Voortbestaan TUA

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

DDD schreef: Waarom licht je niet toe waarom ik mijzelf overschreeuw? Iedereen kan natuurlijk wat roepen, ik ook. Maar als ik de reacties hierboven lees, dan zie ik niet zulke opmerkingen in de tweets terugkomen. Wel teleurstelling, maar geen voorstellen tot kerkscheuring en dergelijke, laat staan dat de geestelijke staat van de tegenstanders in twijfel wordt getrokken.
Laat helder zijn dat ik ..
ten eerste niet oproep tot een kerkscheuring. Mijn voorstel bedoelt een gezamenlijke opheffing van de CGK en op gaan in bestaande kerkverbanden. Het Koninkrijk van God en het lichaam van Christus is gelukkig groter dan alleen de CGK. En dat is elkaar ook niet afstoten of loslaten.
ten tweede zie ik hier niemand de geestelijke staat van 'tegenstanders' in twijfel trekken. Elkaar geestelijk niet verstaan is totaal iets anders, dan iemand meteen voor ongelovige houden. Dus een beetje rigoureuze conclusie van je.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

helma schreef:
JCRyle schreef:.En velen zijn alleen nog lid van een bepaalde gemeente, maar het grotere geheel hebben ze al uit het oog verloren.
Dat is bij ons inderdaad zo ja. Er wordt wel eens gevraagd of er wel een band is met de CGK; omdat het merkbaar is dat het merendeel van de instromers niet zoveel heeft met het landelijk verband. Maar m.n. de jeugd kent maar een enkele predikant. En waarschijnlijk het merendeel van de leden die uit andere verbanden komen ook (en dat zijn er heel wat). Maar dat komt omdat we de laatste jaren doorgaans nauwelijks andere predikanten hebben dan onze eigen dominee en de emerituspredikant. Dan leer je een kerkverband (of zelfs een deel ervan) ook niet zo gauw kennen; laat staan je verbonden weten met het geheel. Veel mensen bij ons zijn echt alleen maar lid van CGK Renswoude.
Herkenbaar. Ook van de onbekendheid met andere predikanten, dan een beperkt groepje. Helaas is dit soms ook wel te wijten aan kerkenraden, die de binding met de CGK ook niet voorstaan. Als je in bepaalde gemeenten vraagt of ze lid zijn van de CGK, dan kan je een ontkennend antwoord krijgen. Men is namelijk lid van Bewaar het Pand. Natuurlijk kortzichtig gedacht, maar het is wel realiteit.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:@DDD ik beschouw mijzelf echt als de gematigde flank ( volgens huisman en luther de linker flank ;) )en zoals je kan lezen ben ik opgelucht over dit besluit. En met mij meerdere van de gematigde flank

@Luther jij roept dat niet, maar Huisman heeft liever dat mensen zoals ik vertrekken uit de cgk ;)
????? Mijn RF geheugen is beperkt maar heb ik jou uit de CGK gewenst ? Graag een duidelijk citaat van mijn hand.
Het voert voor mij te ver om diverse citaten uit de topics te zoeken, maar een korte samenvatting;
Jij hebt mij persoonlijk niet uit de CGK gewenst, maar wel mensen die, zoals jij het noemt, ver af staan van het oorspronkelijk gedachtgoed van de CGK/ BHP. Dus degene die opwekking tijdens een dienst zingen, moderne vertalingen, andere hermenautiek ( scheppingsverhaal, culturele interpretatie van de bijbel t.a.v. hoofddeksels en plaats van de vrouw). De mensen met deze denkwijze zie jij liever niet binnen het kerkverband.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

