GerGem Kruiningen

Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

Sola Gratia schreef:
jand123 schreef:
Sola Gratia schreef:
DDD schreef:De liefde van Christus staat niet los van de preekstijl. Stijl en liefde horen trouwens altijd bij elkaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/dominee ... 2696.lynkx

"Volgens de bezwaarde familie preekt Bredeweg een medogenloze en harde God waarbij Jezus Christus en zijn verlossingswerk niet centraal staan."

De familie Jansen vertegenwoordigd een paar honderd man in de Gemeente. Wat bijzonder is dat deze familie nog elke zondag in de kerk aanwezig is. Zelfs de 4 afgetreden ambtsdragers zitten iedere zondag 3 keer in de kerk waarvan 2 keer onder de prediking van Bredeweg.

Dit terwijl er een groot aantal gezinnen van andere families die zich niet konden vinden overgegaan zijn naar de plaatselijke HHK, waardoor deze extra diensten moet beleggen in het Calvijn College.

De familie en afgetreden ambtsdragers voelen dus
blijkbaar een grote verantwoordelijkheid jegens de andere leden en blijven de gemeente trouw en springen in de bres.
Hoe kom je aan al.deze informatie? Heel mooi dat deze gezinnen wel trouw blijven aan de gemeente! Al dat weggeloop bereik je niks mee!
Deze informatie krijg je tot je als je zo af en toe teleden van de gemeente spreekt. Er is een grote tweedeling, die gaat dwars door de gemeente, voor of tegen. Raar dat mensen eerst een predikant zo hoog op een voetstuk zetten. En daarna er weer afgooien.
Naar mijn mening klopt dit niet. Er is wel een groep maar niet geheel de gemeente in tweeën. Een grote groep ik vermoed zelfs het grootste gedeelte wacht in stilte en angst af wat komen gaat. Vaak weten zei nog minder dan wat hier naar buiten komt. In de gemeente zelf wordt ook zeer weinig mee gedeeld.
Ignoti nulla cupido.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door claus »

Er is nu een classicale commissie ingesteld van 2 predikanten en 3 ouderlingen. Andere afgevaardigden lopen bezwaard rond omtrent de samenstelling van deze commissie, waarvan men denkt dat die ds. Bredeweg zondermeer de handen boven het hoofd zullen houden, terwijl toch het recht zijn loop zal moeten krijgen! Daarbij horen zeker predikanten een groot en oprecht voorbeeld te geven en te zijn en er geen vriendjespolitiek op na te houden. Alleen al het feit dat vrijwel niemand mag weten wie deel uit maken van die onderzoek- commissie is geen open zaak!

Moge de Heere Zelf aan de spits treden en dat oprechtheid mag zegevieren in het onderzoek naar de inhoud van het gravamen ( bezwaarschrift van verontruste leden). Velen houden hun hart vast, dat weet ik.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door claus »

Er is nu een classicale commissie ingesteld van 2 predikanten en 3 ouderlingen. Andere afgevaardigden lopen bezwaard rond omtrent de samenstelling van deze commissie, waarvan men denkt dat die ds. Bredeweg zondermeer de handen boven het hoofd zullen houden, terwijl toch het recht zijn loop zal moeten krijgen! Daarbij horen zeker predikanten een groot en oprecht voorbeeld te geven en te zijn en er geen vriendjespolitiek op na te houden. Alleen al het feit dat vrijwel niemand mag weten wie deel uit maken van die onderzoek- commissie is geen open zaak!

Moge de Heere Zelf aan de spits treden en dat oprechtheid mag zegevieren in het onderzoek naar de inhoud van het gravamen ( bezwaarschrift van verontruste leden). Velen houden hun hart vast, dat weet ik.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door keesjanm »

claus schreef:Er is nu een classicale commissie ingesteld van 2 predikanten en 3 ouderlingen. Andere afgevaardigden lopen bezwaard rond omtrent de samenstelling van deze commissie, waarvan men denkt dat die ds. Bredeweg zondermeer de handen boven het hoofd zullen houden, terwijl toch het recht zijn loop zal moeten krijgen! Daarbij horen zeker predikanten een groot en oprecht voorbeeld te geven en te zijn en er geen vriendjespolitiek op na te houden. Alleen al het feit dat vrijwel niemand mag weten wie deel uit maken van die onderzoek- commissie is geen open zaak!

Moge de Heere Zelf aan de spits treden en dat oprechtheid mag zegevieren in het onderzoek naar de inhoud van het gravamen ( bezwaarschrift van verontruste leden). Velen houden hun hart vast, dat weet ik.

Wie zitten er in de commissie?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Moderamen »

claus schreef:Alleen al het feit dat vrijwel niemand mag weten wie deel uit maken van die onderzoek- commissie is geen open zaak!
Komt dat niet in het classisverslag in de Saambinder?
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door keesjanm »

Moderamen schreef:
claus schreef:Alleen al het feit dat vrijwel niemand mag weten wie deel uit maken van die onderzoek- commissie is geen open zaak!
Komt dat niet in het classisverslag in de Saambinder?

