GerGem Kruiningen

Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Johannes 3:16 »

Tiberius schreef:
Johannes 3:16 schreef:Het zou mooi zijn als ds. Bredeweg a.s. vrijdag ook aanwezig is bij de ledenvergadering.
Ik heb begrepen dat hij zijn lidmaatschap heeft opgezegd.
Ik denk dat hij van harte welkom is, mits ...
In zijn brief gaat ds. Bredeweg niet inhoudelijk op de zaak in. Dat is jammer, want vrijdag zal het waarschijnlijk wel over de inhoud gaan.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Vorst schreef:Als je vertrekt onttrek je je toch al?
Inderdaad heb je dan 'praktisch' onttrokken. De overgang is pas een feit als je bij je huidige kerk/gemeente bent uitgeschreven en bij de nieuwe kerk/gemeente/... bent ingeschreven. De overgang wordt vergemakkelijkt als de kerkelijke gegevens (een "bewijs van lidmaatschap") worden opgevraagd én afgegeven. Soms geeft een kerkenraad deze niet zomaar af en worden leden eerst aangesproken op hun ongewenst gedrag. Daar is ook iets voor te zeggen. Wie weet levert het toch een inkeer op. Dus wie weet is Bredeweg officieel nog steeds lid van de GG.
Laatst gewijzigd door kasparov op 22 nov 2017, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Johannes 3:16 »

A.s. woensdag houdt de vrije gereformeerde gemeente dankdag. De ochtend- en middagdienst zullen gehouden worden in de Johanneskerk te Kruiningen.

https://www.kerktijden.nl/gem/3506/over ... kruiningen
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

Johannes 3:16 schreef:A.s. woensdag houdt de vrije gereformeerde gemeente dankdag. De ochtend- en middagdienst zullen gehouden worden in de Johanneskerk te Kruiningen.

https://www.kerktijden.nl/gem/3506/over ... kruiningen
Wie weet aansluiting bij PKN Kruiningen nu ds Quak beroep heeft aangenomen naar Rockanje.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

kasparov schreef:
Vorst schreef:Als je vertrekt onttrek je je toch al?
Inderdaad heb je dan 'praktisch' onttrokken. De overgang is pas een feit als je bij je huidige kerk/gemeente bent uitgeschreven en bij de nieuwe kerk/gemeente/... bent ingeschreven. De overgang wordt vergemakkelijkt als de kerkelijke gegevens (een "bewijs van lidmaatschap") worden opgevraagd én afgegeven. Soms geeft een kerkenraad deze niet zomaar af en worden leden eerst aangesproken op hun ongewenst gedrag. Daar is ook iets voor te zeggen. Wie levert het toch een inkeer op. Dus wie weet is Bredeweg officieel nog steeds lid van de GG.
Niet mee eens. Ik weet ook wel hoe de normale gang van zaken is. Maar vertrekken op de manier zoals Bredeweg en consorten is niet normaal en daarmee hebben zij zich onttrokken aan (het gezag van de) gemeente.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Vorst schreef:
kasparov schreef:
Vorst schreef:Als je vertrekt onttrek je je toch al?
Inderdaad heb je dan 'praktisch' onttrokken. De overgang is pas een feit als je bij je huidige kerk/gemeente bent uitgeschreven en bij de nieuwe kerk/gemeente/... bent ingeschreven. De overgang wordt vergemakkelijkt als de kerkelijke gegevens (een "bewijs van lidmaatschap") worden opgevraagd én afgegeven. Soms geeft een kerkenraad deze niet zomaar af en worden leden eerst aangesproken op hun ongewenst gedrag. Daar is ook iets voor te zeggen. Wie levert het toch een inkeer op. Dus wie weet is Bredeweg officieel nog steeds lid van de GG.
Niet mee eens. Ik weet ook wel hoe de normale gang van zaken is. Maar vertrekken op de manier zoals Bredeweg en consorten is niet normaal en daarmee hebben zij zich onttrokken aan (het gezag van de) gemeente.
De voormalige predikant is openlijk voor zichzelf begonnen.
Maar of iedereen die een verwant kerkverband bezocht heeft meteen uigeschreven moet worden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

refo schreef:De voormalige predikant is openlijk voor zichzelf begonnen.
Maar of iedereen die een verwant kerkverband bezocht heeft meteen uigeschreven moet worden?
Ik weet van een soortgelijke situatie dat men daarin mild is geweest en een langere periode heeft aangehouden als 'bedenktijd'. Voor de predikant ligt dat anders, omdat hij nadrukkelijk zijn lidmaatschap heeft beëindigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mara »