JCRyle schreef:
DDD schreef: Waarom licht je niet toe waarom ik mijzelf overschreeuw? Iedereen kan natuurlijk wat roepen, ik ook. Maar als ik de reacties hierboven lees, dan zie ik niet zulke opmerkingen in de tweets terugkomen. Wel teleurstelling, maar geen voorstellen tot kerkscheuring en dergelijke, laat staan dat de geestelijke staat van de tegenstanders in twijfel wordt getrokken.
Laat helder zijn dat ik ..
ten eerste niet oproep tot een kerkscheuring. Mijn voorstel bedoelt een gezamenlijke opheffing van de CGK en op gaan in bestaande kerkverbanden. Het Koninkrijk van God en het lichaam van Christus is gelukkig groter dan alleen de CGK. En dat is elkaar ook niet afstoten of loslaten.
ten tweede zie ik hier niemand de geestelijke staat van 'tegenstanders' in twijfel trekken. Elkaar geestelijk niet verstaan is totaal iets anders, dan iemand meteen voor ongelovige houden. Dus een beetje rigoureuze conclusie van je.
Liever niet. Ik ben erg gehecht aan de CGK en zou niet weten waar ik mij dan zou moeten aansluiten. De diversiteit in liggingen is m.i. een verrijking ipv een verarming en ik hoor graag predikanten van diverse liggingen binnen de CGK. Al moet ik toegeven dat de BHP heel ver van mij afstaat. Toch vind ik het prettig dat ook zij tot de CGK behoren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
merel schreef:@DDD ik beschouw mijzelf echt als de gematigde flank ( volgens huisman en luther de linker flank ;) )en zoals je kan lezen ben ik opgelucht over dit besluit. En met mij meerdere van de gematigde flank

@Luther jij roept dat niet, maar Huisman heeft liever dat mensen zoals ik vertrekken uit de cgk ;)
????? Mijn RF geheugen is beperkt maar heb ik jou uit de CGK gewenst ? Graag een duidelijk citaat van mijn hand.
Het voert voor mij te ver om diverse citaten uit de topics te zoeken, maar een korte samenvatting;
Jij hebt mij persoonlijk niet uit de CGK gewenst, maar wel mensen die, zoals jij het noemt, ver af staan van het oorspronkelijk gedachtgoed van de CGK/ BHP. Dus degene die opwekking tijdens een dienst zingen, moderne vertalingen, andere hermenautiek ( scheppingsverhaal, culturele interpretatie van de bijbel t.a.v. hoofddeksels en plaats van de vrouw). De mensen met deze denkwijze zie jij liever niet binnen het kerkverband.
Dus jou niet persoonlijk..pffffffff wat een opluchting :huhu .....de CGK is breder dan dat ik ben dat is waar maar daar leef ik al heel lang mee.
Maar de laatste jaren worden er grenzen ver overschreden (helaas niet alleen in de CGK zie boek dr van den Brink over evolutie).
Scherp gezegd maar mensen/predikanten die bv van den Brink volgen, ruimte geven aan homoseksuele relaties,de ambten willen openstellen voor vrouwen enz. zie ik liever vertrekken uit de CGK of nog beter zich bekeren van hun onbijbelse standpunten.
Verder verwijs ik naar mijn postings in een ander topic over separerende prediking. Die wordt helaas in grote delen van ons kerkverband gemist en zo'n prediking is geboden en noodzakelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

Is het een EN-En verhaal? Of is daar bij jou ook nuance in. Ik ( en met mij velen, waaronder prof Huijgen) heb geen moeite met het boek van vd Brink, waarin vraagtekens gezet worden bij een zes daagse schepping. Daarnaast ben ik geen voorstander van het openstellen van ambten voor vrouwen en sta ik achter het synodebesluit van de CGK in het kader van homoseksuele relaties. Wel sta ik heel anders dan jij in de interpretaties van m.i. cultuur gebonden teksten omtrent de man/vrouw verhouding. En ik ben onderdeel van de door jou verfoeide linker flank van de CGK.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

merel schreef:Is het een EN-En verhaal? Of is daar bij jou ook nuance in. Ik ( en met mij velen, waaronder prof Huijgen) heb geen moeite met het boek van vd Brink, waarin vraagtekens gezet worden bij een zes daagse schepping. Daarnaast ben ik geen voorstander van het openstellen van ambten voor vrouwen en sta ik achter het synodebesluit van de CGK in het kader van homoseksuele relaties. Wel sta ik heel anders dan jij in de interpretaties van m.i. cultuur gebonden teksten omtrent de man/vrouw verhouding. En ik ben onderdeel van de door jou verfoeide linker flank van de CGK.
Even precies: heeft prof. Huijgen geen moeite met het boek van Van den Brink? Daarmee doe je hem geen recht. Lees: https://arnoldhuijgen.nl/2017/09/27/waa ... onist-ben/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

