GerGem Kruiningen

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
Wim Anker schreef:De praktijk dat ambtsdragers soms tientallen jaren blijven zitten is een fundamentele fout die dit soort problematiek eerder faciliteert dan bestrijdt.
Goed dat je dat ook benoemt. Zulke levenslange ambtsdragers kunnen evenzeer potentaten worden die niemand durft tegenspreken. Ongezond en strijdig met DKO.
We hebben deze discussie werkelijk al talloze malen gevoerd via het forum. Er is niets ongezonds aan een levenslange ambtsdrager, sterker nog - ik lees nergens in de Schrift over een roeping van twee keer vier jaar waarna men aftreden moet. En wie hier de DKO bij haalt, mag me nog eens duidelijk uitleggen waarom de kerkorde hierin het einde van alle tegenspraak is en op talloze andere punten totaal genegeerd kan worden...
Ambtsdragers met ruime ervaring staat niet gelijk aan een ongezonde situatie. Ik ken er velen die met vrucht de gemeente mogen dienen - met de nadruk op het woord dienen. Sterker nog, het zijn vaak juist deze oudere broeders die langer dienen in de kerk die ook milder zijn geworden met de jaren, en meer het beeld van hun Zender vertonen. Daarnaast ken ik diverse situaties waar kerkenraden door voortdurende wisselingen en een continu gebrek aan ervaring het overwicht missen om werkelijk geestelijk leiding te geven aan de gemeente.
Uiteraard weet ik ook van de andere voorbeelden en ken ze ook. Ongezond is echter niet de lengte van een ambtstermijn, maar de invulling ervan. Ongezond is het als ambtsdragers menen dat opzicht gelijk staat aan heerszucht. Ongezond is het als men de gemeente niet meer voorgaat in dienende, zelfverloochenende liefde, waarbij juist de ambtsdrager de eerste is om te tonen wat het is de minste te zijn en schade te lijden om Christus' wil. Ongezond is het als het er in een gemeente of kerkenraad zo aan toe gaat dat het lijkt alsof de Bijbel nergens iets heeft geschreven over onze onderlinge omgang met elkaar en voorschriften heeft gegeven over hoe om te gaan met conflicten in de gemeente. Ongezond is het als een ambtsdrager niet leeft naar het Woord en niets weerspiegelt van Christus.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Ik ben het met Jongere eens. Daarnaast denk ik dat die termijn van twee keer vier jaar dit soort problemen echt niet definitief oplost. Een echte baas kan binnen een half jaar al een behoorlijk stempel gaan drukken.
Ik denk dan eerder dat de grootte van de kerkenraad een zorg zou zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door pierre27 »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:
Wim Anker schreef:De praktijk dat ambtsdragers soms tientallen jaren blijven zitten is een fundamentele fout die dit soort problematiek eerder faciliteert dan bestrijdt.
Goed dat je dat ook benoemt. Zulke levenslange ambtsdragers kunnen evenzeer potentaten worden die niemand durft tegenspreken. Ongezond en strijdig met DKO.
We hebben deze discussie werkelijk al talloze malen gevoerd via het forum. Er is niets ongezonds aan een levenslange ambtsdrager, sterker nog - ik lees nergens in de Schrift over een roeping van twee keer vier jaar waarna men aftreden moet. En wie hier de DKO bij haalt, mag me nog eens duidelijk uitleggen waarom de kerkorde hierin het einde van alle tegenspraak is en op talloze andere punten totaal genegeerd kan worden...
Ambtsdragers met ruime ervaring staat niet gelijk aan een ongezonde situatie. Ik ken er velen die met vrucht de gemeente mogen dienen - met de nadruk op het woord dienen. Sterker nog, het zijn vaak juist deze oudere broeders die langer dienen in de kerk die ook milder zijn geworden met de jaren, en meer het beeld van hun Zender vertonen. Daarnaast ken ik diverse situaties waar kerkenraden door voortdurende wisselingen en een continu gebrek aan ervaring het overwicht missen om werkelijk geestelijk leiding te geven aan de gemeente.
Uiteraard weet ik ook van de andere voorbeelden en ken ze ook. Ongezond is echter niet de lengte van een ambtstermijn, maar de invulling ervan. Ongezond is het als ambtsdragers menen dat opzicht gelijk staat aan heerszucht. Ongezond is het als men de gemeente niet meer voorgaat in dienende, zelfverloochenende liefde, waarbij juist de ambtsdrager de eerste is om te tonen wat het is de minste te zijn en schade te lijden om Christus' wil. Ongezond is het als het er in een gemeente of kerkenraad zo aan toe gaat dat het lijkt alsof de Bijbel nergens iets heeft geschreven over onze onderlinge omgang met elkaar en voorschriften heeft gegeven over hoe om te gaan met conflicten in de gemeente. Ongezond is het als een ambtsdrager niet leeft naar het Woord en niets weerspiegelt van Christus.
Mooie en inhoudsvolle reactie. Zover ik kan bekijken vrij van kerkelijke frustratie en dat is wel zo prettig.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 18 nov 2017, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