Johannes 3:16 schreef:A.s. woensdag houdt de vrije gereformeerde gemeente dankdag. De ochtend- en middagdienst zullen gehouden worden in de Johanneskerk te Kruiningen.

https://www.kerktijden.nl/gem/3506/over ... kruiningen
Ik ben nogal verbaasd dat het geen bee- en boetedag genoemd wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Johannes 3:16 schreef:A.s. woensdag houdt de vrije gereformeerde gemeente dankdag. De ochtend- en middagdienst zullen gehouden worden in de Johanneskerk te Kruiningen.

https://www.kerktijden.nl/gem/3506/over ... kruiningen
Ik ben nogal verbaasd dat het geen bee- en boetedag genoemd wordt.
Niet echt, mag ik aannemen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Johannes 3:16 schreef:A.s. woensdag houdt de vrije gereformeerde gemeente dankdag. De ochtend- en middagdienst zullen gehouden worden in de Johanneskerk te Kruiningen.

https://www.kerktijden.nl/gem/3506/over ... kruiningen
Ik ben nogal verbaasd dat het geen bee- en boetedag genoemd wordt.
Wat ik lees in de brief van de dominee is dat hij erg verwonderd en dankbaar is over welke wegen er voor hem open zijn gegaan, dus in dat kader kan er dankdag gehouden worden....
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door emigrant »

dankdag is het voor de Kruiningse Uien(handel) niet voor kerkverbanden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Voor gewas en arbeid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mara »

Terri schreef: Wat ik lees in de brief van de dominee is dat hij erg verwonderd en dankbaar is over welke wegen er voor hem open zijn gegaan, dus in dat kader kan er dankdag gehouden worden....
Waar staat dat precies op de 8 kantjes? :hum
Als we de wind mee hebben, wil het niet altijd zeggen dat we de Heere dan ook mee hebben, heb ik laatst in een (CGK) preek gehoord.
Ik mag toch aannemen dat dit in de GG ook gepredikt wordt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Vorst schreef:
kasparov schreef:
Vorst schreef:Als je vertrekt onttrek je je toch al?
Inderdaad heb je dan 'praktisch' onttrokken. De overgang is pas een feit als je bij je huidige kerk/gemeente bent uitgeschreven en bij de nieuwe kerk/gemeente/... bent ingeschreven. De overgang wordt vergemakkelijkt als de kerkelijke gegevens (een "bewijs van lidmaatschap") worden opgevraagd én afgegeven. Soms geeft een kerkenraad deze niet zomaar af en worden leden eerst aangesproken op hun ongewenst gedrag. Daar is ook iets voor te zeggen. Wie levert het toch een inkeer op. Dus wie weet is Bredeweg officieel nog steeds lid van de GG.
Niet mee eens. Ik weet ook wel hoe de normale gang van zaken is. Maar vertrekken op de manier zoals Bredeweg en consorten is niet normaal en daarmee hebben zij zich onttrokken aan (het gezag van de) gemeente.
Inderdaad verre van normaal. Er is beloofd (een eed voor Gods aangezicht) om te onderwerpen, mocht dit aan de orde zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Mara schreef:
Terri schreef: Wat ik lees in de brief van de dominee is dat hij erg verwonderd en dankbaar is over welke wegen er voor hem open zijn gegaan, dus in dat kader kan er dankdag gehouden worden....
Waar staat dat precies op de 8 kantjes? :hum
Als we de wind mee hebben, wil het niet altijd zeggen dat we de Heere dan ook mee hebben, heb ik laatst in een (CGK) preek gehoord.
Ik mag toch aannemen dat dit in de GG ook gepredikt wordt?
Zeker, maar dit is een andere kerk. :livre
Plaats reactie