GerGem Kruiningen

Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

Nasrani schreef:
Sola Gratia schreef:
Herman schreef:Het verweer van de kerkenraad zal (kunnen) zijn dat zij geen ruzie maken, maar dat hun onenigheid wordt aangedaan. Het niet houden van HA staat bij die redenering dus gelijk aan schuld hebben aan de onenigheid.
Zeker mee eens. En in elke Gemeente is het wel wat. Het is wat tussen ds Bredeweg en dhr Jansen. En als er gevochten is dan lijkt mij dat ook zonde. Daar hoeft niet heel de gemeente de dupe van te worden.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ds Bredeweg wel het Heilig Avondmaal heeft bediend maar niet zelf heeft deelgenomen.
Dat zou kunnen maar dat zou wel hypocriet zijn. Hoe kan iemand die niet kan deelnemen dat dan wel bedienen? Staat bedienen niet hoger dan deelnemen? Of zie ik dat verkeerd?
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Harry65 »

Herman schreef:Het verweer van de kerkenraad zal (kunnen) zijn dat zij geen ruzie maken, maar dat hun onenigheid wordt aangedaan. Het niet houden van HA staat bij die redenering dus gelijk aan schuld hebben aan de onenigheid.
Als ik zo vrij mag zijn:
Uit wat ik gelezen heb, is er een tuchtmaateregel opgelegd aan de diaken, dat hij geen HA mag vieren.
De wereldse rechter heeft nu geoordeeld dat dit niet volgens de regels is gebeurd.
Ergo: het is NIET zo dat de kerkenraad onenigheid wordt aangedaan.
De kerkenraad is daardoor actieve partij in die 'onenigheid' ...
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat het HA in de gemeente bediend zou mogen worden. Maar dat een ieder die bij de onenigheid betrokken is niet aan zou mogen gaan. En ds. Bredeweg lijkt mij toch zeker betrokken. Ik vraag me af of je de kerkenraad als geheel betrokken zou moeten vinden. Ik kan mij voorstellen dat je dit individueel beoordeeld. Het zou mijns inziens dan ook beter zijn geweest als de consulent de bediening had gedaan en een ieder was afgebleven die bij de zaak betrokken is. Dit lijkt mij het meest recht doen aan het formulier.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
zwaluw
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 jul 2017, 23:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door zwaluw »

Hoe kijken jullie tegen de bediening van de Heilige Doop aan. A.s. zondag is het weer bediening van de Heilige Doop, de vorige keer hebben een aantal niet laten dopen, de vraag is wat ze nu doen. Kan je als dominee kinderen dopen van families waar het tussen dominee en familie niet vlak ligt?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

zwaluw schreef:Hoe kijken jullie tegen de bediening van de Heilige Doop aan. A.s. zondag is het weer bediening van de Heilige Doop, de vorige keer hebben een aantal niet laten dopen, de vraag is wat ze nu doen. Kan je als dominee kinderen dopen van families waar het tussen dominee en familie niet vlak ligt?
Oei das lastig.
Laten we veel bidden voor deze gemeente.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef:Ik denk dat het HA in de gemeente bediend zou mogen worden. Maar dat een ieder die bij de onenigheid betrokken is niet aan zou mogen gaan. En ds. Bredeweg lijkt mij toch zeker betrokken. Ik vraag me af of je de kerkenraad als geheel betrokken zou moeten vinden. Ik kan mij voorstellen dat je dit individueel beoordeeld. Het zou mijns inziens dan ook beter zijn geweest als de consulent de bediening had gedaan en een ieder was afgebleven die bij de zaak betrokken is. Dit lijkt mij het meest recht doen aan het formulier.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Want door wel deel te nemen of te bedienen geef je het signaal af dat je zelf geen conflict hebt, maar het is je aangedaan.
Daarom is het niet verstandig om dit te doen, althans dat is mijn mening :)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

@Zwaluw:

Ik vind het wel een goede, maar ook een moeilijke vraag. Is er verschil tussen een dominee/kerkenraad die in openbare zonde leeft of een predikant die het Evangelie niet (helemaal) juist bedient en kan zoiets betekenen dat je niet moet dopen?

Mijns inziens is de doop in ieder geval geldig. Maar ik zou als doopouders minstens bij de kerkenraad melden dat je bezwaard bent dat de doop in deze omstandigheden door de eigen predikant bediend wordt. En de doop heeft ook geen haast, die kan ook wel een half jaar wachten toch?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

samanthi schreef:
zwaluw schreef:Hoe kijken jullie tegen de bediening van de Heilige Doop aan. A.s. zondag is het weer bediening van de Heilige Doop, de vorige keer hebben een aantal niet laten dopen, de vraag is wat ze nu doen. Kan je als dominee kinderen dopen van families waar het tussen dominee en familie niet vlak ligt?
Oei das lastig.
Laten we veel bidden voor deze gemeente.
Waar gaan we dan om bidden?
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

refo schreef:
samanthi schreef:
zwaluw schreef:Hoe kijken jullie tegen de bediening van de Heilige Doop aan. A.s. zondag is het weer bediening van de Heilige Doop, de vorige keer hebben een aantal niet laten dopen, de vraag is wat ze nu doen. Kan je als dominee kinderen dopen van families waar het tussen dominee en familie niet vlak ligt?
Oei das lastig.
Laten we veel bidden voor deze gemeente.
Waar gaan we dan om bidden?
Geen idee. Bredeweg bad volgens de Volkskrant tot de Heere die bergen vlakt en zeeën droogt.

Wel weer grappig dat dit komt uit de Hervormde Liedbundel. :super
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Je kunt bidden om bekering van de dominee, om wijsheid en voorzichtigheid voor de dominee en alle betrokkenen. En om bekering voor andere betrokkenen, voor zover zij ook iets zouden hebben misdaan.

Maar eerlijk gezegd ervaar ik het zelf een beetje als godslastering om te bidden voor dingen die de kerk gewoon zelf niet goed geregeld heeft. Dat vind ik best een lastig punt, en daarom heeft het ook maar beperkt een plaats in mijn gebeden.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Nasrani »

Sola Gratia schreef:
Nasrani schreef:
Sola Gratia schreef:
Herman schreef:Het verweer van de kerkenraad zal (kunnen) zijn dat zij geen ruzie maken, maar dat hun onenigheid wordt aangedaan. Het niet houden van HA staat bij die redenering dus gelijk aan schuld hebben aan de onenigheid.
Zeker mee eens. En in elke Gemeente is het wel wat. Het is wat tussen ds Bredeweg en dhr Jansen. En als er gevochten is dan lijkt mij dat ook zonde. Daar hoeft niet heel de gemeente de dupe van te worden.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ds Bredeweg wel het Heilig Avondmaal heeft bediend maar niet zelf heeft deelgenomen.
Dat zou kunnen maar dat zou wel hypocriet zijn. Hoe kan iemand die niet kan deelnemen dat dan wel bedienen? Staat bedienen niet hoger dan deelnemen? Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb geen idee. Ik weet dat het vaker gebeurd is. Heb het zelf 1x meegemaakt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrikus »

Sola Gratia schreef:
refo schreef: Waar gaan we dan om bidden?
Geen idee. Bredeweg bad volgens de Volkskrant tot de Heere die bergen vlakt en zeeën droogt.
Wel weer grappig dat dit komt uit de Hervormde Liedbundel. :super
Op tekst van Hiëronymus van Alphen ("Jantje zag eens pruimen hangen"), die zo graag over de deugd en de deugdzaamheid dichtte....
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Sola Gratia schreef:
refo schreef: Waar gaan we dan om bidden?
Geen idee. Bredeweg bad volgens de Volkskrant tot de Heere die bergen vlakt en zeeën droogt.
Wel weer grappig dat dit komt uit de Hervormde Liedbundel. :super
Op tekst van Hiëronymus van Alphen ("Jantje zag eens pruimen hangen"), die zo graag over de deugd en de deugdzaamheid dichtte....
Waarom dat zo noemen? Ernst lijkt u niet zo te kennen. Ik kan vanzelf alleen beoordelen hetgeen u zegt.
En... is ds. Bredeweg al uit zijn ambt gezet? Volgens mij is hij nog steeds dominee.
Als we het lied noemen van de dichter: Nooit kan het geloof te veel verwachten, enz. dan is die wel van dezelfde dichter, maar die is veel dieper geestelijk. Het liedje wat u noemt was meer algemeen moraliserend bedoelt voor kinderen, maar tegelijk ook voor volwassenen of stokouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

@Hendrikus:

Wat is er mis met deugdzaamheid? Daar zou onze samenleving nog best wat scheuten van kunnen gebruiken, mijns inziens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Speculaties zijn er genoeg, maar echt nieuws nog niet. Tot die tijd gaat dit topic op slot.
Plaats reactie