Kerkelijk jaarboek GG

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

Leonius schreef:Uit het RD:
In zijn jaaroverzicht schrijft ds. G. onder meer over de wrijvingen tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk: Niet de Protestantse Kerk in Nederland, maar de Hersteld Hervormde Kerk is én historisch én wat het belijden betreft, de voortzetting van de oude Hervormde Kerk, schrijft de predikant uit Boskoop. Daarom volgen we, zegt hij, de ontwikkelingen van de Hersteld Hervormde Kerk met meer dan gewone belangstelling. Ds. G. zegt dat de kerken van de Afscheiding zich ook altijd hebben gezien als een wettige voortzetting van de Hervormde Kerk. „Zij hebben hun hartelijke bereidheid uitgesproken om met die kerk weer gemeenschap te oefenen zodra er sprake zou zijn van een terugkeer tot de ware dienst des Heeren.” Vooralsnog, zo schrijft ds. G., bevindt de Hersteld Hervormde Kerk zich in „de crisis der jeugd.”
Wat een grote schijnheiligheid!! De GG zal NOOIT, maar dan ook NOOIT overgaan tot fusie met de HHK. Bovendien: wát een grote hoogmoed en onverschilligheid om te spreken over de HHK in "de crisis der jeugd".... Walgelijk gewoon.
Nu weet ik niet beste Leonius,of u op de hoogte bent van het feit,dat er in de GG ook verschillende stromingen zijn.De mening van Ds.G is zeker niet bepalend voor de overige predikanten.De PKN en zelfs de HHK ligt te ver van de beginselen weg zoals een GG.Maar ook binnen de HHK is er een groot verschil tussen de behoudende kant,en de wat modernere stroom.Of is u dat niet bekend?En waarom beschrijft u de mening als hoogmoed en onverschillig van betreffende predikant? Zelfs walgelijk? Mag deze man zijn mening niet uiten,ook al heeft u waarschijnlijk grote moeite die mening te delen? Vertegenwoordigd u met uw nadrukkelijk NOOIT de gehele GG?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Tiberius »

Leonius is hier al even niet meer geweest.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Joostw »

DDD schreef:
Joostw schreef:Ik zat net even wat te neuzen op gergeminfo.nl. Ik kwam daar bij de gemeente Middelburg Centrum. De gemeente van ds. de Heer.
Nu zag ik dat in de tijd dat hij daar staat het ledental al met ruim 200 is afgenomen(!) Is er iemand die in die gemeente zit? Ik hoorde juist dat deze gemeente ontzettend hard groeide, dat blijkt dus niet te kloppen als ik kijk naar de statistieken op gergeminfo.nl....
Snap het niet onder de bediening van deze predikant zou je verwachten dat die gemeente uit zijn voegen moet barsten..
Het spijt me. Maar dit komt erg gemeen over. Als je aandacht wilt vragen voor problemen in gemeenten, kan dat ook zonder suggestieve opmerkingen.
Gemeen? Ik zeg toch niks geks? Ik beschrijf wat ik zie en ik vroeg me gewoon af hoe dat kan dat zo'n gemeente onder zo'n predikant niet groeit maar krimpt...
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

Joostw schreef:
DDD schreef:
Joostw schreef:Ik zat net even wat te neuzen op gergeminfo.nl. Ik kwam daar bij de gemeente Middelburg Centrum. De gemeente van ds. de Heer.
Nu zag ik dat in de tijd dat hij daar staat het ledental al met ruim 200 is afgenomen(!) Is er iemand die in die gemeente zit? Ik hoorde juist dat deze gemeente ontzettend hard groeide, dat blijkt dus niet te kloppen als ik kijk naar de statistieken op gergeminfo.nl....
Snap het niet onder de bediening van deze predikant zou je verwachten dat die gemeente uit zijn voegen moet barsten..
Het spijt me. Maar dit komt erg gemeen over. Als je aandacht wilt vragen voor problemen in gemeenten, kan dat ook zonder suggestieve opmerkingen.
Gemeen? Ik zeg toch niks geks? Ik beschrijf wat ik zie en ik vroeg me gewoon af hoe dat kan dat zo'n gemeente onder zo'n predikant niet groeit maar krimpt...
Dat is toch logisch? De waarheid horen is hard. En velen verlaten het schip bij het horen van de waarheid. Maar het zit niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit van de prediking. Ds.de Heer maakt zich in ieder geval vrij van de toehoorders.Dus een teruglopen van het ledental is geen vreemde zaak. Het overlopen van een kerk geeft daarentegen zeer te denken!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