GerGem Kruiningen

Bericht door mcgk »

Eens met Jongere, al kan ik de 4-jarenvisie ook inleven en begrijpen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeemeeuw »

Reactie ds. Kempeneers op kwestie Kruiningen:
https://cip.nl/65384-ds-m-a-kempeneers- ... oop-gedaan
Online
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Een mooi interview. De GG hebben zelf ook scheurmakers ontvangen als predikant, soms nog met een halve gemeente erbij ook. Wat mij betreft rust er ook een kerkelijke schuld op de GG in dat opzicht.

Het is mijns inziens jammer dat de brief van de classis kennelijk nog niet gepubliceerd is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Een mooi interview. De GG hebben zelf ook scheurmakers ontvangen als predikant, soms nog met een halve gemeente erbij ook. Wat mij betreft rust er ook een kerkelijke schuld op de GG in dat opzicht.

Het is mijns inziens jammer dat de brief van de classis kennelijk nog niet gepubliceerd is.
DDD, ben jij lid van de GG?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Johannes 3:16 »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Een mooi interview. De GG hebben zelf ook scheurmakers ontvangen als predikant, soms nog met een halve gemeente erbij ook. Wat mij betreft rust er ook een kerkelijke schuld op de GG in dat opzicht.

Het is mijns inziens jammer dat de brief van de classis kennelijk nog niet gepubliceerd is.
DDD, ben jij lid van de GG?
DDD is lid van de GG inderdaad.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

DDD schreef:Een mooi interview. De GG hebben zelf ook scheurmakers ontvangen als predikant, soms nog met een halve gemeente erbij ook. Wat mij betreft rust er ook een kerkelijke schuld op de GG in dat opzicht.
In Kruiningen gaat het niet om een leerverschil of leergeschil. Het gaat om interne verwikkelingen door heersend gedrag. Dat is niet op te lossen door uit de GG te stappen. Het "scheuren" is geen oplossing voor het probleem van interne verwikkelingen. Dan is inzicht, inkeer en gedragsverandering nodig. Ik hoop van harte dat morgen er eensgezind gekerkt wordt zonder overhaaste stappen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17360
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door huisman »

Morgendienst Bredeweg 150 hoorders.
Middagdienst Bredeweg 300 hoorders.


Bron: PZC&Twitter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

Kun je een specifieke bron geven van m.n. de tweede dienst? Daar kan ik niet van vinden dat er 300 hoorders zouden zijn geweest. En reacties onder een artikel zijn niet echt betrouwbaar in deze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Johannes 3:16 »

Het genoemde aantal mensen dat naar het dorpshuis kwam, 130, is gebaseerd op een schatting van onze verslaggever ter plaatse. Meerdere inwoners van Kruiningen die bij de preek aanwezig waren, noemen veel hogere aantallen: van 200 tot 240. Feit blijft dat er meer gelovigen naar de kerk gingen dan naar het dorpshuis.
www.omroepzeeland.nl
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Dat klopt dan wel ongeveer: ze waren gewaarschuwd en telden dus voor twee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Dat klopt dan wel ongeveer: ze waren gewaarschuwd en telden dus voor twee.
Oh ja, ik begrijp het.

Overigens klopt het bericht dat de kerkdienst 'een kleine 3 kwartier duurde', niet. Vlak naast 'Ons Dorpshuis' ging rond 10.30 uur (en even daarna) de HHK uit. En die beginnen altijd om 9.00 uur, omdat er om omstreeks 11.00 uur ook nog een dienst is in Goes. Waarschijnlijk heeft Omroep Zeeland bij het uitgaan van die kerk gedacht dat de dienst in 'Ons Dorpshuis' al klaar was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:En over de puinhopen gesproken: het is in meer gemeenten een rommeltje. Alleen merken velen er niets van, omdat alles ' geheim ' is. Een kerkenraad wordt steeds meer een geheim genootschap, in plaats van een levend orgaan van de gemeente.
Ik lees vandaag in het RD een artikel van een oud- hoofdredacteur ( waarom mogen dst soort lieden zoveel orakelen in die krant?) Hij beweert dat ouderlingen min of meer onschendbaar zijn. Dat is onzin. Ze moeten doen waarvoor ze zijn: opzien over de gemeente, de DDW, de diakenen en elkaar. Zo gauw het bemoeizucht wordt heb je niets met ze te maken. Officieel dan, want het is lastig genoeg.
Ik las het artikel en dacht meteen: Damage control.
Plaats reactie