merel schreef:Is het een EN-En verhaal? Of is daar bij jou ook nuance in. Ik ( en met mij velen, waaronder prof Huijgen) heb geen moeite met het boek van vd Brink, waarin vraagtekens gezet worden bij een zes daagse schepping. Daarnaast ben ik geen voorstander van het openstellen van ambten voor vrouwen en sta ik achter het synodebesluit van de CGK in het kader van homoseksuele relaties. Wel sta ik heel anders dan jij in de interpretaties van m.i. cultuur gebonden teksten omtrent de man/vrouw verhouding. En ik ben onderdeel van de door jou verfoeide linker flank van de CGK.
Door mij verfoeide linkerflank ? Jij zegt zelf een paar posts terug dat BhP heel ver van jou afstaat.Dat heb ik met de linkerflank. Staat lichtjaren van mij af. Trouwens niet de mensen uit die flank anders moest ik afscheid nemen van de helft van mijn familie maar wel hun standpunten die ik klip en klaar onbijbels noem.

Maar hoewel al die zaken die jij noemt belangrijk zijn, ze zijn ondergeschikt aan mijn grootste moeite met de linkerflank namelijk de prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef: En voor het overige zijn wij het inderdaad niet eens. Ik doe niet of iets bewust beleid is. En het is mijns inziens overduidelijk dat de linkerflank de laatste 20 jaar (dat speelde ook in 1997 al) steeds het onderspit delft en dus ook geen of weinig ruimte krijgt om zichzelf te zijn. Natuurlijk blijven de minderheidsrapporten er en inderdaad is er op synodaal niveau soms een eenheid, kennelijk voelt een belangrijk deel van de leden zich daar echter niet vertegenwoordigd. Dat is een breder voorkomend fenomeen.
1. De kerk is geen democratie.
2. Ruimte krijgen om zichzelf te zijn.... Dat klinkt me erg postmodern en derhalve niet bijbels in de oren. We moeten helemaal geen ruimte te krijgen om onszelf te zijn. Dan gaan we (ik ook) alleen maar de zonde uitleven. Ik begrijp uiteraard wat je bedoelt, maar het vragen om ruimte betekent helaas nogal eens dat men vooral afstand wil nemen van het (christelijke) gereformeerde gedachtegoed. En weet je: het gaat doorgaans niet eens om de gemeenten die keurig de kerkelijke weg bewandelen; wel om de gemeenten die daar lak aan hebben en vooral moord en brand schreeuwen in de media.
Waarom licht je niet toe waarom ik mijzelf overschreeuw? Iedereen kan natuurlijk wat roepen, ik ook. Maar als ik de reacties hierboven lees, dan zie ik niet zulke opmerkingen in de tweets terugkomen. Wel teleurstelling, maar geen voorstellen tot kerkscheuring en dergelijke, laat staan dat de geestelijke staat van de tegenstanders in twijfel wordt getrokken.
Woorden als 'verraad', 'kleinburgerlijk', 'narcistisch', etc zijn hier niet gevallen.
Wel. Als Paulus schrijft 'aanvaard elkaar, zoals ook Christus ons aanvaard heeft, is het wel degelijk uitdrukkelijk de bedoeling dat iedereen de ander aanvaardt. De verschillen van inzicht zijn een weerspiegeling van de veelkleurige genade van God. Dat zijn allemaal expliciet bijbelse inzichten. Ik zie daar niets postmoderns aan. En als wij in Christus geheiligd zijn, dan zijn we én onszelf, en leven we de zonde niet uit, althans, niet als we op onze plaats zijn.

Er zijn inderdaad in alle kerkverbanden gemeenten en individuen die geen vertrouwen hebben in de kerkelijke weg en dus ook daarbuiten van zich laten horen. Dat zegt iets over hen, maar het zegt mijns inziens ook iets over de kerkelijke weg als zodanig.

Ik vind kleinburgerlijk een keurige aanduiding voor de gang van zaken (hoewel ik vanwege gebrek aan betrokkenheid niet zo snel zo'n kwalificatie zou gebruiken), en die vind ik veel minder verstrekkend dan (bijvoorbeeld)de kwalificaties van Huisman in dit draadje, en de suggestie om de enige kerk die de breedte van de rechtzinnigheid nog een beetje weerspiegelt, maar op te heffen en elk een gemeente naar eigen smaak uit te zoeken. Dat is pas echt postmodern.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
DDD schreef: Waarom licht je niet toe waarom ik mijzelf overschreeuw? Iedereen kan natuurlijk wat roepen, ik ook. Maar als ik de reacties hierboven lees, dan zie ik niet zulke opmerkingen in de tweets terugkomen. Wel teleurstelling, maar geen voorstellen tot kerkscheuring en dergelijke, laat staan dat de geestelijke staat van de tegenstanders in twijfel wordt getrokken.
Laat helder zijn dat ik ..
ten eerste niet oproep tot een kerkscheuring. Mijn voorstel bedoelt een gezamenlijke opheffing van de CGK en op gaan in bestaande kerkverbanden. Het Koninkrijk van God en het lichaam van Christus is gelukkig groter dan alleen de CGK. En dat is elkaar ook niet afstoten of loslaten.
ten tweede zie ik hier niemand de geestelijke staat van 'tegenstanders' in twijfel trekken. Elkaar geestelijk niet verstaan is totaal iets anders, dan iemand meteen voor ongelovige houden. Dus een beetje rigoureuze conclusie van je.
Alsof het in twee delen knippen van een openbaring van het lichaam van Christus geen kerkscheuring zou zijn. Dat hangt vast aan de door jou gebruikte definitie, maar ik kan die niet volgen.

En wat het tweede betreft: als mensen elkaar geestelijk niet verstaan, dan zegt dat veel over de mensen zelf. Want met een beetje goede wil is dat prima mogelijk. Dus dat gebrek aan verstaan zegt mijns inziens dan toch veel over de onbewuste oordelen over de ander. Want ik ben er volledig van overtuigd dat mensen die elkaar accepteren, elkaar ook (gaan) verstaan. Dat is onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Als Paulus schrijft 'aanvaard elkaar, zoals ook Christus ons aanvaard heeft, is het wel degelijk uitdrukkelijk de bedoeling dat iedereen de ander aanvaardt. De verschillen van inzicht zijn een weerspiegeling van de veelkleurige genade van God. Dat zijn allemaal expliciet bijbelse inzichten. Ik zie daar niets postmoderns aan. En als wij in Christus geheiligd zijn, dan zijn we én onszelf, en leven we de zonde niet uit, althans, niet als we op onze plaats zijn.
1. Je raakt hier wel aan een kernpunt. Hoever gaat die aanvaarding? Wanneer moet je tegen elkaar zeggen: nu stopt het, dit kan en mag ik in geweten niet meer?
En voor de helderheid: "ruimte krijgen om jezelf te zijn" is wat mij betreft totaal iets anders dan "aanvaard elkaar, zoals Christus ons ook aanvaard heeft".
2. Waar ik me ongemakkelijk bij voel, is het automatisme waarmee iedereen maar broeders en zusters in Christus wordt genoemd. Is dat wel Bijbels? Als iemand niet wedergeboren is, is hij/zij niet in Christus en nog een vijand van genade.
Er zijn inderdaad in alle kerkverbanden gemeenten en individuen die geen vertrouwen hebben in de kerkelijke weg en dus ook daarbuiten van zich laten horen. Dat zegt iets over hen, maar het zegt mijns inziens ook iets over de kerkelijke weg als zodanig.
Kun je dat laatste toelichten?
Ik vind kleinburgerlijk een keurige aanduiding voor de gang van zaken (hoewel ik vanwege gebrek aan betrokkenheid niet zo snel zo'n kwalificatie zou gebruiken), en die vind ik veel minder verstrekkend dan (bijvoorbeeld)de kwalificaties van Huisman in dit draadje, en de suggestie om de enige kerk die de breedte van de rechtzinnigheid nog een beetje weerspiegelt, maar op te heffen en elk een gemeente naar eigen smaak uit te zoeken. Dat is pas echt postmodern.
Kleinburgerlijk... daarmee zet je de mensen die op een zorgvuldige wijze over dit proces hebben moeten beoordelen wel in een hoek, waardoor je hen niet meer serieus hoeft te nemen. Want tegenover de kleinburgerlijken staan dan de moderne, hoogverlichten.