Dat zou heel vreemd zijn. Een commissie hoort bekend te zijn.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Tom »

claus schreef:Er is nu een classicale commissie ingesteld van 2 predikanten en 3 ouderlingen. Andere afgevaardigden lopen bezwaard rond omtrent de samenstelling van deze commissie, waarvan men denkt dat die ds. Bredeweg zondermeer de handen boven het hoofd zullen houden, terwijl toch het recht zijn loop zal moeten krijgen! Daarbij horen zeker predikanten een groot en oprecht voorbeeld te geven en te zijn en er geen vriendjespolitiek op na te houden. Alleen al het feit dat vrijwel niemand mag weten wie deel uit maken van die onderzoek- commissie is geen open zaak!
Drie dingen daarover:
1. Inderdaad heb ik ook mijn vraagtekens bij de samenstelling van de commissie. Als al slechts een deel vanuit het appel klopt dan hebben er heftige en niet-stichtende zaken plaatsgevonden. Maar de vraag of daar iets mee gedaan gaat worden met deze commissie? Mijn antwoord zou nee zijn, maar dat is weer voorbarig. Nu gaat er iets fout, dat zou de classis moeten beseffen.
2. Een commissie instellen waarmee beide partijen tevreden zijn is heel lastig. Zeker in een classis, zoveel predikanten en ouderlingen zijn daar immers niet. Ons kent ons. Wat je ook doet, een van de partijen is nooit tevreden kan ik je uit ervaring vertellen. Wees daar nuchter in.
3. Daarom hebben we een particuliere synode en een generale synode. Daar wordt alles naderhand wat objectiever. Maar… dat kan lang duren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jantje »

claus schreef:Er is nu een classicale commissie ingesteld van 2 predikanten en 3 ouderlingen. Andere afgevaardigden lopen bezwaard rond omtrent de samenstelling van deze commissie, waarvan men denkt dat die ds. Bredeweg zondermeer de handen boven het hoofd zullen houden, terwijl toch het recht zijn loop zal moeten krijgen! Daarbij horen zeker predikanten een groot en oprecht voorbeeld te geven en te zijn en er geen vriendjespolitiek op na te houden. Alleen al het feit dat vrijwel niemand mag weten wie deel uit maken van die onderzoek- commissie is geen open zaak!

Moge de Heere Zelf aan de spits treden en dat oprechtheid mag zegevieren in het onderzoek naar de inhoud van het gravamen ( bezwaarschrift van verontruste leden). Velen houden hun hart vast, dat weet ik.
Als dit waar is, lijkt me dat je naar de dominees in ieder geval niet hoeft te raden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

Deze informatie krijg je tot je als je zo af en toe teleden van de gemeente spreekt. Er is een grote tweedeling, die gaat dwars door de gemeente, voor of tegen. Raar dat mensen eerst een predikant zo hoog op een voetstuk zetten. En daarna er weer afgooien.[/quote]
Naar mijn mening klopt dit niet. Er is wel een groep maar niet geheel de gemeente in tweeën. Een grote groep ik vermoed zelfs het grootste gedeelte wacht in stilte en angst af wat komen gaat. Vaak weten zei nog minder dan wat hier naar buiten komt. In de gemeente zelf wordt ook zeer weinig mee gedeeld.[/quote]

Klopt. De kerkenraad brengt niets naar buiten. Maar bijna iedereen leest het RD. Naast het aftreden van de vier ambtsdragers zijn er ook verschillende leden die niet meer aan het avondmaal deelnemen en andere laten hun kinderen niet dopen.

Ik denk dat bovenstaande bij elkaar opgeteld de hele gemeente wel laat nadenken en er veel onderling over gesproken is
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GJdeBruijn »

Ik vraag me af of alle (vermeende) informatie die hier wordt gepost wel in dit topic hier thuishoort.
Misschien tijd voor een slotje op dit onderwerp? :lock
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zita »

Het is niet de bedoeling om hier allerlei 'feiten' te plaatsen en bespreken die niet-verifieerbaar zijn. Het is een zeer gevoelig onderwerp, dus betracht aub de nodige voorzichtigheid en terughoudendheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

We doen dit topic maar op slot. Als er verifieerbare feitelijke informatie te melden is, kan het mogelijk weer open.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

GerGem Kruiningen (vervolg)

Bericht door Refoforum2017 »

https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-class ... -1.1411798

Wat mij opvalt zijn 2 dingen:

- Appellant heeft een deel van zijn bezwaren correct ingediend en daarmee wordt het in behandeling genomen, omdat dit deel aan alle vereisten voldoet.

- Ik vind het bijzonder dat de classis expliciet vermeld ook de zorgen van de appellant en de zijnen te delen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: GerGem Kruiningen (vervolg)

Bericht door Nasrani »

Refoforum2017 schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-class ... -1.1411798

Wat mij opvalt zijn 2 dingen:

- Appellant heeft een deel van zijn bezwaren correct ingediend en daarmee wordt het in behandeling genomen, omdat dit deel aan alle vereisten voldoet.

- Ik vind het bijzonder dat de classis expliciet vermeld ook de zorgen van de appellant en de zijnen te delen!
Wat ik dan wel weer bijzonder vindt, dat er weer maanden overheen moet gaan voordat ze er over verder gaan praten.

Wat ook bijzonder is dat er 2 weken terug 'gewoon' bediening van het Heilig Avondmaal kon plaats vinden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: GerGem Kruiningen (vervolg)

Bericht door Moderamen »

Nasrani schreef: Wat ik dan wel weer bijzonder vindt, dat er weer maanden overheen moet gaan voordat ze er over verder gaan praten.
Voor het kerkelijk systeem is dat behoorlijk snel, dat is dus niet bijzonder. Het is wel jammer dat het zo lang moet duren.
Plaats reactie