GerGem Kruiningen

Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Paal »

Jongere schreef:
Ad Anker schreef:
Marion schreef:
Het gaat dus allemaal gewoon door......
Ik kan er maar niet aan wennen...
Het bizarre is dat het allemaal zo snel gaat. Alsof daar allemaal van te voren over is nagedacht. Half november heeft de scheuring plaatsgevonden en 2 maanden later wordt er in de gemeenteraad melding gemaakt van kerkbouwplannen. Heel vreemd...
Het is heel verdrietig. Het tekent vooral dat de weg naar verzoening niet meer gezocht, laat staan bewandeld wordt. De scheuring moet blijkbaar zo snel mogelijk in steen worden beklonken... Daar zit geen greintje ruimte meer tussen voor het maken van een pas op de plaats, voor bezinning, voor het zien wat de tijd doet, voor het openstaan voor correctie al luisterend naar Gods Woord. De Heere heeft naar eigen zeggen wonderlijk ruimte gemaakt, maar we achten Hem te klein om een wederkeer te brengen.
Daaruit blijkt in ieder geval wel - wat natuurlijk al vanaf het begin duidelijk was - dat iedere vergelijking met Reformatie of Afscheiding onzinnig is. Daar was tenminste verdriet merkbaar, en het sterke verlangen dat er een herstel zou komen. Meerdere gemeenten hebben lange tijd geweigerd om aan kerkbouw te doen, omdat zij hun situatie als een noodoplossing zagen.

Overigens doet al het gespeculeer over andere kerkverbanden weinig goed. We zouden daar beter mee kunnen ophouden, als we er niets over te melden hebben. Wie er bij wie in de kerk zit kan me helemaal niets schelen. Het feit dat dat soort gegevens binnen no-time hier op het forum staan, betekent vooral hoe ontzettend veel er over gepraat wordt.
Het gaat niet alleen om een dominee die de weg terug zou moeten maken, er zijn ook nog eens (Al bijna) 300 leden uit de GG die hun lidmaatschap hebben opgevraagd.
Vergis je niet dat het punt "scheuring" de climax is van een al heel (te) lang slepende interne kwestie waarin heel veel mensen het vertrouwen in kerkelijke leiding (kerkenraad/classis) verloren zijn. Die gaan niet zomaar blind een voorganger na, maar krijgen naar hun mening "geen voet aan de grond", ook al hebben ze diverse gesprekken gevoerd.
Of dit terecht is of niet, daar kun je van mening over verschillen, maar het is niet even een kwestie van 2 maanden waarin ogenschijnlijk impulsieve beslissingen worden genomen.
Ik praat niet voor mezelf, want persoonlijk zou ik het een veel te grote stap vinden maar dit is wel het gevoelen van een aantal mensen die deze stap gemaakt hebben. In ieder geval zij, die ik gesproken heb.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ZWP »

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ad Anker »

Het gaat niet alleen om een dominee die de weg terug zou moeten maken, er zijn ook nog eens (Al bijna) 300 leden uit de GG die hun lidmaatschap hebben opgevraagd.
Vergis je niet dat het punt "scheuring" de climax is van een al heel (te) lang slepende interne kwestie waarin heel veel mensen het vertrouwen in kerkelijke leiding (kerkenraad/classis) verloren zijn. Die gaan niet zomaar blind een voorganger na, maar krijgen naar hun mening "geen voet aan de grond", ook al hebben ze diverse gesprekken gevoerd.
Of dit terecht is of niet, daar kun je van mening over verschillen, maar het is niet even een kwestie van 2 maanden waarin ogenschijnlijk impulsieve beslissingen worden genomen.
Ik praat niet voor mezelf, want persoonlijk zou ik het een veel te grote stap vinden maar dit is wel het gevoelen van een aantal mensen die deze stap gemaakt hebben. In ieder geval zij, die ik gesproken heb.
Goede aanvulling. Dat werpt inderdaad een ander licht op de zaak.
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door mirjam »

---knip--- Off-topic
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zwaluw2 »

Ad Anker schreef:
Marion schreef:
Het gaat dus allemaal gewoon door......
Ik kan er maar niet aan wennen...
Het bizarre is dat het allemaal zo snel gaat. Alsof daar allemaal van te voren over is nagedacht. Half november heeft de scheuring plaatsgevonden en 2 maanden later wordt er in de gemeenteraad melding gemaakt van kerkbouwplannen. Heel vreemd...
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zwaluw2 »

Ad Anker schreef:
Marion schreef:
Het gaat dus allemaal gewoon door......
Ik kan er maar niet aan wennen...
Het bizarre is dat het allemaal zo snel gaat. Alsof daar allemaal van te voren over is nagedacht. Half november heeft de scheuring plaatsgevonden en 2 maanden later wordt er in de gemeenteraad melding gemaakt van kerkbouwplannen. Heel vreemd...
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

Zwaluw2 schreef:
Ad Anker schreef:
Marion schreef:
Het gaat dus allemaal gewoon door......
Ik kan er maar niet aan wennen...
Het bizarre is dat het allemaal zo snel gaat. Alsof daar allemaal van te voren over is nagedacht. Half november heeft de scheuring plaatsgevonden en 2 maanden later wordt er in de gemeenteraad melding gemaakt van kerkbouwplannen. Heel vreemd...
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Dit is een gerucht en niet te onderbouwen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

Gijs Diederik schreef:
boontje schreef:Je mag toch hopen dat men bij de OGG wijzer zal wezen....
Dat mag je inderdaad wel hopen.

