GerGem Kruiningen

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Sola Gratia schreef:Deo Volente dinsdag 22 augustus dient het kortgeding, s'avonds gaat ds Bredeweg voor in Enter (Gereformeerde kerk)

Hoe kan je als predikant jezelf dan goed op die dienst voorbereiden?
Ik weet niet of die dienst dan wel doorgaat...
Ik heb trouwens ds. niet meer gehoord sinds alle troubles.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Reformer schreef:
Vorst schreef:
Sola Gratia schreef:Deo Volente dinsdag 22 augustus dient het kortgeding, s'avonds gaat ds Bredeweg voor in Enter (Gereformeerde kerk)

Hoe kan je als predikant jezelf dan goed op die dienst voorbereiden?
Je trekt gewoon een preek uit de kaartenbak. Je denkt toch niet dat die predikanten voor elke (week)dienst een nieuwe preek maken?
Alsof een eerder gehouden preek geen voorbereiding vraagt! Als dat het geval zou zijn, kun je beter vragen of de koster via de geluidsinstallatie een preek afspeelt; hoeft de predikant er niet voor te komen.
Als er nog geen leesdiensten bestonden, dan zouden preken ook gewoon op video worden afgespeeld. Dat is ook veel logischer.

Maar los daarvan: er zijn ook mensen die juist energie krijgen van dit soort conflicten, en daarop uitstekend kunnen preken.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jeschurun »

eilander schreef:
Jeschurun schreef:Die detective doet zijn werk vakkundig en is erg duidelijk in wat hij door onderzoek heeft aangetroffen, gewoon een helder verhaal. Om nou vervolgens de detective af te keuren en op hem weer allerlei kwalificaties te gaan plakken... Je zou in Kruiningen niet misstaan, denk ik dan.
Je zou natuurlijk ervoor kunnen kiezen om op de door mij genoemde punten in te gaan...
OK, in volgorde van jou punten:
- hij wordt geïnterviewd n.a.v. zijn rapport, de conclusies zijn niet het rapport zelf. Bij zo'n vraaggesprek is het logisch dat er ook duiding en advisering aan de orde komt. Mogelijk bevat het rapport zelf trouwens ook een paragraaf met aanbevelingen, geheel gebruikelijk en dus zeker niet uitermate onprofessioneel.
- Goed lezen: In het interview staat NIET dat het apparaat is aangebracht op de locatie van de foto. Maar het wijst er wel op welke richting de dominee 'helpt' met de foto. Andere wijze opmerkingen over het apparaatje laat je rusten ...
- 'kamp' Bredeweg: ach kampen zijn groepen van strijdende partijen, een kamp is een tweestrijd. Om daar kwalificaties als 'absoluut niet zorgvuldig' en 'niet echt onafhankelijk' aan te verbinden gaat me wel wat ver. Bovendien lees ik in je post: uitermate onprofessioneel, buitengewoon knullig, tenenkrommend. Om dan te vallen over het woordje 'kamp' vind ik wel een erg sterk staaltje van 'de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet'.
Laatst gewijzigd door Jeschurun op 08 aug 2017, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

In Enter is zo ongeveer de helft van de kerk gevuld met Rijssenaren. Dus zou hij dan grotendeels voor zijn eigen oude gemeente preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Reformer schreef:
Vorst schreef:
Sola Gratia schreef:Deo Volente dinsdag 22 augustus dient het kortgeding, s'avonds gaat ds Bredeweg voor in Enter (Gereformeerde kerk)

Hoe kan je als predikant jezelf dan goed op die dienst voorbereiden?
Je trekt gewoon een preek uit de kaartenbak. Je denkt toch niet dat die predikanten voor elke (week)dienst een nieuwe preek maken?
Alsof een eerder gehouden preek geen voorbereiding vraagt! Als dat het geval zou zijn, kun je beter vragen of de koster via de geluidsinstallatie een preek afspeelt; hoeft de predikant er niet voor te komen.
Als er nog geen leesdiensten bestonden, dan zouden preken ook gewoon op video worden afgespeeld. Dat is ook veel logischer.

