GerGem Kruiningen

Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

Ik heb begrepen dat op Dankdag de oudpredikant zal voorgaan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

De regenboog, nu zo misbruikt, daar wordt even op ingezoomd.
Wie zet dit online? Lijkt een vermaak voor velen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

Ik vond de regenboog nu juist wel heel mooi. Gods trouw staat boven al deze onnozelheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vond de regenboog nu juist wel heel mooi. Gods trouw staat boven al deze onnozelheid.
Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
refo schreef:
ejvl schreef:
Wim Anker schreef: Deze zin is überhaupt een karikatuur van wat in dit topic als alternatief werd aangegeven. Ambtsdrager zijn voor 2 termijnen en dan minimaal 1 termijn niet levert geen "voortdurende wisseling" op. Dat kost hoogstens 1/3 meer ambtsdragers. Dat is nog lang geen "loting" als bij de priesters in Lukas 1.
Ik ben het met je eens, maar er komen dan nogal wat kleine gemeenten in problemen. Ik ben regelmatig in kleine gemeenten geweest, zo'n 100-300 mensen, waar al geen ouderling te krijgen is. Diegene die er wel zit, zit er al jaren, er zijn geen tegenkandidaten in de zin van dat het kinderen Gods moeten zijn. En mensen tot ambtsdrager (ouderling of diaken) benoemen terwijl ze zeggen niet bekeerd te zijn, is natuurlijk helemaal tegen de DKO en bijbel in.
Of de prediking is dermate ingericht dat mensen in het duister blijven, of er is niet/nauwelijks aanwas in de genade.
Wat moeten die gemeenten dan?
Neem de OGG Geldermalsen, ouderling J.B. Philbert, sinds 1977 ouderling, al heel lang als enige (geen idee hoe lang) maar er zijn volgens zijn zeggen geen nieuwe ouderlingen. En dan is dat nog een vrij grote gemeente, in 2011 ruim 900 leden.
Wat moeten de kleine gemeenten dan doen? Hulpouderlingen uit andere gemeenten? Of toch diegene laten zitten?
De DKO kent het verschijnsel onbekeerde kerkleden niet. Dat mensen zeggen onbekeerd te zijn, is gevolg van wat altijd tegen ze gezegd wordt (door de ambtsdragers).

Want alle mensen zijn bekeerd?
Ik denk meer dat dit mensen in de klem zou moeten brengen, dat onbekeerd zijn niet normaal is.
Dat het zou moeten uitdrijven naar God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vond de regenboog nu juist wel heel mooi. Gods trouw staat boven al deze onnozelheid.
Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
Snap dit even niet, dat was toch na het oordeel?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vond de regenboog nu juist wel heel mooi. Gods trouw staat boven al deze onnozelheid.
Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
Dan heb je van de regenboog toch niet veel begrepen. De regenboog staat er juist voor dat dit oordeel niet meer zal plaatsvinden.

@Huisman: niet alle kerkachtige gezelschappen zijn ook werkelijk een kerk. Het is niet het discussieonderwerp hier, dus het lijkt me niet handig om ook (al dan niet gedeeltelijk) vergelijkbare gevallen te gaan bespreken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jongere »

De hele discussie rond periodiek aftreden van ambtsdragers moeten we maar voeren in een topic dat over dat onderwerp gaat, waarvan er velen zijn inmiddels op het forum. Prima om die discussie te voeren, maar op vergelijkingen met 'goedpraten van de zonde' ga ik niet meer in. Ik vind dat te bizar om serieus te nemen.
Waar het me in dit topic om gaat is dat we in het spreken over kerkordelijke 'oplossingen' niet uit het oog moeten verliezen dat dit soort verdrietige gebeurtenissen hun oorzaak niet hebben in de ambtsduur, maar in de (gebrekkige) uitvoering van het ambt. Dat kan ook anders bij levenslange ambtstermijnen en gelukkig ken ik ook daar veel voorbeelden van.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Jeschurun »

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/19/ik ... 0-a1581752

Voor hen die er geen genoeg van kunnen krijgen ..
Geeft laatste alinea wat hoop?
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Leon »

Gister heb ik nog een Bijbelstudie gedaan over de regenboog. Ik vond het wel mooi wat Matthew Henry hierover zegt. De eerste wereld staat ten teken van Gods rechtvaardigheid, de tweede wereld (na de zondvloed) staat ten teken van Gods genade en God bezegeld dat met het teken van de regenboog. Wat me ook opviel was dat God juist in beloften ook vaak het nageslacht betrekt. Dat geeft hoop.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Jeschurun schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/19/ik ... 0-a1581752

Voor hen die er geen genoeg van kunnen krijgen ..
Geeft laatste alinea wat hoop?
"Ook tijdens de dienst gaat hij niet in op de breuk."
Alsof er niets gebeurt is? Ik vind het wel tekenend....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door AnneRinke »

Alleen verdriet en gebed past hier. Kan dit topic niet gewoon op slot?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vond de regenboog nu juist wel heel mooi. Gods trouw staat boven al deze onnozelheid.
Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
Snap dit even niet, dat was toch na het oordeel?
Als we dan zeggen dat het oordeel begint van het huis Gods?
We vrezen dat dit slechts een begin is, en dat er veel meer gaat volgen.
Als we tenminste onze ogen open mogen hebben.
Zijt dan nuchter en waakt.

Ik zie een verstandige opmerking hierboven.
Als het aan mij ligt zou ik zeggen: Sluiten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Sola Gratia »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vond de regenboog nu juist wel heel mooi. Gods trouw staat boven al deze onnozelheid.
Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
Snap dit even niet, dat was toch na het oordeel?
Als we dan zeggen dat het oordeel begint van het huis Gods?
We vrezen dat dit slechts een begin is, en dat er veel meer gaat volgen.
Als we tenminste onze ogen open mogen hebben.
Zijt dan nuchter en waakt.

Ik zie een verstandige opmerking hierboven.
Als het aan mij ligt zou ik zeggen: Sluiten.
Dan denk ik dat wij als eerste nuchter moeten zijn en dit incident moeten zien in het perspectief van de hele geschiedenis en het hele wereldgebeuren.

Je zegt "We vrezen dat dit slechts een begin is, en dat er veel meer gaat volgen.", maar hoe stond de kerk er 500 jaar geleden voor? Laten we toch niet steeds allemaal bijbelteksten uit hun verband rukken.
Plaats reactie