GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

GerGem Kruiningen

Bericht door mcgk »

De vragen van de journalist zijn niet terug te lezen in het artikel...
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Refoforum2017 »

mcgk schreef:De vragen van de journalist zijn niet terug te lezen in het artikel...
Laten we er niet meer van maken, dan wat ik zei. Ik heb gewoon het gevoel dat ds. Van Eckeveld zich heeft laten verleiden tot een inhoudelijke mening over deze zaak. Dat gevoel kwam boven toen ik het interview las. Misschien klopt het niet, maar ik heb dat gevoel gewoon.

Laten we er verder over zwijgen. De inhoudelijke kant is belangrijker.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Iemand tot kwart voor twee in de nacht op de gang laten zitten valt bij mij overigens in de categorie treiteren.
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

Wim Anker schreef:Iemand tot kwart voor twee in de nacht op de gang laten zitten valt bij mij overigens in de categorie treiteren.
Het is duidelijk voor welke parochie je spreekt, maar laten we eerst maar eens wachten wat de ware feiten zijn. Als we uberhaupt daar nog achter zullen komen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeemeeuw »

Hopelijk neemt men in Kruiningen deze woorden van hun oud-predikant ter harte:
https://www.rd.nl/opinie/ds-g-hoogerlan ... -1.1126458
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Panny »

Ik begrijp niet dat een predikant met vrome woorden een kerkscheuring als deze kan rechtvaardigen.
Een kerk gaat toch niet over ons mensen? Het niet je zin krijgen van de rechter en de classis kan toch nooit een reden zijn om dan maar een nieuw kerkverband te stichten.

In het eerste stukje van de brief vermeld de heer Bredeweg dat hij ook niet foutloos is. Maar vervolgens komen alleen fouten die anderen gemaakt zouden hebben aan bod.
Als je in een uitgebreide brief verantwoording wilt afleggen lijkt mij dat je ook wilt aangeven welke fouten jezelf gemaakt heb.
Dan wek je tenminste ook niet de indruk dat de mogelijkheid tot zelfreflectie totaal ontbreekt.

Ik kan hier echt niet met mijn verstand bij...
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Iemand tot kwart voor twee in de nacht op de gang laten zitten valt bij mij overigens in de categorie treiteren.
??? Denk je dat de deelnemers aan de vergadering stiekem alvast naar huis zijn geweest? Ik vind dit echt dom geklets. En bovendien: je zult de uitkomsten toch ook wel thuis mogen afwachten? Geen idee eigenlijk, ik ben zelf nooit in zo'n situatie geweest.

Gemeenteraden vergaderen ook wel eens tot half een, een uur. Dat komt soms zo uit. Het is niet fijn, maar ook geen drama.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Iemand tot kwart voor twee in de nacht op de gang laten zitten valt bij mij overigens in de categorie treiteren.
Als een classis van de GG tot oordeel komt dat een predikant laakbaar is is er echt wel wat aan de hand...ook om 02:15

De situatie van nu bewijst dit ook. Ds Bredeweg schendt zijn belofte gedaan bij zijn belijdenis....om zich te onderwerpen
Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult
zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
verklaring schreef:Hiermee belijd je je te onderwerpen aan de vermaning of onderwijzing en aansporing van het kerkelijke gezag. Dit houdt niet in dat je het in alles met het beleid en met de standpunten van het kerkelijk gezag eens moet zijn, maar wel dat je
belooft je te schikken naar het beleid van het kerkelijk gezag. Het geweten blijft echter altijd vrij om ergens mee eens te zijn of
niet (en geen kerkelijk gezag mag iemands geweten binden), maar in de praktijk kan het betekenen dat je je aanpast aan dingen die het kerkelijk gezag anders ziet dan jij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Silas
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017, 22:30

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Silas »

---knip--- Laster niet toegestaan
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

Wij vergaderen hier blijkbaar ook tot laat in de nacht..
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Onbemind schreef:Wij vergaderen hier blijkbaar ook tot laat in de nacht..
:haha
(~)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mister »

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Onbemind schreef:Wij vergaderen hier blijkbaar ook tot laat in de nacht..
Ik vind anders dat jij zelf midden in de nacht een bijdrage levert... Wat de nacht is, is nogal persoonlijk, natuurlijk....

Maar dat geheel terzijde.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Refoforum2017 schreef:
De vraag van de journalist gaat over de mate waarin persoonlijkheden van de mensen in deze situatie een rol hebben gespeeld. Ds. Van Eckeveld geeft een antwoord wat gaat over de aandacht voor de persoonlijkheden van de predikanten(!) in de opleiding. Wellicht kreeg hij een vraag over hoe dit op de Theologische School is geregeld. Ik zou daar in deze concrete situatie even niet op zijn ingegaan, want nu komt het over alsof hij het daaraan vindt liggen. Hij had aan kunnen voelen dat de journalist die kant op wilde. Misschien bedoelde hij het niet zo, maar zo las ik het wel direct, dus ik vind het riskant.
In het artikel constateert ds. Van Eckeveld dat er vooral sprake is botsende karakters en dat ook in het toelatingsproces er aandacht is voor persoonlijke eigenschappen. Daarmee miszegt hij toch niets?

Ik vind het zelf wel goed dat hij dit toelicht. Men kijkt dus niet enkel naar de motivatie van iemand, maar ook of iemand geschikt is op basis van competenties. Hij zegt verder helemaal niets over de heer Bredeweg. Blijkbaar is destijds geoordeeld dat hij geschikt is om als predikant te fungeren op basis van zijn persoonlijke eigenschappen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Iemand tot kwart voor twee in de nacht op de gang laten zitten valt bij mij overigens in de categorie treiteren.
Als een classis van de GG tot oordeel komt dat een predikant laakbaar is is er echt wel wat aan de hand...ook om 02:15

De situatie van nu bewijst dit ook. Ds Bredeweg schendt zijn belofte gedaan bij zijn belijdenis....om zich te onderwerpen
Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult
zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
verklaring schreef:Hiermee belijd je je te onderwerpen aan de vermaning of onderwijzing en aansporing van het kerkelijke gezag. Dit houdt niet in dat je het in alles met het beleid en met de standpunten van het kerkelijk gezag eens moet zijn, maar wel dat je
belooft je te schikken naar het beleid van het kerkelijk gezag. Het geweten blijft echter altijd vrij om ergens mee eens te zijn of
niet (en geen kerkelijk gezag mag iemands geweten binden), maar in de praktijk kan het betekenen dat je je aanpast aan dingen die het kerkelijk gezag anders ziet dan jij.
Eens hoor. Maar ook een hard heer - die men conform Schrift en belofte idd moet gehoorzamen, ik wil dat benadrukken - kan treiteren.
Plaats reactie