenvoorbeelden en al deze "nuance". Het zorgt ervoor dat de duidelijkheid van de Schrift wordt verduisterd. Deze discussie begon met het promoten van de Passion en het in een dienst bespreken van de wederwaardigheden van de voetbalcompetitie. Hier is de Heiligheid van God in het geding. Die notie moet voorop staan. Daar zouden we ons - uit liefde tot God en tot onze naaste - niet mee moeten willen bezondigen.

En ik vind het erg spijtig dat o.a. lange genuanceerde postings van @Jongere v.w.b.t. deze feiten geen duidelijke richting geven. Het blijft bij wat "aanwijzingen" welke richting er zoal opgedacht zou kunnen worden maar dat vooral moet worden onthouden dat iedereen er anders mee kan omgaan en dat dat vooral gerespecteerd moet worden enzo..... Iedereen weer blij want als er maar wat moeite is geweest dan is het toch wel goed..........., ongeacht de keuze.

Overigens vind ik het ook discutabel om - gezien de genoemde feiten uit de voorbeelden - een weggaan bij zo'n gemeente negatief te belichten door - niet met een direct verband maar contextgewijs - verhalen te vertellen over mensen die zomaar om het minste of geringste zonder wat te zeggen ergens weglopen. Dat lijkt framing en doet de discussie ook geen goed.

En het doel (blijven tot mogelijk nut) heiligt niet de middelen, de bijbel veroordeeld juist dergelijke menselijke redeneringen. Dat eerst een gesprek moet plaatsvinden is uiteraard duidelijk. Ook Apolllos liet zich echter wel corrigeren na het gesprek. Het duurt niet eindeloos.
En enkel de Schrift is de norm. En die zegt: Zo zij niet doen naar dit Woord. Dan is er geen dageraad te verwachten. Ook in de kerk niet. Laten we dus discussiëren over wat de Schrift zegt. Want dat helder krijgen is van levensbelang. Met veel verdriet blijven zitten of met veel pijn weggaan zegt helemaal niets over de juistheid van een keuze en is daarnaast ook niet relevant in een discussie. Het is eerder een dooddoener - en nee, ik bedoel dat niet om te bagatelliseren - om niet feitelijk te behoeven argumenteren.

En juist al dit menselijke geredeneer, genuanceer en ja maars......is m.i. juist de reden en een katalysator van de verregaande vervlakking en oppervlakkigheid in o.a. de CGK.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 06 jun 2017, 21:41, 4 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

Duidelijk, @Jongere. Een ieder schrijft met in zijn achterhoofd zijn eigen ervaringen, dat blijkt ook hier. Het was geenszins mijn bedoeling om alle verandering goed te keuren, of andersom alle blijven af te keuren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Bij mij blijft een unheimisch gevoel over bij al deze voor- en tegenvoorbeelden en al deze "nuance". Het zorgt ervoor dat de duidelijkheid van de Schrift wordt verduisterd. Deze discussie begon met het promoten van de Passion en het in een dienst bespreken van de wederwaardigheden van de voetbalcompetitie. Hier is de Heiligheid van God in het geding. Die notie moet voorop staan. Daar zouden we ons - uit liefde tot God en tot onze naaste - niet mee moeten willen bezondigen.

En ik vind het erg spijtig dat o.a. lange genuanceerde postings van @Jongere v.w.b.t. deze feiten geen duidelijke richting geven. Het blijft bij wat "aanwijzingen" welke richting er zoal opgedacht zou kunnen worden maar dat vooral moet worden onthouden dat iedereen er anders mee kan omgaan en dat dat vooral gerespecteerd moet worden enzo..... Iedereen weer blij want als er maar wat moeite is geweest dan is het toch wel goed..........., ongeacht de keuze.

En het doel (blijven tot mogelijk nut) heiligt niet de middelen, de bijbel veroordeeld juist dergelijke menselijke redeneringen. Dat eerst een gesprek moet plaatsvinden is uiteraard duidelijk. Ook Apolllos liet zich echter wel corrigeren na het gesprek. Het duurt niet eindeloos.
En enkel de Schrift is de norm. En die zegt: Zo zij niet doen naar dit Woord. Dan is er geen dageraad te verwachten. Ook in de kerk niet. Laten we dus discussiëren over wat de Schrift zegt. Want dat helder krijgen is van levensbelang. Met veel verdriet blijven zitten of met veel pijn weggaan zegt helemaal niets over de juistheid van een keuze en is daarnaast ook niet relevant in een discussie. Het is eerder een dooddoener - en nee, ik bedoel dat niet om te bagatelliseren - om niet feitelijk te behoeven argumenteren.

En juist al dit menselijke geredeneer, genuanceer en ja maars......is m.i. juist de reden en een katalysator van de verregaande vervlakking en oppervlakkigheid in o.a. de CGK.
Er lopen twee dingen door elkaar, denk ik. Als ik spreek over een jarenlang proces, dan gaat dat niet over een situatie waarin The Passion wordt goedgepraat en van voetbal op topniveau wordt gedaan alsof dat prima verantwoord is.
Ook dan moet je het gesprek natuurlijk aan gaan, maar ik denk niet dat je in zo'n gemeente langer kunt blijven. Ik ga er dan even vanuit dat het geen heel vreemd incident is, waarna de betreffende gastpredikant wordt aangesproken door de kerkenraad en niet meer wordt uitgenodigd.
In zo'n situatie ben ik het met je eens: daarin moeten we radicaal zijn.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Er lopen twee dingen door elkaar, denk ik. ....
Eens. Ik heb alleen vaak wel het vermoeden dat de warboel bewust wordt gecreëerd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Jongere »

Wim, je presteert het opnieuw om mijn bijdragen op de meest negatieve manier mogelijk uit te leggen, of - in jouw woorden - te framen. Ik heb geen zin om te reageren op een karikatuur van mijn eigen woorden.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Wim Anker »

Jongere schreef:Wim, je presteert het opnieuw om mijn bijdragen op de meest negatieve manier mogelijk uit te leggen, of - in jouw woorden - te framen. Ik heb geen zin om te reageren op een karikatuur van mijn eigen woorden.
Dat is jammer. Want ik ben oprecht van mening dat jouw woorden deze uitleg impliceren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

Ware het denkbaar dat de discussie over The Passion en het van kerk veranderen met of zonder nuances, afgesplitst kan worden, zodat we ontopic verder kunnen over de mogelijke ontmanteling van de TUA?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie