Voortbestaan TUA

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

Gisteren werd in onze kerk voorbede gedaan voor de besluitvorming die aanstaande is, aangaande de TUA. Kan deze zelfstandig blijven of is samengaan met een ander kerkverband noodzakelijk of wenselijk?
Dan zou je een "brede gereformeerde universiteit" krijgen.
Ik denk dat dit zomaar wel gaat gebeuren. De CGK verwatert steeds meer.
Wat is wijsheid?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

Vandaag is de CGK synodevergadering en beslissing over de GTU...........is er al wat bekent?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:Vandaag is de CGK synodevergadering en beslissing over de GTU...........is er al wat bekent
Beslissing is nog niet zeker of die wel genomen wordt vandaag.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door FlyingEagle »

Vandaag geen besluit lees ik, op 22 juni wordt er verder vergaderd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

FlyingEagle schreef:Vandaag geen besluit lees ik, op 22 juni wordt er verder vergaderd.
Bedankt (waar lees je dit? )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door FlyingEagle »

huisman schreef:
FlyingEagle schreef:Vandaag geen besluit lees ik, op 22 juni wordt er verder vergaderd.
Bedankt (waar lees je dit? )
Ik las het op twitter van journalist Maarten Stolk
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

Mara schreef:Gisteren werd in onze kerk voorbede gedaan voor de besluitvorming die aanstaande is, aangaande de TUA. Kan deze zelfstandig blijven of is samengaan met een ander kerkverband noodzakelijk of wenselijk?
Dan zou je een "brede gereformeerde universiteit" krijgen.
Ik denk dat dit zomaar wel gaat gebeuren. De CGK verwatert steeds meer.
Wat is wijsheid?
Het is van harte te hopen dat de Synode deze plannen afwijst!
De GTU is niet noodzakelijk (welk probleem wordt er opgelost?) en onwenselijk.
De theologische ontwikkelingen in de GKV en nog meer in de NGK doen de vraag rijzen of dit nog gereformeerde kerken zijn. Daaraan je predikantenopleiding uitleveren, zonder dat je daar nog substantiële dingen over te zeggen hebt, raakt aan het hart van het kerkverband.

De GTU zal gestempeld worden door het neo-gereformeerde denken, en daarmee niet meer volledig in de lijn staan van Reformatie en Nadere Reformatie. Natuurlijk zal de GTU een brede orthodoxe universiteit zijn. Er zal geen ruimte zijn voor vrijzinnigheid, hoewel... In de NGK zijn predikanten die openlijk of meer bedekt de alverzoening leren.
De GTU zal t.o.v. de TUA, gezien de theologische ontwikkelingen binnen de GKV, de NGK en delen van de CGK geen klassiek gereformeerd karakter hebben. Een 'nieuwe manier' van orthodox Bijbellezen zal geaccepteerd worden. Voorbeeld: De NGK hebben enkele jaren geleden alle ambten voor de vrouw opengesteld, binnen de GKV zal dat op termijn (misschien morgen al) ook gaan gebeuren. Helaas klinken die stemmen ook in een deel van de CGK.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling.
Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling.
Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Dan heb je het blad niet goed gelezen, diverse malen is de GTU al afgewezen met gefundeerde argumenten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling. Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Er is achter de schermen wel veel gebeurd. Maar ik ben het met je eens dat CGK'ers vaak nogal lauw zijn en niet echt in de benen komen om het kerkverband te bewaren bij de beginselen van 1892. Er is ook een soort murw gebeukt zijn binnen BhP door de talloze en eindeloze discussies, die je eigenlijk helemaal niet wilt voeren omdat je er zo moe van wordt. Omdat het allemaal zo ver afstaat van het Schriftverstaan zoals dat er vanaf het begin in de CGK is geweest. Ik kan me dan inderdaad de reactie wel voorstellen dat je je terugtrekt en het kerkverband nog slechts louter als administratieve aangelegenheid ziet. Maar dat zou zo niet moeten zijn!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:
JCRyle schreef:Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling.
Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Dan heb je het blad niet goed gelezen, diverse malen is de GTU al afgewezen met gefundeerde argumenten.
Heb je voorbeelden?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:
Auto schreef:
JCRyle schreef:Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling.
Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Dan heb je het blad niet goed gelezen, diverse malen is de GTU al afgewezen met gefundeerde argumenten.
Heb je voorbeelden?
:oO