Er zijn overigens zeker procesfouten gemaakt, maar om mensen die naar eer en geweten een beslissing hebben genomen als kleinburgerlijk weg te zetten, vind ik nogal wat. De afgevaardigden die tegen de GTU hebben gestemd, konden in geweten hun predikantenopleiding niet uitleveren aan een groter geheel waarin de GKv en de NGK de overhand zouden hebben. De nieuwe hermeneutiek die in die kerken leidend is, is funest voor de G in GTU.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

DDD schreef:En wat het tweede betreft: als mensen elkaar geestelijk niet verstaan, dan zegt dat veel over de mensen zelf. Want met een beetje goede wil is dat prima mogelijk. Dus dat gebrek aan verstaan zegt mijns inziens dan toch veel over de onbewuste oordelen over de ander. Want ik ben er volledig van overtuigd dat mensen die elkaar accepteren, elkaar ook (gaan) verstaan. Dat is onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Dan draait het (weer) uit op het zuiver definiëren van wat je bedoelt onder 'geestelijk verstaan'. Je kunt een uitstekende vriendschappelijke relatie met iemand hebben, dus elkaar accepteren, en toch vinden dat de ander op geestelijk gebied een zeer gevaarlijke koers vaart, dus elkaar geestelijk niet verstaan.
Je kunt toch niet over 'geestelijk verstaan' spreken als de ander een algemene verzoening leert, of richting vrijzinnigheid gaat? Dat wil nog niet zeggen dat je de ander als persoon niet accepteert. Ook hij/zij is van eigen opvattingen overtuigd, maar dwaalt op grond van de Bijbel. Dat mag je toch niet verdoezelen of relativeren?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

@Luther:
Niet wedergeborenen zijn er ook in het BHP. Ik zie dus niet in wat dat in deze discussie ter zake doet.

De kerkelijke weg schiet in de beleving van sommige kerkleden en kerkelijke gemeenten tekort. Daarover is in andere draadjes al uitvoerig gesproken. Het heeft mijns inziens niet zoveel zin om dat hier te herhalen.

Ik vind kleinburgerlijk een minder extreme uitlating dan de uitlatingen van Huisman en JCRyle op dit forum. Dat is alles wat ik heb willen zeggen. Ik beweer niet dat het nodig is om zo'n opvatting te twitteren. Ook niet dat ik mij zo'n oordeel wil aanmeten. Daarvoor weet ik er te weinig van. Maar het is geen onbehoorlijk taalgebruik noch nodeloos kwetsend.

@Eilander:
Als je iemand verstaat, hoef je het niet met hem eens te zijn. Dat is mijns inziens iets heel anders. Dat krijg je als mensen verouderde woorden gebruiken, dan ontstaat er zo een misverstand over de definitie daarvan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Wandelende »

Dit topic lijkt van een discussie over de TUA en de GTU aangekomen in een discussie over het bestaansrecht van de CGK.

Zou de CGK zèlf ook al nadenken over haar bestaansrecht? Of lopen hier een aantal mensen vooruit op zaken?
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:@Luther: Niet wedergeborenen zijn er ook in het BHP. Ik zie dus niet in wat dat in deze discussie ter zake doet.
Je gaat niet in op mijn punt. Je komt zelf met de tekst "aanvaard elkaar, zoals ook Christus ons aanvaard heeft", en ik probeer er alleen maar achter te komen of dat voor jou synoniem staat aan "ruimte krijgen om jezelf te zijn"? En in de tweede plaats probeer ik helder te krijgen wie je dan hebt te aanvaarden en wie er dan gegeven zijn?
De kerkelijke weg schiet in de beleving van sommige kerkleden en kerkelijke gemeenten tekort. Daarover is in andere draadjes al uitvoerig gesproken. Het heeft mijns inziens niet zoveel zin om dat hier te herhalen.
Dat ging vrijwel uitsluitend over de kerkelijke weg binnen de GG. Overigens is de traagheid van de kerkelijke weg inherent aan het fundament van het kerkrecht.
Ik vind kleinburgerlijk een minder extreme uitlating dan de uitlatingen van Huisman en JCRyle op dit forum. Dat is alles wat ik heb willen zeggen. Ik beweer niet dat het nodig is om zo'n opvatting te twitteren. Ook niet dat ik mij zo'n oordeel wil aanmeten. Daarvoor weet ik er te weinig van. Maar het is geen onbehoorlijk taalgebruik noch nodeloos kwetsend.
Dan verschillen we daarin van mening. Ik vind het woord 'kleinburgerlijk' onbehoorlijk en nodeloos kwetsend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie