GerGem Kruiningen

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Sola Gratia schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef: Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
Snap dit even niet, dat was toch na het oordeel?
Als we dan zeggen dat het oordeel begint van het huis Gods?
We vrezen dat dit slechts een begin is, en dat er veel meer gaat volgen.
Als we tenminste onze ogen open mogen hebben.
Zijt dan nuchter en waakt.

Ik zie een verstandige opmerking hierboven.
Als het aan mij ligt zou ik zeggen: Sluiten.
Dan denk ik dat wij als eerste nuchter moeten zijn en dit incident moeten zien in het perspectief van de hele geschiedenis en het hele wereldgebeuren.

Je zegt "We vrezen dat dit slechts een begin is, en dat er veel meer gaat volgen.", maar hoe stond de kerk er 500 jaar geleden voor? Laten we toch niet steeds allemaal bijbelteksten uit hun verband rukken.
Ik weet dat er meer tijden zijn geweest dat de Kerk als het ware niet meer zichtbaar was. Toch maakte ik de opmerking in de context van het wereldgebeuren en de toestand in de kerken. We hoeven toch alle tekenen (of slapen we?) niet op te noemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

AnneRinke schreef:Alleen verdriet en gebed past hier. Kan dit topic niet gewoon op slot?
Dat is nu de tweede keer. Waarom zo reageren op een zinnig gesprek? Je hoeft hier niet te lezen, laat staan een bijdrage te leveren.

En verdriet en gebed zijn mijns inziens bepaald niet het enige wat hier past.
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

keesjanm schreef:Het is niet een bepaalde stroming vanuit de gemeente denk ik. Je ziet wel een gemeleerd gezelschap. Van uiterst zwart tot mannen in spijkerbroek :hum :modo : https://youtu.be/ynOTC2aCKRI
Het gaat ook niet om een leergeschil, dus het zal ook geen bepaalde stroming zijn. Hooguit een aantal 'belangrijke' families + aanhang + werknemers.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Delftenaar »

Misschien dat er op termijn samenwerking gezocht kan worden met soortgelijke gemeenten (bv. in Sint-Philipsland) zodat er dan een soort "stroming" ontstaat onder de noemer "Federatie van vrije (oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)(b.v.)(i.o.)".
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

Delftenaar schreef:Misschien dat er op termijn samenwerking gezocht kan worden met soortgelijke gemeenten (bv. in Sint-Philipsland) zodat er dan een soort "stroming" ontstaat onder de noemer "Federatie van vrije (oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)(b.v.)(i.o.)".
Dan zal eerst de mens ertussen uit moeten en als dat het geval zal komen te wezen, dan kunnen ze ook weer terug naar de kerk waar ze zijn vertrokken.
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door AnneRinke »

DDD schreef:
AnneRinke schreef:Alleen verdriet en gebed past hier. Kan dit topic niet gewoon op slot?
Dat is nu de tweede keer. Waarom zo reageren op een zinnig gesprek? Je hoeft hier niet te lezen, laat staan een bijdrage te leveren.

En verdriet en gebed zijn mijns inziens bepaald niet het enige wat hier past.
Ik zal inderdaad verder zwijgen, we verschillen volledig van mening over wat een zinnig gesprek is.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door hage »

stedeling schreef:
Delftenaar schreef:Misschien dat er op termijn samenwerking gezocht kan worden met soortgelijke gemeenten (bv. in Sint-Philipsland) zodat er dan een soort "stroming" ontstaat onder de noemer "Federatie van vrije (oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)(b.v.)(i.o.)".
Dan zal eerst de mens ertussen uit moeten en als dat het geval zal komen te wezen, dan kunnen ze ook weer terug naar de kerk waar ze zijn vertrokken.
Gereformeerde kerken dus, laten we zeggen pre-1816.
Overigens vond ik hierbij nog een besluit dat mooi in dit verband past: in Emden (1571) werd al besloten dat geen kerk over een andere kerk, geen dienaar van het Woord, geen ouderling of diaken over een ander mag heersen, maar zich juist moet wachten voor vermoeden en aanlokking van heerschappij. Blijkbaar was het toen ook al behoefte aan orde in Gods kerk.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jeschurun »

En hier nog een ander ongewenst neveneffect van deze kwestie.

https://www.pzc.nl/dossier-kerkruzie-kr ... ~a60646e6/
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
AnneRinke schreef:Alleen verdriet en gebed past hier. Kan dit topic niet gewoon op slot?
Dat is nu de tweede keer. Waarom zo reageren op een zinnig gesprek? Je hoeft hier niet te lezen, laat staan een bijdrage te leveren.

En verdriet en gebed zijn mijns inziens bepaald niet het enige wat hier past.
Een vrij onvriendelijke reactie richting AnneRinke. Verder denk ik dat gebed het meest zinnige is wat je kunt doen, ook in deze situatie..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zita »

Een conspiracy-theorie is verhuisd naar de prullenbak. Houd u bij de feiten, aub.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Tiberius schreef:Dit topic krijgt wat bizarre trekjes: discussie over het aantal volgelingen van Bredeweg en over de lengte van zijn diensten. :bobo
1 Kor. 1 vers 12b: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus. De Heere had hen allen gebruikt in Zijn koninkrijk, maar we moeten geen mensen volgen of vereren (zeker niet op een verkeerde weg).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

In de kerkbode van de GG Rock Valley (USA) die zaterdag verscheen, stond een ledenvergadering aangekondigd. Ter verkiezing van een predikant heeft de kerkenraad als tweetal gesteld: ds. G. Bredeweg te Kruiningen en ds. A. Schot te Nunspeet....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Luther schreef:Toch zie ik langzamerhand wel een bepaalde lijn ontstaan...

Als je het hele conflict vanaf het begin overziet (wat er van naar buiten gekomen is, inclusief het vonnis van de rechtbank en de brieven van ds. Bredeweg en de kerkenraad van de GG Kruiningen) dan valt er de laatste dagen iets opmerkelijks op.
Tot afgelopen week waren alle ontwikkelingen in de richting van escalatie en nog grotere escalatie. Kennelijk is er voor beide partijen steeds reden geweest om richting de andere partij olie op het vuur te mikken. De kerkenraad en ds. Bredeweg vormden een gesloten front tegenover de classis en Jansen.

Kennelijk was dat gesloten front slechts schijn, en waren er intern meer ambtsdragers die de handelwijze van ds. Bredeweg niet steunden. Dat blijkt nu hij zich aan het kerkverband heeft onttrokken met een enkele gelijkgezinde ambtsdrager en wat geldschieters achter zich. De toon die vanaf dat moment vanuit de overgebleven kerkenraad wordt aangeslagen is direct anders. Er is sprake van ootmoed, van schuldbelijdenis, van de wil tot verzoening, en als reactie daarop is gelijk ook een constructieve houding bij Jansen te bemerken. In dezelfde geest zijn ook de berichten en de brief van de classis. Kortom: het lijkt erop als er sprake is van ontlading, nu ds. Bredeweg er niet meer tussen zit en men kennelijk vrij mag denken en op verzoening gericht mag zijn.

Dat geeft allemaal wel zeer te denken. Je hoopt natuurlijk niet dat het waar is, maar dit lijkt te wijzen op een zeer dominant optreden van de predikant in deze hele casus. Dat is direct ook een antwoord op wat @Anne naar voren brengt: Zou dit mogelijk Gods wil zijn? Ik ben geneigd om te zeggen: Nee Anne, de weg van ds. Bredeweg is niet Gods wil, hoeveel teksten hij daar ook bij aanhaalt. De woorden worden allemaal weersproken door de feiten. De argumenten die ds. Hoogerland in zijn bijzondere brief heeft aangedragen, zijn daarentegen zeer valide. Daarom is de weg die ds. Bredeweg nu gaat een heilloze weg van exclusivisme en het vastzitten in het eigen gelijk, zonder te willen buigen. Dat is niet de weg die de Heere ons wijst. Daarom lijkt me de oproep van de classis om zondag gewoon naar de GG Kruiningen te komen, ook helemaal terecht. (En helemaal eens met @huisman: dan zou het een wonder van Gods genade zijn als ds. Bredeweg zondag gewoon ook de oproep van de classis volgt en onder het gehoor van ds. De Heer zit.)
Dan heb je een geheel andere indruk dan mij.
JCRyle schreef:Nergens in de discussie heb ik een inhoudelijke beoordeling gegeven van de classis-besluiten. Dus leg mij geen inhoudelijke beoordelingen van iets in de mond.
Hoe leg je bovenstaande dan uit, JCRyle?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:In de kerkbode van de GG Rock Valley (USA) die zaterdag verscheen, stond een ledenvergadering aangekondigd. Ter verkiezing van een predikant heeft de kerkenraad als tweetal gesteld: ds. G. Bredeweg te Kruiningen en ds. A. Schot te Nunspeet....
Op GerGemInfo worden de tweetallen van Sioux Center (USA) en Rock Valley (USA) altijd gelijktijdig geplaatst. En meestal is het ook vrijwel gelijktijdig ledenvergadering in die gemeenten. Maar deze keer staat er alleen een tweetal van Sioux Center en niet van Rock Valley. Er zal wellicht een ander tweetal geplaatst worden. Ik neem aan dat ze het niet zo laten... Ds. Schot staat overigens ook nog in twee andere gemeenten op het tweetal en daarnaast heeft hij al twee beroepen, maar dat terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Verder vond ik het opmerkelijk dat in het merendeel van de Zeeuwse gemeenten gisteren gepreekt werd over de bede: 'U naam worde geheilgd' uit zondag 47, waarin ook staat: '... en dat Uw Naam om onzentwil niet gelasterd, maar veeleer geprezen worde.' Laten we dat ten allen tijde, als hoofdpunt houden boven alles. Zijn Naam moet de eer krijgen, dwars door alles heen! En in het bijzonder de scheuring is een voorbeeld van wat tégen het eren van Zijn Naam ingaat. Ds. Hoogerland schreef dat het 'hemeltergend' is. Immers, de reacties die er geplaatst worden op de artikelen van de regionale media, zijn daar indirect ook het gevolg van? Er wordt gezegd dat de wereld spot. En zeker, dat is waar. Maar als je de reacties leest, zijn het in de eerste plaats mensen van de éigen kerk die spotten met Gods Naam en Zijn kerk. En dát vind ik vele malen erger.
Dat er uit de catechismus wordt gepreekt is toch volgens de DKO. Artikel 66?
Bij ons, ook in Zeeland, is het de goede gewoonte om dit jaarlijks te doen. Dus nu is het week 47, dan is op zondag, HC zondag 47 aan de beurt en leren de kinderen op school ook een vraag van de desbetreffende zondag.
Nu dus 122.
Plaats reactie