GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef: Wat ik lees in de brief van de dominee is dat hij erg verwonderd en dankbaar is over welke wegen er voor hem open zijn gegaan, dus in dat kader kan er dankdag gehouden worden....
Waar staat dat precies op de 8 kantjes? :hum
Als we de wind mee hebben, wil het niet altijd zeggen dat we de Heere dan ook mee hebben, heb ik laatst in een (CGK) preek gehoord.
Ik mag toch aannemen dat dit in de GG ook gepredikt wordt?
,De Heere heeft wonderlijk wegen geopend zodat we uit Zijn hand een plaats ontvingen waar we samen mogen komen", aldus Bredeweg. citaat uit https://www.pzc.nl/dossier-kerkruzie-kr ... ~a1954436/

Hier heb ik dat gelezen.....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mara »

Terri schreef:
,De Heere heeft wonderlijk wegen geopend zodat we uit Zijn hand een plaats ontvingen waar we samen mogen komen", aldus Bredeweg. citaat uit https://www.pzc.nl/dossier-kerkruzie-kr ... ~a1954436/

Hier heb ik dat gelezen.....
Het was een retorische vraag. ;)
refo schreef:Zeker, maar dit is een andere kerk.
Ja, inmiddels wel dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Alle GerGemmers die het GG dagboek "Bij het geopende Woord" (jaargang 2017) gebruiken worden de volgende maand gesticht door dagboekstukjes van?

Inderdaad: Ds. G. Bredeweg!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrikus »

GGBeroopingswerk schreef:Alle GerGemmers die het GG dagboek "Bij het geopende Woord" (jaargang 2017) gebruiken worden de volgende maand gesticht door dagboekstukjes van?

Inderdaad: Ds. G. Bredeweg!
Die stappen allemaal over op Een handvol koren ;)
~~Soli Deo Gloria~~
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door windorgel »

Met die meditaties van ds Bredeweg is toch niets mis?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

windorgel schreef:Met die meditaties van ds Bredeweg is toch niets mis?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Nee maar er zit ws wel een emotionele lading aan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:
windorgel schreef:Met die meditaties van ds Bredeweg is toch niets mis?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Nee maar er zit ws wel een emotionele lading aan.
Zo werkt het wel, terecht of onterecht.
Nadat ds. André Troost uitspraken deed die hem in delen van kerkelijk Nederland niet in dank werden afgenomen, waren ook mensen die opeens zijn liederen niet meer wilden zingen. Terwijl de man echt prachtige liederen heeft gemaakt.
Dus nu Bredeweg afvallig is geworden, zullen er ongetwijfeld ook mensen zijn die zijn meditaties niet meer willen lezen of horen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef:
windorgel schreef:Met die meditaties van ds Bredeweg is toch niets mis?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Nee maar er zit ws wel een emotionele lading aan.
Zo werkt het wel, terecht of onterecht.
Nadat ds. André Troost uitspraken deed die hem in delen van kerkelijk Nederland niet in dank werden afgenomen, waren ook mensen die opeens zijn liederen niet meer wilden zingen. Terwijl de man echt prachtige liederen heeft gemaakt.
Dus nu Bredeweg afvallig is geworden, zullen er ongetwijfeld ook mensen zijn die zijn meditaties niet meer willen lezen of horen.
Toen een man uit Nederland Spurgeon gezien had wilde hij zijn preken niet meer lezen terwijl hij eerder door gesticht werd. Een baard een snor en geen preekjas verschrikkelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

De vraag is natuurlijk wel gerechtvaardigd in hoeverre de prediking of meditaties van iemand die zich nadrukkelijk heeft onttrokken aan het kerkelijk gezag tot zegening kunnen zijn.

Door deze hele kwestie heeft het kerkelijk gezag in de Gereformeerde Gemeente natuurlijk wel een deuk opgelopen, vandaar ook het bewuste artikel van Wim Kranendonk afgelopen zaterdag in het RD. Waarom zou je als gewoon gemeentelid je iets aantrekken van het kerkelijk gezag als predikanten dat ook niet doen?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

GGBeroopingswerk schreef:Alle GerGemmers die het GG dagboek "Bij het geopende Woord" (jaargang 2017) gebruiken worden de volgende maand gesticht door dagboekstukjes van?

Inderdaad: Ds. G. Bredeweg!
Ik heb de boekjes "Bij het geopende Woord" vaak bij het kerstpakket van de kerk gekregen. Ik krijg de indruk dat deze dagboekjes breder zijn dan enkel de rechterflank.
Zover niet in strijd met de Waarheid mag je ds. Bredeweg natuurlijk wel lezen. Ik hoorde (even misschien een vreemde opmerking) een preek van wijlen ds. H. Ligtenberg, waarin hij zei: Als we nu Bileam op een tweetal zouden zetten zou die zeker veel stemmen krijgen. Ik bedoel te zeggen: Bilieam was een valse profeet, maar profeteerde wel de waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef: Nadat ds. André Troost uitspraken deed die hem in delen van kerkelijk Nederland niet in dank werden afgenomen...
Je bedoelt toen hij de Godheid van Christus ging loochenen...?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:De vraag is natuurlijk wel gerechtvaardigd in hoeverre de prediking of meditaties van iemand die zich nadrukkelijk heeft onttrokken aan het kerkelijk gezag tot zegening kunnen zijn.

Door deze hele kwestie heeft het kerkelijk gezag in de Gereformeerde Gemeente natuurlijk wel een deuk opgelopen, vandaar ook het bewuste artikel van Wim Kranendonk afgelopen zaterdag in het RD. Waarom zou je als gewoon gemeentelid je iets aantrekken van het kerkelijk gezag als predikanten dat ook niet doen?
Mischien omdat God het vraagt?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Mischien omdat God het vraagt?
Theoretisch gezien wel ja. Maar nu blijkt dat een predikant zich onttrekt aan het gezag en bovendien is gebleken dat een kerkenraad niet in staat is om goed leiding te geven aan de gemeente, vind ik het niet vreemd dat de positie van het gezag is ondermijnd.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:
Mischien omdat God het vraagt?
Theoretisch gezien wel ja. Maar nu blijkt dat een predikant zich onttrekt aan het gezag en bovendien is gebleken dat een kerkenraad niet in staat is om goed leiding te geven aan de gemeente, vind ik het niet vreemd dat de positie van het gezag is ondermijnd.
Het is niet inderdaad niet vreemd dat zondige mensen alles aangrijpen om niet naar God te luisteren. Zonde zet aan tot zondigen zegt Prediker al.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Het is niet inderdaad niet vreemd dat zondige mensen alles aangrijpen om niet naar God te luisteren. Zonde zet aan tot zondigen zegt Prediker al.
Impliciet stel je dus dat alles wat gezagsorganen binnen de kerk zeggen van God afkomstig is. Dat gaat er bij mij niet in. Er zijn bovendien genoeg voorbeeld waaruit het tegendeel is gebleken. Onder andere uit deze casus.
Plaats reactie