Maar los daarvan: er zijn ook mensen die juist energie krijgen van dit soort conflicten, en daarop uitstekend kunnen preken.
Lijkt mij onmogelijk. Waar liefde woont gebiedt de HEERE den zegen.Daar woont Hij Zelf.
Als de liefde ontbreekt is de zegen van de HEERE ook weg. Daarom zijn zulke conflicten ook zo erg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Natuurlijk is dat heel goed mogelijk. Dat is precies het probleem, als ik het zo van een afstandje bekijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Jeschurun, ik zet dit wel op het forum maar zou andere bewoordingen kiezen als ik als betrokkene de pers te woord zou staan.
Voor alle duidelijkheid: ik beweer zeker niet dat het rapport van deze man geen waarheid bevat. Bijvoorbeeld over het bewuste apparaatje sluit ik zeker niet uit dat hij gelijk heeft. Maar de logica die hij hanteert op basis van de foto vind ik heel erg vreemd. Als ik morgenochtend weg wil rijden en ik zie iets vreemds, zou het makkelijk kunnen dat ik naar een vriend toerijd die vervolgens een foto maakt. Daar kun je toch op zichzelf geen conclusie uit trekken?
Het ging mij nu dus om het werk van deze man. Ik vind zijn optreden in de krant niet getuigen van grote wijsheid. En dat is iets wat in deze zaak wel nodig is.
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

Een predikant verkondigd (proclameerd) en bediend (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest!!!

Dat is wel wat anders dan trekt gewoon een preek uit de kaartenbak!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jongere »

Het is bizar dat dit hele verhaal nu weer in de media verschijnt. Niemand wordt er beter van en het doet vooral erg veel kwaad. Wordt heel Nederland nu geacht partij te gaan kiezen op basis van allerlei feitjes die de media in worden geslingerd?
Journalisten stoppen pas met schrijven als ze geen olie meer aangeleverd krijgen. Stop daar dan ook mee.
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

Jongere schreef:Het is bizar dat dit hele verhaal nu weer in de media verschijnt. Niemand wordt er beter van en het doet vooral erg veel kwaad. Wordt heel Nederland nu geacht partij te gaan kiezen op basis van allerlei feitjes die de media in worden geslingerd?
Journalisten stoppen pas met schrijven als ze geen olie meer aangeleverd krijgen. Stop daar dan ook mee.
Dit is niet de schuld van de ondervraagden of de media, maar van de betrokken partijen en de lange procedures!

Hierover een mooi stukje in het RD afgelopen week.

https://www.rd.nl/opinie/commentaar/is- ... -1.1420100

Het is te makkelijk om er zo snel overheen te lopen. Dat deze zaak Reformatorisch Nederland, het Christendom en bovenal Christus zelf veel schade doet is voor iedereen duidelijk!
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door CvdW »

Sola Gratia schreef:Een predikant verkondigd (proclameerd) en bediend (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest!!!

Dat is wel wat anders dan trekt gewoon een preek uit de kaartenbak!
1. Als het goed is.
2. Soms heb ik de indruk dat het wel zo gaat. Hoorde tijdens vakantie dezelfde preek als die ik thuis hoorde (dezelfde ds.).
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ditbenik »

Sola Gratia schreef:Een predikant verkondigd (proclameerd) en bediend (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest!!!

Dat is wel wat anders dan trekt gewoon een preek uit de kaartenbak!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Een voorganger kan een preek nemen die hij eerder heeft voorbereid en gehouden. Dat maakt de voorbereidingstijd veel korter. Ook dan verkondigt, (proclameert) en bedient (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
Sola Gratia schreef:Een predikant verkondigd (proclameerd) en bediend (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest!!!

Dat is wel wat anders dan trekt gewoon een preek uit de kaartenbak!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Een voorganger kan een preek nemen die hij eerder heeft voorbereid en gehouden. Dat maakt de voorbereidingstijd veel korter. Ook dan verkondigt, (proclameert) en bedient (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest.
Eens. Ook zo'n preek wordt nooit zomaar uit een kaartenbak getrokken (zo van: ogen dicht en ik pak er maar één).
En herhaling komt trouwens ook voor bij predikanten die geen of weinig aantekeningen maken.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Sola Gratia schreef:Een predikant verkondigd (proclameerd) en bediend (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest!!!

Dat is wel wat anders dan trekt gewoon een preek uit de kaartenbak!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Een voorganger kan een preek nemen die hij eerder heeft voorbereid en gehouden. Dat maakt de voorbereidingstijd veel korter. Ook dan verkondigt, (proclameert) en bedient (bediening der verzoening) het Woord onder de leiding van de Heilige Geest.
Eens. Ook zo'n preek wordt nooit zomaar uit een kaartenbak getrokken (zo van: ogen dicht en ik pak er maar één).
En herhaling komt trouwens ook voor bij predikanten die geen of weinig aantekeningen maken.
Even terzijde. Maar een ds. Die onze gemeente diende heeft twee keer dezelfde preek gehouden voor 2x dezelfde dag en dat in een zeer korte periode. Als ik goed heb in 3 jaar.
Ignoti nulla cupido.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Onbemind »

Ignoti nulla cupido.
Plaats reactie