GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Dit topic krijgt wat bizarre trekjes: discussie over het aantal volgelingen van Bredeweg en over de lengte van zijn diensten. :bobo
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Panny »

"De classis schrijft dat ds. Bredeweg voordat hij op 13 november bekendmaakte de GG te verlaten, niet heeft laten weten dat hij deze stap overwoog. Ze zegt ontsteld te zijn over deze handelwijze. Ook is ze „diep geraakt” dat zonder overleg met de kerkenraad de publiciteit is gezocht."

https://www.rd.nl/kerk-religie/classis- ... -1.1446568
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door parsifal »

Panny schreef:"De classis schrijft dat ds. Bredeweg voordat hij op 13 november bekendmaakte de GG te verlaten, niet heeft laten weten dat hij deze stap overwoog. Ze zegt ontsteld te zijn over deze handelwijze. Ook is ze „diep geraakt” dat zonder overleg met de kerkenraad de publiciteit is gezocht."

https://www.rd.nl/kerk-religie/classis- ... -1.1446568
Dat is op zich nog wel te verdedigen. (De stap zelf niet denk ik). Als hij vooraf hierover gesproken had, dan had het als chantage gezien kunnen worden. Nu heeft de classis in ieder geval een besluit kunnen nemen zonder oneerlijke druk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Vreemd is wel dat hij zondag de 12e niets heeft laten merken, terwijl alles al geregeld was.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

refo schreef:Vreemd is wel dat hij zondag de 12e niets heeft laten merken, terwijl alles al geregeld was.
Om wat rust te creëren, bedoel je?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

Overigens klopt die informatie niet helemaal, want half oktober berichtte het twitter-account @gergem al dat Bredeweg voornemens was de GG te verlaten. (al kan ik dat bericht nu niet meer terugvinden).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Onze gemeente heeft tegen de 1700 leden en doopleden. Op zondag zijn er rond de 1200 aanwezig. Als deze verhouding in Kruiningen ook toegepast kan worden, is de overloop bij 150 hoorders ruim 200.

Je begrijpt die mensen eigenlijk niet. Ze gooien alles overboord: verenigingsleven met bijbehorende contacten. Geen kerkelijke toekomst als ds Bredeweg vertrekt of - erger nog - wegvalt.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Zou het echt zo zijn dat er in de middag twee keer zoveel kerkgangers waren, dan ben ik heel benieuwd wat er die morgen in de kerk is gebeurd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Overigens klopt die informatie niet helemaal, want half oktober berichtte het twitter-account @gergem al dat Bredeweg voornemens was de GG te verlaten. (al kan ik dat bericht nu niet meer terugvinden).
Dat was een retweet, die teruggenomen is, wegens protest. Het was namelijk 'onjuiste berichtgeving'.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

DDD schreef:Zou het echt zo zijn dat er in de middag twee keer zoveel kerkgangers waren, dan ben ik heel benieuwd wat er die morgen in de kerk is gebeurd.
Nee. Het valt allemaal mee met de overlopers. Zijn er nog geen 180.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:Overigens klopt die informatie niet helemaal, want half oktober berichtte het twitter-account @gergem al dat Bredeweg voornemens was de GG te verlaten. (al kan ik dat bericht nu niet meer terugvinden).
Dat was een retweet, die teruggenomen is, wegens protest. Het was namelijk 'onjuiste berichtgeving'.
Die retweet was volgens mij teruggenomen vanwege een bedreiging.
Wat bedoel je met 'onjuiste berichtgeving'?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

Tom schreef:
DDD schreef:Zou het echt zo zijn dat er in de middag twee keer zoveel kerkgangers waren, dan ben ik heel benieuwd wat er die morgen in de kerk is gebeurd.
Nee. Het valt allemaal mee met de overlopers. Zijn er nog geen 180.
Het zijn er gewoon 179 teveel. Of 299 teveel.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

Eens hoor!!
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Tom schreef:
DDD schreef:Zou het echt zo zijn dat er in de middag twee keer zoveel kerkgangers waren, dan ben ik heel benieuwd wat er die morgen in de kerk is gebeurd.
Nee. Het valt allemaal mee met de overlopers. Zijn er nog geen 180.
Het zou interessant zijn om een wetenschappelijk onderzoek te houden naar deze kerkscheuring. Daar zullen de betrokkenen niet aan willen meewerken, maar dat zou heel veel nuttige informatie kunnen opleveren. Ik vermoed dat veel mensen die met het nieuwe kerkinitiatief mee zijn gegaan, daar financiële of familie-belangen bij hebben. Het zou boeiend zijn om te weten of dat klopt, en hoe dat dan werkt.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:
Wim Anker schreef:De praktijk dat ambtsdragers soms tientallen jaren blijven zitten is een fundamentele fout die dit soort problematiek eerder faciliteert dan bestrijdt.
Goed dat je dat ook benoemt. Zulke levenslange ambtsdragers kunnen evenzeer potentaten worden die niemand durft tegenspreken. Ongezond en strijdig met DKO.
We hebben deze discussie werkelijk al talloze malen gevoerd via het forum. Er is niets ongezonds aan een levenslange ambtsdrager, sterker nog - ik lees nergens in de Schrift over een roeping van twee keer vier jaar waarna men aftreden moet. En wie hier de DKO bij haalt, mag me nog eens duidelijk uitleggen waarom de kerkorde hierin het einde van alle tegenspraak is en op talloze andere punten totaal genegeerd kan worden...
Ambtsdragers met ruime ervaring staat niet gelijk aan een ongezonde situatie. Ik ken er velen die met vrucht de gemeente mogen dienen - met de nadruk op het woord dienen. Sterker nog, het zijn vaak juist deze oudere broeders die langer dienen in de kerk die ook milder zijn geworden met de jaren, en meer het beeld van hun Zender vertonen. Daarnaast ken ik diverse situaties waar kerkenraden door voortdurende wisselingen en een continu gebrek aan ervaring het overwicht missen om werkelijk geestelijk leiding te geven aan de gemeente.
Uiteraard weet ik ook van de andere voorbeelden en ken ze ook. Ongezond is echter niet de lengte van een ambtstermijn, maar de invulling ervan. Ongezond is het als ambtsdragers menen dat opzicht gelijk staat aan heerszucht. Ongezond is het als men de gemeente niet meer voorgaat in dienende, zelfverloochenende liefde, waarbij juist de ambtsdrager de eerste is om te tonen wat het is de minste te zijn en schade te lijden om Christus' wil. Ongezond is het als het er in een gemeente of kerkenraad zo aan toe gaat dat het lijkt alsof de Bijbel nergens iets heeft geschreven over onze onderlinge omgang met elkaar en voorschriften heeft gegeven over hoe om te gaan met conflicten in de gemeente. Ongezond is het als een ambtsdrager niet leeft naar het Woord en niets weerspiegelt van Christus.
Iedereen die meent dat de GG een rigide - en onbijbels - standpunt inneemt v.w.b.t tv bezit, netflix accounts en (ongefilterd) internet zal de argumenten genoemd in deze posting zonder wijzigingen kunnen overnemen om hun gelijk te beargumenteren. :jongle Elke categorie argumenten zit erin: de categorie: Staat niet in de Schrift, de categorie: Er wordt selectief geshopt in andere bronnen om het gelijk te halen en last but not least de categorie retoriek. "Het gaat niet om de ...... (vul naar believen in: ambtstermijn of apparaat"), het gaat om het hart, dus een (vul naar believen in: "tv in huis" of "levenslange ambtsdragers") heeft daar helemaal niets mee te maken. Voorbeeld: "Ongezond is niet het hebben van een tv in huis, maar het onjuist gebruik ervan".

Ik wil graag, maar dat is voor een ander topic, de "levenslange" ambtsdrager toetsen. Want de stellingname v..w.b.t. de Schrift en de DKO is nogal kort door de bocht. Daarover is m.i. veel meer te zeggen.
Jongere schreef:Daarnaast ken ik diverse situaties waar kerkenraden door voortdurende wisselingen en een continu gebrek aan ervaring het overwicht missen om werkelijk geestelijk leiding te geven aan de gemeente.
Deze zin is überhaupt een karikatuur van wat in dit topic als alternatief werd aangegeven. Ambtsdrager zijn voor 2 termijnen en dan minimaal 1 termijn niet levert geen "voortdurende wisseling" op. Dat kost hoogstens 1/3 meer ambtsdragers. Dat is nog lang geen "loting" als bij de priesters in Lukas 1.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 20 nov 2017, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie