GerGem Kruiningen

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

mirjam schreef:Ik zie het probleem niet zo. Wel vaker staat er in een topic over een dominee: een aimabele man. Dat betekent: een man om van te houden. Nu, ik vind ds. Bredeweg een flamboyante verschijning met zijn hippe strikje en zijn jas nonchalant over de arm. Dat mag ik toch wel zeggen. Bij alles wat er al in dit topic is geneuzeld.
Ik zou bijna denken dat je zijn vrouw bent.
Overigens, als je vijf minuten naar die man luistert neem je geheid al je lovende woorden weer terug. Maar dat terzijde.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

Op zich snap ik best dat men een gebouw wil neerzetten. Dat dorpshuis is ook niet ideaal en de HHK en GGIN zullen de kerk ook niet verhuren om de banden met de GG aan te houden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ejvl »

Tom schreef:Op zich snap ik best dat men een gebouw wil neerzetten. Dat dorpshuis is ook niet ideaal en de HHK en GGIN zullen de kerk ook niet verhuren om de banden met de GG aan te houden
Ik snap dat niet. Schuldbelijdenis en een terugkeer zou ik wel begrijpen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Vorst schreef:
mirjam schreef:Ik zie het probleem niet zo. Wel vaker staat er in een topic over een dominee: een aimabele man. Dat betekent: een man om van te houden. Nu, ik vind ds. Bredeweg een flamboyante verschijning met zijn hippe strikje en zijn jas nonchalant over de arm. Dat mag ik toch wel zeggen. Bij alles wat er al in dit topic is geneuzeld.
Ik zou bijna denken dat je zijn vrouw bent.
Overigens, als je vijf minuten naar die man luistert neem je geheid al je lovende woorden weer terug. Maar dat terzijde.
Wat bedoel je daarmee? Op zijn prediking is opzich toch niks aan te merken? Dat was toch ook niet de oorzaak van de affaire? Of bedoel je het in de context van dat Mirjam het niet eens zou zijn met zijn prediking (wat blijkt uit de standpunten je als forummer kan hebben)?

Overigens ben ik het er wel mee eens dat de mening over hoe de heer Bredeweg op een foto staat, niets toevoegt aan dit topic. Want gezien de recente periode kan ik toch absoluut deze voormalige dominee geen flamboyante of amaibele man (of hoe je hem ook wilt noemen), vinden. Daar is echt te veel voor gebeurd.

Ik vind het ook heel erg dat men zich zo laat gaan en zó snel al met een plan tot kerkbouw komt. Ik hoop dat de burgerlijke gemeente er een stokje voor steekt en de VGG eerst verplicht om tot verzoening te komen met de GG. Dat zou een mooi begin zijn. Maar ik denk dat het meer een hopen is dan dat men ooit wederkeert. Als je de Catechismuspreek van Zondag 51, over de 5de bede: Vergeef ons onze schuldenaren, beluistert, zegt hij letterlijk dat anderen je wel kunnen vergeven maar dat het soms zo moeilijk is om dat dan zelf ook te doen; dat we het willen maar niet kúnnen omdat ons te veel schade is aangedaan; en dat de catechismus daarin ook menselijk is omdat er staat dat het ons ganse voornemen is, onzen naaste van harte te vergeven en we dan ons steeds moeten voornemen om dit te doen (beter gezegd: uitstellen). Maar dat wordt er met deze zinsnede natuurlijk helemaal niet bedoeld.

De hele zondagsafdeling luidt als volgt:

ZONDAG 51
Vraag 126: Welke is de vijfde bede?

Antwoord: Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren. Dat is: Wil ons, armen zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus' wil niet toerekenen, gelijk wij ook dit getuigenis Uwer genade in ons bevinden, dat ons ganse voornemen is, onzen naaste van harte te vergeven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Als het niet zo treurig was, was het hilarisch. Vrijheid van exegese noemt men dat dan;-)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Als het niet zo treurig was, was het hilarisch. Vrijheid van exegese noemt men dat dan;-)
Helemaal met je eens DDD, ja echt hoor:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

ejvl schreef:
Tom schreef:Op zich snap ik best dat men een gebouw wil neerzetten. Dat dorpshuis is ook niet ideaal en de HHK en GGIN zullen de kerk ook niet verhuren om de banden met de GG aan te houden
Ik snap dat niet. Schuldbelijdenis en een terugkeer zou ik wel begrijpen.
Mijn reactie was meer vanuit het oogpunt logisch beredeneren. Er zit daar veel geld, het dorpshuis is niet ideaal en andere huurruimten zijn er niet. 1+1=2. Dan gaan ze bouwen.
Puur Bijbels gezien heb jij inderdaad gelijk.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrien »

Mensen zijn veel mondiger dan vroeger. Alles wordt nu veel meer uitgesproken. Vroeger kon er echt van alles gebeuren in een gemeente, maar ja, de dominee was Gods knecht en goed bekeerd, daar kon je niet tegenop. En sommige dominees zorgden er wel voor dat ze een kerkenraad hadden die zich helemaal aan hem toewijden en nauwelijks of geen kritiek durfden te leveren.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

Nou.. ik weet het niet hoor. Je weet dat er vroeger meer vrije gemeenten bestonden dan nu, er aan de lopende band ook allerlei kerkverbandjes werden opgericht en er weer werd afgescheiden?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik hoop dat de burgerlijke gemeente er een stokje voor steekt en de VGG eerst verplicht om tot verzoening te komen met de GG.
Deze zin vind ik oprecht bij de meest hilarische uitspraken van dit hele topic horen!

:haha :haha :haha
(~)
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Gisteren was de ledenvergadering in de GG. Is er iets bekend daarover?
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mannetje »

kasparov schreef:Gisteren was de ledenvergadering in de GG. Is er iets bekend daarover?
Bel de scriba. ;)
-
anti-synodaal
Verbannen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 okt 2016, 16:58

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door anti-synodaal »

kasparov schreef:Gisteren was de ledenvergadering in de GG. Is er iets bekend daarover?
Als je daar zo nieuwschierig naar bent kun je er toch beter lid worden?
Geloof jij het van mij , dan geloof ik het van jou.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik hoop dat de burgerlijke gemeente er een stokje voor steekt en de VGG eerst verplicht om tot verzoening te komen met de GG.
Deze zin vind ik oprecht bij de meest hilarische uitspraken van dit hele topic horen!

:haha :haha :haha
Inderdaad! Dan moet wethouder Jaap Sinke (GG Krabbendijke) op verzoening met de GG gaan aandringen.
Nee, daar moet de overheid zich verre van houden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
waarnemer2
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:28

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door waarnemer2 »

gallio schreef:
eilander schreef:
gallio schreef:
Zwaluw2 schreef:
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Dat zou niet zo goed zijn als dat waar is. Dat zou betekenen dat alle inspanningen van classis, consulent, enz. om de zaak op te lossen al bij voorbaat afgeschreven waren, en de eind conclusie van vertrekken al lang beslist was door ds. B.
Nee, dat lijkt me een te haastige conclusie, tenzij ds. Bredeweg heeft gezegd dat er hoe dan ook een scheuring zou komen. Het is echter waarschijnlijker dat hij iets gezegd heeft als: 'als het in ons kerkverband zo doorgaat, zie ik er nog van komen dat er een scheuring komt.'
Een mogelijke uitkomst dus, afhankelijk van diverse factoren. Dat is iets anders dan een vaststaande conclusie bij voorbaat.
Ja, dat snap ik. Maar een scheuring is zo ingrijpend dat ik me niet kan voorstellen dat dat zo maar besproken wordt tenzij er echt geen andere opties overblijven. En zo ver was het in December 2016 nog niet.
Het is inderdaad bekend dat Bredeweg in december 2016 al dreigde dat de "zaak Jansen" mogelijk een scheuring van de gemeente tot gevolg zou hebben. Aangezien nu binnen 2 maanden bouwplannen zijn ingediend, blijkt dat er aan de stappen van 13 november een zorgvuldige voorbereiding is voorafgegaan.
Plaats reactie