Lees de synode verslagen van oud. Nobel, lees de stukken van ds Kieviet die hij al een paar jaar schrijft en wijst op de verandering van de hermeneutiek binnen de GKV, die de CGK is binnengekomen. Lees artikelen van ds P. Roos van de afgelopen decennia. Ik meen zelfs dat er columns van ds P. Den Butter geweest zijn die wees op de ontwikkeling dat de TU Kampen eens een keer samen zou willen met Apeldoorn, dat hij vond dat het een brug te ver over de IJssel was.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling. Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Er is achter de schermen wel veel gebeurd. Maar ik ben het met je eens dat CGK'ers vaak nogal lauw zijn en niet echt in de benen komen om het kerkverband te bewaren bij de beginselen van 1892. Er is ook een soort murw gebeukt zijn binnen BhP door de talloze en eindeloze discussies, die je eigenlijk helemaal niet wilt voeren omdat je er zo moe van wordt. Omdat het allemaal zo ver afstaat van het Schriftverstaan zoals dat er vanaf het begin in de CGK is geweest. Ik kan me dan inderdaad de reactie wel voorstellen dat je je terugtrekt en het kerkverband nog slechts louter als administratieve aangelegenheid ziet. Maar dat zou zo niet moeten zijn!
Dat is ook mijn waarneming: men wordt een soort kerk in een kerk. Terwijl dat niet beoogd werd tijdens de oprichting van Bewaar het Pand. Het gevoel kan je soms beklijven dat men al met één been buiten het kerkverband staat. En ik hoop dat dat nooit werkelijkheid gaat worden!
De beginselen van 1834 (daar spreek ik liever van) zijn wel veilig in de handen van de Bewaar het Pand?

Kijk, achter de schermen kan wellicht veel gebeurd zijn. Maar daar weet de gewone CGK'er niks van, laat staan dat hij er van hoort. Soms kan je beter de openbaarheid zoeken. Zeker als Bewaar het Pand-stichting, zoals ze dat altijd in hun de eerste decennia gedaan hebben. Het moet meer zijn, dan alleen een clubje van gelijkgestemden. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:
JCRyle schreef:
Auto schreef:
JCRyle schreef:Wellicht hadden bezwaarden predikanten en kerkenraden meer geluid moeten produceren? Het bij mijn weten gebleven bij één ouderling.
Waar is bijvoorbeeld de Bewaar het Pand te zien in deze discussie? Dat vind ik persoonlijk erg jammer!
Dan heb je het blad niet goed gelezen, diverse malen is de GTU al afgewezen met gefundeerde argumenten.
Heb je voorbeelden?
:oO

Lees de synode verslagen van oud. Nobel, lees de stukken van ds Kieviet die hij al een paar jaar schrijft en wijst op de verandering van de hermeneutiek binnen de GKV, die de CGK is binnengekomen. Lees artikelen van ds P. Roos van de afgelopen decennia. Ik meen zelfs dat er columns van ds P. Den Butter geweest zijn die wees op de ontwikkeling dat de TU Kampen eens een keer samen zou willen met Apeldoorn, dat hij vond dat het een brug te ver over de IJssel was.
Bedankt! ik zal eens nalezen. Als dat zo is, dan nuanceer ik mijn mening natuurlijk. Maar dan blijft staan dat ze de openbaarheid wel meer hadden mogen zoeken. Niet alleen in het eigen blaadje, maar ook bijvoorbeeld in een persverklaring (dus niet alleen wat algemeenheden over de zorgen omtrent de CGK), ingezonden stukken in de krant enz. enz.
Plaats reactie