GerGem Kruiningen

kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Herman schreef:
Wandelende schreef:Weet iemand hoe de 'papieren' overstap wordt geregeld van de GG naar de VGG?
Een attestatie is niet aan de orde, lijkt mij. Maar zouden deze mensen een bewijs van lidmaatschap van de GG mee krijgen? Of onttrekken ze zich zonder bewijs omdat de VGG niet wordt geaccepteerd? Of ...?
De bestaande ledenlijst zal gewoon in tweeën worden geknipt. Ik kan me er geen andere (juiste en ordelijke) manier voorstellen.
Bij een scheuringssituatie is er vaak strijd over welke kerk de "ware voortzetting" is (maar dat is volgens mij nu in Kruiningen niet aan de orde). Dan wordt er geen bewijs van lidmaatschap opgevraagd. Attestatie is alleen mogelijk door verhuizing bij overgang naar een andere gemeente van hetzelfde kerkverband of een kerkverband waarmee een zogenaamde correspondentieband is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Juist, dat dacht ik ook. Alleen zonder bewijs van lidmaatschap betekent toch dat deze leden zich zouden moeten onttrekken? Dus zonder schriftelijk bewijs of toestemming?
(~)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

Als je vertrekt onttrek je je toch al?
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door KNed »

Trieste situatie, we kunnen er een hoop over discussiëren; maar wat ik mooi vond is dat ik afgelopen zondagmiddag een (GG) predikant op een hele respectvolle manier hoorde bidden voor de gemeente van Kruiningen, maar ook voor ds. Bredeweg met de bede of hij terug mocht komen op de ingeslagen weg en weer binnen het kerkverband zijn plaats innemen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Marion »

KNed schreef:Trieste situatie, we kunnen er een hoop over discussiëren; maar wat ik mooi vond is dat ik afgelopen zondagmiddag een (GG) predikant op een hele respectvolle manier hoorde bidden voor de gemeente van Kruiningen, maar ook voor ds. Bredeweg met de bede of hij terug mocht komen op de ingeslagen weg en weer binnen het kerkverband zijn plaats innemen.
Dat heb ik ook gehoord. Hij is zeker nog niet afgeschreven bij zijn broeders. Je merkt dat die er onder lijden dat dit zo gegaan is.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Marion schreef:
KNed schreef:Trieste situatie, we kunnen er een hoop over discussiëren; maar wat ik mooi vond is dat ik afgelopen zondagmiddag een (GG) predikant op een hele respectvolle manier hoorde bidden voor de gemeente van Kruiningen, maar ook voor ds. Bredeweg met de bede of hij terug mocht komen op de ingeslagen weg en weer binnen het kerkverband zijn plaats innemen.
Dat heb ik ook gehoord. Hij is zeker nog niet afgeschreven bij zijn broeders. Je merkt dat die er onder lijden dat dit zo gegaan is.
Het lijkt me toch beter om in het gebed niet direct voor te schrijven hoe de Heere dient te handelen. Hij is volmaakt rechtvaardig, wijs en goed. Daarom kunnen we de wijze van herstel rustig aan Hem overlaten en is het neerleggen van onze noden afdoende.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Marion »

Wim Anker schreef:
Marion schreef:
KNed schreef:Trieste situatie, we kunnen er een hoop over discussiëren; maar wat ik mooi vond is dat ik afgelopen zondagmiddag een (GG) predikant op een hele respectvolle manier hoorde bidden voor de gemeente van Kruiningen, maar ook voor ds. Bredeweg met de bede of hij terug mocht komen op de ingeslagen weg en weer binnen het kerkverband zijn plaats innemen.
Dat heb ik ook gehoord. Hij is zeker nog niet afgeschreven bij zijn broeders. Je merkt dat die er onder lijden dat dit zo gegaan is.
Het lijkt me toch beter om in het gebed niet direct voor te schrijven hoe de Heere dient te handelen. Hij is volmaakt rechtvaardig, wijs en goed. Daarom kunnen we de wijze van herstel rustig aan Hem overlaten en is het neerleggen van onze noden afdoende.
Vragen is wat anders dan voorschrijven beste man. En uiteraard dient dit vragen te staan onder het beding van Uw wil geschiedde.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

Waarom is aansluiting bij andere verbanden onmogelijk?

Dit is in het verleden toch ook gebeurd al betrof het dan in de situaties waarvan ik vernomen heb dan meestal een ouderling.
Maar verder zijn er best raakvlakken. Betreffende ouderling was het niet eens met beleid uitgesproken door hogere kerkelijke vergaderingen en/of kerkvisitatie of advies van consulent. Vervolgens stapt men er met een deel van de leden uit en zoekt aansluiting bij een ander verband of sticht een vrije gemeente. Dit is het geval geweest bij GGin Werkendam, Goes en Elspeet.
Goes en Elspeet hebben zich aangesloten bij OGGiN. Waarom zou dit in het geval van de VGG Kruiningen niet kunnen?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Marion schreef:
Wim Anker schreef:
Marion schreef:
KNed schreef:Trieste situatie, we kunnen er een hoop over discussiëren; maar wat ik mooi vond is dat ik afgelopen zondagmiddag een (GG) predikant op een hele respectvolle manier hoorde bidden voor de gemeente van Kruiningen, maar ook voor ds. Bredeweg met de bede of hij terug mocht komen op de ingeslagen weg en weer binnen het kerkverband zijn plaats innemen.
Dat heb ik ook gehoord. Hij is zeker nog niet afgeschreven bij zijn broeders. Je merkt dat die er onder lijden dat dit zo gegaan is.
Het lijkt me toch beter om in het gebed niet direct voor te schrijven hoe de Heere dient te handelen. Hij is volmaakt rechtvaardig, wijs en goed. Daarom kunnen we de wijze van herstel rustig aan Hem overlaten en is het neerleggen van onze noden afdoende.
Vragen is wat anders dan voorschrijven beste man. En uiteraard dient dit vragen te staan onder het beding van Uw wil geschiedde.
Dat klopt. Maar dit vragen lijkt mij net te veel op ook het voorschrijven hoe dit dan dient te geschieden waarbij het eigen gelijk als onbetwistbaar wordt verondersteld.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Bruna schreef:Waarom is aansluiting bij andere verbanden onmogelijk?

Dit is in het verleden toch ook gebeurd al betrof het dan in de situaties waarvan ik vernomen heb dan meestal een ouderling.
Maar verder zijn er best raakvlakken. Betreffende ouderling was het niet eens met beleid uitgesproken door hogere kerkelijke vergaderingen en/of kerkvisitatie of advies van consulent. Vervolgens stapt men er met een deel van de leden uit en zoekt aansluiting bij een ander verband of sticht een vrije gemeente. Dit is het geval geweest bij GGin Werkendam, Goes en Elspeet.
Goes en Elspeet hebben zich aangesloten bij OGGiN. Waarom zou dit in het geval van de VGG Kruiningen niet kunnen?
Er kan veel. Maar het blijft zondig. En het zou ook dom zijn van het andere kerkverband.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

DDD schreef:
Bruna schreef:Waarom is aansluiting bij andere verbanden onmogelijk?

Dit is in het verleden toch ook gebeurd al betrof het dan in de situaties waarvan ik vernomen heb dan meestal een ouderling.
Maar verder zijn er best raakvlakken. Betreffende ouderling was het niet eens met beleid uitgesproken door hogere kerkelijke vergaderingen en/of kerkvisitatie of advies van consulent. Vervolgens stapt men er met een deel van de leden uit en zoekt aansluiting bij een ander verband of sticht een vrije gemeente. Dit is het geval geweest bij GGin Werkendam, Goes en Elspeet.
Goes en Elspeet hebben zich aangesloten bij OGGiN. Waarom zou dit in het geval van de VGG Kruiningen niet kunnen?
Er kan veel. Maar het blijft zondig. En het zou ook dom zijn van het andere kerkverband.
Ja dat ben ik met je eens, maar je ziet het in de praktijk toch gebeuren (zie de hierboven genoemde voorbeelden). Interessant zou zijn om na te gaan hoe de ledenaantallen zich ontwikkelen. Meestal gaat er familie, kennissen etc mee maar na verloop van tijd als kinderen daarvan ouder worden bijvoorbeeld zie je ze toch overstappen naar aanverwante wel georganiseerde kerkverbanden.

Interessant ook wat je noemde over onderzoek naar / de persoonlijkheid een heel eindeje terug in dit draadje. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in bovengenoemde gevallen het wat autoritaire persoonlijkheden zijn. Misschien ook wel gemaakt door omstandigheden dat ze alleen ouderling zijn/waren in een gemeente en niemand anders naast zich dulden. Dan kan zoiets zich ontwikkelen.
Gelukkig wordt dit in de GGiN onderkend en aangepakt. Dit heeft echter in een aantal gevallen toch wel wat problemen gegeven.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Johannes 3:16 »

Het zou mooi zijn als ds. Bredeweg a.s. vrijdag ook aanwezig is bij de ledenvergadering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Johannes 3:16 schreef:Het zou mooi zijn als ds. Bredeweg a.s. vrijdag ook aanwezig is bij de ledenvergadering.
Ik heb begrepen dat hij zijn lidmaatschap heeft opgezegd.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Marion »

Vragen is wat anders dan voorschrijven beste man. En uiteraard dient dit vragen te staan onder het beding van Uw wil geschiedde.[/quote]

Dat klopt. Maar dit vragen lijkt mij net te veel op ook het voorschrijven hoe dit dan dient te geschieden waarbij het eigen gelijk als onbetwistbaar wordt verondersteld.[/quote]

Muggenzifterij is ook een bezigheid :mad
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Marion schreef:Vragen is wat anders dan voorschrijven beste man. En uiteraard dient dit vragen te staan onder het beding van Uw wil geschiedde.[/quote

Dat klopt. Maar dit vragen lijkt mij net te veel op ook het voorschrijven hoe dit dan dient te geschieden waarbij het eigen gelijk als onbetwistbaar wordt verondersteld.[/quote

Muggenzifterij is ook een bezigheid :mad
Goed quoten ook. En rood worden. :haha
Plaats reactie