Tiberius schreef:Leonius is hier al even niet meer geweest.
Foutje van mij,ik reageerde op een artikel uit 2006! Mijn oprechte excuses.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Maar niet alles wat hard is, is ook waar.

Ik vrees dat je er erg ongeestelijke criteria op na houdt, maar ik zal mij daar verder niet over opwinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef: Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Blijkbaar kon de geachte medeforummer, dhr. Keesjanm zijn stelling niet waarmaken. Althans hij heeft op mijn verzoek niet meer geantwoord. Er wachten trouwens nog wat stellingen, die wellicht wat onbedacht zijn gedaan, op een antwoord. Ik weet dat antwoorden hier niet verplicht is, maar het lijkt me netjes als je tot de conclusie moet komen dat hetgeen je als een feit meldt, en er naar gevraagd wordt waar het vandaan komt, dat je dan toch een antwoordje geeft. Eigenlijk tekent het, als ik het goed peil, ik me vergissen, toch iets van onverschilligheid. Ik bedoel er niemand mee te kwetsen. Maar het komt toch wel zo over. Als je geen antwoord kunt geven, omdat je stelling onjuist was, dan zeg ik tot zulke mensen: Wees dan zo fair om te erkennen dat je abuis was. Dat lijkt me gewoon ietsjes netter, ook ten aanzien van degene die men beschuldigt. Het lijkt meer voor te komen dat mensen een klein woordje niet kunnen zeggen: sorry, of ik was abuis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef: Dat is toch logisch? De waarheid horen is hard. En velen verlaten het schip bij het horen van de waarheid. Maar het zit niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit van de prediking. Ds.de Heer maakt zich in ieder geval vrij van de toehoorders.Dus een teruglopen van het ledental is geen vreemde zaak. Het overlopen van een kerk geeft daarentegen zeer te denken!
De Waarheid is niet hard! De Waarheid is het Evangelie, de zeer blijde Boodschap! En waarin bestaat dat dat Evangelie van vrije genade? De Wet die verbreekt, verwondt en doet uitdrijven naar Christus, de Borg en Zaligmaker, die het vleesgeworden Woord/Evangelie is!

En een dominee kan en mag zich nooit vrij maken van zijn toehoorders. Waarom niet? Omdat ze aan zijn herderlijke zorg zijn toevertrouwd. Een dominee mag een gemeentelid daarom ook nooit aan de kant schuiven. Want de Heere heeft hem ook geroepen t.b.v. dat schaap of lam. En niet enkel voor de gewillige, voor de uitverkorene of voor de aanhangers van de dominee.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef: Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Blijkbaar kon de geachte medeforummer, dhr. Keesjanm zijn stelling niet waarmaken. Althans hij heeft op mijn verzoek niet meer geantwoord. Er wachten trouwens nog wat stellingen, die wellicht wat onbedacht zijn gedaan, op een antwoord. Ik weet dat antwoorden hier niet verplicht is, maar het lijkt me netjes als je tot de conclusie moet komen dat hetgeen je als een feit meldt, en er naar gevraagd wordt waar het vandaan komt, dat je dan toch een antwoordje geeft. Eigenlijk tekent het, als ik het goed peil, ik me vergissen, toch iets van onverschilligheid. Ik bedoel er niemand mee te kwetsen. Maar het komt toch wel zo over. Als je geen antwoord kunt geven, omdat je stelling onjuist was, dan zeg ik tot zulke mensen: Wees dan zo fair om te erkennen dat je abuis was. Dat lijkt me gewoon ietsjes netter, ook ten aanzien van degene die men beschuldigt. Het lijkt meer voor te komen dat mensen een klein woordje niet kunnen zeggen: sorry, of ik was abuis.
Toch klopt de stelling. Je bent er zelf één van de bronnen van. En voor de andere gevallen weet ik ook dat het juist is/was.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:
Johannes van Dijk schreef: Dat is toch logisch? De waarheid horen is hard. En velen verlaten het schip bij het horen van de waarheid. Maar het zit niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit van de prediking. Ds.de Heer maakt zich in ieder geval vrij van de toehoorders.Dus een teruglopen van het ledental is geen vreemde zaak. Het overlopen van een kerk geeft daarentegen zeer te denken!
De Waarheid is niet hard! De Waarheid is het Evangelie, de zeer blijde Boodschap! En waarin bestaat dat dat Evangelie van vrije genade? De Wet die verbreekt, verwondt en doet uitdrijven naar Christus, de Borg en Zaligmaker, die het vleesgeworden Woord/Evangelie is!
En een dominee kan en mag zich nooit vrij maken van zijn toehoorders. Waarom niet? Omdat ze aan zijn herderlijke zorg zijn toevertrouwd. Een dominee mag een gemeentelid daarom ook nooit aan de kant schuiven. Want de Heere heeft hem ook geroepen t.b.v. dat schaap of lam. En niet enkel voor de gewillige, voor de uitverkorene of voor de aanhangers van de dominee.
Beste Ryle,
Deels waar wat je zegt. Maar de waarheid aanhoren is snoei- ja bikkelhard! De waarheid is Wet en Evangelie! Een tweesnijdend scherp zwaard!Die blijde boodschap is voor diegenen die hun verlorenheid aanhoren.Dát er nog een Middel is! Zoals je zegt,de wet voorop die verbreekt.Niet omdraaien. De wet wordt een tuchtmeester tot Christus.
En elke predikant moet zich vrijmaken van zijn toehoorders,want elke preek kan de laatste zijn. Het bloed zal van zijn hand geëist worden,indien het geluid der bazuin niet helder is! Lees maar eens Ezechiël 33.En over de ware en valse herders(als je er de tijd voor neemt) Ezechiel 34.En het zijn alleen de uitverkorenen die zalig worden,al zijn ze van nature dwars,tegendraads,eigenwijs en koppig.Er is een algemene roeping,en een persoonlijke(particuliere) roeping.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef: Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Blijkbaar kon de geachte medeforummer, dhr. Keesjanm zijn stelling niet waarmaken. Althans hij heeft op mijn verzoek niet meer geantwoord. Er wachten trouwens nog wat stellingen, die wellicht wat onbedacht zijn gedaan, op een antwoord. Ik weet dat antwoorden hier niet verplicht is, maar het lijkt me netjes als je tot de conclusie moet komen dat hetgeen je als een feit meldt, en er naar gevraagd wordt waar het vandaan komt, dat je dan toch een antwoordje geeft. Eigenlijk tekent het, als ik het goed peil, ik me vergissen, toch iets van onverschilligheid. Ik bedoel er niemand mee te kwetsen. Maar het komt toch wel zo over. Als je geen antwoord kunt geven, omdat je stelling onjuist was, dan zeg ik tot zulke mensen: Wees dan zo fair om te erkennen dat je abuis was. Dat lijkt me gewoon ietsjes netter, ook ten aanzien van degene die men beschuldigt. Het lijkt meer voor te komen dat mensen een klein woordje niet kunnen zeggen: sorry, of ik was abuis.
Toch klopt de stelling. Je bent er zelf één van de bronnen van. En voor de andere gevallen weet ik ook dat het juist is/was.
Wilt u dit wat nader toelichten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:Maar niet alles wat hard is, is ook waar.
Ik vrees dat je er erg ongeestelijke criteria op na houdt, maar ik zal mij daar verder niet over opwinden.
Alles wat waar is,hoeft ook niet per definitie hard te zijn! En wat u vreest voor ongeestelijke criteria is uw probleem.
Persoonlijk ben ik voor feiten en gegronde argumenten, geen suggesties, of verdenkingen en inlegkunde.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