En die grond naast TMC, daar zal toch zeker eerst wel een woning voor de leider op moeten worden gebouwd.
Neem toch aan dat de GG Kruiningen de pastorie inmiddels leeg en schoon heeft opgevraagd.
(1 duidelijke leider, grote geldstroom richting de/t.b.v. de leider. Inmiddels voldoet men aan 2 van de 3 eisen om het predikaat sekte te krijgen.)
Dit vind ik dan weer een reactie die net te ver gaat. Je ziet meestal dat bij iets nieuws men zich er meer voor inzet.
En als het waar is dat men aansluiting wil zoeken bij de OGGiN dan is het niet de bedoeling dat men op zichzelf wil blijven staan. Om nu gelijk iets als een sekte te bestempelen. Wellicht heeft men ook een ANBI en dan zal men moeten voldoen aan minimale eisen van openheid.

Wat je er ook van vinden kan.
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zwaluw2 »

Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.[/quote]
Dit is een gerucht en niet te onderbouwen.[/quote]

Sorry, ik doe nog maar pas mee, maar ik kom hier niet met geruchten maar met feiten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door pierre27 »

Als je iets van ingewijden hebt gehoord en dat dan noemt is dat een gerucht: zie de verklaring van het woord gerucht volgens wikipedia

Een gerucht is een verhaal dat de ronde doet, maar waarvan de waarheid niet vast staat. De informatie in een gerucht kan variëren van een roddel tot gerichte propaganda. Geruchten kunnen zich onder vrienden en kennissen verspreiden van mond tot mond
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bruna »

Ad Anker schreef:
Het gaat niet alleen om een dominee die de weg terug zou moeten maken, er zijn ook nog eens (Al bijna) 300 leden uit de GG die hun lidmaatschap hebben opgevraagd.
Vergis je niet dat het punt "scheuring" de climax is van een al heel (te) lang slepende interne kwestie waarin heel veel mensen het vertrouwen in kerkelijke leiding (kerkenraad/classis) verloren zijn. Die gaan niet zomaar blind een voorganger na, maar krijgen naar hun mening "geen voet aan de grond", ook al hebben ze diverse gesprekken gevoerd.
Of dit terecht is of niet, daar kun je van mening over verschillen, maar het is niet even een kwestie van 2 maanden waarin ogenschijnlijk impulsieve beslissingen worden genomen.
Ik praat niet voor mezelf, want persoonlijk zou ik het een veel te grote stap vinden maar dit is wel het gevoelen van een aantal mensen die deze stap gemaakt hebben. In ieder geval zij, die ik gesproken heb.
Goede aanvulling. Dat werpt inderdaad een ander licht op de zaak.
Zijn deze allemaal naar de VGG gegaan of ook naar andere kerkverbanden?

Overigens lijkt me het moeilijk om kandidaten te zetten. Kun je zeg maar mensen kandideren van de familie van de diaken waar het conflict om draaide?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jeremiah »

pierre27 schreef:Als je iets van ingewijden hebt gehoord en dat dan noemt is dat een gerucht: zie de verklaring van het woord gerucht volgens wikipedia

Een gerucht is een verhaal dat de ronde doet, maar waarvan de waarheid niet vast staat. De informatie in een gerucht kan variëren van een roddel tot gerichte propaganda. Geruchten kunnen zich onder vrienden en kennissen verspreiden van mond tot mond
De verklaring gaat hier niet op, want die ingewijden kunnen een feit verteld hebben. Dat wil zeggen dat ze het feitelijk vastgesteld hebben, zintuiglijk waargenomen.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door gallio »

Zwaluw2 schreef:
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Dat zou niet zo goed zijn als dat waar is. Dat zou betekenen dat alle inspanningen van classis, consulent, enz. om de zaak op te lossen al bij voorbaat afgeschreven waren, en de eind conclusie van vertrekken al lang beslist was door ds. B.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door eilander »

gallio schreef:
Zwaluw2 schreef:
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Dat zou niet zo goed zijn als dat waar is. Dat zou betekenen dat alle inspanningen van classis, consulent, enz. om de zaak op te lossen al bij voorbaat afgeschreven waren, en de eind conclusie van vertrekken al lang beslist was door ds. B.
Nee, dat lijkt me een te haastige conclusie, tenzij ds. Bredeweg heeft gezegd dat er hoe dan ook een scheuring zou komen. Het is echter waarschijnlijker dat hij iets gezegd heeft als: 'als het in ons kerkverband zo doorgaat, zie ik er nog van komen dat er een scheuring komt.'
Een mogelijke uitkomst dus, afhankelijk van diverse factoren. Dat is iets anders dan een vaststaande conclusie bij voorbaat.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door gallio »

eilander schreef:
gallio schreef:
Zwaluw2 schreef:
Volgens ingewijden sprak Bredeweg al in december 2016 (!) over scheuren; toen was het conflict nog maar een paar weken oud.
Dat zou niet zo goed zijn als dat waar is. Dat zou betekenen dat alle inspanningen van classis, consulent, enz. om de zaak op te lossen al bij voorbaat afgeschreven waren, en de eind conclusie van vertrekken al lang beslist was door ds. B.
Nee, dat lijkt me een te haastige conclusie, tenzij ds. Bredeweg heeft gezegd dat er hoe dan ook een scheuring zou komen. Het is echter waarschijnlijker dat hij iets gezegd heeft als: 'als het in ons kerkverband zo doorgaat, zie ik er nog van komen dat er een scheuring komt.'
Een mogelijke uitkomst dus, afhankelijk van diverse factoren. Dat is iets anders dan een vaststaande conclusie bij voorbaat.
Ja, dat snap ik. Maar een scheuring is zo ingrijpend dat ik me niet kan voorstellen dat dat zo maar besproken wordt tenzij er echt geen andere opties overblijven. En zo ver was het in December 2016 nog niet.
Plaats reactie