@DIA:

Je hebt zelf gemeld dat er geregeld gemeenteleden overgaan naar de PKN, vanwege ergernis over de prediking. Dat lijkt me dan een duidelijk punt.

@Johannes van Dijk:

Dat zijn we dan eens.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Joostw »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef: Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Blijkbaar kon de geachte medeforummer, dhr. Keesjanm zijn stelling niet waarmaken. Althans hij heeft op mijn verzoek niet meer geantwoord. Er wachten trouwens nog wat stellingen, die wellicht wat onbedacht zijn gedaan, op een antwoord. Ik weet dat antwoorden hier niet verplicht is, maar het lijkt me netjes als je tot de conclusie moet komen dat hetgeen je als een feit meldt, en er naar gevraagd wordt waar het vandaan komt, dat je dan toch een antwoordje geeft. Eigenlijk tekent het, als ik het goed peil, ik me vergissen, toch iets van onverschilligheid. Ik bedoel er niemand mee te kwetsen. Maar het komt toch wel zo over. Als je geen antwoord kunt geven, omdat je stelling onjuist was, dan zeg ik tot zulke mensen: Wees dan zo fair om te erkennen dat je abuis was. Dat lijkt me gewoon ietsjes netter, ook ten aanzien van degene die men beschuldigt. Het lijkt meer voor te komen dat mensen een klein woordje niet kunnen zeggen: sorry, of ik was abuis.
Onrust in Rijssen bij van Dieren wist ik. Maar in Lisse en Veenendaal ook al? In Yerseke is het ook erg onrustig!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Nasrani »

Joostw schreef:
-DIA- schreef:
keesjanm schreef: Er is veel onrust in veel gemeenten, bv ook in Veenendaal, Lisse en Rijssen Noord. Ook gemeenten met eigen predikant.
Blijkbaar kon de geachte medeforummer, dhr. Keesjanm zijn stelling niet waarmaken. Althans hij heeft op mijn verzoek niet meer geantwoord. Er wachten trouwens nog wat stellingen, die wellicht wat onbedacht zijn gedaan, op een antwoord. Ik weet dat antwoorden hier niet verplicht is, maar het lijkt me netjes als je tot de conclusie moet komen dat hetgeen je als een feit meldt, en er naar gevraagd wordt waar het vandaan komt, dat je dan toch een antwoordje geeft. Eigenlijk tekent het, als ik het goed peil, ik me vergissen, toch iets van onverschilligheid. Ik bedoel er niemand mee te kwetsen. Maar het komt toch wel zo over. Als je geen antwoord kunt geven, omdat je stelling onjuist was, dan zeg ik tot zulke mensen: Wees dan zo fair om te erkennen dat je abuis was. Dat lijkt me gewoon ietsjes netter, ook ten aanzien van degene die men beschuldigt. Het lijkt meer voor te komen dat mensen een klein woordje niet kunnen zeggen: sorry, of ik was abuis.
Onrust in Rijssen bij van Dieren wist ik. Maar in Lisse en Veenendaal ook al? In Yerseke is het ook erg onrustig!
Ben je niet abuis met Kruiningen? :?
In Middelburg is er al jaren grensverkeer tussen Vlissingen en omgekeerd. Ook gaan er veel mensen naar de PKN van Arnemuiden. Zeker sinds ds. Klaassen daar staat.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie